Thazzen Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 För en vecka sedan började jag med LCHF på riktigt, har veckan innan det börjat tänka i de banorna och dragit ner mer och mer på kolhydraterna. Mitt grundproblem är att jag går upp ca 1 kg/vecka just nu och har inte lyckats få hjälp varken av sjukvården eller privata alternativ som viktväktarna eller Itrim. Idag står vågen på 102 kg, det är på tok för mycket för mina 158 cm. Jag har en önskan att komma ner till 65 kg, fortfarande övervikt men en vikt som jag känner skulle vara fantastisk och bekväm för mig. När jag var yngre idrottade jag mycket men vägde hela tiden 72-74 kg trotts många träningspass i veckan, med det vill jag bara säga att 65 kg känns som lagom bra nu när jag endast är motionär. Min plan är att de två sista veckorna i juli komma igång och få ihop 10 000 steg per dag, kräver mycket extra tid då jag har stillasittande arbete och endast rör mig ca 3 500 steg naturligt. i agugusti ska jag göra en ordentlig upptrappning med fysträning. Att jag nu hoppat på LCHF är för att jag dels har PCOS, studier har visat att behandling med Metaformin (medicin mot diabetes) och "LCHF-liknande" kost har varit effektiv på övervikt hos personer med PCOS. Om man läser på lite om det hela så förstår man sambandet ganska snabbt. Men nu efter en vecka så har min vikt ökning inte stoppats upp. Är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan LCHF-dieten faktiskt börjar verka? För mig tog den en månad innan jag började se något på vågen. LCHF är ju ingen quickfix utan en livsstil. Dock är det många som märker resultat på måttband/klädstorlek medan de ej ser resultat på vågen. Så det kan vara klokt att mäta och väga (inte bara väga). Lycka till och håll i! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Jättebra råd från Jäderås. Tänk också på att det är viktigt att inte stressa, inte minst om du vill gå ned i vikt. Så de där 10000 stegen, kanske inte är helt optimalt. Träning ger ofta hunger också. Du riskerar att äta mer. Satsa på lugna promenader i naturen i stället i början och öka träningen efter en tid, träningslusten brukar komma efter ett tag lite automatiskt. Sen kan det vara bra att se över proteinintaget så det inte blir för högt, och även se upp lite med intag av mejeriprodukter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted July 14, 2014 Popular Post Share Posted July 14, 2014 Jag är ingen expert på PCOS, men jag har för mig att den diagnosen även innebär en viss svårighet för vissa att minska i vikt. Ge LCHF en chans i 3 månader, och utvärdera efter den tiden hur du mår. Det tar några veckor för kroppen att ställa om sig till fettförbränning och även lärt sig att leva på ketoner, och efter det så brukar viktnedgången i form av fett ta fart, innan det är det mycket vätska som försvinner. Hav tålamod och ge dig och din kropp en chans med en kost som jag med ganska stor säkerhet tror att du på sikt kommer att må mycket bra av 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thazzen Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 ... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Mat ute är en stor källa till problem. Även om den ser ok ut så finns ofta gömt socker och dåliga fetter, som saboterar LCHF-projektet. Matlåda i stilen "sallad" är snabb att göra: Diverse blad (t ex spenat), skinka/kyckling (smörgåspålägg), ett par kokta ägg, lite ångade grönsaker (t ex broccoli), tomater, osv osv. Kyl den gärna med kylklampar om den ska ligga i bilen flera timmar. En olivoljeflaska och vinäger kan du ha på jobbet/i bilen och ha som dressing när det är dags för lunch. Sen är det tålamod som gäller. Ge det minst 3 månader. Byta jobb till ett mer rörligt skulle sannolikt hjälpa. Vissa mediciner som t ex kortison och antidepp kan få folk att gå upp ohämmat i vikt. Lyfter frågan bara, utifall att det skulle vara relevant i ditt fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Tack för tippsen!! Jag hade tänkt att detta skulle vara en ny livsstil, en god biff och bea är ju en svaghet jag har och jag har faktiskt under en längre tid haft perioder då jag inte ätit så mycket kolhydrater, har då märkt att jag inte är lika svullen och trött, men felet jag gjort är att jag ätit för mycket proteiner... Tar ju lite tid att vänja sig och hitta det som fungerar i vardagen. Lever ju 12-13 timmar i en bil varje dag och jag får erkänna att jag är väldigt lat och dålig på att planera mat, har inget intresse för att laga mat nämnligen och ute på vägen så finns det ju bara kolhydrater att köpa, Keso och kokta ägg är vad som erbjuds i LCHF-väg. Ang PCOS så har man ofta en obalans på hormoner och det ger svårighet att gå ner i vikt. Har gått på så många dieter nu de senaste åren så kroppen är paj, den senaste var Itrim och den förstörde mig helt, tog flera månader att kunna äta vanlig mat igen. Men nu så tror jag att jag hittar hem! En annan bra effekt är att min pollenallergi blir nästan obefintlig när jag utesluter kolhydrater. Något min första kiropraktor sa åt mig när jag bara var 9 år... tänk att han hade rätt Man brukar säga att med LCHF återställs den hormonella balansen eftersom man håller insulinnivåerna nere (insulin är ju ett fettlagrande hormon). Tänkte då på PCOS. Så ge kosten och din kropp ordentligt med tid som sagts av flera här ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Att gå ner stort, är balansering på slak lina på hög höjd. Har man en stor övervikt, är oftast också mättnadssignalerna rubbade i den grad att man överäter i början trots LCHF. Gamla ständiga bantningskurer sabbar också både mentalt som kroppsligt. Man har ofta både bråttom och ser också LCHF som en slags kur. Det är liksom bäddat för problem. Därför mina tråkiga och kankse även smått glädjedödande, men ack så nödvändiga råd för att komma igång och erhålla måluppfyllelse: - att gå ner i vikt och behålla vikten sedan, kräver en total omställning och "nollning" av gammal kunskap och egna ideer i skallen. - lås inte tanken i gamla vanor. Frukost går hur bra som helst att äta på kvällen... och man kan börja dagen med en blodig biff - ät för en framtida hälsa. Viktnedgång och minskande midjemått är markörer för det ! - man behöver inse att det finns ingen återgång till det gamla livet, utan man behöver leva annorlunda resten av sitt liv - det underlättar om man räknar både ett och annat i början och på det sättet skaffar sig kunskaper hur mycket man egentligen stoppar i sig och vad krävs för att hålla sig mätt utan att överäta - kunskapen man skaffar sig underlättar framledes och lär en förstå kroppens olika signaler och beteenden - räkna med att det kan ta lång tid... tom år innan mätnadssignalerna börjar fungera - gå inte i fällan att börja prata om fusk och dylikt. Dvs. lära dig självömkan och bortförklaringar. De är sektiska begrepp. I en livstil finns inget sådant, ty utrymmet finns för allt möjligt. Börjar man dagen med glasstrut, går det hur bra som helst och fakira fram till efterföljande morgon. Ditt räknande kommer hjälpa dig på resan... - att äta monotont är inte "brottsligt"... ät som du behagar och låt inte omgivningen påverka - var självisk när din kost... det handlar om din hälsa och inte andras 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thazzen Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Verkar som att det här forumet inte har så mycket vettigt att ge. Det ni skriver förstår väl varje människa med lite sunt förnuft. Känns lite kränkande att ni har så låga tankar om mig. Avslutar nu mitt medlemskap här och önskar alla lycka till! Du måste tala om vad och hur du äter om vi ska kunna hjälpa och de svaren du fått var väl jättebra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Du måste tala om vad och hur du äter om vi ska kunna hjälpa och de svaren du fått var väl jättebra. Undrar vad man är ute efter om man inte tyckte att denna respons var det man sökte. Jag tycker det är lite kränkande att bli kallad för att inte ha sunt förnuft ;-) (jag som har intensivhängt här snart ett år :-P) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Ja, det var mig en lättstött en. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Ja, det var mig en lättstött en. Jag tycker det verkar vara en trend i samhället att människor blir mer och mer lättstötta, speciellt bland yngre. Numera kan en lärare inte ens säga till en elev som gjort fel utan att det blir väsen om att eleven blivit kränkt. Beträffande svar i ett forum så tycker jag att alla svar som är välmenande är värda uppskattning. Att få till en perfekt kommunikation med några rader till en okänd är ju inte så lätt men alla som svarar har ju engagerat sig och gett bort en del av sin tid. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thazzen Posted July 17, 2014 Author Share Posted July 17, 2014 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts