Jump to content

Lchf-kakor o annat "sött"-hur gör ni?

JennieeinneJ

Recommended Posts

Hej, jag är rätt så ny inom lchf och vill äta nyttigare främst för att få bort sockersug, blodsockerfall och må bättre, inte för viktens skull. Äter inte helt strikt lchf (- ännu i alla fall)...

Men jag funderar på en sak:

När man söker på lchf på nätet dyker det upp mycket recept på lchf- muffins/kakor etc med "alternativa" sötningsmedel: sukrin, lättströ, stevia och allt vad det heter. Jag undrar hur ni andra förhåller er till detta med " lchf-sötsaker". Är det något som hjälper en att "stå ut" utan vanligt socker och sätter lite guldkant, eller stjälper det och gör att kroppen fortsätter ropa efter socker?

Känner mig lite kluven inför detta :)

Med vänlig hälsning, Jennie

Det där är nog rätt individuellt. Jag var en riktig liten sockerråtta tidigare och älskade fikabröd, smågodis, läsk och choklad. Jag har aldrig tyckt om konstlat socker utan alltid föredragit den äkta varan.

Jag bakar på ICAs Stevia strö ibland men har märkt att det ger mig ett större sug efter socker. Kanske är det för att jag älskade att baka (och äta upp det) innan jag började med LCHF.

Du märker själv hur din kropp reagerar :)

Njae.. lite kluven för LCHF sötsakerna..fast inte för att det triggar utan för att jag tycker Stevia och sånt smakar metall...och det är inte vad jag var ute efter. Så jag unnar mig hellre (håll för ögonen nu alla mycket strikta) en liten bit äkta kaka när det verkligen är speciella tillfällen. Men jag har alla LCHF bakböckerna och de flesta sötningsmedlen i skafferiet. Inköpta innan jag insåg att jag inte behöver det. Kommer absolut testa lite recept då och då, men det är inte något jag kommer äta särskilt mycket av åt gången. Mina portioner när det gäller sötsaker är betydligt mindre än normal-svensson iallafall eftersom jag mår illa när jag äter söt och fett i kombination.

Jag äter inte fikabröd särskilt ofta, men ibland blir det. Eftersom LCHF också går ut på att äta så naturlig mat som möjligt, känns det där med sötningsmedel tveksamt tycker jag. Så bakar jag efter recept utesluter jag helt enkelt sötningsmedlet. I början kunde jag sätta till en liten bit mosad banan eller någon annan frukt för att ändå få lite sötma. Men eftersom jag var konsekvent med att inte söta, så vande jag mig snart och idag behöver jag inte den söta smaken. Lite sötma finns ju i mandelmjölet och det räcker. När jag någon gång väljer att smaka lite godis, blir det ofta äckligt sött. 

Om sötningsmedel väcker begäret efter socker eller inte är väldigt individuellt verkar det som, och det kan också växla beroende på vilket sötningsmedel det gäller. Men eftersom jag varken är sockerberoende eller använder sötningsmedel, har jag ingen egen erfarenhet vad gäller det..

Jag bakade " Bästa mandelkakan" enligt en LCHF bilaga till Expressen(Oktober 2012), och la på Mascarpone ost. Sen syndade jag med att lägga på lite jordgubbssylt, hemmagjord av en vän som lagar med minimalt socker pga makes åldersdiabetes.  Man kan byta ut mot vispgrädde och färska bär, eller egentligen vad man vill eller känner sig sugen på. Det funkar bra när man har "sockerätare" hemma, för man börjar på en LCHF bas och lägger till vad man vill själv. Om nån blir jättesugen på receptet, säg till och jag skriver ut det.

Anna

Jag tillhör kategorin sockerskadade med en rejäl övervikt och har medvetet tagit avstånd från alla sötningsmedel. Jag köpte i början en burk stevia och blandade i yoghurt, men det smakade konstigt så burken ligger väl lägst bak i skafferiet numera. Då insåg jag mig inte behöva söta substitut och numera äter jag inte heller något som är sött eller efterliknar det från mitt gamla glädje- och tröstätande. Istället har jag har skaffat nya osöta ersättare för att skämma bort och belöna mig emellanåt. 

• Like 2

Tycker mig se en trend i att många som börjar med LCHF försöker hela tiden hitta surrogat till kh rik kost. Att få bort sötsuget är ju en av de största vinsterna med LCHF.

Tror själv att risken är att man ligger och triggar sitt sötsug hela tiden och att det kan vara en av anledningarna till att vissa inte klarar konverteringen eller går ner nämnvärt i vikt.

//Lars

• Like 3

Folk som äter ganska mycket LCHF kakor emellanåt och använder sötningsmedel tycker inte jag följer LCHF. Det som just går ut med LCHF är ju att äta naturlig mat och bland annat att sockersuget ska försvinna, vilket förbättrar hälsan då man slipper dessa kolhydrater! Om man fortfarande har sötsug så får man se till att bli av med det... patetisk med alla dessa sötningsmedel och lchf kakor och bakverk! jag tycker det är konstigt att ens kalla det LCHF!

• Like 3

I de första veckorna (över jul) gjorde jag pepparkakstryffel, små kladdkakebakelser och "snickersgodis" för att jag "vill inte vara utan när de andra åt gotta" - men inser mer och mer att det är otroligt kostsamt och inte riktigt värt det för att att behålla en vana att äta onyttigt.

Om jag verkligen vill ha något sött kan jag köpa en liten påse sockerfritt godis, man äter inte så många bitar pga av att dom har en laxerande effekt. Nu har jag inget sockerberoende att ta hänsyn till så jag förstör inget för mig själv i min diet. Å andra sidan så vet jag att jag ätit för lite fett när suget tilltar så nu går jag runt i butiken och letar efter goda ostar och lyxar är till mig med det.

• Like 1

Folk som äter ganska mycket LCHF kakor emellanåt och använder sötningsmedel tycker inte jag följer LCHF. Det som just går ut med LCHF är ju att äta naturlig mat och bland annat att sockersuget ska försvinna, vilket förbättrar hälsan då man slipper dessa kolhydrater! Om man fortfarande har sötsug så får man se till att bli av med det... patetisk med alla dessa sötningsmedel och lchf kakor och bakverk! jag tycker det är konstigt att ens kalla det LCHF!

Håller med!

• Like 1

För mig var det en "livlina" i början på min LCHF-karriär att ha diverse kaffebrödssubstitut i frysen, men mycket snabbt blev det ointressant eftersom sockerkicken uteblev och man bara blev besviken, Handen på hjärtat så kan aldrig LCHF varianterna ersätta "the real thing"... numera efter två år på LCHF klarar jag mig helt utan - men jag tror inte att jag hade klarat de första svåra månaderna utan denna "snuttefilt" i frysen när begäret blev för stort.

• Like 1

Jag var en enorm socker-råtta innan jag började med LCHF men jag måste säga att jag blir inte speciellt triggad av sötningsmedel. Det som triggar igång min sockertarm är att jag äter "för mycket" kolhydrater. För att vara helt fri från sug måste jag ligga under ca 5g kolhydrater/dag och där är jag sällan, så ett litet sug har jag kvar. Men som sagt - där gör sötningsmedlena varken till eller ifrån.

För mig var det en "livlina" i början på min LCHF-karriär att ha diverse kaffebrödssubstitut i frysen, men mycket snabbt blev det ointressant eftersom sockerkicken uteblev och man bara blev besviken, Handen på hjärtat så kan aldrig LCHF varianterna ersätta "the real thing"... numera efter två år på LCHF klarar jag mig helt utan - men jag tror inte att jag hade klarat de första svåra månaderna utan denna "snuttefilt" i frysen när begäret blev för stort.

Det är så spännande hur olika man är. Själv har jag aldrig varit så där jätteförtjust i det sötaste kaffebrödet. När jag var liten skämdes mamma nästan för mig när jag bad om knäckebröd utan något på i stället för kakor när vi var på kalas.

De feta varianterna däremot, och de kryddiga, har jag ätit med förtjusning. Och därför finns det LCHF-varianter som jag verkligen tycker om. Mjuk saffranskaka bakad på mandel- och kokosmjöl, smör, ägg, fiberhusk, lite bakpulver och rejält med saffran till exempel. Att tvingas avstå från de där speciella smakerna vid olika högtider - saffran och pepparkakskryddor vid jul, jordgubbstårta till midsommar - är nog det som skulle kunna få mig att falla ur. Bättre då att göra en anpassad variant, tänker jag. Inte att äta ofta eller i stora mängder, men en bit eller två vid särskild tillfällen.

Mitt sockersug triggas inte av Stevia eller aspartam, men jag sötar allt mindre. Stevia är ju ett naturligt sötningsmedel till skillnad från aspartam, så jag föredrar Stevia, men i små mängder. Det är främst efterrätter jag sötar numera, speciellt om jag har gäster som inte äter LCHF. I början av min kostomläggning (nov 2008) gjorde jag massor av olika sötsaker med sötningsmedel, men numera känns inte sötsaker som det bästa jag kan äta - det är alltså inget jag längtar efter. Jag dricker också gärna en light-läsk till helgen (dricker inte alkohol alls) och det ger inte heller sockersug. Så det är nog väldigt individuellt vad som triggar igång suget.

När jag blir sugen på gott händer det att en bit riktigt mörk choklad slinker ner -en liten bit max två rutor. Är jag mer sugen så gör jag egen glass med vispad grädde och osötade bär. Då behövs inget socker. Som ett mjukt täcke i magen och sockerchocken uteblir samt dippen efteråt. Fungerar dessutom perfekt när resten av familjen också vill ha glass. Deras glass sötar jag lätt med farinsocker. Dock brukar dottern på 2 år gilla min glass bättre av ng anledning... :)

Det är så spännande hur olika man är. Själv har jag aldrig varit så där jätteförtjust i det sötaste kaffebrödet. När jag var liten skämdes mamma nästan för mig när jag bad om knäckebröd utan något på i stället för kakor när vi var på kalas.

De feta varianterna däremot, och de kryddiga, har jag ätit med förtjusning. Och därför finns det LCHF-varianter som jag verkligen tycker om. Mjuk saffranskaka bakad på mandel- och kokosmjöl, smör, ägg, fiberhusk, lite bakpulver och rejält med saffran till exempel. Att tvingas avstå från de där speciella smakerna vid olika högtider - saffran och pepparkakskryddor vid jul, jordgubbstårta till midsommar - är nog det som skulle kunna få mig att falla ur. Bättre då att göra en anpassad variant, tänker jag. Inte att äta ofta eller i stora mängder, men en bit eller två vid särskild tillfällen.

Recept tack! haha

Recept tack! haha

Ja, alltså, jag "leker" ju så mycket i köket, så jag vet oftast inte riktigt vad jag gjort efteråt. Retfullt ibland när man får till något riktigt bra. I det här fallet hämtade jag inspiration från några olika mjuk-kaka-recept på nätet och gjorde min egen variant. Ser på ingredienserna ovan att jag glömt "något från mejerihyllan", dvs antingen keso, creme fraiche, kesella, Philadelphiaost eller en blandning av två eller flera av dessa. Jag brukar ta av vad jag har hemma. Av ungefär samma ingredienser fast med mixade fröer och brödkryddor bakar jag matbröd.

ja, så var det för mig med, men jag märkte snart, liksom du att sockerkicken uteblev och att det smakade konstigt. Det triggade även sockersuget.

Jag har bakat för att ta med mig till ngt kalas, men då dragit ner sötningsmedlet till 1/5 eller mindre. Det blir för sött och smakar så konstigt annars.

Numer äter jag ytterst sällan substitut. Jag är inte sugen på socker längre.

I början så tycker jag det är bäst att avstå från LCHF-bakelser och liknande. Det innehållar ofta en liten kolhydratsmängd, men det är lätt att man äter för mycket utav det och att sötsuget ökas. Jag rekommenderar att köra strikt LCHF i alla fall 1 månad och sen kanske unna sig något gott max 1 gång per månad.

• Like 1

Det där är nog rätt individuellt. Jag var en riktig liten sockerråtta tidigare och älskade fikabröd, smågodis, läsk och choklad. Jag har aldrig tyckt om konstlat socker utan alltid föredragit den äkta varan.

Jag bakar på ICAs Stevia strö ibland men har märkt att det ger mig ett större sug efter socker. Kanske är det för att jag älskade att baka (och äta upp det) innan jag började med LCHF.

Du märker själv hur din kropp reagerar :)

Är det inte blandat med vanligt socker? jag söker rent Stevia. Vet inte om det finns i Sverige. Jag får mitt från Brasilien där det har använts i många år.

Jag bakade " Bästa mandelkakan" enligt en LCHF bilaga till Expressen(Oktober 2012), och la på Mascarpone ost. Sen syndade jag med att lägga på lite jordgubbssylt, hemmagjord av en vän som lagar med minimalt socker pga makes åldersdiabetes.  Man kan byta ut mot vispgrädde och färska bär, eller egentligen vad man vill eller känner sig sugen på. Det funkar bra när man har "sockerätare" hemma, för man börjar på en LCHF bas och lägger till vad man vill själv. Om nån blir jättesugen på receptet, säg till och jag skriver ut det.

Anna

Hej,

Ja,snälla du skriv receptet på mandelkakan! Jag har tappat bort det jag hade,och den var jättegod,då hade jag i lite stevia

och det funkade alldeles utmärkt,för stevian innehåller 0 kolhydrater. Mvh Suzie

Är det inte blandat med vanligt socker? jag söker rent Stevia. Vet inte om det finns i Sverige. Jag får mitt från Brasilien där det har använts i många år.

Steviablandningen på Ica vet jag är utblandad med nått, minns ej vad. Men för några år sedan köpte jag ren Stevia från www.stevia.se  (hoppas det är ok att länka till en försäljningssida). Jag använder det väldigt sällan och har nog 70 % kvar. Det behövs sällan mer än ca 1/2 kryddmått i taget, så låt inte priset skrämma. Sommartid kan man också köpa riktiga steviaplantor på större handelsträdgårdar.

Men jag gillar inte riktigt den bittra bismaken som stevian ger så när jag bakar nått som ska vara lite sötare så blandar jag stevia med sukrin, som ju också är naturligt. Det är i o f s rena kolhydrater men bättre än vanligt socker.

För min del, som tydligen aldrig blir av med sockersuget hur mycket fett jag än äter så är lchf-gosaker med lite sötning i ett måste. Har jag inte sådana alternativ så åker det ner godis, vanliga kakor, bröd, chips etc eller nått i korgen när jag handlar - kan bara inte motstå och då är det ju mycket bättre med lchf-varianterna även om det såklart är bäst helt utan.

En annan livlina jag har hittat är lakritsdroppar från lchf-butiken, rent lakritsexktrakt med mycket kraftig lakritssmak. 3-4 små piller räcker och stillar mitt begär. Har köpt en likadan burk citrondroppar också, men den är oöppnad än så länge.

Jag bojkottar sött helt trotts ibland ett extremt sötsug, jag kan inte "unna" mig när jag har varit duktig med sött även om det skulle vara artificiellt, jag unnar mig riktigt goda ostar eller fet salami.

Jag tror sötningsmedel bara triggar igång sötsuget och så är man fast i träsket för sötsug igen, aldrig igen säger jag bara.

En sak undrar jag också, när sjutton blev kakor och bullar LCHF?

Bakar sällan och undviker sötningsmedel. En fördel med lchf är att sötsuget och småätandet försvann, I dag tycker jag paprika och tomat är ganska sött, För att få hormonerna i balans tror jag det är bra att undvika att äta mellan måltider och låta naturen ha sin rytm.

På begäran, Bästa mandelkakan

100g smör

3 ägg

1 dl grädde

1 dl mandelmjöl

2 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljpulver

1 dl mandelspån

1) Rör smöret mjukt och tillsätt sedan ett ägg i taget och sist grädde. Tillsätt sedan alla torra ingredienser utom mandelspånen.

2) Häll smeten i sockerkaksform,smord och bröad med mandelmjöl , gärna med löstagbar botten, eller i avlång folieform klädd med smörpapper.

3) Strö mandelspånen ovanpå kakan och klappa ned dem i degen ordentligt så att de inte bränner.

4) Grädda kakan i 175°C i 30 minuter.

5) Skär kakan i bitar när den svalnat.   Toppa eller fyll med det du gillar! 

Lycka till! Anna

Jag har inte varit strikt så länge, ca 3 veckor bara. Mitt sockersug triggas när jag ser nåt gott. Trots att jag är mätt och nöjd. 
Gick idag förbi ett kondis och dom skyltar ju med allt sånt som min kropp inte behöver. Visst blir jag sugen och när jag sen står med en lite tom känsla på tågstationen är det viktigt att jag aktivt påminner mej om allt gott jag kan äta. Då smakar plötsligt mitt mellanmål perfekt! Lite keso med vispgrädde, lite kanel pudrat uppepå. Med det försvann tomkänslan. Och jag kunde känna mej lite mäktig, typ - skylta ni med bakelser och smaskens, jag bryr mej inte.... :D Eller Fake it until you make it!

Det finns nåt för alla, en del bakar utan nåt som helst sött, andra använder sötningsmedel. Mej kvittar det men jag kommer att köra utan sött alls den dan jag är mogen för att baka, jag tror att det är det bästa sättet för mej.