GUERI

Muskelinflammation, Muskelreumatism

Recommended Posts

Hej

Jag har fått en diagnos :  muskelreumatism.

Ngn som känner till denna sjukdom och varför man kan få den ?

Behandlingsmetoder?  (alternativa)  om man vill undvika cortison

Till saken hör att jag har hållit mig till LCHF i snart 4 år.

Under dessa år har jag mått mycket bra , inte varit sjuk ngn gång.

Hur kan denna sjukdom dyka upp ?

GUERI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

GUERI

Är du helt frisk för övrigt? Äter du några läkemedel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

GUERI

Varför frågar du inte din läkare som gav dig diagnosen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All reumatism är väl autoimmun sjukdom?

Kolla på Johanna07:s inlägg. Hon är en fena på vad som minskar inflammation i kroppen. Hon äter inte strikt LCHF utan är noga med att äta sånt som bygger kroppen och minskar stressen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta när sånt här händer kan det ju vara så att man inte varit tillräckligt noga i valet av sina föräldrar. Man kan bara göra det bästa av de gener man fått och ibland lägger de krokben för en

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på vårdgaiden där finn set bra information

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett höftskott skulle kunna vara att vrida din kost mer mot paleo, undvika mejeri helt en period (och givetvis gluten) och se om det får effekt. Det skulle iaf inte skada.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har motsvarande i släkten. Kortisonet ställer till det för magen bla, magsårsliknande problem. Ta kortison om du måste tillsammans med mat.

En sak vi har tänkt på är i vilken utsträckning det är ett problem att vi med LCHF äter mycker frön och nötter (naturligtvis inget gluten) eftersom dessa innehåller Lektiner som definitivt kan ha med inflammation att göra. Många autoimmuna tillstånd startar med inflammation någonstans.

Inom glutenforskningen tittar man på hur spannmålets Lektin - agglutinin, WGA - inflammerar tarmen vilket sedan leder till inflammation i andra delar av kroppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är "riktig" muskelreumatism = Polymyalgia Reumatika, med hög sänka och CRP, så är jag rädd att Kortison är ett "måste" ett tag.

Många med den här sjukdomen får äta Kortison under ganska lång tid. Men med rätt kost som LCHF och uteslutande helt av spannmål och mejerier som Jäderås föreslår så kanske det läker ut tidigare och Kortisonbehandlingen kan bli mindre långvarig.

Jag har själv en reumatisk diagnos och får vara försiktig med frön och nötter, och även vegetabiliska oljor.

Prova "högdos" med kokosolja (5 matskedar per dag) då kokosoljan i sig ska vara antiinflammatorisk.

D-vitamin kan hjälpa en del och gurkmeja är också antiinflammatoriskt.

Som alla andra reumatiska och autoimmuna sjukdomar så vet man nog inte så väl varför man får det, många gånger verkar det gå i arv, tyvärr.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske prova med 1 msk gurkmeja per dag också?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske prova med 1 msk gurkmeja per dag också?

Det finns curcumintabletter so har peperin tillsatt. Peperinen ökar cucumineffekten avsevärt

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är "riktig" muskelreumatism = Polymyalgia Reumatika, med hög sänka och CRP, så är jag rädd att Kortison är ett "måste" ett tag.

Många med den här sjukdomen får äta Kortison under ganska lång tid. Men med rätt kost som LCHF och uteslutande helt av spannmål och mejerier som Jäderås föreslår så kanske det läker ut tidigare och Kortisonbehandlingen kan bli mindre långvarig.

Jag har själv en reumatisk diagnos och får vara försiktig med frön och nötter, och även vegetabiliska oljor.

Prova "högdos" med kokosolja (5 matskedar per dag) då kokosoljan i sig ska vara antiinflammatorisk.

D-vitamin kan hjälpa en del och gurkmeja är också antiinflammatoriskt.

Som alla andra reumatiska och autoimmuna sjukdomar så vet man nog inte så väl varför man får det, många gånger verkar det gå i arv, tyvärr.

Det är lite knepigt att du blir sämre av nötter, dom skall ju annars ha en antiinflammatorisk effekt. Vilka sorters vegetabiliska oljor är det du blir sämre av? När det gäller oljor kanske det också kan ha betydelse hur dom producerats och om dom förvarats i mörka flaskor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite knepigt att du blir sämre av nötter, dom skall ju annars ha en antiinflammatorisk effekt. Vilka sorters vegetabiliska oljor är det du blir sämre av? När det gäller oljor kanske det också kan ha betydelse hur dom producerats och om dom förvarats i mörka flaskor.

Jag har aldrig hört att nötter är antiinflammatoriska? Näringsrika ja, men jag vet flera med autoimmuna sjukdomar som har svårt för nötter (jag också). Jag tror de irriterad magen lätt, innehåller fytinsyra, samt ganska hög omega 6 halt. Vanlig rekommendation vid antiinflammoriskt kost är just att skippa nötterna, speciellt i början innan man blivit bättre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig hört att nötter är antiinflammatoriska? Näringsrika ja, men jag vet flera med autoimmuna sjukdomar som har svårt för nötter (jag också). Jag tror de irriterad magen lätt, innehåller fytinsyra, samt ganska hög omega 6 halt. Vanlig rekommendation vid antiinflammoriskt kost är just att skippa nötterna, speciellt i början innan man blivit bättre.

Menar du att det kan funka med nötter efter ett tag? Jag har läst på flera ställen att nötter är antiinflammatoriska men det kanske mest funkar som skydd innan man blivit sjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det kan funka med nötter efter ett tag? Jag har läst på flera ställen att nötter är antiinflammatoriska men det kanske mest funkar som skydd innan man blivit sjuk.

Ja, man kan ha svårt med vissa proteiner (nötter, ägg) innan magen har läkt. Nötter kan funka efter ett tag igen, i måttliga mängder, speciellt om man blötlägger dom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns curcumintabletter so har peperin tillsatt. Peperinen ökar cucumineffekten avsevärt

har du någon rek på "bra tabletter" / tillverkare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du någon rek på "bra tabletter" / tillverkare

Jag köpte mina på en hälsokostaffär i Stockholm. Har tyvärr inte burken kvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner till några som tycker att de blivit hjälpta i sin led/muskelinflammationer av Fortodol, denna tablett innehåller förutom Gurkmeja även Fenylalanin, som tydligen ska vara bra mot inflammationer i leder och muskler.

Jag själv har ätit dessa för en hel del år sedan,innan LCHF, och tyckte då att jag blev bättre i lederna, men av någon konstig anledning så fick jag väldigt lågt blodtryck av dem, och mådde inte bra av det. Men jag har redan från början väldigt lågt blodtryck...så jag vet inte riktigt om det berodde på tabletterna.

http://www.vitaminvaruhuset.se/fortodol-s-40-kapslar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mor fick nyligen denna diagnos (Polymyalgia Reumatika). Hon har ätit en LCHF-liknande diet senaste åren, med stort intag av mejeriprodukter. Jag är rätt övertygad om att mejeriprodukterna spelat en stor roll i hennes fall. Hon har nu dragit ner på mejeriprodukter och ökat grönsakerna, så vi får se hur det utvecklar sig.

Angående gurkmeja har Dr. Greger gjort ett flertal grymma videos som går igenom forskningen. En riktig superkrydda som dessvärre inte används så mycket i västerländsk matkultur!

http://nutritionfacts.org/index.php?s=turmeric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg