Jump to content

tråd för normalviktiga


Zackarias
 Share

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd där vi kunde diskutera erfarenheterna av lågkolhydratkost och träning.

Där man inte alls pratar om viktnedgång eller fakir kost. Utan fokus är kost för hälsa. Och träning för hälsa.Tycker allt är så prestations riktat idag... kilon hit och dit, både på vågen och i gymmet.

Det vore roligt att höra av andra likasinnade och få en blick av hur många vi är, som klarar av rotfrukter och mjölkprodukter. Som undviker mjöl och socker, men kan unna sig det vid fest med inget annat en kanske dålig mage som påföljd, och ökad motivation att äta riktig mat.:-) Jag vet att det inte kallas LCHF men jag har bara nämt lågkolhydratkost. Och det är för mig 25-100g kh.

Ps. Om det redan finns en sådan tråd får nån gärna visa mig dit.:-)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Förnuftigt. Ibland snöar vi in på vår ohälsa, men det är ju jättebra om det finns diskussioner igång för dem som är ute i tid, innan kroppen rasat ihop.

Då kan vi ju kanske locka fler att äta bra mat och hålla sej friska

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja visst, det är ett bra initiativ. Jag letar också ofta efter trådarna som handlar om lågkolhydratkost för livet och inte för viktnedgång.

Själv äter jag ungefär som du beskriver fast utan mjölkprodukterna numera. Mer likt stenålderskost kanske. Jag tycker det känns bra att undvika så mkt processad mat som möjligt och plockade därför bort grekisk yoghurt och keso. Ju mer jag tänkte på de stora mejerierna och deras massproduktion av olika produkter tappade jag lusten för att äta keso och liknande.

På eftermiddagarna mellan lunch och middag vill jag gärna ha ett litet mellanmål, och då saknar jag en bra ersättning för ost/keso/bröd men annars stortrivs jag med kosten. Äter stora mängder grönsaker, lite rotfrukter, bär och nötter till fisk/kött/ägg/skaldjur.

 

Det där med träning och kost ja.....Har du några funderingar där som du tänkte på när du startade tråden?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ!

 

Har införskaffat en ketonmätare, så sommarens experiment blir att kolla hur mycket kolhydrater jag kan äta utan att falla ur ketosen, samt kolla hur snabbt jag kan komma tillbaka efter t ex ett kalas.

 

Bakgrunden till det hela är att jag upplever mig tåla mer kolhydrater än innan pga ökad träningsmängd (tränar nu 3ggr/vecka).

 

Någon annan som upplevt liknande effekt av träning? Hur mycket kolhydrater tål/äter ni som tränar mycket? Och ligger ni i ketos? :)

Link to comment
Share on other sites

Detta var en tråd som jag gillar, är väldigt intresserad av just hälsoeffekterna som lågkolhydratkost ger. Tränar själv ganska intensivt regelbundet och mår som allra bäst om jag ligger runt ett dagsintag av 30-50 gram kolhydrater.

 

Intagen kommer främst från grönsaker men även en del nötter och bär. Den största vinsten är för mig att kroppen mår bättre på alla plan av denna kost, har verkligen hittat hem fysiskt. Sover bättre, tränar bättre, ingen migrän, gladare och nöjdare över lag. Är inte ett dugg fokuserad på vikt, jo jag blir glad om jag går upp lite grann för då vet jag att alla mina timmar av styrketräning har gett resultat och jag har ökat min muskelmassa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen aldrig förstått hur just kolhydrater i sig skulle få mig att må bättre eller sämre? Jag undrar hur ni märker av skillnaden på om ni äter olika mängd kh. Jag menar , om man äter en kost av grönsaker, bär, kött, fisk, ägg och fett, vad är det i själva kolhydraterna som ni menar att ni påverkas av?

Och vad menas med att "tåla kolhydrater"?

 

Själv äter jag så här för att jag upptäckte att jag mådde bra av att ta bort spannmål och socker samt tillsatser i min kost. Spannmålet för att jag fick uppsvälld mage av bröd och pasta, socker för att det skapade obalans i blodsockernivån som gjorde mig hungrig snabbt trots att jag ätit, och tillsatser för att jag misstänker att flera av dem är skadliga och att jag inte vill betala för något jag inte har nytta av. Genom att äta som jag gör så hamnar jag på en kh mängd mellan 50-100.

Men har aldrig någonsin kunnat fysiskt känna av någon skillnad på en dag då jag äter 30 kh eller en dag med 80 kh som kommer från grönsaker och bär.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är kul med en sådan tråd! Jag vill varken väga eller mäta, utan bara äta och njuta (allt inom animaliska produkter, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, fett och ibland även frukt/smoothie). Jonas Bergquist har skrivit en jättebra bok om "LCHF och träning", där han förklarar väldigt bra, varför man kan äta fler kollisar, utan att suget/vikten påverkas. Efter att ha läst det, "festar" jag ibland på sötpatis... Gärna som klyftpotatis, så jädrans gott! Jag tränar minst 4 ggr i veckan, både styrka och löpning samt cyckla minst 12km varje jobbedag.

Dock märker jag definitvt en skillnad, varifrån kolhydraterna kommer. Inte att jag mår dåligt av dem, utan att sötsuget sätter igång och jag har svårt att sluta (över-)äta. Även en oskyldig liten banan kan sätta igång det beteende.

Sedan har jag tröttnat på att många säger, att det inte är LCHF. Varför? Jämfört med vad?

 

En fråga till dem som tränar hård: Laddar ni innför något pass?

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen aldrig förstått hur just kolhydrater i sig skulle få mig att må bättre eller sämre? Jag undrar hur ni märker av skillnaden på om ni äter olika mängd kh. Jag menar , om man äter en kost av grönsaker, bär, kött, fisk, ägg och fett, vad är det i själva kolhydraterna som ni menar att ni påverkas av?

Och vad menas med att "tåla kolhydrater"?

 

Själv äter jag så här för att jag upptäckte att jag mådde bra av att ta bort spannmål och socker samt tillsatser i min kost. Spannmålet för att jag fick uppsvälld mage av bröd och pasta, socker för att det skapade obalans i blodsockernivån som gjorde mig hungrig snabbt trots att jag ätit, och tillsatser för att jag misstänker att flera av dem är skadliga och att jag inte vill betala för något jag inte har nytta av. Genom att äta som jag gör så hamnar jag på en kh mängd mellan 50-100.

Men har aldrig någonsin kunnat fysiskt känna av någon skillnad på en dag då jag äter 30 kh eller en dag med 80 kh som kommer från grönsaker och bär.

Märker inte heller av någon skillnad bara kolhydraterna kommer från naturliga källor och inte spannmål. Däremot blir jag gasig i magen av vissa frukter ex. Äpple. Äter dock en banan varje morgon till yogurten, och de e inga problem.:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag är normalviktig men jag är inne på hälsoaspekten lååångt mer än eventuella kilon som försvinner. Jag har blivit av med 20 av de 25-30 jag hoppades på i början.

 

För min egen del har jag upptäckt att kolhydrater per se inte är något problem. Problemet består i vilken sorts kolhydrater jag äter.

Lite godis går bra. Större mängder och jag bli dyster i min själ.

Vete är döden. Hela kroppen går i spinn med magproblem, värk och smärtor.

Ris, råg och majs går väl an, svullnar lite men annars inga problem.

Frukt, bär och rotfrukter går så bra så. 

 

Efter lite räknande har jag också insett att SLV:s mål med 55+% kolhydrater är skitsvårt att uppnå om man inte äter vare sig spannmål eller socker...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Efter mitt fantastiska blodprov har jag börjat äta lite mera grönsaker :-) Jag vet inte om magen är ovan, men jag blir som en räv i magen ibland, och startar gasfabrik ibland. Beror väl på vad jag stoppar i mej. Igår var det en matsked bönor i salladen, och de har gjort mej lite nervös angående avståndet till närmaste toa. Men annars Inte så att jag direkt är orolig eller har jätteproblem, bara konstaterar. Men jag äter även potatis vid högtidliga tillfällen och det märks inte på kroppen.

De gånger jag äter ris (sushi) sväller jag lite men inga problem. Pasta är inte intressant att prova, men lite lite bröd klarar jag. Om jag är på en lunchrestaurang med hembakt tar jag alltid en liten kant (jag har alltid älskat kanter) och märker inget särskilt så länge jag håller det till liten.

Jag äter jordgubbar och andra bär när det är fest. Även färska dadlar lite grann till fest. Frukt är jag inte så himla sugen på. Ibland dreglar jag över juice i affären, men har hittills alltid avstått. Det får bli till nåt väldigt högtidligt tillfälle i så fall.

För min del är jag nog inte egentligen allergisk mot nåt, utan det har "bara" handlat om att läka ut mina försockrade blodkärl och min stackars lever.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar mixa djupfrysna bär med kokosgrädde- och fett samt lite Stevia till frukost. Så gott o läskande! Juice har jag ( förutom cloudy applejuice blandat med mycket bubbelvatten) aldrig gillat. Roligt hur olika vi tittar samt reagerar på mat.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd! Jag har varit överviktig (mer eller mindre) hela mitt liv, men med LCHF har jag varit normalviktig (mer eller mindre ;) ) i flera års tid. Ändå kan jag haja till när jag passerar en spegel eller ser mig själv på bild: jag förväntar mig en tjock människa men ser en normalviktig :rolleyes:

 

Jag har hittat en bra balans nu tycker jag, där jag håller koll på vågen ungefär varannan vecka. Om den visar över 66 kilo så stramar jag upp kosten en aning och på några dagar är jag tillbaka. Eftersom jag har ett osunt förhållande till mat "måste" jag ha en viss koll, men jag vill ABSOLUT INTE tillbaka till det sjuka tänkandet som jag hade när jag till exempel viktväktade. Huvva, jag ryser vid tanken.

 

Jag äter bär ibland, särskilt nu på hösten, men ytterst sällan frukt. Rotfrukter någon gång och nötter nästan varje helg. Grönsaker i massor. Den "biverkning" jag får av att äta för mycket kolisar (förutom uppblåsthet och gaser) är sötsuget - det kommer som ett brev på posten! Där känner jag var min kropps gräns går.

 

Hej hopp!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...