Athenasmatte Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Har en diskussion med en som påstår att frukt inte är socker. Säger till honom att för en diabetiker kan frukt vara rent skadligt, just på grund av att det innehåller socker. Då påstår han att fruktsocker inte ger något insulinpåslag??!!?? Låter riktigt orimligt enligt mig! Hur skulle det INTE kunna ge insulinpåslag? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Om man inte känner att det är socker i frukt har man nog något fel på smaksinnet. Du kan väl visa honom några exempel ur en näringstabell om han inte tror att frukt innehåller socker. Som sockerberoende kan jag intyga att en aldrig så liten bit frukt triggar igång mitt sockersug i alla fall och sen blir det inte mycket till viktnedgång den veckan. Så jag skulle väl tro att insulinmaskineriet drar igång. Precis på samma sätt som allt annat socker. Men det kanske är med detta som så mycket annat vad gäller maten, olika människor kanske reagerar på olika sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Har en diskussion med en som påstår att frukt inte är socker. Säger till honom att för en diabetiker kan frukt vara rent skadligt, just på grund av att det innehåller socker. Då påstår han att fruktsocker inte ger något insulinpåslag??!!?? Låter riktigt orimligt enligt mig! Hur skulle det INTE kunna ge insulinpåslag? Den du diskuterar med förväxlar nog fruktsocker/fruktos med glukos och sackaros.. "Även om fruktos kallas för fruktsocker, finns sällan stora mängder fruktos i frukt" (WIKIPEDIA) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Vad jag förstår så ger inte fruktos/fruktsocker något direkt insulinpåslag. Men det kan ju ge fettlever. http://ngruppen.blogspot.se/2009/02/fruktos-ett-socker-som-beter-sig-som.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Har en diskussion med en som påstår att frukt inte är socker. Säger till honom att för en diabetiker kan frukt vara rent skadligt, just på grund av att det innehåller socker. Då påstår han att fruktsocker inte ger något insulinpåslag??!!?? Låter riktigt orimligt enligt mig! Hur skulle det INTE kunna ge insulinpåslag? Som jag uppfattat det innehåller frukt både socker och fruktos (fruktsocker). Sockret i frukten ger insulinpåslag, men det gör inte fruktosen. Fruktosen kan istället bidra till fettlever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Det är inte så mycket fruktos i frukt http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Det är inte så mycket fruktos i frukt http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker Apelsiner innehåller lika mycket socker och fruktos enligt Fineli.fi, medan äpplen innehåller dubbelt så mycket socker som fruktos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Frukt höjer i alla blodsockret. Jag har inte diabetes men när jag ätit en grapefrukt så var blodsockret uppe i 8. Att den höjer så mycket kanske också beror på att det blir mycket saft. Ett äpple borde rimligtvis höja blodsockret långsammare. Hur illa det är med frukt för blodsockret beror ju också på vad man äter mer. Vi blandar ofta grönsaker och frukt eftersom det dämpar blodsockerhöjningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Även jag får väl försöka ge mitt bidrag: Socker = 50% Glukos (druvsocker) + 50% Fruktos. Frukt innehåller ofta Socker samt en del fritt Fruktos. Fruktos i sig ger inte insulinpåslag. Socker och Glukos gör det däremot. Fruktos i mängd blir (som alkohol) till fett i levern. Ett fett som levern har svårt att göra sig av med, det lagras istället. -- 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post ɐuuɐ Posted July 11, 2014 Popular Post Share Posted July 11, 2014 Har en diskussion med en som påstår att frukt inte är socker. Säger till honom att för en diabetiker kan frukt vara rent skadligt, just på grund av att det innehåller socker. Då påstår han att fruktsocker inte ger något insulinpåslag??!!?? Låter riktigt orimligt enligt mig! Hur skulle det INTE kunna ge insulinpåslag? Många har redan svarat utmärkt, men det kliar i fingrarna även på mig! Fruktos (även kallat fruktsocker) ger inte insulinpåslag eller blodsockerhöjning, det är korrekt. Detta är anledningen till att det vimlar av GI-recept på kakor och efterrätter med agavesirap och liknande som ingrediens. Tyvärr bidrar fruktos till insulinresistens och anses vara en mer skadlig sockerart än glukos (se Lustigs videor t ex). För att ytterligare krångla till det hela så kommer den söta smaken i frukt från ungefär lika mängder glukos och fruktos, ibland i form av disackariden sackaros (en fruktos+en glukos som sitter ihop), och ibland som fritt fruktos och fritt glukos. Benämningen "fruktsocker" är alltså i sig djupt vilseledande och har antagligen lurat din debattpartner. Ordet "socker" används också på en mängd vilseledande sätt, gärna i meningen sackaros. Detta ger upphov till animerade diskussioner där folk missuppfattar varandra. I själva verket är alla dessa molekyler (glukos, fruktos, sackaros) olika sockerarter. Dessutom spjälkas disackariden sackaros genast upp i sina två beståndsdelar (en glukosmolekyl, en fruktosmolekyl) så snart den kommer ner i magen. Metabolt finns det ingen anledning alls att särbehandla sackaros och tro att det räcker att undvika just den. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Ännu en sak finns att tillägga. Jag har läst att fruktos omvandlas till glukos i levern och att fruktos visserligen lättare omvandlas till fett än glukos men äter man frukt i rimlig mängd och är någorlunda metabolt frisk så omvandlas nog fruktosen till glukos i första hand. Dom flesta studier som är gjorda på fruktos verkar vara gjorda på ren fruktos och det är ju inte samma sak som att äta en frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Sen är det ju jättestor skillnad att äta ett svenskt äpple eller stoppa i sej en tropisk frukt och framför allt att dricka frukten... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Jag tror man har studerat om intag av frukt ökar risken för diabetes och inte sett något sådant samband (snarare tvärtom?). Däremot såg man ett samband med intag av fruktjuicer. Sen är ju saken annorlunda om man väl utvecklat diabetes, då gäller det ju att hålla blodsockret lågt. Eftersom frukter inte innehåller så mycket näring är det något man utan problem kan utesluta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Tror inte heller att någon enstaka frukt är problemet, men glykogenförråden är fulla, så verkar fruktosen omvandlas till fétt ganska lätt och det är väl där de flesta med metabolt syndrom befinner sig. http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Inga problem med att äta en frukt då och då.. den enda haken är att man skall ut och springa i bra tempo i två timmar innan.. så det finns någonstans att stoppa både glukosen och fruktosen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Jepp, han påstår nu att fruktsocker är samma sak som fruktos! Han hänvisar till- hör och häpna- google!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Från wikipedia (via google) Fruktos, i dagligt tal fruktsocker, är en energirik enkel sockerart. Fruktsocker skall inte förväxlas med det som i vardagligt tal kallas druvsocker (glukos). Även om fruktos kallas för fruktsocker, finns sällan stora mängder fruktos i frukt[1]. På ett halvt kilo frukt, får man bara i sig några tiotal gram fruktos (vilket kan jämföras med ca 5 normalstora godisbitar för samma mängd fruktos). Honung däremot, innehåller cirka 40% fruktos. Detta till skillnad från majssirap nästan helt saknar fruktos. Majssirap används ofta i USA där det processats med enzymer för att omvandla glukosen till 40% - 90% fruktos, vilket därför skapat en del debatt[2], då majssirap i sig egentligen är den sockertyp som innehåller minst av den farligare fruktosen[3]. Den vanligaste källan till fruktos är sackaros (vanligt socker), som innehåller ungefär lika stora delar fruktos som glukos. Kemiskt sett är sackaros en disackarid bestående av två monosackarider, glukos och fruktos[4]. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Jepp, han påstår nu att fruktsocker är samma sak som fruktos! Han hänvisar till- hör och häpna- google!! Han har helr rätt :-) Men poängen är att frukt innehåller dessutom andra sockertyper. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SUMO Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Passar på att fråga något som jag tänkt på genom åren ang fruktos. Hur skulle en diet med fruktos i den mängd (fruktos motsvarande - omvandlat i levern - 100-150 glukos g / dag, resten av energin från fett och adekvat med protein) som hjärna och resten av CNS behöver upplevas och ha för verkningar? Min tanke har alltid varit att fruktosen skulle tas hand om levern, omvandlas till glukos och "pumpas" ut i en jämn ström och främja ett stabilt blodsocker och minimalt med insulinpåslag. I jämförelse med det glukoset som omvandlas från ett överskott av protein. Skulle det vara hälsofarligt? Hur skulle det påverka mätnad/ tillfredställande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Passar på att fråga något som jag tänkt på genom åren ang fruktos. Hur skulle en diet med fruktos i den mängd (fruktos motsvarande - omvandlat i levern - 100-150 glukos g / dag, resten av energin från fett och adekvat med protein) som hjärna och resten av CNS behöver upplevas och ha för verkningar? Min tanke har alltid varit att fruktosen skulle tas hand om levern, omvandlas till glukos och "pumpas" ut i en jämn ström och främja ett stabilt blodsocker och minimalt med insulinpåslag. I jämförelse med det glukoset som omvandlas från ett överskott av protein. Skulle det vara hälsofarligt? Hur skulle det påverka mätnad/ tillfredställande? Robert Lustig menar att fruktos är toxiskt förmodligen vid ungefär samma nivå som alkohol, eftersom de metaboliserar på mycket snarlika sätt framför allt i levern. För alkohol gäller 50 g per dygn som gräns för giftighet; förmodligen gäller samma för fruktos. Han kommenterar också att genomsnittligt intag av fruktos i USA nu är 51 g per dag... Sidan 125 i hans bok "Fat Chance" Nu vet jag inte om det scenario du beskriver är metabolt möjligt och inte heller vad som händer med vikten då fruktos omvandlas till glukos i levern, men omedelbart låter det som en mycket farlig metod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Robert Lustig menar att fruktos är toxiskt förmodligen vid ungefär samma nivå som alkohol, eftersom de metaboliserar på mycket snarlika sätt framför allt i levern. För alkohol gäller 50 g per dygn som gräns för giftighet; förmodligen gäller samma för fruktos. Han kommenterar också att genomsnittligt intag av fruktos i USA nu är 51 g per dag... Sidan 125 i hans bok "Fat Chance" Nu vet jag inte om det scenario du beskriver är metabolt möjligt och inte heller vad som händer med vikten då fruktos omvandlas till glukos i levern, men omedelbart låter det som en mycket farlig metod. Friskt vågat hälften vunnet ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts