Ti Ti Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Charlotte Erlanson chattade med SVT:s läsare om barnfetma: http://www.svt.se/nyheter/sverige/inte-mer-an-300-milliliter-lask-per-helg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Skummade igenom lite, och tycker svaren är ganska vettiga? Ang. läsken så hoppas jag hon menade max 300ml lightläsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Blev närmast chockad när jag läste hennes måltidsförslag för en 3,5-årig överviktig flicka. Morgon: Fil, flingor, smörgås. Lunch: Potatis samt en liten bit kyckling eller kött. Kväll: Flingor eller smörgås. Eftermiddagsfika: Kivi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Jag läste igenom chatten. I stora hela, tänker jag på Annika Dahlqvist kommentar; det är grymt (och ohållbart) att sätta barn på svält. Det verkar som om många av barnen är insulinresistenta/har överproduktion på insulin. Då funkar nog ransonering av potatis och citrontillsättning dåligt (mycket tjat om citron, blir det ett citronpiller efter spenatpillerna?) , samtidigt som de ska gödas med socker och stärkelse. Intressant att hon nogsamt undvek att gå i klinch med ett par LCHF-anhängare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Maskros: Ojdå det missade jag... Jag såg inlägg om pasta, som hon skrev max en gång I veckan (tyvärr får de nog det oftare än så I skolan...). Dock hade kanske jag tyckt max en gång I livet sen förespråkade hon smör framför margarin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Blev närmast chockad när jag läste hennes måltidsförslag för en 3,5-årig överviktig flicka. Morgon: Fil, flingor, smörgås. Lunch: Potatis samt en liten bit kyckling eller kött. Kväll: Flingor eller smörgås. Eftermiddagsfika: Kivi. Hon är för det mesta ganska vettig men det där lät mest som barnplågeri i mina öron: ett recept på att det arma barnet blir hungrigt fort som ögat. Och hur kul är det att umgås med (eller vara) en hungrig 3,5-åring? Morgon: kokt ägg mosat med smörklick Lunch: Kyckling, kött eller fisk, en klick god sås, lite grönsaker med en skvätt olivolja på, en potät Kväll: nåt liknande lunchen. Finns ingen anledning att skicka barnet vare sig proppmätt eller hungrigt i säng, eller hur? Har vi en liten lunch-ätare med liten kvällsaptit går det bra med en god soppa. Det är nog bara fikat jag tycker är bra, haha! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Jag tycker det är obegripligt att hon rekommenderar att sätta ett överviktigt barn på kolhydratdiet - flingor, smörgås, potatis. Det vore verkligen intressant att höra hur hon resonerar i det fallet. En LITEN bit kyckling eller kött kan väl inte ge tillräckigt med protein för ett växande barn. För mig är hennes rekommendation helt fel och otidsenlig. En nästan renodlad kolhydratdiet kan ingen må bra av! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts