Jump to content

Vitaminer?

SparkadRunt
 Share

Recommended Posts

Multivitamin har jag hört har visat sig att det inte är så bra att ta som tillskott...

"Multivitamin/mineral

Det viktigaste är naturligtvis att äta näringsrik mat. Men det skadar knappast att även ta en vettigt doserad multivitamin/mineral-tablett om dagen för att verkligen vara på säkra sidan.

Tyvärr är D-vitamindosen så liten (5 ug = 200 E) att man i princip kan bortse från den. Magnesiumdosen är också liten. Omega-3 ingår inte. Detta är för att komplettera bra mat och minimera risken för näringsbrist. För den som vill ha både hängslen och livrem."

Just nu äter jag Vital Höst&Vinter (MittVal som gör den, tror jag). Det är en vanlig multivitamin, men med extra D-vitamin (20µg, så det är fortfarande inga mängder...), finns på apotek. Till den tar jag Eskimo-3 Pure omega-3 när jag kommer ihåg.

Någon av er rekommenderade kalcium och d-vitamin som jag också har. Men 5000IU låter jättehögt. På apoteket blev jag rekommenderad kaliopos d-mite 500mg/200IU. Var det för att börja med en låg dos? Jag brukar annars dricka mycket mjölk innan LCHF och har alltid gjort det. Vill inte att kroppen får för lite kalk med tanke på en ev graviditet samt benskörhet senare i livet. Ska höja dosen? Och hur menas det. 5000IU är det d vitaminerna som syftas? Och isåfall hur hög dos kalcium äter ni?

"Multivitamin/mineral

Det viktigaste är naturligtvis att äta näringsrik mat. Men det skadar knappast att även ta en vettigt doserad multivitamin/mineral-tablett om dagen för att verkligen vara på säkra sidan.

Tyvärr är D-vitamindosen så liten (5 ug = 200 E) att man i princip kan bortse från den. Magnesiumdosen är också liten. Omega-3 ingår inte. Detta är för att komplettera bra mat och minimera risken för näringsbrist. För den som vill ha både hängslen och livrem."

Allright :)

Någon av er rekommenderade kalcium och d-vitamin som jag också har. Men 5000IU låter jättehögt. På apoteket blev jag rekommenderad kaliopos d-mite 500mg/200IU. Var det för att börja med en låg dos? Jag brukar annars dricka mycket mjölk innan LCHF och har alltid gjort det. Vill inte att kroppen får för lite kalk med tanke på en ev graviditet samt benskörhet senare i livet. Ska höja dosen? Och hur menas det. 5000IU är det d vitaminerna som syftas? Och isåfall hur hög dos kalcium äter ni?

Ja, det är D-vitaminet som mäts i enheter (µg förekommer också, 1µg=40 IU). Kalcipos-D Mite kan tas tre gånger om dagen (väl?), så isf får du 600IU per dag, vilket för mig känns som en himla massa komihåg för ganska lite D-vitamin. Hur mycket som är lagom måste du nog ta ställning till själv, det råder inte konsensus ens bland de som är insatta. Jag äter 20-40 µg per dag, vilket ju är 800-1600IU, och möter alla tänkbara reaktioner på det. Hälften blir förskräckta för att det är för mycket, hälften för att det är för lite :) Kalcium tar jag öht inte som tillskott, har inte ens tänkt tanken. Trycker i mig mängder av broccoli, spenat, kål och ost, så jag kan inte tänka mig att det är något jag har brist på.

• 1 year later...

Jaförsjutton jag äter lever och ägg så det sprutar ur öronen!

Till det så tar jag D-vitamin på senvintern.. och Magnesium om jag känner av kramp!

Sen så.. så saltar jag med mineralsalt.. speciellt för Kalium!

• Like 2