sjesther Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Hej. Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter. Vad ska man då ersätta dessa med? Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Hej. Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter. Vad ska man då ersätta dessa med? Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag. Ja, jag tycker det är lite svårt att ersätta dem. Men kokosgrädde och avocado är några saker som jag använder istf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Det beror väl på vad det ska användas till isås ta lite buljong eller vin och vispa ur pannan med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post LasseL Posted July 11, 2014 Popular Post Share Posted July 11, 2014 Det finns ingen regel som säger att man ska undvika mejerier. OM man hamnar på en platå (alltså där vikten står stilla en längre tid trots att man vill att den ska gå ner) så kan ett tips vara att dra ner på mejerierna (smör undantaget förstås). Som nybörjare är det inget man behöver fundera på. Det är bara när det inte fungerar som man behöver fundera. Testa och haka inte upp dig på vad andra säger, inte just nu i alla fall Men det lömska med exempelvis vispgrädde är att det innehåller mycket energi (runt 375 kcal per 100g) och en del kolhydrater (3 g per 100g). Dricker man mycket kaffe och har för vana att hälla grädde i kaffet och äter jordgubbar och vispgrädde till frukost och gör gräddsås till fläsket till middagen så kan det bli väldigt många grädd-kcal och grädd-kollisar per dag utan någon egentlig mättnadskänsla i magen. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Många nybörjare klara inte att få upp fetthalten utan mejerier. Börja inte experimentera förrän du kört i alla fall 3 månader så din kropp är fettdriven. Jag testade mejerifritt en månad i januari och använder mycket mindre grädde och creme fraiche efter det. Det som var i stort sett omöjligt var att ersätta osten, så det använde jag lite i matlagning i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag tillhör dem som mår bättre av mindre mjölkprodukter, även gått ner en del sen som extra bonus sen jag slutade med överätning av grädde och ost. Startade en blogg med mjölkfria Paleo/LCHF-recept i vintras så där finns massor av recept utan mjölk Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine Stoscha; Jag ersätter ost i gratänger och liknande med majonnäs/ägg-blandning, blir ett mycket gott och mättande gratängtäcke. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag tillhör dem som mår bättre av mindre mjölkprodukter, även gått ner en del sen som extra bonus sen jag slutade med överätning av grädde och ost. Startade en blogg med mjölkfria Paleo/LCHF-recept i vintras så där finns massor av recept utan mjölk Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine Stoscha; Jag ersätter ost i gratänger och liknande med majonnäs/ägg-blandning, blir ett mycket gott och mättande gratängtäcke. Jo jag vet. Jag gjorde din fantastska flygande jacob. Det var så jag lärde mej äta majonnäs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Hej. Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter. Vad ska man då ersätta dessa med? Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag. Jag använder majonnäs (hemmagjord) istället för créme fraiche, gräddfil etc., och kokosgrädde istället för vispgrädde =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Jag är nybörjare men försöker tänka på att inte äta för mycket mejerier på en dag. Har svårt för avokado då jag oftast hittar smaklösa eller ruttna avokados i affären (syns ej att de är ruttna). Men kryddsmör är den godaste ersättningen tycker jag. Kan man ha på grönsaker/kött/ägg och smörägg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjesther Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 Tack så mycket allihop. Ska försöka att inte äta för mycket mejerier. Felade idag och tog blomsterhonung i min grekiska youghurt med hallon. :-( Upp i sadeln igen. Så är det bara. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Tack så mycket allihop. Ska försöka att inte äta för mycket mejerier. Felade idag och tog blomsterhonung i min grekiska youghurt med hallon. :-( Upp i sadeln igen. Så är det bara. Om du kan ha lite tålamod och låta bli att söta maten så kommer det en underbar "bonus" av LCHF. Smaklökarna förändras och den naturliga sötman i all riktig mat framträder. Sockrat/sötat kommer att framstå som alldeles för sött 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Hej. Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter. Vad ska man då ersätta dessa med? Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag. Jag ersätter creme fraiche/gräddfil etc. med hemmagjord majonnäs och grädde med kokosgrädde =). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts