Jump to content

Gluten igen och vår mentala hälsa

Tuva

Recommended Posts

Det här var en väldigt tankfull och intressant artikel:

"Och för att komplicera förhållandena ytterligare: även brist på stimulans av immunsystemet, orsakad av västvärldens överdrivna hygien och för lite kontakt med djur och natur, är förknippad med förhöjd risk för allergier och störd bakterieflora i tarmen. Vår glutenrika kost leder till magtarmproblem hos känsliga individer. En inflammerad tarmslemhinna ökar i sin tur genomsläppligheten för ämnen som kan aktivera immunsystemet. Ungefär vart fjärde barn med autismspektrumtillstånd har en tarmvägg med ökad genomsläpplighet och vid både schizofreni och autismspektrumtillstånd är nivåerna av antikroppar mot gluten förhöjda. Det finns rapporter om att vissa dieter kan minska symtom hos barn med autismspektrumtillstånd men hitintills är det endast vid adhd som dietbehandling bevisligen är effektiv."

( http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=18B175E7EE288389CA1091293A944E01.rocco4?cid=25967251&rssId&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D3213774 )

Själv kan jag skriva under på att kosthållning kan göra underverk. Ut med socker och gluten och jag blev fri från handikappande djupa vinterdepressioner som hade gjort mitt liv till ett litet helvete i 30 år. 

• Like 1

Det finns rapporter om att vissa dieter kan minska symtom hos barn med autismspektrumtillstånd men hitintills är det endast vid adhd som dietbehandling bevisligen är effektiv."

Frågan är, vilka studier har gjorts och på vilken kost? Jag tror forskning kring kostens effekt på sjukdomar dels har svårt att få finansiering men också visat väldigt dåliga resultat eftersom dagens kostidéer är så tokiga. 

• Like 3

Frågan är, vilka studier har gjorts och på vilken kost? Jag tror forskning kring kostens effekt på sjukdomar dels har svårt att få finansiering men också visat väldigt dåliga resultat eftersom dagens kostidéer är så tokiga. 

Jag blev bara så glad att för en gångs skulle se nyfikenhet, öppenhet och et bredare perspektiv från en inifrån systemet.  :)

Jag blev ännu gladare av att hon inte var frälst på EN idé utan ser hela bilden som den hopplöst svårutredda röra det är. Det är ju det där med alla "syndrom" vi har som diagnoser idag: de kan ju ha helt olika rötter och därmed svara helt olika på olika behandlingsmetoder.

Jag som har dragits med djupa vinterdepressioner blev mycket bättre av en dagsljuslampa och sen hel frisk när jag tog ut socker (och jag misstänker att vetet hade med saken att göra men tänker inte vara sjuk som en hund i ett halvår för att testa min hypotes  ;) ). Andras depressioner har andra rötter och min metod skulle vara helt verkningslös för dem. Ändå lider vi av samma sjukdom.

Ett brutet ben är enklare att diagnosticera och behandla. 

Jag tror du slog huvudet på spiken där. "Kostråd funkar inte" sägs det så ofta men VILKA kostråd är det som inte funkar? Tänk om det en del behöver är att INTE ära fullkorn och tänk om de de behöver ÄR mättade naturliga fetter? Idag finns det ännu knappt en enda respektabel medicinsk institution som skulle köra en sådan intervention. De är ju alla fortfarande övertygade om att vi dör förstoppningsdöden utan spannmål med böset kvar och att vi dör av hjärtsnörp om vi äter smör. Inte kan de döma folk till en förstoppad hjärtdöd, eller hur?  <_<

Personligen är jag övertygad om att vi skulle kunna spara gigantiska summor (för att inte tala om lidandet) om diet-råden låg i riktning med paleo/primaltänket: riktig mat. Och att det första kostrådet vore att prova att ta ut a) spannmål och b ) mejerier om förslag a inte förslår hela vägen. Dagens kostråd "ät mer bösigt spannmål och mindre fett" gör i alla fall mig sjuk som en hund.  :o

• Like 3

• 3 weeks later...