Ruggugglan Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Jag började med lchf i mars, jag har ätit waran i snart 11 år och ska göra det resten av livet. mitt problem är att mitt inr värde bara sjunker och jag har fått öka dosen med waran, jag har stått på samma ordination i flera år innan jag började med detta. det känns ju sisådär att kanske riskera att få proppar igen, jag mår ju bättre för övrigt av denna kost med mindre ledvärk bl.a. är det någon som vet om det finns något att göra så att även inr/pk värdet blir bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Det finns flera trådar som handlar om waran och inställningar. Kolla om nån av dessa ger info. Som jag förstått är det bäldigt viktigt att ha kontakt med sin läkare vid kostomläggning eftersom man kan behöva justera dosen fleta gånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Hittade endast en tråd om waran och den var inte till mycket hjälp tyvärr :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zladden Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Hej äter Waran sedan 2 år tillbaka och LCHF sen 7-8 år, Har haft varierande PK värden men främst vid medicinändringar (äter mkt medicin) kortison har bla stor påverkan. Man säger att livsmedel med mycket vitamin K påverkar typ broccoli. Ät din normala LCHF kost och avakta till man hittar en bra dosering.......... Kommer jag under 2 i PK vill de att jag tar sprutor typ innohep men de blir jag öm av och får stora blåmärken. Det finns ju andra mediciner än waran som är lättare att ställa in, jag kan tyvärr inte äta dem pga njursjukdom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Tack för svar jag har endast waran, har kollat upp lite mer om detta med grönsaker, vitkål är ok, sparris, avocado hör till det som inte är bra när man äter waran, Jag får inte byta till någon annan blodförtunnande och ska äta waran resten av mitt liv, jag Har något som heter karidiodinol IGG som gör att blodet koagulerar i mina ådror. har sjunkit med 0,2 varje provtagning sen jag började med lchf, har fått öka warandosen och i förrgår låg på 1,8 i inr, ska ligga mellan 2-3. ett tag hade jag högre 2,5- 3,5 då jag fick en venös propp trots att jag äter waran och mitt pk värde var helt ok den gången, så det är något skumt. har ätit råttgift i snart 11 år :/, blåmärken hör ju tyvärr till när man tar innohep likväl som en knölig mage om man sticker där. fick ta varje dag i två månader då jag fick min andra propp. jag mår ju bättre för övrigt med lchf och nu verkar det som att vikten vill sjunka lite oxå mitt problem är väl att jag ändrat i fettintag då jag inte åt så mycket kh innan övergången, du hade ju lchf i ingångsläge det måste ha varit bättre då du inte gjort någon kostomläggning efter insättning av waran? jag har haft samma ordination i flera år innan lchf, funderar på om åldern kan inverka oxå då jag ju närmar mig 50 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Så här skriver KD under FAQ:en "Jag är Waranbehandlad. Kan jag äta LCHF-kost? Det går bra. Men observera: det är mycket klokt att kontrollera Waranprov (PK/INR) lite oftare första tiden. Dosen kan behöva anpassas. Ring ditt Waranlabb och meddela att du planerar en kostförändring, så kan de boka in någon extra provtagning för säkerhets skull. Det som påverkar mest är hur mycket K-vitamin du äter. K-vitamin finns framförallt i vissa grönsaker såsom broccoli. Äter du mer K-vitamin minskar effekten av Waran, och dosen kan då behöva ökas. Att äta mindre K-vitamin ger motsatt effekt." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zladden Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Ålder 50 jag är snart 60, avokado är den enda frukt jag äter och broccoli favorit bland det gröna. Min varan dosering har variert mella 17-24 tabletter /vecka utom när det micade med medicinerna då var det 35 tabletter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 ja det är väldigt individuellt hur många tabletter man får ta i vecka jag har 24 st, medans gamlingarna på mitt jobb kanske har 7. jag vet om detta med k- vitaminet efter att ha ätit waran i snart 11 år. min fundering är om fettet påverkar värdet eller är det att man tar bort kh nästan helt som påverkar resultatet? äter inte mer broccoli och sånt efter början med lchf eftersom jag vet att det påverkar, det här med sparris och avocado visste jag inte om, eftersom jag inte äter mer gröna grönsaker nu än innan lchf så måste det ju vara något annat som påverkar värdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 ja det är väldigt individuellt hur många tabletter man får ta i vecka jag har 24 st, medans gamlingarna på mitt jobb kanske har 7. jag vet om detta med k- vitaminet efter att ha ätit waran i snart 11 år. min fundering är om fettet påverkar värdet eller är det att man tar bort kh nästan helt som påverkar resultatet? äter inte mer broccoli och sånt efter början med lchf eftersom jag vet att det påverkar, det här med sparris och avocado visste jag inte om, eftersom jag inte äter mer gröna grönsaker nu än innan lchf så måste det ju vara något annat som påverkar värdet? Kan du prova att äta lite mindre fett för att se om det påverkar? Kanske prova lite åt paleo hållet och öka rotfrukterna/grönsakerna och dra ned lite på fettet och se om det funkar bättre, det borde ge samma positiva effekter angående mage/hälsa. Eller kanske för riskabelt att testa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Hittade endast en tråd om waran och den var inte till mycket hjälp tyvärr :/ Det finns ganska många trådar om Waran när man söker på det ordet i hela forumet men när jag försöker lägga in länken till dessa trådar fungerar det inte, så du får själv söka på ordet waran en gång till. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts