Jump to content

Neuropati

Bitteusa

Recommended Posts

Är det någon som lider av neuropati och blivit bättre genom LCHF? Min man, som inte när någon LCHF fantast, har haft det i ett par år och inte fått någon hjälp från läkarhåll. Han är inte diabetiker, utan fick det efter en svår sepsis.

Är det någon som lider av neuropati och blivit bättre genom LCHF? Min man, som inte när någon LCHF fantast, har haft det i ett par år och inte fått någon hjälp från läkarhåll. Han är inte diabetiker, utan fick det efter en svår sepsis.

Så skadan är efter en infektion? Betyder det att myelinet runt nerven är skadat? Jag känner till några med MS som har förbättrat sin neuropati (om du med neuropati menar känslobortfall etc) med LCHF liknande kost. Jag skulle prova med en näringstät lchf kost. Kolla att B12 och folat värden är ok, B12 gärna i övre delen av godkänt intervall. Bra fetter hjälper om man vill få kroppen att återbilda myelin samt upptaget av vitaminer. För att reparera nerver tror jag det krävs ett högt näringsintag.

• Like 1

Min gamla (80+) svärfar har polyneuropati och svårt att gå. Menar ni att han skulle kunna bli bättre med LCHF?

Jag gissar att det är ganska svårt att vända, men kan vara värt ett försök. Och det tar tid för kroppen att läka sådana skador, så det kan vara svårt att behålla motivationen. Jag känner en person med ms som lade om sin kost i höstas. Hon har haft ms länge (20 år) och har svårt att gå. Hon tappade massor med vikt det första månaderna (för mycket) och kände sig inte alls bättre. Men nu gör hon saker hon inte kunde göra förut, bla är gången bättre. Men man är ju fortfarande sjuk, det är bara det att ribban ligger högre. Och att hon sakta verkar bli bättre. Träning är också viktigt för att återfå funktioner.

Alltså man har perioder där man känner sig frisk och perioder då man känner sig sämre, till skillnad från att känna sig sjuk hela tiden. Man går inte från sjuk till frisk, utan från sjuk till mindre sjuk... eller mer frisk :P

• Like 3

Det finns både Central neuropati (där MS ingår) och Perifier neuropati (där skadorna sitter utanför centrala nervsystemet ingår, typ diskbråck och infektioner) jag vet inte om det kan vara skillnad i hur myelinet kan påverkas, men det kan absolut inte vara någon nackdel att äta en näringstät LCHF som Johanna föreslår :)

Men nervskador från till exempel infektioner och diskbråck som är perifiera? Hmm, jag vet inte...testa... :)

• Like 2

Det finns både Central neuropati (där MS ingår) och Perifier neuropati (där skadorna sitter utanför centrala nervsystemet ingår, typ diskbråck och infektioner) jag vet inte om det kan vara skillnad i hur myelinet kan påverkas, men det kan absolut inte vara någon nackdel att äta en näringstät LCHF som Johanna föreslår :)

Men nervskador från till exempel infektioner och diskbråck som är perifiera? Hmm, jag vet inte...testa... :)

Jag trodde trådskaparen menade neuropati av den typen som ofta drabbar diabetiker.

Hans skada uppstod efter en mycket svår sepsis för tre år sedan och mycket av känseln under fötterna försvann efter detta.Han har inte diabetes eller någon annan sjukdom och jag vet inte exakt vad som är skadat. Han har fått behandling med elektricitet under fotsulorna, men det hjälpte inte tyvärr.

När man hör om så många som blir friska från alla möjliga åkommor genom LCHF så hade jag en förhoppning att någon med neuropati upplevt en förbättring med LCHF.

Johanna07: kan du specificera "näringsrik LCHF"?

Hans skada uppstod efter en mycket svår sepsis för tre år sedan och mycket av känseln under fötterna försvann efter detta.Han har inte diabetes eller någon annan sjukdom och jag vet inte exakt vad som är skadat. Han har fått behandling med elektricitet under fotsulorna, men det hjälpte inte tyvärr.

När man hör om så många som blir friska från alla möjliga åkommor genom LCHF så hade jag en förhoppning att någon med neuropati upplevt en förbättring med LCHF.

Johanna07: kan du specificera "näringsrik LCHF"?

Vanlig LCHF men ät ordentligt med grönsaker (och gärna mer matiga grönsaker som avokado, broccoli, rödbetor, rödkål, vitkål, sparris, spenat, blomkål, svamp osv). Vill man öka näringstätheten lägger man till äggula, inälvsmat, lite nötter/frön, lite bäoch benbuljong. Kanske också alger (tabletter?), jod ska vara viktigt för myelinet/nervsystemet.

Jag skulle ta tillskott av B komplex och ett starkt B12.

Han behöver inte ligga superhögt i fett, men kanske >60E%. Han kan prova att lägga till ett par msk kokosolja per dag, då kommer man automatiskt upp i %E fett. Gillar han inte kokosolja går det att göra goda "fudge" med kokosolja i. Annars är ju smör och såser ett enkelt sätt att få i sig mer fett.

Ett mycket bra mellanmål är att göra bulletproof buljong (benbuljong, kokosolja, smör och salt) med lite torkade alger i (mixa med mixerstav)

• Like 4

Johanna07 you rule..! Jag är så tacksam över dina kostanalyser. Jag ska se om jag inte kan lura i maken det där på nåt sätt. han börjar gnälla mer och mer om odefinierad värk (eller om jag inte fattar vad han säger) Jag ska sluta köpa hem "vanliga" saker och se till att det bara finns OK saker att knapra på. Han har jättesvårt att äta tillräckligt under en måltid utan behöver massor med "knaperinus" efter middagen.

• Like 3

Vanligt LCHF men ät ordentligt med grönsaker (och gärna mer matiga grönsaker som avokado, broccoli, rödbetor, rödkål, vitkål, sparris, spenat, blomkål, svamp osv). Vill man öka näringstätheten lägger man till äggula, inälvsmat, lite nötter/frön, lite bäoch benbuljong. Kanske också alger (tabletter?), jod ska vara viktigt för myelinet/nervsystemet.

Jag skulle ta tillskott av B komplex och ett starkt B12.

Han behöver inte ligga superhögt i fett, men kanske >60E%. Han kan prova att lägga till ett par msk kokosolja per dag, då kommer man automatiskt upp i %E fett. Gillar han inte kokosolja går det att göra goda "fudge" med kokosolja i. Annars är ju smör och såser ett enkelt sätt att få i sig mer fett.

Ett mycket bra mellanmål är att göra bulletproof buljong (benbuljong, kokosolja, smör och salt) med lite torkade alger i (mixa med mixerstav)

Tack Johanna07, det är sån mat jag lagar, minus B och B12, och bjuder maken på. Men han tror inte på LCHF utan rundar av (förstör) min nyttiga, icke blodsockerhöjande måltid med ett par "hårdingar" dvs knäckebröd som han är totalt beroende av. Så han får i sig en hel del bra mat, men jag vågar inte tänka på vad han äter till lunch fem dagar i veckan.

Hade som sagt hoppats på en solskenshistoria, som det ju finns många av på dessa sidor, om någon som blev med sin neuropati med LCHF!

• Like 2

Tack Johanna07, det är sån mat jag lagar, minus B och B12, och bjuder maken på. Men han tror inte på LCHF utan rundar av (förstör) min nyttiga, icke blodsockerhöjande måltid med ett par "hårdingar" dvs knäckebröd som han är totalt beroende av. Så han får i sig en hel del bra mat, men jag vågar inte tänka på vad han äter till lunch fem dagar i veckan.

Hade som sagt hoppats på en solskenshistoria, som det ju finns många av på dessa sidor, om någon som blev med sin neuropati med LCHF!

Vissa delar av kroppen regenererar fortare än andra. Jag tror man ganska snabbt märker effekt av LCHF på magen tex. Nervsystemet är lite svårare, jag tror man behöver testa 3-6 månader för att se om det har effekt. Vi får hoppas någon har en solskenshistoria :)

• Like 1

Johanna07 you rule..! Jag är så tacksam över dina kostanalyser. Jag ska se om jag inte kan lura i maken det där på nåt sätt. han börjar gnälla mer och mer om odefinierad värk (eller om jag inte fattar vad han säger) Jag ska sluta köpa hem "vanliga" saker och se till att det bara finns OK saker att knapra på. Han har jättesvårt att äta tillräckligt under en måltid utan behöver massor med "knaperinus" efter middagen.

Stoscha, det låter som om vi har liknande problem med våra "gubbar"! Jag köper bara hem det som jag vet är bra. Men när knäckebrödet tar slut ber han mej köpa och gör jag inte det så köper han hem ett helt lass på egen hand. Han brer smör på, han fattade redan på 70-talet att margarin och särskilt lätt dito inte var bra och kallade det redan då för brödsalva. Men visst blir man ledsen när de förstör en bra måltid med flera bitar knäcke!

Stoscha, det låter som om vi har liknande problem med våra "gubbar"! Jag köper bara hem det som jag vet är bra. Men när knäckebrödet tar slut ber han mej köpa och gör jag inte det så köper han hem ett helt lass på egen hand. Han brer smör på, han fattade redan på 70-talet att margarin och särskilt lätt dito inte var bra och kallade det redan då för brödsalva. Men visst blir man ledsen när de förstör en bra måltid med flera bitar knäcke!

r det att ersätta knäckebrödet med fröknäcke?

• Like 1

Har inte försökt, det måste knastra riktigt ordentligt annars skulle det inte funka eftersom det är knastret han är ute efter! Har du recept på ett bra fröknäcke?

http://www.ceciliafolkesson.se/2012/08/21/froknacke-i-ny-tappning-2/

r är ett annat alternativ (lite mer kh)

http://autoimmune-paleo.com/garlic-rosemary-plantain-crackers/

Stort tack, skall göra ett försök! Har prövat ett recept från Cathrine Schyck som jag gillar med det godkändes inte som knäckebröd av maken! Kanske detta blir bättre!

Stort tack, skall göra ett försök! Har prövat ett recept från Cathrine Schyck som jag gillar med det godkändes inte som knäckebröd av maken! Kanske detta blir bättre!

Försök i alla fall ersätta brödet med dinkel som inte är fullt lika eländigt som vete. Pyramidbageriet har dinkelbröd som är riktigt knastrigt.

En nära anhörig till mig hade neuropati som följd av obehandad typ 2-diabetes. Hen är inte helt bra i ben och fötter än men oerhört mycket bättre (och allt annat, vikt ork mage hud blodsocker etc, är bra nu) och har förhoppning om att bli än bättre även i  detta.

Edit: Jag glömde skriva att förbättringarna kommit efter att hen lagt om till LCHF. Förstås :)

• Like 2

En nära släkting (80+) till mig fick neuropati pga diabetes typ 2. Den har blivit mycket bättre med LCHF och förbättringen/läkningen verkar fortskrida över flera år. Jag har tänkt att det är spontanläkning som sker när kroppen får en chans till det i och med normaliserat blodsocker som inte fortsätter att skada nerverna. 

• Like 3

Försök i alla fall ersätta brödet med dinkel som inte är fullt lika eländigt som vete. Pyramidbageriet har dinkelbröd som är riktigt knastrigt.

Här i USA är utbudet av knäckebröd mycket begränsat, finns bara Wasa. Är förvånad att det över huvudtaget finns, har aldrig hört någon amerikan som köper det, så dinkel är ute. Skall göra ett försök med fröknäcket ovan!

En nära släkting (80+) till mig fick neuropati pga diabetes typ 2. Den har blivit mycket bättre med LCHF och förbättringen/läkningen verkar fortskrida över flera år. Jag har tänkt att det är spontanläkning som sker när kroppen får en chans till det i och med normaliserat blodsocker som inte fortsätter att skada nerverna. 

Någonstans läste jag att det kan ta 5-8 år att läka efter mycket hög konstant blodsocker förutsatt att man återfår normal nivå och håller den. För egen del så efter 4 år med LCHF och normalt blodsocker så märker jag bara förbättringar, hann nog inte få grava nervskador trots en medelglykos på 22 vid debuten

som typ 1...har nu en medelglykos på 7, utan insulinsprutor.  :D

• Like 2

Jätteintressant att läsas allas berättelser om långsam läkning av neuropati (stämmer med berättelser från personer med MS). Undrar fortfarande om neuropatin är orsakad av skador i myelinet på det periferera nervsystemet. Och i sådana fall, varför ger ett kroniskt förhöjt blodsocker eller en infektion sådana skador?

PS. Neuropati kan vara ett tecken på glutenintolerans.

Vad jag förstår så är det kapillärerna som förser nerverna med syre och näring som blir skadade av det förhöjda blodsockret. Nervcellerna svälter alltså ihjäl. Men kroppen kan bygga upp nya kapillärer och (tydligen?) även nya nervceller. 

• Like 1