Jump to content

Min fru går upp in vikt men jag går ner in vikt

Junkon9

Recommended Posts

Jag undrar vad vi ska göra min fru är 64 år ville gå ner 10 kg men har gått upp 4 kg  på 2 månader. Det positiva är att hon kunnat sluta med januvia, enalapril alla värden är bra men hon har svårt att komma i ketos . Vi äter i stor samma mat enligt lchf men jag gått ner 5 kilo på samma tid kunnat sluta med atorvastatin, ezetrol, Enalapril hade mycket biverkningar, tar bara trombyl och 25 mg seloken för säkerhetsskull. Kanske en kvinna ska äta mindre vi promenerar lika  och andra aktiviteter varje dag. Har någon förslag vad min fru ska göra?

• Like 1

Jag undrar vad vi ska göra min fru är 64 år ville gå ner 10 kg men har gått upp 4 kg  på 2 månader. Det positiva är att hon kunnat sluta med januvia, enalapril alla värden är bra men hon har svårt att komma i ketos . Vi äter i stor samma mat enligt lchf men jag gått ner 5 kilo på samma tid kunnat sluta med atorvastatin, ezetrol, Enalapril hade mycket biverkningar, tar bara trombyl och 25 mg seloken för säkerhetsskull. Kanske en kvinna ska äta mindre vi promenerar lika  och andra aktiviteter varje dag. Har någon förslag vad min fru ska göra?

Kvinnor brukar ha mindre muskelmassa och förbrukar då mindre energi. Den totala kroppsvikten påverkar ju också energiförbrukningen. Kan hon inte äta lite mindre portioner än du?

• Like 1

Kan det ligga något i att ni rutinäter? Dvs att ni äter på fasta tider (frukost, lunch, middag, kvällsmål, mellanmål) fast att ni/hon egentligen inte behöver det? Testa och experimentera med att skjuta på måltider alt. hoppa över måltid för att låta hungern och inte klockan styra matintaget. Det är ju allmänt känt att de är svårt för just äldre kvinnor att tappa vikt. Om ni inte redan gjort det, kolla igenom Kostdoktorns tips: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

lycka till!

• Like 4

Vi fruar behöver så lite energi jämfört med våra män. Det är tråkigt, för det är roligt att äta. Själv gick jag upp 10 kg när min man gick ner 10 kg. Han var inte speciellt överviktig innan men det var jag. Själv har jag dock förstört kroppen och mättnadssignaler med diverse kurer innan LCHF. Det som är skönt med LCHF och gör så att man inte vill äta på något annat sätt är att man känner sig, blir, så mycket friskare.

• Like 3

Vad kul att ni känt hälsoförbättringarna bägge två. Jag gick inte ner ett gram på 3 år med LCHF men gick ner 2 storlekar ändå, så vågen är inte allt. Kör måttbandet också.

Sen är ju 2 månader väldigt kort tid, även om man vill att det ska hända saker på en gång. Jag brukar rekommendera att man kör i 3 månader innan man börjar skruva lite.

På Kostdoktorns sida finns ju olika varianter vad man kan göra när inget händer på vågen. Men ta inte alla grejor på en gång för då vet ni ju inte vad som funkar och då blir det ju inte en livsstil utan en bantningsdiet som man inte orkar hålla. prova en grej i taget och se vilken verkan det har.

Sen... om man förstört mättnadssignalerna så får man använda synen i stället. En handflata med fingrar med protein och 0,5-1 dl fett till det (beroende på om det är gräddsås eller smör, typ) och snälla kolhydrater till det är ett lagom mål. Försök att inte äta mellan målen så kroppen får tillfälle att känna efter när det behövs tillförsel. Ett tips för att skilja på hunger och sug är att föreställa sej ett kokt ägg (eftersom man inte gärna överäter kokta ägg... SÅ goda är de inte.) Känns det jättegott är man hungrig och ska äta. Vill man egentligen ha nåt annat är det sug (eller törst) Drick vatten så magen fylls och gå och sysselsätt dej med något så hjärnan får nåt annat att tänka på.

• Like 4

Jag har kört lchf i ca sex veckor nu och första tre veckorna gick jag ned nästan fem kilo, mycket vätska och dylikt då också såklart, men nu har jag stått stilla MEN jag har en vårjacka jag köpte förra året som jag inte kunde knäppa, är helt styvt tyg så går ej att stretcha ut, men nu trots att vågen stått stilla och midjemåttet hoppat fram och tillbaka så passar jackan och några cm över tom! Så vågen är väldigt osäker, måttbandet på endast midjan stämmer rätt bra men kläder ljuger oftast inte ^_^  förutom mjukisbyxor ;)

• Like 4

tyvärr så är det svårare för kvinnor att gå ner i vikt av många olika anledningar.

Nu skriver du inget om vad och hur ni äter, men hon bör äta mindre protein än du. Välja "smartare" fetter så som olivolja och kokosolja istället för grädde och creme fraiche.

Även om det är gott med nötter och vin och det kan anses ok inom LCHF, så är det inte ok flera gånger i veckan om du vill viktminska.

Och som många andra skriver ovan... Det kan ta lite tid, ha tålamod och ta till måttbandet också!

Lycka till!