Jump to content

Tappar hår — vad kan det vara?

Nytt Liv

Recommended Posts

Hjälp! Sedan en månad rasar hårstrån så fort jag tvättar eller borstar håret. Avloppet är fullt av hår, det är hår i maten och hår på golvet. Lösa hårstrån sitter på kläderna och kittlar mig på armarna. Frisyren är lång och ett tappat strå syns så klart mer då, och jag vet att man ska tappa hundra strån om dagen i normala fall, men jag räknar inte strån, jag bara noterar att förut kunde jag borsta mig utan att det rasade hår. 

Jag är kvinna, 49 år och har ätit LCHF (den förhoppningsvis sista omgången som nu ska vara livet ut) i snart 5 månader. Håret borde prunka, så mycket grönsaker och näringsrik mat som jag stoppar i mig. 

För några år sen tappade jag också mycket hår. Då tror jag anledningen var stark oro för en sjuk anhörig. Nu har jag inga såna orosmoment i tillvaron, om man undantar resfeber i våras inför en långresa i början på sommaren. 

På en begränsad yta i hårbotten har jag några utslag som kan vara psoriasis (eller inte), de fjällar och tar med sig hårtussar. Jag har fått stark kortisonlösning att behandla med lokalt. Detta borde inte hänga ihop med att jag samtidigt tappar hår överlag. 

Träffar husläkaren (i ett annat ärende, en nylig hudförändring som ska kollas) i morgon och ska ta upp det här men de brukar inte ha mycket att säga om hår. Hoppas han inte utser LCHF till skurk, för jag har också tänkt be honom ta mitt midjemått (som han gjorde när jag vägde betydligt mer än nu och då tipsade mig om att jag väl kunde äta lite mindre bara) och ta blodtrycket, som blivit bra på LCHF efter att ha varit lätt förhöjt under lång tid. 

Har någon på forumet erfarenhet av håravfall? Jag behöver kunskap och tröst och jag vet inte vad! 

Jag har under de senaste åren tappat hår i omgångar: april 2012 och juni 2013. Båda gångerna tappade jag mycket, och mitt långa hår blev så stripigt i topparna (eftersom jag främst verkade tappa de äldsta, längsta stråna) så att jag båda gångerna var tvungen att klippa bort några decimetrar. Det är dock ingen fara för återväxten, jag har stora mängder hår som är på väg att växa ut igen, men i vintras såg det lite roligt ut när allt nytt hår pekade rakt upp ur mitt i övrigt blanka, släta och spikraka hår :)

Jag vet inte heller vad mina omgångar av håravfall berodde på, men jag hoppas att det inte blir en ny omgång i augusti (om det skulle fortsätta hända med 14-månadersintervall). Men jag har hört att håravfall oftast inträffar ca 3 månader efter att kroppen utsatts för stress eller sjukdom. 3 månader kanske stämmer med när du hade din resfeber?

• Like 1

Mitt långa hår är numera ersatt av en kort frisyr. Det blev alldeles för tunt, var bara en gardin och hade ingen volym längre. Jag saknar det ibland men är nöjd med det jag har och gradvis har frisören fått klippa mig kortare och kortare på min begäran.

Mitt håravfall började nog efter ett halvår på Lchf tror jag. Kroppen fick nog en chock när den inte längre hade alla kolhydrater tillgängliga. Jag provade med extra B-vitaminer och andra preparat på apoteket och hälsokost för håret utan resultat.

Nu tappar jag inget hår mer och har förhoppningar om att det ska bli lite tjockare när min viktresa är färdig.

Något som är positivt är att mina sår och kliande i hårbotten är borta.

Min kost under den här tiden har varit 10 - 25 kh per dag. Oftast 15-20 med undantag av dagar med upp till 30-35kh.

Fettkvoten är alltid minst 1,2 oftast runt 1,7

Kvinna 48 år

• Like 1

Men jag har hört att håravfall oftast inträffar ca 3 månader efter att kroppen utsatts för stress eller sjukdom. 3 månader kanske stämmer med när du hade din resfeber?

Ja, det stämmer tidsmässigt. Men jag tycker inte att stressen var så extrem ändå. 

Mitt håravfall började nog efter ett halvår på Lchf tror jag. Kroppen fick nog en chock när den inte längre hade alla kolhydrater tillgängliga. 

Är detta något allmänt känt för LCHF? Har fler personer här liknande erfarenheter? 

Att tappa håret är ett klassiskt symtom på hypotyroidisim, så det är värt att kolla upp.

Lågkolhydratkost verkar leda till hypotyroidisim hos vissa. Här är en historia:

http://www.cheeseslave.com/why-i-ditched-low-carb/

Saker man i så fall kan prova kolhydratsmässigt är att gå upp till kanske 150 gram kolhydrater per dag, alternativt lägga in en eller ett par kolhydratsdagar i veckan. Kör ett tag och utvärdera effekten på just dig.

• Like 2

Jag har inte haft något problem. Kan det vara klimakteriet som börjar?

Absolut tänkbart. Klimakteriet kom igång för ett par år sedan. 

Edit: Slut på menstruationerna, mindre migrän, frossvallningar nattetid (varför kunde jag som är så frusen inte ha fått värmevallningar som dessutom är långt vanligare?), minskad sexlust, sköra slemhinnor. 

Att tappa håret är ett klassiskt symtom på hypotyroidisim, så det är värt att kolla upp.

Lågkolhydratkost verkar leda till hypotyroidisim hos vissa. Här är en historia:

http://www.cheeseslave.com/why-i-ditched-low-carb/

Saker man i så fall kan prova kolhydratsmässigt är att gå upp till kanske 150 gram kolhydrater per dag, alternativt lägga in en eller ett par kolhydratsdagar i veckan. Kör ett tag och utvärdera effekten på just dig.

Tack för uppslaget. 

Står redan på Levaxin för hypotyroidproblem och nivåerna övervakas regelbundet. Genom åren har jag varit på LCHF och av igen; dessa hormoner har inte påverkats. 

• Like 1

Skulle kunna vara klimakteriet såklart för då hade jag fått mellanblödningar som till slut kom varje dag. Men några svallningar har jag inte kännt av och min temperatur fungerar som den ska, ligger stadigt på 36,8 varje morgon sedan ungdomen.

Då trodde jag blödningarna kom av lågkolhydratskostens påverkan på hormonerna.

Kan läggas till att jag har haft mycket negativ stress senaste åren och då menar jag inte att jag har haft mycket på jobbet att göra.

Så vad som är vad i allt detta vet jag inte. Jag har slutat att laborera, äter den kost som jag tycker om och som inte ger mig cravings för söt mat samt har en frisyr som jag trivs mycket bra i.

Att öka på kolhydrater för mig fungerar inte, kroppen lagrar vätska som en svamp och jag får ödem på fötterna och underben som gör ont.

Några fler än de jag äter nu fungerar men då går jag inte ner i vikt. Det går sakta nog ändå :-)

Men för TS kanske det jag provat tidigare fungerar? Alla reagerar inte lika. Gör ett försök men var beredd på att det kan ta tid.

• Like 1

Tack för uppslaget. 

Står redan på Levaxin för hypotyroidproblem och nivåerna övervakas regelbundet. Genom åren har jag varit på LCHF och av igen; dessa hormoner har inte påverkats. 

Nivåerna säger inte allt. Det är dessutom omdebatterat vilka nivåer som är normala egentligen och det verkar kunna variera från person till person. Eftersom du fortfarande har tydliga symtom kan det vara idé att utvärdera alternativ till Levaxin. 

http://www.stopthethyroidmadness.com/t4-only-meds-dont-work/

http://www.stopthethyroidmadness.com/TSH-why-its-useless/

• Like 2

Jag tappade en stor del av mitt hår vid min kostomställning (det tog ca tre månader efter omställning innan jag började tappa rejält). Ganska säker att det inte var näringsbrist, utan mer en effekt av förändringar (hormoner?). Nytt hår började växa ut ganska fort men man kan fortfarande se (ett år efter) 'hacket' där det nya kommer. Tror jag tappade ca hälften av allt mitt hår? Det märks ju väldigt tydligt när man har långt hår.

• Like 2

Själv hade jag redan innan LCHF tunt hår som dessutom började bli glest men efter LCHF har jag fått ny utväxt (nya hårsäckar? gamla hårsäckar som vaknat till liv igen?) vid inte minde än sex tillfällen, så tack och lov för hårspray, för vissa mornar står håret åt alla håll.

• Like 3

Absolut tänkbart. Klimakteriet kom igång för ett par år sedan. 

Edit: Slut på menstruationerna, mindre migrän, frossvallningar nattetid (varför kunde jag som är så frusen inte ha fått värmevallningar som dessutom är långt vanligare?), minskad sexlust, sköra slemhinnor. 

Ta en ny koll på dina sköldkörtelvärden. Frusenhet är ett vanligt symptom liksom håravfall. Posta värden här, allihop och det är ju TSH, FT4 och FT3 som du ska ha svar på.

Annan vanlig brist som ger håravfall är järnbrist.Be att få kolla ferritin och helst hela surven med transferritin och allt.

Vet inte om B12 och folatbrist ger håravfall men kolla det också.

Diabetes ger också håravfall men på LCHF borde det inte vara det men be att få kolla bg för säkerhets skull.

• Like 2

Ta en ny koll på dina sköldkörtelvärden. Frusenhet är ett vanligt symptom liksom håravfall. Posta värden här, allihop och det är ju TSH, FT4 och FT3 som du ska ha svar på.

Annan vanlig brist som ger håravfall är järnbrist.Be att få kolla ferritin och helst hela surven med transferritin och allt.

Vet inte om B12 och folatbrist ger håravfall men kolla det också.

Diabetes ger också håravfall men på LCHF borde det inte vara det men be att få kolla bg för säkerhets skull.

Sköldkörtelvärdena ska kollas, det gjordes i november senast, alltså före kostomläggningen i februari. 

Har svårt att tro att jag lider brist på B-vitamin eller järn eftersom båda finns plenty i maten jag äter. 

Själv hade jag redan innan LCHF tunt hår som dessutom började bli glest men efter LCHF har jag fått ny utväxt (nya hårsäckar? gamla hårsäckar som vaknat till liv igen?) vid inte minde än sex tillfällen, så tack och lov för hårspray, för vissa mornar står håret åt alla håll.

Det låter hoppfullt… 

• Like 1

Jag tappade en stor del av mitt hår vid min kostomställning (det tog ca tre månader efter omställning innan jag började tappa rejält). Ganska säker att det inte var näringsbrist, utan mer en effekt av förändringar (hormoner?). Nytt hår började växa ut ganska fort men man kan fortfarande se (ett år efter) 'hacket' där det nya kommer. Tror jag tappade ca hälften av allt mitt hår? Det märks ju väldigt tydligt när man har långt hår.

Stämmer tidsmässigt för mig. Och vet du vad husläkaren sa? Att det är vanligt att patienter som gör gastric bypass tappar hår efteråt. Han sa att när kroppen blir av med en stor mängd fett på kort tid — oavsett om man svälter sig, opererar sig eller lägger om kosten — påverkar det hormonerna, vilket påverkar håret. Han sa också att håret i dessa fall växer ut igen. Precis som det gjorde för dig.

Den förklaringen till håravfallet tycker jag verkar rimlig. Jag får överväga en kortare frisyr tills pärsen är över. 

• Like 3

Stämmer tidsmässigt för mig. Och vet du vad husläkaren sa? Att det är vanligt att patienter som gör gastric bypass tappar hår efteråt. Han sa att när kroppen blir av med en stor mängd fett på kort tid — oavsett om man svälter sig, opererar sig eller lägger om kosten — påverkar det hormonerna, vilket påverkar håret. Han sa också att håret i dessa fall växer ut igen. Precis som det gjorde för dig.

Den förklaringen till håravfallet tycker jag verkar rimlig. Jag får överväga en kortare frisyr tills pärsen är över. 

Intressant! Jag tappade massor med vikt i början så det kan stämma. Har också hört att kvinnor kan tappa hår när de börjaamma, kanske också för att de tappar i vikt?

• Like 1

Sköldkörtelvärdena ska kollas, det gjordes i november senast, alltså före kostomläggningen i februari. 

Har svårt att tro att jag lider brist på B-vitamin eller järn eftersom båda finns plenty i maten jag äter. 

Det handlar inte bara om vad man får i sig, det handlar också om vad som kroppen tar upp. Be att få det kollat, om inte annat för att utesluta problem där. Vanliga orsaker till B12-brist är autoimmuna angrepp på magslemhinnan eller åldersrelaterad atrofi av den. Och har man en autoimmun sjukdom är risken för fler såna ganska stor.

För den som är intresserad kommer här de nytagna sköldkörtelvärdena. 

S-fritt T4: 13 (referensintervall 9-22)

S-TSH, tyrotropin: 1,33 (referensintervall 0,20-4)

Inget sådär supertydligt resultat, mer än att ditt FT4 ligger i den lägre delen av referensintervallet, jag får det till 31%. Du kan mycket väl ha symptom även om läkaren säger att det är normalt. Hur var det, har du äldre prover att jämföra med?

• Like 1

Pratar vi tillfälligt håravfall.. så är det vanligt vid.. bantning, graviditet, trauma, stress och häftiga homoniella omställningar!

Vad det då handlar om är att håret tar en paus vad gäller tillväxt.. priorterande annat.. och imomed att vi hela tiden tappar hår så ser det ut som att håret blir tunnare!

Sen det där med hypothyreos och low carb ger jag inte mycket för.. det är snarare tvärt om.. vi har på tok för hög halt aktiv T3.. då detta krävs vid hyperinsulinemi/prediabetes!

http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(04)00169-0/abstract

Pratar vi tillfälligt håravfall.. så är det vanligt vid.. bantning, graviditet, trauma, stress och häftiga homoniella omställningar!

Vad det då handlar om är att håret tar en paus vad gäller tillväxt.. priorterande annat.. och imomed att vi hela tiden tappar hår så ser det ut som att håret blir tunnare!

Sen det där med hypothyreos och low carb ger jag inte mycket för.. det är snarare tvärt om.. vi har på tok för hög halt aktiv T3.. då detta krävs vid hyperinsulinemi/prediabetes!

http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(04)00169-0/abstract

Det där får du förklara. Hur påverkas halten fritt T3 av högt blodsocker eller av högt insulin?

För övrigt är hypotyreos en ganska vanlig orsak till håravfall, liksom diabetes och anemi är. Och utan sköldkörtelmedicin ligger mitt FT3 strax över undre referensvärdet.

Det krävs högre mängder aktivt T3 för att utsöndra stora mängder insulin.. och för att hantera högt blodsocker generellt.

"The findings suggest that T3 regulates insulin level in the circulation after glucose ingestion and the increase in serum T3 levels after glucose ingestion is necessary for the glucose removal from the circulation in humans."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3516161

Ett av symptomen just på hyperinsulinemi/diabetes T2 är högt T3!

• Like 1

Mer.. det e komplicerat av bara sjutton!

"In conclusion, increases of thyroid hormone levels within the normal range associate positively with insulin resistance. These data suggest that thyroid hormones may be part of the pathogenetic mechanism to explain metabolic derangement early in the development of type 2 diabetes."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21072691

Jag utgår från att det där gäller dem med friska sköldkörtlar.

Om du studerar ämnet lite mer ingående så märker du att det hänger ihop!

Dvs de första 10-30 åren så stiger både insulin och thyroida hormoner, vilket får konsekvenser på sikt!

Insulin och thyroida hormoner jobbar ihop.. för att rätt saker skall inträffa i rätt organ!

Utan att gå in allt för djupt i ämnets så ökar främst T3 vid hyperinsulinemi, vilket leder till ökad aktivitet i GLUT4, glykolys.. medans GLUT2 nedregleras och levern blir insulinresistent!

Vid lång tids (10-30år) hyperinsulinemi kommer så småningom levern att få problem att omvandla T4 till T3.. osv!

Så "sköldkörtelepidemin" är egentligen en bieffekt av ett ökad antal med metabolt syndrom?

Om man säger som så.. metabolt syndrom är lite olika sjukdommar med liknande symptom!

Vilket scenario och vilken funktion som klappade ihop först och mest.. kan vara den skillnaden mellan olika sorter!

Samtidigt så har hypothyreospatienter mer diabetes T2, och likaså har typ2 mer hypothyreos!

Be mig inte förklara.. utan konstatera bara att det i många fall hänger ihop.. vad som leder till vad är fortfarande en gåta.

Men allt fler forskare menar att hypothyreosutredning bör göras på alla typ2!

• Like 1

Kan du posta några länkar om sambandet mellan hypotyreos och diabetes  typ 2, tack

"Studies have found that diabetes and thyroid disorders tend to coexist in patients. Both conditions involve a dysfunction of the endocrine system. Thyroid disorders can have a major impact on glucose control, and untreated thyroid disorders affect the management of diabetes in patients. Consequently, a systematic approach to thyroid testing in patients with diabetes is recommended."

http://www.hindawi.com/journals/jtr/2011/439463/

"Several previous studies have reported that serum T3 and reverse T3 (rT3) concentrations are altered in uncontrolled diabetes mellitus and their normalization occurs when euglycemia is achieved."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3816044

"As with leptin resistance, it has been shown in numerous studies that  insulin resistance, diabetes, or metabolic syndrome have associated  significant reduction in T4 to T3 conversion, an intracellular  deficiency of T3, and an increased conversion of T4 to reverse T3,  further reducing intracellular T3 levels (91,100,92,94,147,184-193,235).  Additionally, the elevated insulin will increase D2 activity and  suppress TSH levels, further decreasing thyroid levels and making it  inappropriate to use the TSH as a reliable marker for tissue thyroid  levels in the presence of elevated insulin levels as occurs with  obesity, insulin resistance, or type II diabetes."

http://www.holtorfmed.com/insulin-resistancediabetesmetabolic-syndromeobesity/

Ja.. när du väl har fullt utvecklad och diagnosticerad diabetes typ 2.. före det ser det ofta.. inte alltid annorlunda ut!

Tex så har man för mycket insulin.. en del har således för högt FT3.. och typiskt så har en modern befolkning för hög halt FT3.. iomed hyperinsulinemin.

Det är således mest troligt att både Insulinresistens är en överlevnadsmekanism.. likaså med förhöjd halt rT3?

• 2 weeks later...

Men jag trodde att vi just här snackade hypotyreos i första hand, inte diabetes. Man kan ha fullt utvcklad hypotyreos utan diabetes. Faktiskt.

Har du någon egen teori om varför så många får problem med sköldkörteln?

Har du någon egen teori om varför så många får problem med sköldkörteln?

Nä. Det finns en hel del forskat som tyder på att vissa miljögifter kan bidra till att trigga autoimmuna angrepp, men jag vet inte. Sköldklrtelproblem har nog alltid varit ganska vanligt, dessutom brukar de vara ärftliga.

• 2 weeks later...

Den högra hårklämman använde jag i början av sommaren -- den vänstra är vad som funkar nu. Vid varje hårtvätt fylls avloppet med lossnade strån. Frisören jag besökte nyligen och klippte av en decimeter hos lovade att det skulle vända, och bad mig att borsta hårbotten varje kväll. Det gör jag, men att se håret bli allt tunnare plågar mig svårt. Hur länge ska det pågå, ska det aldrig vända??

post-7536-0-05397700-1407700979_thumb.jpg

• 3 weeks later...

Håret fortsätter att rasa, kammen är full varje gång efter användning och jag vaknar om nätterna och oroar mig över håret. 

Nu har jag fått reda på något jag inte visste innan, nämligen att fettceller tillverkar östrogen. Försvinner fettet, sjunker östrogenet. Lågt östrogen ger tunnare hår. Och östrogen har man redan litet av i min ålder. 

Så jag kan inte längre tro att det handlar om kroppens stress pga snabb viktminskning och att hårväxten kommer igen. Jag tror nu att den stannar på en ny, låg nivå och att de långa frisyrernas tid är över för min del. 

Medicin med östrogen kan jag inte ta eftersom jag har haft blodpropp. Frissan är bokad till nästa fredag. 

Jag har hypotyreos (har haft i mååånga år), inte diabetes, är 60+ och har alltid haft tunt hår. Senast jag klippte mig sa frissan att jag hade fullt av nya fjun och korta nya hårstrån.

Jag vet ju inte vad det beror på, men jag har ätit MSM nu i 1½ år, och det tänker jag fortsätta med!

• Like 1

Ja men jag tappar ju också massor av hår...Har halvlångt och hårstråna ligger överallt...Avloppet "kleggar" igen väldigt ofta.

Har iofs inte tänkt att det ska vara pga LCHF/kostomläggningen, då jag i perioder i livet tappat hår tidigare. Stress...efter graviditeter osv.

Har inte känt mig bekymrad direkt, då jag tänkt att det kommer tillbaka. Och jag tycker ju att jag äter mer nyttig nu än tidigare...men...kan ju vara många faktorer...Hm! :wacko:

• Like 1

Ja men jag tappar ju också massor av hår...Har halvlångt och hårstråna ligger överallt...Avloppet "kleggar" igen väldigt ofta.

Har iofs inte tänkt att det ska vara pga LCHF/kostomläggningen, då jag i perioder i livet tappat hår tidigare. Stress...efter graviditeter osv.

Har inte känt mig bekymrad direkt, då jag tänkt att det kommer tillbaka. Och jag tycker ju att jag äter mer nyttig nu än tidigare...men...kan ju vara många faktorer...Hm! :wacko:

Intressant. Hur långt efter kostomläggningen började du tappa hår?

Jaa.. tappar hår gör man vid bantning, graviditet, kraftiga hormoniella omställningar, stress.. och vid allvarlig sjukdom, dock är det senaste ovanligare och man brukar ha andra symptom oxå!

Talar vi om sk tillfälligt håravfall så är det vanligt bland kvinnor.. av de skäl jag nämde främst!

Då handlar det om en naturlig reaktion, där hårets tillväxt tar en paus.. iomed att kroppen behöver reda ut de andra problemen.. tillväxten kommer tillbaka när väl problemen är utredda/man hamnat på en ny homeostatisk jämnvikt.

Ligger det tussar på kudden på morgonen är det som regel något annat än tillfällig håravfall.. och bör utredas på närmaste vårdcentral.

• Like 2

Vet väl inte exakt...men nu under sommaren har det varit så att jag verkligen reagerat...Började med LCHF i slutet av januari. Men har lixom inte ens tänkt tanken att det ska vara pga av det...nä. Och är väl inte övertygad om att det ska vara så ...Som sagt...tappat hår har jag gjort i perioder i livet...När jag för några år sedan separerade, så tappade jag massor...det blev riktigt tunt...och jag har alltid haft rikligt med hår. Men det har ju alltid återhämtat sig...förr eller senare.

Om jag varit i en stress period...ex separation...eller studier...så har det blivit håravfall när man är på banan igen...alltså lite eftersläp...Så jag tror att det här ger sig också. :)

• Like 2

Förmodligen en sidoeffekt av kalorirestriktion. Det är rätt sannolikt att kroppen allokerar energi till mer essentiella livsfunktioner och nedprioriterar hårtillväxt ifall man inte förser sig med tillräcklig energi. Hur mycket äter du?

Det kan ju vara obalans mellan näringsämnen också. Vad äter du en vanlig dag?

De första månaderna: tre mål mat om dagen, kanske 100 g bruttovikt proteiner (oftast fisk, kött, lever eller ägg) och 300 g bruttovikt blandade ugnsstekta grönsaker till varje. Kokosolja, rapsolja eller smör till varje portion. Ost, bregott, grädde fritt. Nötter ibland, bär ibland. 

Efter en tid märkte jag att det räckte med två mål om dagen och något mindre portioner, men jag har inte begränsat antalet kalorier på något vis, bara lyssnat till hungersignaler och mättnadskänsla. Dessutom äter jag inte mycket rapsolja längre eftersom jag tror att balansen kan bli tokig mellan omega-6 och omega-3. 

• Like 1

De första månaderna: tre mål mat om dagen, kanske 100 g bruttovikt proteiner (oftast fisk, kött, lever eller ägg) och 300 g bruttovikt blandade ugnsstekta grönsaker till varje. Kokosolja, rapsolja eller smör till varje portion. Ost, bregott, grädde fritt. Nötter ibland, bär ibland. 

Efter en tid märkte jag att det räckte med två mål om dagen och något mindre portioner, men jag har inte begränsat antalet kalorier på något vis, bara lyssnat till hungersignaler och mättnadskänsla. Dessutom äter jag inte mycket rapsolja längre eftersom jag tror att balansen kan bli tokig mellan omega-6 och omega-3. 

Jag såg en del påståenden på nätet att för mycket vitamin A kan ge håravfall. Lever, ägg och grädde ger ju ganska mycket vitamin A. Kanske kan det var idé att prova att utesluta lever ett tag.

• Like 1

• 1 month later...

Det verkar ha gett med sig. Efter fyra månaders hårtvätts- och kamningsterror och två frisörbesök då 1 dm per gång måste tas för att volymen inte skulle se för ledsam ut, tycks det massiva håravfallet ha avstannat. Det har varit en sommar… Jag andas ut och hoppas att om det har slutat rasa så ska det nog börja växa tillbaka också. 

• Like 4