Jump to content

Skoj i köket

Mattias

Recommended Posts

Hej,

Tänkte att vi kan dela med oss av prylar/tips som gör maten lite roligare när fantasin tagit slut.

Mitt senaste inköp är en tysk köksmaskin som förgyller matlagningen, Spirali från Lurch:

post-372-0-90321000-1404809683_thumb.jpg

Beställde den från tyska Amazon för ca 300:- inklusive frakt:

http://www.amazon.de/Lurch-10203-Spirali-gr%C3%BCn-creme/dp/B002E19IB0

Videos:

https://www.youtube.com/watch?v=B__zaha32iI

https://www.youtube.com/watch?v=Rh3F3rS7k_U

Den är lika lättanvänd som det ser ut och diskas av lätt. Att den är plastig gör inte så mycket.

Jag använder den mest till att göra zucchini-pasta/spiraler som jag steker i en stor kastrull med lök och annat gott och serverar med en sås.

Eller när jag skivar grönsaker. Den klarar det mesta.

Vad har ni för knep?

Med risk för att vara tråkig...

Bra grundutrustning, men i övrigt så lite prylar som möjligt. De roliga specialgrejorna har jag gjort mig av med efter hand. Men en välbalanserad och vass kniv gör köksarbetet roligt. Det jag gläder mig mest åt är att jag ratade mitt gamla durkslag i plast och köpte ett vackert, gammaldags, vitt, emaljerat. Blir glad varje gång jag använder det.  :)

• Like 5

Jag gillar gamla grejer, jag har en gammal "månlandare", jag vet inte vad de egentligen heter men vi har alltid kallat den det.

På den skivar, river och stavar man med fördel potatis, men den funkar med andra grönsaker också.

Man får lite extra motion på det sättet :) Med handvev.

• Like 7

Vet inte om det här är direkt skoj men mer spar tid när man gör burgare, enkel pryttel men smidig och billig £4,. gissar att liknande finns i Sverige

http://www.kitchencraft.co.uk/categories/preparing/burger_makers/hamburger_maker_with_100_wax_discs_kcbpress.htm

Jag har funderat på att skaffa något liknande, men tänkt att den säkert bara blir liggande i en låda. Fast nu blir jag sugen! :)

Med risk för att vara tråkig...

Bra grundutrustning, men i övrigt så lite prylar som möjligt. De roliga specialgrejorna har jag gjort mig av med efter hand. Men en välbalanserad och vass kniv gör köksarbetet roligt. Det jag gläder mig mest åt är att jag ratade mitt gamla durkslag i plast och köpte ett vackert, gammaldags, vitt, emaljerat. Blir glad varje gång jag använder det.  :)

Det är ok :) Jag har också börjat slänga ut gamla plastprylar. Senast var det durkslag, matlådor och bunkar i plast som åkte ut. IKEA har nyligen börjat sälja matlådor i glas med plastlock som är mycket trevligare än mina gamla plastlådor. Plastbunkarna blir till rostfria istället. Mindre plast i maten och roligare att diska! Nästa pryl att åka ut är skärbrädorna, men jag vet inte hur jag ska ersätta dom. Trä?

• Like 2

Jag gillar gamla grejer, jag har en gammal "månlandare", jag vet inte vad de egentligen heter men vi har alltid kallat den det.

På den skivar, river och stavar man med fördel potatis, men den funkar med andra grönsaker också.

Man får lite extra motion på det sättet :) Med handvev.

Tror jag vet vad du menar, fast jag har aldrig hört namnet månlandare förut. Vi kallade den för Moulinexen. Jag har en i ett skåp någonstans, tror jag. Men när den kommer fram åker den nog ut. Skaffade en bra matberedare när jag började odla grönsaker och den används flitigt när jag mixar mina tomater för infrysning, gör örtsalt mm. Den kan allt som Moulinexen kan och lite till. Men i den dagliga matlagningen skär jag för hand. Nu ska det sägs att jag är singel, så det blir oftast inte så stora mängder mat att det är värt att smutsa ner mer än kniv och skärbräda. 

• Like 2

Nästa pryl att åka ut är skärbrädorna, men jag vet inte hur jag ska ersätta dom. Trä?

När det gäller skärbrädor vill jag ha dem i plast, och jag vill ha många. Köper nya ganska ofta. Jag diskar alltid alla mina skärbrädor i diskmaskinen varje gång efter det att jag använt dem. Känns som om trä suger åt sig bakterier mer än plasten, men jag är inte säker.

Tycker det är så konstigt (och äckligt) med kockarna på tv som skär en massa olika saker på samma stora (går inte in i en diskmaskin) skärbräda av trä. Men visst är det snyggare med trä!

När det gäller skärbrädor vill jag ha dem i plast, och jag vill ha många. Köper nya ganska ofta. Jag diskar alltid alla mina skärbrädor i diskmaskinen varje gång efter det att jag använt dem. Känns som om trä suger åt sig bakterier mer än plasten, men jag är inte säker.

Tycker det är så konstigt (och äckligt) med kockarna på tv som skär en massa olika saker på samma stora (går inte in i en diskmaskin) skärbräda av trä. Men visst är det snyggare med trä!

Jag tycker inte heller trä känns lika rent som nåt jag kan köra i diskmaskinen

• Like 2

Det har gjorts tester med skärbrädor och de av trä är mest hygieniska. Trä "läker"sig själv. Professionella kockar använder alltid träskärbrädor. Plast är mycket mer ohygieniskt eftersom smuts och bakterier sugs in och fastnar. Diska träbrädorna i hett vatten och skölj med kokande vatten. En bra skärbräda i trä håller i många år.

• Like 3

Det har gjorts tester med skärbrädor och de av trä är mest hygieniska. Trä "läker"sig själv. Professionella kockar använder alltid träskärbrädor. Plast är mycket mer ohygieniskt eftersom smuts och bakterier sugs in och fastnar. Diska träbrädorna i hett vatten och skölj med kokande vatten. En bra skärbräda i trä håller i många år.

Plaster ger ifrån sig nanopartiklar som med maten tas upp i kroppen...

• Like 1

En såndäringa månlandare har jag oxå. Äldre modell helt i metall, troligen från 50-talet. Fortfarande användbar även om en matberedare kan samma saker.

I knivlådan ligger det en samling rakbladsvassa japanska knivar. En fröjd att arbeta med så vassa knivar. Att skära en tomatskiva utan att trycka ihop den är en fröjd. Lite meckigt då ett par av dem är i kolstål som inte får vara blöta för länge.

Skärbrädor i trä med ändträet uppåt är mer hygieniska än man tror givet att man sköter dem rätt och oljar dem regelbundet. Snitt i träet sluter sig och släpper inte in bakterierna medan dito i plast förblir öppna. Plastbräder måste diskas i tillräckligt varmt vatten. Jag använder plast vid hantering av rå kyckling dock.

Har kolstålstekpannor för vardagsbruk, gjutjärnspanna ibland och ska om en stund hämta en emaljerad gryta på utlämningsstället. Som ett tips så har royaldesign.se bra priser på Le Creuset just nu om ni jagar en emaljerad gjutjärnare.

Har kolstålstekpannor för vardagsbruk, gjutjärnspanna ibland och ska om en stund hämta en emaljerad gryta på utlämningsstället. Som ett tips så har royaldesign.se bra priser på Le Creuset just nu om ni jagar en emaljerad gjutjärnare.

Vad är fördelen med emaljerat, jämfört med rent gjutjärn? Har titta på de emaljerade, men har inte fattat på vilket sätt de är bättre. 

Vad är fördelen med emaljerat, jämfört med rent gjutjärn? Har titta på de emaljerade, men har inte fattat på vilket sätt de är bättre. 

Man kan laga grytor med syrligt innehåll som rödvin utan att det blir svart och smakar järn. Dessutom kan man diska den med diskmedel så man slipper förra grytans smak :)

Man kan argumentera över att en gryta i rostfritt funkar lika bra men jag tycker inte det. De bästa rostfria som har god värmefördelning är minst lika dyra som dessa emaljerade tingestar.

Man kan laga grytor med syrligt innehåll som rödvin utan att det blir svart och smakar järn. Dessutom kan man diska den med diskmedel så man slipper förra grytans smak :)

Man kan argumentera över att en gryta i rostfritt funkar lika bra men jag tycker inte det. De bästa rostfria som har god värmefördelning är minst lika dyra som dessa emaljerade tingestar.

Jag har inga problem med min gjutjärnsgryta. Klart jag diskar den med lite diskmedel och mycket hetvatten. Hur skulle jag annars få den ren? Sen när den torkat smörjer jag in den med olja och värmer upp den igen så det drar in innan jag ställer undan den. Då är järnet mättat och den är färdig att använda igen

På den tiden jag gjorde pannkakor hade jag däremot en gjutjärnspanna som inte fick användas till annat. Den diskades aldrig, utan bara torkades av

• Like 1

Haha, jag tycker det är skoj med riktiga grejor, så jag missuppfattade lite.

När det gäller avdelningen "onödiga prylar" är jag nog lite tråkig där också... jag har en snygg äggkokare som är nyinköpt. Den förra har vi använt upp. Upptäckte innan köpet att jag nästan glömt hur man kokar ägg i kastrull! (I-landsproblem :-P) Sen har jag en elektrisk kaffekvarn eftersom nymalt ger godaste kaffet i bistrobryggaren tycker jag. Och det som jag också använder dagligen är en importerad saltkvarn med rosa himalayasalt. Jag fick den i födelsedagspresent och använder nästan bara rosa salt numera när smaken ska vara viktig.

Tänkte inte på det.  ;)  Kan möjligtvis bero på att jag inte gillar rödvin. Det där med att smaken sitter kvar har jag aldrig haft något problem med. Det beror väl på om man har väldigt olika stuk på sina grytor, särskilt om man skulle laga både fisk och kött i samma gryta. Bra i alla fall att jag fick veta, då kan jag avskriva emalj från dagordningen och hålla mig till bara gjutjärn, som jag ääälskar.

Nästa roliga pryl är en vattenugn som jag kan köra sous vide i. Typiskt kör man en köttbit i 8 timmar i den men typ 3 dygn förekommer oxå. Principen är slow cook men med mycket nogrannt styrd temperatur och varan ligger i vacuumförpackning i vattenbadet.

Dyrt nöje dock.

Kom plötsligt att tänka på den här skojiga "prylen" som jag läste om för några månader sedan. ;)

http://feber.se/pryl/art/277645/odla_tbara_insekter_hemma/

Hudå! Inget för mej. Jag skulle behöva vara fruktansvärt utsvulten för att funder på nåt sånt. Jag är så fascinerad av Historieätarna eller reseprogram typ Michael Palin som sitter och äter vad som helst med öppet sinne och god aptit