Jump to content

matdagboken

lusardimarie

Recommended Posts

Har skrivit i matdagboken någon vecka. Tycker det är svårt tex om man bakat något, tex igår bakade jag lchf scones. Finns ju inte med. Annars har det gått bra. Man äter lite mer än vad man tror har jag sett. Har nu vägt maten ett tag. Idag bakade jag frökex och åt några, det blir ju också svårt att fylla i. Det bästa är väl att inte hålla på att baka ;)

Matdagboken tycker inte jag ska äta mer än 1500 kcal om jag ska gå ner i vikt, hur mycket ska man bry sig om det? Annars har jag ätit bra, runt 5 g kh, kanske lite lågt protein ca 20-40g, fett ca 130.

Det tråkiga är att jag inte går ner i vikt, men det är väl bara att kämpa på. Tränar en del och det blir också pf ofta eftersom jag äter tidig kvällsmat och sen inget förrän frukost.

Marie

Det är lite omständigt, men inte så svårt att räkna på det man bakar. Tänker själv räkna ut kh-innehållet per brödskiva nästa gång jag bakar. Jag kommer att väga varje ingrediens och kolla hur mycket kh det blir sammantaget. När brödet är klart väger jag det, skivar det och väger en skiva. Sedan kan jag räkna ut ungefär hur mycket kh varje skiva innehåller. Det jag inte riktigt har koll på är vad som händer med kh-innehållet när man baka brödet. Det kan hända en del vid tillagning som gör att det inte riktigt stämmer jämfört med råvarorna. Men något sånär rättvisande tror jag att det blir. 

Har skrivit i matdagboken någon vecka. Tycker det är svårt tex om man bakat något, tex igår bakade jag lchf scones. Finns ju inte med. Annars har det gått bra. Man äter lite mer än vad man tror har jag sett. Har nu vägt maten ett tag. Idag bakade jag frökex och åt några, det blir ju också svårt att fylla i. Det bästa är väl att inte hålla på att baka ;)

Matdagboken tycker inte jag ska äta mer än 1500 kcal om jag ska gå ner i vikt, hur mycket ska man bry sig om det? Annars har jag ätit bra, runt 5 g kh, kanske lite lågt protein ca 20-40g, fett ca 130.

Det tråkiga är att jag inte går ner i vikt, men det är väl bara att kämpa på. Tränar en del och det blir också pf ofta eftersom jag äter tidig kvällsmat och sen inget förrän frukost.

Marie

Man kan ju lägga till egna recept, där man fyller i alla ingredienser och vilka mängder det är :) Går säkert att göra med scones och fröbröd också.

Om du verkligen HAR övervikt och vill gå ner, så är tipset: Baka inte, ät inte lchf-bröd eller lchf-fika, skippa nötter, skippa grädde m bär. .... Ät kött, fisk, kyckling, ägg, cocosfett, majo, lite grönt!

Inte så himla kul, men funkar :)

Jag har gått ner 5 kg på dessa 10 första kick-start-dagar, från 98 till 93, bara resten kvar då ....

är 175 lång sockerberoende avgiftande

Leva för att äta eller äta för att leva? ;)