Jump to content

Choklad och dess innehåll

Mattias

Recommended Posts

Hej,

Som många andra älskar jag choklad. Nu försöker jag hitta den optimala chokladen som går att få tag på i svenska butiker och behöver hjälp. På nästan alla innehållsförteckningar står det fettreducerad kakao, vilket ju inte låter så lämpligt. Jag har hittat en choklad (på ÖoB) med följande innehåll:

Belgian 85%

Ingredienser: kakaomassa, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel (sojalecitin)

Fett: 49.9 g, Kolhydrater: 16.9 g, Protein: 9.7 g (per 100 gram)

Dock blir jag lite konfunderad när Marabous 86%-choklad med fettreducerad kakao ändå innehåller större andel fett än föregående. Har det att göra med att Marabous innehåller mer kakaosmör? (kakaosmör står före socker till skillnad från ovan). Fast den innehåller ju även mer kolhydrater:

Marabou Premium 86%

Ingredienser: kakaomassa, kakaosmör, fettreducerad kakao, socker, arom, emulgeringsmedel (sojalecitin), mjölkpulver

Fett: 56.5 g, Kolhydrater: 18.5 g, Protein: 8.5 g (per 100 gram)

Finns det choklad att få tag på utan sojalecitin?

Har ni någon favoritchoklad och vad innehåller den?

Lindt Excellence 70% (den vanliga, ej den milda) innehåller kakaomassa, socker, kakaosmör, naturlig Bourbon vaniljstång. Kan innehålla spår av mandel, hasselnötter, mjölk och sojalecitin. Det är i princip den enda choklad jag köper numera. De har en som heter Madagascar med samma innehåll, men den har jag aldrig hittat i min affär.

Det här är min favoritchoklad som inte har några tillsatser utom rörsocker:

http://www.malmochokladfabrik.se/produkter/1888/

Gud så intressant! Jag kommer aldrig att köpa Lindts 70% igen om jag tycker denna är god och hittar nån som kan sälja den på rimligt avstånd. Jag kommer att lägga ut ÅF-listan för Stockholm /Uppsala när jag får den
  • Like 2

Vad tror ni om denna?: Amma chocolate 100%. Ingredienser: Kakaomassa, ekologisk. Kan innehålla spår av nötter, mjölk- och äggprotein, gluten och jordnöt.

Nej, det är inte den godaste choklad jag smakat. Men den är god! Den är helt sockerfri. Jag kan ha den hemma, utan att barnen äter upp den. Perfekt!

• Like 3

Gud så intressant! Jag kommer aldrig att köpa Lindts 70% igen om jag tycker denna är god och hittar nån som kan sälja den på rimligt avstånd. Jag kommer att lägga ut ÅF-listan för Stockholm /Uppsala när jag får den

Den är supergod och jag kan knappt äta Lindt och liknande längre för att jag känner en bismak av deras smaksättningar.

• Like 1

Fick svar från Malmö chokladfabrik angående deras återförsäljare i området Uppsala/Stockholm:

Uppsala:

ICA Torgkassen, Vaksalagatan 30
Elisabeths Ost & Delikatesser, Sysslomansgatan 6

Stockholm:

P&B Söderhallarna på Västgötagränd 3

P&B på Hötorgshallen, övre plan

Caramella på Slöjdgatan 9

Gamla Stans Konfektyrbutik på Västerlånggatan 26

Gamla Stans Te och Kaffehandel på Lilla Nygatan 12

Kahls The & Kaffehandel på Centralen

Kahls The & Kaffehandel på Mäster Samuelsgatan 46
Kahls The & Kaffehandel Sollentuna, Sollentuna Centrum, Sollentunavägen 163-165
Kahls The & Kaffehandel Täby, Täby Centrum, Stortorget 122B

Lakritsroten på Sveavägen 107 (har några produkter, men främst produkterna med lakrits)
Choklad & Lakrits på St Eriksgatan 99 (har några produkter, men främst produkterna med lakrits)

Stockholm Blommor 4U, Svartågatan 2B, Bagarmossen

Hötorgshallen är ju gångavstånd från jobbet... kanske ska titta förbi där?

• Like 2

Tack för alla tips!

Hörde också av mig till Malmö chokladfabrik och fick till svar att deras choklad finns på följande ställen i Örebro:

Chokladbutiken, Nygatan 32
Engelbrekt Choklad, Engelbrektsgatan 24
Tehuset i Örebro, Köpmangatan 1

Skyndade mig till chokladbutiken och kom hem med två av tipsen i tråden:

post-372-0-12715300-1404987719_thumb.png

1888 Peru 85%

Ingredienser: kakaomassa, rörsocker och kakaosmör

Amma 85% (ekologisk)

På Amma står det:

Serving (20 gram): Fett: 8,8 g, Kolhydrater: 8 g (varav socker 5 g), Protein: 2,4 g.

Alltså 40 gram kolhydrater per 100 gram om jag räknar rätt. Lite mer än jag hade gissat.

Men jisses vad krämiga och goda båda var! Kommer ju ha svårt för att gå tillbaka till chokladen som säljs i vanliga livsmedelsbutiker.

Båda är enligt mannen i butiken gjorda på Trinitario-bönan. Han hade också choklad på Criollo-bönan, men det får bli en annan gång. Fick också lära mig att Forastero är den vanligaste bönan. Det är skoj att lära sig något nytt!  :) Mer info för den nördiga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Choklad

Idag blir det choklad till lunch!

• Like 3

Hej,

Som många andra älskar jag choklad. Nu försöker jag hitta den optimala chokladen som går att få tag på i svenska butiker och behöver hjälp. På nästan alla innehållsförteckningar står det fettreducerad kakao, vilket ju inte låter så lämpligt. Jag har hittat en choklad (på ÖoB) med följande innehåll:

Belgian 85%

Ingredienser: kakaomassa, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel (sojalecitin)

Fett: 49.9 g, Kolhydrater: 16.9 g, Protein: 9.7 g (per 100 gram)

Dock blir jag lite konfunderad när Marabous 86%-choklad med fettreducerad kakao ändå innehåller större andel fett än föregående. Har det att göra med att Marabous innehåller mer kakaosmör? (kakaosmör står före socker till skillnad från ovan). Fast den innehåller ju även mer kolhydrater:

Marabou Premium 86%

Ingredienser: kakaomassa, kakaosmör, fettreducerad kakao, socker, arom, emulgeringsmedel (sojalecitin), mjölkpulver

Fett: 56.5 g, Kolhydrater: 18.5 g, Protein: 8.5 g (per 100 gram)

Finns det choklad att få tag på utan sojalecitin?

Har ni någon favoritchoklad och vad innehåller den?

Jag gör min egen choklad! Superenkelt!

Du behöver;

1 dl kakaosmör (går att beställa på Bodystore, eller kolla i hälsokostbutiker)

1 dl kokosfett

1 dl kakao

eventuell sötning (brukar ta 2 msk sukrin eller liknande)

Smält ihop kakaosmör och kokosfett över vattenbad. Häll sedan i kakao och eventuell sötning. Häll i valfri form och ställ i frysen i cirka 30 minuter! Voila!

Ibland lägger jag krossade nötter (macadamia t.ex. blir supergott!) i botten av formen innan jag häller på chokladen! Så får du nötchoklad =). 

• Like 6

Hihi... choklad ska väl inte vara stapelvara i alla fall. Jag äter hellre lite och sällan av nåt gott och rent än fake som ska vara "nyttigare". I dag åt jag Baristas fair trade choklad i st f kaka när vi bjöd morsan på fik. En pyttebit räckte, det är inte gott längre

• Like 1

Men rörsocker är väl illa nog, inte ett dugg bättre än sockerbetssocker.

Tja...det beror ju på hur mkt du proppar i dig per dag ;). Jag äter en ruta på 10 gram någon gång varanannan vecka. Tror nästan det lilla sockret kan pigga upp lite i en annars helt sockerfri kost.

Amma 85% (ekologisk)

På Amma står det:

Serving (20 gram): Fett: 8,8 g, Kolhydrater: 8 g (varav socker 5 g), Protein: 2,4 g.

Alltså 40 gram kolhydrater per 100 gram om jag räknar rätt. Lite mer än jag hade gissat.

Amma 100% innehåller ändå 7,1g kolhydrater per 20g, fast noll socker. Å andra sidan, har jag svårt att tänka mig äta upp en fjärdedel av den chokladkakan vid ett tillfälle, vilket 20gram innebär. Jag äter en liten bit åt gången, max en tiondel av kakan. Så då blir det inte många kolhydrater... Klarar man sig på en lika liten bit av 85%-aren, blir inte det mycket kolhydrater heller, men jag tror att risken är större att man vill äta mer. Äter man mycket på en gång, är nog ingen choklad jättenyttig, skulle jag tro. Men gillar du Amma 85%, rekommenderar jag verkligen att du testar Amma 100% nästa gång! Av 100%-are, har jag inte smakat någon som är ens i närheten lika bra.