Jump to content

Nybörjare med frågor och funderingar


Cici_88
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har testat LCHF sporadiskt tidigare men aldrig lyckats hålla det särskilt länge, då lathet och sötsug fått ta överhanden. Nu känner jag mig dock motiverad på ett positivt sätt och känner att jag har ork och lust att försöka igen på lite större allvar. Jag är kvinna, 26 år gammal och har 10 kg övervikt som jag önskar bli av med.

 

Från mina tidigare misslyckanden så vet jag vad som är mina "svaga punkter" och dessa tänkte jag nu be om lite hjälp med av er med mer kunskap och erfarenhet.

 

  • Lathet - Mycket av den mat man kan äta kräver tillagning, planering och lite eftertanke (att hålla reda på kolhydrater) och då jag är van att snabbt ta en macka eller köpa någonting ute på lunchen, så är det ofta min lathet och bekvämlighet som sätter krokben för mig. För att avhjälpa detta så tror jag såklart att motivation och disciplin hjälper mycket, men även tips på supersnabba, enkla, kalla, billiga och lättillgängliga alternativ för de där dagarna då orken och motivationen är 0 och magen kurrar.
  • Känslomässiga sockerband - Mammas vaniljbullar, farmors hemkokta rabarbersaft, pannkakor med sirap en söndagsförmiddag och gräddtårta i syrenbersån. Mat och sötsaker är mer än bara bränsle, hunger och sug. Jag tycker att det är svårt att stå emot, särskilt i sociala sammanhang och när det gäller för mig positivt känsloladdad mat, och när andra har ansträngt sig för att laga/baka någonting gott. Nu i helgen ska jag till exempel åka till Gotland med min familj och VILL äta saffranspannkaka med sylt och grädde. Det är oerhört svårt för mig att motivera mig i den här typen av situationer. Inte bara så att jag inte klarar av att stå emot suget i stunden, utan jag har svårt att ens på ett teoretiskt plan VILJA låta bli. Är det någon som känner igen sig? Hur tänker ni kring detta?
  • Energi - Jag har ibland lyckats hålla mig på LCHF i några veckor i sträck och har då upplevt att mina mättnadskänslor fungerar mycket bättre och jag har sluppit det där hemska sötsuget framåt kvällen som jag haft i hela mitt liv annars. Däremot så har jag känt att mina energinivåer har gått ner och jag har tyckt att det blivit mer ansträngande att ägna mig åt fysisk aktivitet. Jag vill inte ställa för höga krav på mig själv såhär i början, men jag har ett stillasittande jobb och jag tror att jag skulle må mycket bra av att åtminstone promenera varje dag. Problemet är att få upp energin när jag kommer hem efter jobbet och så... Det är väl väldigt klassiskt, men ändå, någon som har några tips?

 

Sen har jag några "tekniska frågor" också:

- Jag vet att man ska undvika sötningsmedel för att inte trigga sötsug osv. Men what about tuggummi? Jag vill så gärna så en fräsch smak i munnen efter kaffe, mat osv, och har gärna någonting att tugga på. Är tuggummi illa? Finns det några smarta alternativ?

- Jag känner att jag har lätt för att överkonsumera nötter, ost och grädde (eftersom det är så himla gott), samt har lite svårt att få i mig tillräckligt med fett utan det för att hålla mig riktigt mätt. Era bästa tips på att få i sig mer fett?

- Om man ska testa att köra riktigt strikt och räkna kolhydrater, finns det några superbra appar eller sidor eller liknande som kan hjälpa en nybörjare att hålla räkningen, eller hur skaffar ni koll på kolisarna?

 

Tack för hjälpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jag försöker svara på några saker från min erfarenhet.

 

Lathet. Det är ett problem för många att de inte har vanan att man måste lägga en del tid på sin mathållning, att handla med omsorg och att laga. Du måste börja lägga in det I din planering. En annan sak är att inte tillåta sig bli sugen och hungrig för då kör vi fel. Därför är det bra med små mellanmål av tex oststavar, kokta ägg. Ta en bit ost varannan timme tex. Om du inte är vrålhungrig när du handlar tar du bättre varor. Samma för de som har barn, ge barnet en bit ost innan ni lämnar dagis eller skola så blir det en lungnare resa hem och handling. Käka grönsaker som salladsgrönsaker, med en bit kött eller fisk eller skaldjur och en sås på äggula och smör, det går fort och är gott, nyttigt, mättande. Vi kallar det för köttsallad och käkar det varenda dag särskilt på sommaren är det perfekt. Man kan ju köpa färdiga sallader men de är ofta fulla med gryn och pasta, har tveksam dressing, och få grönsaker. Sushi utan ris sashimi funkar.

 

Sockerband. Jättesvårt. Om man håller sig till ett undantag per vecka kan det vara ok, men det handlar ytterst om att ställa om helt och sluta med sötsaker, min omgivning har vant sig och börjar själva tänka till. Stålsätt dig och säg nej. Bra glass (hemmagjord med noll socker) och grädde med några bär kan man ordna vid kalas.

 

Energi. Energin ska gå upp, däremot är det svårt att träna i början (lång tid ibland) för kroppen ska lära sig gå på fett istället för glukos och det är ganska smärtsamt. Jag kör intervallträning ca 30 minuter istället för springa 1 timme, då lurar jag på något sätt kroppen och det är inte smärtsamt. Tennis 1 timme Inga problem.

 

Tugummi har sötningsmedel xylitol, ganska ok som sätningsmedel men sött, kanske trigger smaken av sött insulin och det vill vi inte ha. Borsta tänderna istället.

 

Försök få i dig smör istället för mycket grädde. Eller kokosfett. Ett trick att ha det i kaffet. Hyvla ost och rulla in hyvlat smör gör en rulle och ät.

 

Kolisarna håller jag koll på genom en lista i en bok av Annika dahlqvist och genom att läsa på innehållsförteckningen. Finns listor på nätet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mina kommentarer:

 

Lathet - LCHF-mat finns överallt och kräver inte mer lagning än annan mat. Men man behöver studera vad som är inte LCHF och styka dem från sin "lista". Resten kan man äta utan större grublerier. Jag själv lagar mat bara under helgerna och äter därmed kall mat i stort sett 5 dagar i vceckan. Både som morgon- som kvällsmat. Inga problem med det, ty den maten finns överallt.

 

Känslomässiga sockerband - ät för framtida hälsan, så inser du snart att socker ger alltid skjudomar och tidig död. Det fungerar i alla fakk som en mycket bra motivation för mig.

 

Energi - jag personligen upplever uteslutenade högre energinivåer, men jag "springer" inte heller bort mitt energiöverskott. Jag har också stillasittande jobb, men lever ett mycket aktivt liv tack vare LCHF, utan för den sakens skull "springa" eller träna. Aktivt liv i ständig rörelse och med nya utmaningar för hjärna ger också sitt för kroppen.

 

Övrigt - om du har svårt och låta bli vissa godsaker, koncentrera dig på de nyttiga. Håll även ögonen öppna för nya godsaker...   farmors paj, behöver inte vara det godaste, när allt kommer på kritan.

 

Till sist - se inte LCHF som någon kur, utan ett sundare sätt att leva med många positiva framtida häsloeffekter.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Enklaste är ju att ha mat förberett. Köp en bit hel karre och krydda upp den lite och låt den vara i ugnen 125 gr i 6 timmar eller mer i en lergryta/stekgryta eller stekpåse. (sätt på ugnen när du går och lägger dej så är den färdig när du kliver upp t ex.

Dra isär med gaffel och du har pulled porc. Frys in i platta portionspåsar så har du färdig mat på studs när du behöver. Går att använda i sallad, omelett, fyllda paprikor eller bara i en skål ihop med en klick smör när orken tryter alldeles.

Gör en hel plåt med köttfärsbiffar och styckfrys. Tar bara några minuter att fixa smeten och ca 20 min i ugn. Då kan du göra parisare utan bröd (med lök, tomat och stekt ägg), låta ost (gärna gorgonzola) smälta ner på, göra en god gräddsås till eller ett gott kryddsmör.

Lax är också toppenmat. Superenkel att grilla t ex. Ha grillkrydda på och grilla köttsidan nån minut och grilla sen färdig på skinnsidan. Eller ugnsstekt med gorgonzola mmm

När du är ute går det ofta bra att äta husmanskost på bra restauranger. Hoppa över ris/pasta/potatis och ta lite salladsoliver och smörpaket för att få upp fetthalten. Det är ofta inte särskilt svårt att undvika dåliga kolhydrater, men svårt att få till fettet så man håller sej mätt.

Snabbmat är lite svårare, men alla Subways mackor går att få som sallad i stället och Max har lowcarbhamburgare där du får ett stort salladsblad i stället för bröd. (alla deras burgare går att få lowcarb). På Burger King och Donken kan du begära att få burgaren utan bröd och får den då i en salladslåda med kniv och gaffel.

 

När det gäller fettet rekommenderar jag kryddsmör i alla varianter. Titta på bloggen Tommy tappar. Han är en fena på att fixa kryddsmör av allting. Jag mosar ett gott kryddsmör i mina frukostägg ibland, i stället för min vanliga klick med smör och salt.

I stället för macka kan du göra en PUMa (Pålägg Utan Macka) och bre smör på ostskivan.

Småknapra goda oliver i stället för nötter? Om du ska äta nötter, välj de sorter som har lågt med kolisar. Macadamia, mandel och paranötter. Det värsta du kan ha som "godis" är jordnötter och cashew.

 

När det gäller sötsuget föreslår jag att du i början är jättestrikt för att få ner det akuta behovet. Klart att du ska äta saffranspannkaka på semestern! Det går bra att göra PLANERADE avsteg, men ät det bara en gång då och kanske en mindre bit? Ju längre du avhåller dej från söta smaker desto mer kommer dina smaklökar att vakna till och upptäcka smakerna i maten. Jag tycker nästan allt smakar sött nu för tiden. Genom att avstå från dåliga kolhydrater kommer du också att få en bättre munhygien rent generellt, så jag gissar att du inte behöver det där tuggummit. Har du problem nångång med dålig lukt köp SB12 eller nåt som sugtablett i stället.

 

Energin är ett övergående problem. Har du varit en riktig sockerråtta kan kroppen ha lite stökigt första tiden när den tror att den håller på att dö utan dåliga kolisar. Men vi är många som är riktigt aktiva på LCHF-kost. En del tränar till och med på elitnivå.

Själv styrketränar jag ungefär samma vikter som jag gjorde innan jag blev hjärtsjuk för 8 år sen (är 58 nu). Jag springer väl inte, men det beror mest på att jag hatar att svettas (jag har ju ständig vintertermostat ändå) men jag går längre och snabbare promenader än jag gjort nånsin trots att jag var rätt vältränad före 50.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något latare matlag än LCHF? :o

 

Dvs.. man steker en fet kött-/fisk-bit, tar upp den ur pannan, slår en skvätt grädde i pannan o sjuder till en sås.. alternativt slår man stekskyn över fisk/kött-biten och avnjuter med valfria grönsaker!

 

Upprepa två till tre gånger om dagen. :P

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har mer tid över till annat nu när man inte måste stå i köket 5-6 ggr per dag för alla jäkla mål mat man var tvungen att äta för att hålla sig mätt! När man är lat eller inte har tid så finns det hur mycket som helst man kan äta. Plockmat är ju riktigt lätt att fixa. Lite ost, skinka, oliver, korv på en tallrik. Eller stek upp lite lax/färsbiffar och ha att tillgå till veckan när latheten kommer. Gå till kiosken och köp hamburgare med ost och bacon och sallad och gurka. Köp kebab/gyrossallad. Det finns faktiskt mat ute som går att äta om man går på lchf :)

Gå in på max och köp deras lowcarbburgare tex. Nu finns det ju även många matbutiker som börjat med självplocksallad, perfekt! Där finns avokado, lax, ost, oliver, olja, grönsaker mm.

Man lär sig hitta guldgruvorna efter ett tag ^_^

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv precis börja med LCHF så jag kan dela med mig av mina erfarenheter då jag precis gått igenom de saker du nämner.

 

Lathet - det tar ett tag att lära sig vad som innehåller kolhydrater och vad som inte gör det. Men man lär sig snabbt! Jag använder en app, Lifesum, för att snabbt kunna slå upp hur mycket kolhydrater det finns i olika saker. Efter en vecka eller två går det dock av sig själv och du behöver inte slå upp längre. Ang. saker att laga - det finns som du själv säger en massa guldkorn, men köp en LCHF kokbok och lär dig några enkla recept. Som sagt, är lite omställning men det går väldigt snabbt att lära sig. 

 

Jag skulle säga att du misstolkar dina egna känslor, du är inte lat, bara inte så kunnig om LCHF ännu, men det blir du snabbt!

 

Känslomässiga sockerband - inga lätta svar här. Bara att börja säga nej. Det gjorde jag, no regrets. Man blir lite jobbig och folk tycker det är tråkigt att man inte äter det de har lagat till än. Men de vänjer sig, i slutändan vill väl din familj och vänner att du ska känna dig bra och må bra! Du kan ju inte sitta och trycka i dig raffinerat socker och må dåligt av det av tradition!

 

 

Energi - kan inte hjälpa dig här, springer över 200 km per månad med en LCHF kosthållning och mår super! Är det en reell effekt eller kanske nått du bara inbillar dig? Energinivån i kroppen går ju upp och ner hela tiden. Vissa dagar känns 30km som piece of cake medan andra dagar kämpar jag med att ta mig fram 5km! Men så har det alltid varit för mig, både med o utan LCHF.

 

 

- Jag vet att man ska undvika sötningsmedel för att inte trigga sötsug osv. Men what about tuggummi? Jag vill så gärna så en fräsch smak i munnen efter kaffe, mat osv, och har gärna någonting att tugga på. Är tuggummi illa? Finns det några smarta alternativ?

Undvik tuggummi tycker jag. Borsta tänderna ordentligt och använd tandtråd. Du kanske kan ta SB12 tuggummin eller vad det heter, är sockerfritt.

 

- Jag känner att jag har lätt för att överkonsumera nötter, ost och grädde (eftersom det är så himla gott), samt har lite svårt att få i mig tillräckligt med fett utan det för att hålla mig riktigt mätt. Era bästa tips på att få i sig mer fett?

Du kan inte överkonsumera ost och grädde - ät dem tills du blir mätt. Ät paranötter, mandlar och macadamia om du absolut måste äta nötter. Men bättre att inte äta dem. Ta kokosflingor eller kanske en bra brie-ost eller en god bit salami som snack istället! 

 

- Om man ska testa att köra riktigt strikt och räkna kolhydrater, finns det några superbra appar eller sidor eller liknande som kan hjälpa en nybörjare att hålla räkningen, eller hur skaffar ni koll på kolisarna?

Google räcker långt. Jag har som sagt kört Lifesum för att snabbt kunna slå in saker. Men man lär sig snabbt! Fokusera inte på att räkna kolhydrater - det blir bara tråkigt. Lär dig istället att inte äta saker med kolhydrater. Det tar som sagt två veckor att lära sig men det fixar du!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...