MagnusH Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag har relativt nyligen skaffat mig en ny blodsockermätare GlucoMen LX plus, som även mäter ketoner. Jag mätte blodsockret tre gånger efter varann med cirka en minut emellan. Blod tog jag från två fingrar på samma hand. Jag fick följande värden: 6,5 6,9 6,0. Är felmarginalen så stor eller är det fel på min mätare? Vad har andra för erfarenheter av denna blodmätare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag tror egentligen att de mäter ganska bra...bara det att blodet eller stickan lätt blir lite förorenade...tycker nästan att man känner på sig när det är risk att det blir fel....typ det kommer väldigt lite blod eller väldigt mycket blod...eller man fumlat lite med stickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag har två mätare med olika fabrikat. När den ena säger 6.0 säger den andra 7.0. Precisionen är nog bra på båda men noggrannheten verkar väldigt tveksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag skulle nog säga att era mätare ger precis den exakthet man förväntar sig. De är ungefärliga och det funkar hur bra som helst för de flesta. De som inte har någon insulinproduktion alls har det svårare förstås men alla är vi glada att det faktiskt finns mätare att tillgå. 10-20% diff är normalt. Sen beror det på teststickorna också. I det här varma vädret har jag lagt mina i källaren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Gjorde en observation denna veckan. Mätte fastesocker på 8,5 mmol/l vilket ju är lite i mesta laget. Konsekvent. Stickorna är lite gamla så jag beställde nya och mätte igen, nu 6,5 mmol/l som jag brukar ha. Stickorna kan således visa rejält fel om de är för gamla. På burken står det att man ska kassera stickor efter 9 månader efter att man öppnat burken första gången. Man ska nog ta dem på orden. Bump av gammal tråd men kändes relevant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts