Jump to content

Substitut för mejeriprodukter?

sjesther

Recommended Posts

:) Hej.

Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter.

Vad ska man då ersätta dessa med?

Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag.

Ja, jag tycker det är lite svårt att ersätta dem. Men kokosgrädde och avocado är några saker som jag använder istf.

Många nybörjare klara inte att få upp fetthalten utan mejerier. Börja inte experimentera förrän du kört i alla fall 3 månader så din kropp är fettdriven.

Jag testade mejerifritt en månad i januari och använder mycket mindre grädde och creme fraiche efter det. Det som var i stort sett omöjligt var att ersätta osten, så det använde jag lite i matlagning i alla fall

• Like 1

Jag tillhör dem som mår bättre av mindre mjölkprodukter, även gått ner en del sen som extra bonus sen jag slutade med överätning av grädde och ost. Startade en blogg med mjölkfria Paleo/LCHF-recept i vintras så där finns massor av recept utan mjölk :)

Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine

Stoscha; Jag ersätter ost i gratänger och liknande med majonnäs/ägg-blandning, blir ett mycket gott och mättande gratängtäcke.

• Like 7

Jag tillhör dem som mår bättre av mindre mjölkprodukter, även gått ner en del sen som extra bonus sen jag slutade med överätning av grädde och ost. Startade en blogg med mjölkfria Paleo/LCHF-recept i vintras så där finns massor av recept utan mjölk :)

Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine

Stoscha; Jag ersätter ost i gratänger och liknande med majonnäs/ägg-blandning, blir ett mycket gott och mättande gratängtäcke.

Jo jag vet. Jag gjorde din fantastska flygande jacob. Det var så jag lärde mej äta majonnäs.

• Like 3

:) Hej.

Jag läste här innan att om man ska gå ner i vikt ska man undvika att äta mejeriprodukter.

Vad ska man då ersätta dessa med?

Det blir till synes så mycket svårare då tycker jag.

Jag använder majonnäs (hemmagjord) istället för créme fraiche, gräddfil etc., och kokosgrädde istället för vispgrädde =)

• Like 2

Jag är nybörjare men försöker tänka på att inte äta för mycket mejerier på en dag. Har svårt för avokado då jag oftast hittar smaklösa eller ruttna avokados i affären (syns ej att de är ruttna). Men kryddsmör är den godaste ersättningen tycker jag. Kan man ha på grönsaker/kött/ägg och smörägg.

• Like 2

Tack så mycket allihop.

Ska försöka att inte äta för mycket mejerier.

Felade idag och tog blomsterhonung i min grekiska youghurt med hallon.

:-(

Upp i sadeln igen. Så är det bara.

Om du kan ha lite tålamod och låta bli att söta maten så kommer det en underbar "bonus" av LCHF. Smaklökarna förändras och den naturliga sötman i all riktig mat framträder. Sockrat/sötat kommer att framstå som alldeles för sött  :P

• Like 3

• 4 weeks later...