Jump to content

Svullna händer

Cleppa

Recommended Posts

Hej alla

Har idag vandrat i bergen i tyskland och efter en timme upptäcker jag att jag har ont i händerna. jag undersöker saken och ser att de är jätte svullna. De är så svullna att det gör ont att knyta dem. Vad jag kan dra mig till minnes har jag aldrig råkat ut för detta tidigare och förstår inte vad eller varför det blivit så här...

Jag fortsatte vandra i 4 timmar till och ligger nu på hotellet.  Händerna är fortfarande svullna...

Några tips eller ideer?

mvh

jesper

Svårt att säga, men det låter som om du kan av någon anledning ha samlat på dig lite vätska.

Anledningen kan kanske vara värme, ryggsäck och armarna/händerna "nedåt" ett längre tag, kanske det kan bidra med svullnad.

Vild gissning av mig :)

Har du ätit salt i tillräcklig mängd?

• Like 1

En kortsiktig lösning är att sträcka armarna mot himlen och knyta händerna och slappna av upprepade gånger medan du håller armarna uppåt. Då blir du av med vätskeansamlingen.

Sedan vad som orsakar det är jag inte helt säker på men jag hade problem med det under dom åren jag hade sämst metabol hälsa men nu händer det aldrig. Hur länge har du ätit LCHF? En del saker kan ju bli sämre i början men bli bättre sedan. Själv äter jag blandkost men har jobbat mycket med kost och motion under dom senaste åren.

Det som ställde till det mest för mig var ost men det var som sagt i en blandkost men om du inte ätit LCHF så länge så kanske den kan påverka dig också. Gröna grönsaker kanske inte är så lätt att få tag på under en vandring?

Tack för olika tips.

jag hade iofs ryggsäck men inte särskilt tung. det var inte så varm  heller de första timmarna.

Det jag gjort annorlunda var att faktiskt äta en bulle till frukost. dock med två ägg maassor skinka o massa smör...  ( vet inte varför äter normalt inte mjöl...)

jag numera väldigt liberal LCHF det har jag gjort i något år. Åt strikt i ca 1 år och sedan dess liberal.

Tack för olika tips.

jag hade iofs ryggsäck men inte särskilt tung. det var inte så varm  heller de första timmarna.

Det jag gjort annorlunda var att faktiskt äta en bulle till frukost. dock med två ägg maassor skinka o massa smör...  ( vet inte varför äter normalt inte mjöl...)

jag numera väldigt liberal LCHF det har jag gjort i något år. Åt strikt i ca 1 år och sedan dess liberal.

Menar du att du gått utan att få svullnad tidigare dagar när du inte ätit någon bulle? Intressant i så fall.

Jag har ibland helger hos svärföräldrar eller liknande då jag äter onyttigt (gröt, bröd, rotfrukter, mysli osv). Då får jag nästan alltid kraftig vätskeansamling. I vissa delar av kroppen kan det kännas bra, som att underarmarna blir hårdare och ådrigare (inget fett att samla vattnet i) men händerna sväller alltid upp med korvfingrar som resultat. Ringarna fastnar alltid och anstränger man sig kan man få lite stickningar eller en kliande känsla.
Jag tror att det bara är att min kropp är ovan vid så mycket kolhydrater och binder upp en massa vatten för att spara på glykogen (det kan bero på något annat, men sambandet med kolhydrat-maten är absolut).

Jag skulle dock aldrig få någon märkbar effekt av en enda bulle. 

Mina käkar domnar av lite mjöl i en sås så det är definitivt individuellt. Det viktigaste är om man har dessa lite mer extrema reaktioner att man är försiktigt, för vid en infektion eller sämre allmäntillstånd kan de bidra till att kroppens immunförsvar blir förvirrat och orsakar autoimmuna reaktioner.

Jag får korvfingrar ibland... Oftast har det med temperatur att göra har jag för mej. Kallt eller mycket varmt. Det är ingen skillnad nu mot för blandkost. Men om du inte är van vid ryggsäck skulle jag tro att den påverkade även om den inte var särskilt tung. Hade den riktigt midjebälte som avlastade? Annars har ju hela vikten legat på axlarna

Jag tog helt sonika och nyttjade det däringa Internätet och "startpageade" en snabbis (ingen söker väl via Google mer än indirekt längre får jag hoppas?) och det gav ju per omgående svar på tal.

Ett förslag är en obalans på elektrolytnivå kallad hyponatremi, dvs en konsekvens av för lågt saltintag (natrium) och/eller för högt vattenintag:

"It’s possible, if you don’t take in enough salt while you’re hiking but drink a lot of water, to dilute the sodium levels in your body to unsafe levels. When that happens, you have hyponatremia, and one of the symptoms is—you guessed it—puffy hands, because the extra water in your system enters your cells and causes them to swell. But should you OD on water and forget the salt, you’ll likely experience other symptoms of hyponatremia as well, including “headaches that won’t go away, confusion that your friends recognize, but you might not, irritability, swollen feet and ankles,” says Dr. Bob Murray, the founder of Sports Science Insights, LLC, and the former director of the Gatorade Sports Science Institute."

Läs mer:

http://www.outsideonline.com/fitness/bodywork/fitness-coach/Why-Do-My-Hands-Puff-Up-on-Long-Hikes.html

Mayo Clinic föreslår att det är kopplat till kroppens naturliga avkylningsmekanism, dvs att öka blodflödet till extremiteterna på motsatt sätt som kroppen i kyla koncentrerar värmen till överkroppen och dess viktiga inälvsorgan...

"Exercise increases blood flow to your heart and lungs, as well as to the muscles you're working. This reduces blood flow to your hands, making them cooler. In turn, the blood vessels in your hands may overreact by opening wider — which could lead to hand swelling.

As you continue to exercise, your muscles generate heat that makes your system push blood to the vessels closest to the surface of your body, to dissipate heat. This response triggers perspiration and may also contribute to hand swelling."

...man föreslår även, i mer allvarliga fall, att det kan handla om hyponatremi:

"In rare instances, endurance athletes develop hyponatremia (hi-poe-nuh-TREE-me-uh) — an abnormally low level of sodium concentration. Swollen fingers and hands may be a sign of hyponatremia, but other signs, such as confusion and vomiting, are more prominent than is swelling. Drinking too much water, particularly during a marathon or similar long, strenuous event, may cause your body's sodium to become so diluted that you become hyponatremic. Hyponatremia requires immediate medical attention."

Läs mer:

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/edema/expert-answers/hand-swelling/faq-20058255

Vad gäller att det kan vara kopplat till kroppens naturliga avkylningsfunktion så är det bl.a. ökad s.k. vasodilering som är önskad, dvs blodkärlsvidgning vilket gör att blodkärlen kommer närmare huden och på så sätt lättare kyler ned den varma kroppen.

Som en passus kan nämnas att det här - då kallas det normalt "vaskulärisering" - medvetet är något man försöker uppnå inom kroppsbyggarvärlden på tävlingsnivå. Ett gammalt knep är att hårtorka armar, ben etc precis innan man ska in på scenen för att på så sätt tvinga fram vasodilering och även en mer vaskulär/ådrig kropp. Andra knep inom den världen är drickandes av rödtjut, ätandes av mörk choklad etc för att från andra sidan på elektrolytbalansen, dvs ökat kaliumintag, åstadkomma liknande effekt.

När jag ändå nämner byggarvärlden och vasodilering så är den kanske främsta faktorn, bortsett från kombinationen av större muskler/lite kroppsfettnivå, till en permanent ökad vaskulärisering helt enkelt en bieffekt av steroidbruk.

Läs mer om hyponatremi:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

• Like 2

Lite OT men blev nyfiken.

Själv äter jag blandkost men har jobbat mycket med kost och motion under dom senaste åren.

Menar du "jobbat mycket" som med betydelsen att du har lagt mycket tid på att få till din egen kost och motion eller menade du att du har jobbat professionellt med kost och motion?

Är dels nyfiken men också intresserad av ur vilket perspektiv du nämner detta i detta sammanhang.

Tack Tiny Tom för ytterligare ideer.

Själv undrar jag om( http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/07/lopning-i-varme.html  )  träning i värme kan ha något med det att göra.  enligt hjärnfysik se länken så  om man tränar en del i värme så ökar kroppen blodplasman fast då borde ju å andra sidan händerna vara svullna jämnt... Tillbaka till ritbordet alltså.

Tror inte det var saltbrist , såg till att salta mycket på min mat under hela resan efter tips tidigare i tråden. Så kanske fenomenet du beskriver då om ökat blodflöde för att kyla kroppen. Det var ju väldigt varmt... och det var ganska många och långa stigningar...

Tack Tiny Tom för ytterligare ideer.

Själv undrar jag om( http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/07/lopning-i-varme.html  )  träning i värme kan ha något med det att göra.  enligt hjärnfysik se länken så  om man tränar en del i värme så ökar kroppen blodplasman fast då borde ju å andra sidan händerna vara svullna jämnt... Tillbaka till ritbordet alltså.

Tror inte det var saltbrist , såg till att salta mycket på min mat under hela resan efter tips tidigare i tråden. Så kanske fenomenet du beskriver då om ökat blodflöde för att kyla kroppen. Det var ju väldigt varmt... och det var ganska många och långa stigningar...

Du kan ju prova att gå med ryggsäcken hemma i Sverige någon gång när det inte är varmt. Genom att testa dig fram kanske du kan få klarhet i orsaken till att händerna svullnade.

Mina händer svullnade vid promenader under ett antal år.