sibirg

Fuskar ibland

Recommended Posts

Hej

Jag har ätit LCHF/lågkolhydratkost i snart tre år och äter ca 50-100 g kolhydrater per dag. Tyvärr har jag svårt att klara av att stå emot sötsaker och bröd när jag blir bjuden på kalas och fester. Det är även svårt att avstå sötsaker under semestertider och jul då vi ofta äter tillsammans med andra människor. Detta ger mig dåligt samvete och jag undrar om det ändå är positivt för hälsan att äta lågkolhydratkost? Jag är inte överviktig och har ingen kronisk sjukdom men tycker att jag på det stora hela mår bra av lågkolhydratkosten.

Hur mycket förstör jag för mig själv med dessa avsteg från LCHF-kosten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att enstaka måttliga avsteg gör någon större skada, så länge som man inte mår dåligt av dem eller om de drar igång ett svårhanterligt sug efter mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissningsvis är suget efter sötsaker som kolhydratkonsument ett tecken på beroende ? i alla fall upplevde jag det så i mitt gamla liv. Jag kunde inte motstå frestelsen och de ständiga bakslagen förtärde. Numera har jag inte suget 99,5% av min tid, men jag äter inte heller mer än ca. 3-5 gram kolhydrater om dagen i genomsnitt. Efter att ha varit en stor gottegris, känns det som en befrielse. Jag kan sitta vid ett kaffebord, intill tårtan, mazarinerna och även godiset utan att det kliar i fingrarna att ta en bit. Ju mindre kolhydrater jag äter, desto mindre är suget, har jag erfarit. Jag har också skaffat substitut att vara sugen på... italiensk och spansk lufttorkad skinka i mitt fall. Så hanterar jag mina 0,5% som återstår. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart! Jag upplever precis samma sak!

Har lidit under många år av mitt sockerberoende... Tog tid innan jag förstod att det var just ett sådant beroende som plågade mig och när jag väl förstod det tog det tid innan jag klarade av att ta steget från det...

Numer kan jag också sitta på ett cafe intill bakeseätande kollegor, utan att över huvud taget "se" bakverken. En helt otrolig känsla som jag aldrig tidigare kunnat drömma om att jag skulle få uppleva! Men då ligger även jag på långt under 10g kolhydrater per dag generellt. När jag någon enstaka gång bestämmer mig för att låta det vara grädde i maten, trillar jag oerhört lätt dit, trycker i mig en kaka 85%-ig choklad, och får uppleva gamla tiders sug i ett par dagar innan jag är tillbaka igen.

Samma sak här, ju mindre kolhydrater jag äter, desto mindre blir suget.

Lufttorkade skinkor är också min nya passion!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som har stark sockerberoende blir inte av med det i en mer liberal LCHF kost, utan är konstant sugen och "fuskar" ofta. Hört att de då måste köra mycket striktare och ta bort tex alla nötter för att "fusk" ska sluta (Av Anna Hallen och hennes utbildade kostrådgivare).

Vissa säger "fusk" kan förstöra sockersugen i 2 veckor, medan andra säger att "fusk" kan bara störa viktnedgången en dag. Men jag tror ju mer van man är på strikt kost desto mindre påverkar blir det när man äter kolhydrater. Kroppen är då tränad i att snabbt återgå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg