Recommended Posts

Hej igen.

Jag har svårt för att urskilja om jag är hungrig eller bara sugen.

Är detta något som någon annan erfarit och om så, hur "lär" man sig att skilja på dessa?

Jag är så orolig för att detta ska sätta käppar i hjulet för mig.

:wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Är detta något som någon annan erfarit och om så, hur "lär" man sig att skilja på dessa?

Ett tips jag lärt mej här att att du ska föreställa dej ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig och du ska tillfredsställa din hunger (inte nödvändigtvis med ägg... Det är bara tanken eftersom man inte överäter kokta ägg) Är det egentligen inte vad du skulle vilja ha är det sug (eller törst som ibland kan missas för hunger). Drick nånting så du fyller magen eller sysselsätt dej med nåt så du får tankarna på nåt annat än magen och din ständigt hungriga hjärna

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat sätt att skilja dem åt är.. att om du kan äta vad som helst i kylen.. (typ kallt ägg) så är du hungrig! :P

Går du och kikar efter något gott att äta i kylen (och struntar i äggen), så är du sugen! :(

Knepet att ta till är en ostrulle med smör i, brukar ta loven ur det värsta sug! :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstår inte jag det där med äggen jag längtar efter ägg och är det första jag skulle ta om jag gjorde som ni säger äter ändå kokta ägg nästan varje dag. Men om man äter för många ägg blir det lätt för mycket protein.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hunger är en helt annan känsla än sug, du kan inte blanda ihop dem om du känt båda. Väldigt många människor i vår del av världen har dock aldrig varit hungriga utan tror att sug efter mat är hunger.
Bästa sättet att testa är att inte äta alls på en hel dag, så att man vet att hungern kommer att komma.
Hungerkänslorna kommer och går, när man blir hungrig men låter bli att äta så försvinner hungern (någon timme ca, men det beror på vad man gör) för att sedan komma tillbaka. Hungern blir också mer intensiv med tiden. Helt utan mat en vecka eller två så gör folk ganska mycket för att få tag i mat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstår inte jag det där med äggen jag längtar efter ägg och är det första jag skulle ta om jag gjorde som ni säger äter ändå kokta ägg nästan varje dag. Men om man äter för många ägg blir det lätt för mycket protein.

Jag äter 2 kokta ägg varje dag till frukost och då lääängtar jag efter dem. Men på eftermiddagen när jag har lite halvtrist på jobbet, så inte är det ägg jag drömmer om

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hunger är en helt annan känsla än sug, du kan inte blanda ihop dem om du känt båda. Väldigt många människor i vår del av världen har dock aldrig varit hungriga utan tror att sug efter mat är hunger.

Bästa sättet att testa är att inte äta alls på en hel dag, så att man vet att hungern kommer att komma.

Hungerkänslorna kommer och går, när man blir hungrig men låter bli att äta så försvinner hungern (någon timme ca, men det beror på vad man gör) för att sedan komma tillbaka. Hungern blir också mer intensiv med tiden. Helt utan mat en vecka eller två så gör folk ganska mycket för att få tag i mat.

Jo jag tycker faktiskt det är en ganska skön känsla oftast att fasta med bara kalorifri vätska 20-22 timmar som jag brukar göra. Man uppskattar mat på ett helt annat sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tycker faktiskt det är en ganska skön känsla oftast att fasta med bara kalorifri vätska 20-22 timmar som jag brukar göra. Man uppskattar mat på ett helt annat sätt

Själva hungern är ju inte så skön. Första typ 48 timnmarna är det ju oproblematiskt att stå emot, men tredje dygnet så tycker jag att det är svårt om det finns mat att tillgå.

Däremot är ju känslan i övrigt väldigt skön. Man blir liksom vässad, får mer energi, tänker klarare och känner sig lycklig. Jag har inte testat men hört och läst om andra som fastar länge och den där sköna känslan håller i sig ca en vecka-tio dar, sedan börjar hungern ta överhanden och man blir mer desperat, kan få ångest m.m. 

När man äter efter fasta så är det ju en njutning också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva hungern är ju inte så skön. Första typ 48 timnmarna är det ju oproblematiskt att stå emot, men tredje dygnet så tycker jag att det är svårt om det finns mat att tillgå.

Däremot är ju känslan i övrigt väldigt skön. Man blir liksom vässad, får mer energi, tänker klarare och känner sig lycklig. Jag har inte testat men hört och läst om andra som fastar länge och den där sköna känslan håller i sig ca en vecka-tio dar, sedan börjar hungern ta överhanden och man blir mer desperat, kan få ångest m.m. 

När man äter efter fasta så är det ju en njutning också.

OK, jag kör inte i samma klass som du... Jag har aldrig fastat längre än 24 timmar. Det ger mej tillräckligt av de hälsoförbättringar som jag eftersträvat. På 70-talet skulle man ju fasta en vecka på äckliga grönsaksjuicer. Jag klarade inte hela veckan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag höll på med yoga för flera år sedan testade jag vattenfasta, där tanken var att man skulle låta matsmältningsorganen vila och s.a.s. "skölja igenom" systemet.

Vid första tillfället testade jag 24 timmar på enbart vatten. Det gick bra, även om hungern kom och gick hela tiden (delvis psykiskt tror jag, eftersom det är det man inte får äta/dricka som man blir mest sugen på).

Någon månad senare testade jag 48 timmar (vattenfastar gör man i max 3 dygn, d.v.s. 72 timmar, efter det börjar kroppen förtära sig själv stod det i instruktionerna) och efter 24 timmar blev det nästan skrämmande lätt, eftersom hungerkänslorna helt upphörde.

Oturligt nog levererades min nya soffa under dygn 2, och efter att ha dragit av all plasten och tagit isär och satt ihop den (de hade satt divandelen i fel ände) så var jag så matt att jag kände mig alldeles darrig och fick gå och lägga mig och vila. Frusen blev jag också.

Jag kan inte minnas att jag märkte någon som helst skillnad efteråt mot innan. Vikten gick varken upp eller ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag fastade på grönsaksjuicer höll vi på att renovera huset. Det var på 3:e dagen när jag blev yr av att stå på stege som jag var tvungen att avbryta.

Är det nån som kommer ihåg fastemarchen med Ingemar Johansson på TV 1982?

Jag låg inlagd med dropp i 14 dagar då. GUD vad jag var f*d på de knäppskallarna som knatade runt och sa det var så SKÖNT att slippa äta :-) Jag hade hallucinationer om räkmackor med drösvis med majonnäs... jag som aldrig gillat majjo :-P

I dagens läge skulle jag säkert kunna tänka mej en fastemarsch på ungefär samma stuk. Jag tar alltid mina morgonpromenader och min styrketräning före frukost och har oftast inte särskilt bråttom till kylen när jag kommer hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där att bli skakig och svag beror nog på att glykogenet tar slut. Äter man LCHF före fastan så borde man inte få det problemet.

Vikten bör gå ned när man fastar, dels förbränner man ju sådant som finns i kroppen och dels tömmer man tarmarna.

Jag tror att man behöver öva sig på att fasta för att få ut maximalt av det. Jag "semifastar" ibland lite längre perioder, alltså t.ex. 24 timmars fasta, mindre måltid, 48 timmars fasta, mindre måltid, 36 timmar fasta, ordentlig måltid eller liknande.

Då kommer jag in i det här sköna "fasteruset" och utan att hungern blir besvärlig.
Men kolhydratstinna joser skulle nog inte funka för mig under (mellan) fasta, då kommer jag få frossa och skakningar varenda gång sockret går ner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eftersom jag alltid har varit tvungen att ha typ Skalmans mat&sovklocka var 3:e timme om jag inte ska förorsaka vulkanutbrott, storm och tsunami på omgivningen så har ju riktig fasta aldrig varit aktuellt förrän nu. Jag var jätterädd i 3 år på LCHF att släppa på kontrollen om mattider. Jag har faktiskt på allvar försökt skada min man när jag blev irriterad på honom och grunden egentligen bara var att blodsockernivån var så låg så min kontroll hade släppt.

Fortfarande är jag ganska elak om jag fastar längre än 20 timmar.. Jag är i alla fall mer högljudd :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha svårt med behärskningen eller att ha låg tröskel för våldsanvändning beror säkerligen inte på kosten. Kosten kan bidra till dåligt mående, men att man låter dåligt mående resultera i att man t.ex. slår sin partner har andra orsaker. Även om man får ordning på kosten så bör man se över varför man låter sitt eget mående gå ut över andra, detta särskilt om man slår människor i sin närhet. Det kan ju dyka upp andra saker som orsakar dåligt mående. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha svårt med behärskningen eller att ha låg tröskel för våldsanvändning beror säkerligen inte på kosten. Kosten kan bidra till dåligt mående, men att man låter dåligt mående resultera i att man t.ex. slår sin partner har andra orsaker. Även om man får ordning på kosten så bör man se över varför man låter sitt eget mående gå ut över andra, detta särskilt om man slår människor i sin närhet. Det kan ju dyka upp andra saker som orsakar dåligt mående. 

Alla säger att jag är riktigt trevlig att umgås med nu när jag har jämt blodsocker. Och jag är fortfarande gift med min man och han är inte rädd för mej. :P

Jag har inte tillnärmelsevis så hetsigt humör som jag haft tidigare. Inte bara omgivningen utan även jag har lidit av att jag inte haft möjlighet att kontrollera mina vredesutbrott.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag har också svårt för det där, och ägg-rådet funkar inte alls på mig...

Jag har klockan till hjälp, faktiskt. 

Om jag äter frukost klarar jag mig till eftermiddagen innan jag behöver äta igen, innan dess är jag troligen bara sugen. Sedan behöver jag bara äta något litet på kvällen (ett ägg kanske  :P ).

Om jag skippar frukost, eller bara tar kaffe med fett i (grädde eller smör/kokosoja), så är jag hungrig framåt lunch och till middagen (kanske med 5 -6 timmar mellanrum mellan målen), allt annat emellan är sug.

För mig funkar det inte: "Ät när du är hungrig". Jag äter på fasta tider och det passar även bra då jag har en familj att ta hänsyn till och ett jobb där man äter lunch (socialt). Sedan försöker jag undvika att äta däremellan (för jag kan äta jämt, ägg eller annat, spelar ingen roll), men visst är jag sugen/hungrig. 

Så mitt råd är egentlige: bestämda mattider. Kanske du efter några månader med det lär dig hur du upplever sug och hunger och kan göra annorlunda sedan?

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också svårt för det där, och ägg-rådet funkar inte alls på mig...

Jag har klockan till hjälp, faktiskt. 

Om jag äter frukost klarar jag mig till eftermiddagen innan jag behöver äta igen, innan dess är jag troligen bara sugen. Sedan behöver jag bara äta något litet på kvällen (ett ägg kanske  :P ).

Om jag skippar frukost, eller bara tar kaffe med fett i (grädde eller smör/kokosoja), så är jag hungrig framåt lunch och till middagen (kanske med 5 -6 timmar mellanrum mellan målen), allt annat emellan är sug.

För mig funkar det inte: "Ät när du är hungrig". Jag äter på fasta tider och det passar även bra då jag har en familj att ta hänsyn till och ett jobb där man äter lunch (socialt). Sedan försöker jag undvika att äta däremellan (för jag kan äta jämt, ägg eller annat, spelar ingen roll), men visst är jag sugen/hungrig. 

Så mitt råd är egentlige: bestämda mattider. Kanske du efter några månader med det lär dig hur du upplever sug och hunger och kan göra annorlunda sedan?

Lycka till!

Precis så gör jag också. Jag äter lunch och middag samt ett litet mellanmål , varje dag utan undantag. Ser alltid till att varje mål innehåller tillräckligt med energi och näring för att jag ska kunna ha full fart under dagen och orka träna. Behöver aldrig fundera på om jag behöver något mer för det gör jag inte. Om jag skulle hamna framför en tårta eller liknande frestelse så vet jag att jag inte behöver den, eftersom jag har fått den energi kroppen behöver. Så om jag ändå äter något extra så är det för att jag nöjes-äter, onödigt men gott ibland. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag jobbar eller är aktiv på nåt sätt och känner hunger är jag förmodligen hungrig och väntar en stund för att se om det stannar kvar eller går över. Om det är kvar då är jag hungrig.

Om jag ligger i soffan eller slöar på annat sätt och känner hunger då är jag förmodligen bara sugen. Vill äta när jag inte har något att göra så då skippar jag att äta. Skulle jag mot all förmodan vara hungrig så märker jag det efter ett tag. Då börjar magen kurra ordentligt och jag kan tänka mig att äta mat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg