Zepp Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 En föreläsning om kolesterol, LDL, HDL och allt det där.. orsak och verkan! https://www.youtube.com/watch?v=fuj6nxCDBZ0&feature=youtu.b 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Tack Zepp! Har sett halva föreläsningen, den är mycket pedagogisk och klar. Ska snart se resten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Varför får man ingen bild längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Du menar videon spelar så du hör ljud men ser ingen bild? (Jag ser bild nu) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Näe.. förr när man lade in en länk.. typ Youtube så kom bilden fram från youtube.. och man kunde se hela klippet direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Nu har jag lyssnat på hela föreläsningen, den var mycket mycket bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Nu har jag lyssnat på hela föreläsningen, den var mycket mycket bra! Skall vi skicka länken till SLV?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Rätt kul att han upprepade ggr antydde att ingenjörer är bättre på statistik. Tror säkert att han har rätt i det. Jag har väl antagligen fel men nog verkar det väl vara alldeles för få ingenjörer inblandade i den här typen av forskning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 Han är ingenjör.. och de läser betydligt mer matematik än vad läkare gör! Och så är de tränade i att lösa komplicerade regleringsproblematik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Mycket bra och pedagogisk föreläsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Sa han något som var nytt för er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Eftersom jag är ingenjör uppskattade jag denna föreläsning. Det som skiljer ingenjörens tolkningar från många andras är, tror jag, "inexaktheten" i vetenskap. Det går inte att uttala sig om komplexa system med hjälp av ett enda värde eller en enda storhet. Man behöver göra sig en bild av många faktorer, vilket han gjorde uppenbart med graferna om risker mot HDL/LDL-kvoter med flera. Jag tror kanske att icke-ingenjörer har en helt annorlunda bild av oss, att allting inom ingenjörskonsten handlar om exakthet, men så är inte fallet. Tack för tipset Zepp! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Sa han något som var nytt för er? Näe.. inget direkt nytt för oss som vart med några år.. däremot sammanfattade han det på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt. Såå för de som fortfarande inte förstår sambanden.. så är det värt tiden att titta! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts