Jump to content

proteinmängd

Zackarias

Recommended Posts

Kan man egentligen äta för mycket protein när man är normalviktig och tränande? Väger 62 kg, är 17 år och tränar 3-6ggr/vecka. Äter 2-4g protein/ kg kroppsvikt. Blir inte mätt om jag inte äter mycket, o sen är det ju såå gott!! :-)

Så länge du inte har en sjukdomsproblematik vad gäller njurarna så är det nog - i praktiken - inget större problem. Tänk på hydreringen bara, dvs se till att sköta vätskeintaget och låta urinens färg vara en enkel indikator på hur du ligger till.

Motfrågan då (vid det högre intaget) blir ju möjligtvis om det är motiverat i relation till mǻl, behov, ekonomi etc?

Jag tycker man ska tänka på insulinet, protein triggar insulin, höga insulinhalter är inte bra. Svårt dock att hålla koll på måtten då tex rött kött innehåller 20% protein. Ofta pratar man förbi varandra - talar vi om rent protein eller om kött? Vad är i så fall mycket protein / vad är mycket kött. Jag önskar jag hade en insulinmätare.

Jonas Bergqvist har mycket bra info om träning och kost. http://www.jonasbergqvist.se/

Jag tycker man ska tänka på insulinet, protein triggar insulin, höga insulinhalter är inte bra.

Har du själv märkt av detta på något negativt sätt enligt samma förutsättningar som TS (som väl är den du besvarar och som ditt svar är anpassat för)?

Svårt dock att hålla koll på måtten då tex rött kött innehåller 20% protein.

Öh, nja, generellt sätt så är den procentsatsen applicerbar på (nästan) allt kött med vissa variationer. Uttryckt annorlunda, trycker jag i mig 100 g kalkon, 100 g skinka och 100 g rostbiff så kommer jag förutom att jag lär må som en prins även i grova svängar kunna uppskatta detta till ca 60 g protein. Ingen avancerad matematik, eller hur?

Samma metod kan anammas på hårdost och då brukar det vara 25-30% eller på hela ägg (ca 7 g/st).

Ofta pratar man förbi varandra - talar vi om rent protein eller om kött?

Här tror jag du "läst förbi" s.a.s. TS skriver ju faktiskt: "Äter 2-4g protein/ kg kroppsvikt."
  • Like 1

Jag äter ca 100-125 gr/dag och väger 54. Tycker verkligen det är svårt att hålla mig på ca 100 strecket där jag tänkt att det är lagom att vara. Jag äter då lunch och middag med kött/fisk/skaldjur/ägg samt en hel del kål och andra grönsaker som också har protein i sig. Men om man ser på min tallrik så dignar den av grönsaker och rotfrukter och så är det en tredjedel proteinmat typ. Däremellan äter jag bär tex. Så jag tror det är ganska lagom.