Jump to content

Börja äta kött

maso

Recommended Posts

Är väldigt intresserad av LCFH men får som vegetarian inte riktigt till det. Mitt stora problem ligger egentligen i att jag verkligen vill börja äta kött, men varje gång jag ska försöka tar det tvärstopp. Troligtvis mest mentalt men det känns som att hela magen "drar ihop sig".

Har ni några tips hur jag ska göra?

Har varit vegetarian i drygt 10 år och började med detta på grund av att jag var extremt kräsen. Har hela tiden ätit ägg och mjölk.

Är väldigt intresserad av LCFH men får som vegetarian inte riktigt till det. Mitt stora problem ligger egentligen i att jag verkligen vill börja äta kött, men varje gång jag ska försöka tar det tvärstopp. Troligtvis mest mentalt men det känns som att hela magen "drar ihop sig".

Har ni några tips hur jag ska göra?

Har varit vegetarian i drygt 10 år och började med detta på grund av att jag var extremt kräsen. Har hela tiden ätit ägg och mjölk.

Vad och hur har du provat? Känner de som varit vegetarianer som tyckt att det varit enklast att börja med färsmat. Köttfärs kan man ju steka och "gömma" i gratänger t.ex. bland en massa annat som man är van vid och börja lite försiktigt och öka på med tiden. 

Kyckling är det som jag testat äta flest gånger, bland annat "gömt" i en av Keldas släta soppor, men det var svårt när det inte fanns några bitar att identifiera. Har även testat med "vanliga" rätter som kyckling och ris med varierande resultat.

Testade att byta qournfärs mot köttfärs i tacos, men gav upp innan jag ens tagit första tuggan. Vet verkligen inte hur jag ska komma över den mentala spärren. Har gått och funderat på köttätandet i säkert två år och då även börjat försöka omsätta det i praktiken under det senaste halvåret utan att direkt komma någon vart...

Har du ätit fisk som vegetarian? Annars kanske det kan vara något att starta med. 

Annars kan jag inte komma på något annat än att ta väldigt lite kött, till en början. Kanske i storleksordningen en tesked färs i en portion grönsakssoppa.

Hoppas det ordnar sig!

Vad är det med kött som du tycker är äckligt? Känns grönbete mindre motbjudande än massuppfödning? Är det synd om djuren? Vet du hur mycket djur som dör när man plöjer en åker förbi att kunna äta tex vete? Kan vara bra att gå igenom det mentala då det inte verkar vara smaken som sätter stopp. 

Genom att läsa lite vad du skriver så verkar det som att det är din mentala inställning snarare än smaken, som gör att du får problem? (har jag rätt?).

Jag tror du måste rannsaka dig själv och komma till botten med vad det är som gör att du nu efter 10 år vill börja äta kött igen, och vad var det som gjorde att du en gång i tiden valde bort detta.

Gör en enkel övning, gör en sk "root-cause" analys  :)

http://en.wikipedia.org/wiki/5_Whys 

ställ dig frågan "varför" 5 ggr på ditt problem

Ex:

• Jag går inte ner i vikt (problemet)
  1. Varför?Jag äter fel mat
  2. Varför?Jag köper fel mat
  3. Varför?Jag orkar inte handla bra mat
  4. Varför?Trött
  5. Varför?Mycket på jobbet
  6. etc,.....

Nu är ju detta inte svar på allt, utan kanske kan hjälpa dig att hitta grundproblemet så att du kan ta dig vidare. 

Jag tycker inte synd om djuren, även om jag så klart tycker att uppfödningen ska ske under så bra förhållanden som möjligt. Har inga som helst problem med att hantera och tillaga kött till min sambo.

Har alltid varit kräsen och riktigt löjlig med vad jag äter. Därav är det mycket som jag aldrig ens smakat på alls. Med kött blev det av någon anledning så att av det jag faktiskt åt hittade jag hela tiden nya anledningar att utesluta olika produkter; åt en skinkbit som jag i det läget tyckte var något fel på och bestämde mig för att aldrig äta det igen tills jag hade uteslutit så mycket att det var lättare att förklara sig själv som vegetarian än extremt kräsen...

En stor anledning vill att jag vill börja äta kött är att det känns som min mat blir ganska kolhydratsdominerad vilket min . mage protesterar emot. Vill och försöker äta så naturligt som möjligt och då är qourn som vi äter mycket av (som en kompromiss eftersom sambon helst vill ha kött) ingen optimal produkt.

Dessutom; det ser gott ut! Framförallt fläskfile, kycklingprodukter och olika typer av stek lockar väldigt :-) (tills de ligger på tallriken i alla fall...)

Jag tycker inte synd om djuren, även om jag så klart tycker att uppfödningen ska ske under så bra förhållanden som möjligt. Har inga som helst problem med att hantera och tillaga kött till min sambo.

Har alltid varit kräsen och riktigt löjlig med vad jag äter. Därav är det mycket som jag aldrig ens smakat på alls. Med kött blev det av någon anledning så att av det jag faktiskt åt hittade jag hela tiden nya anledningar att utesluta olika produkter; åt en skinkbit som jag i det läget tyckte var något fel på och bestämde mig för att aldrig äta det igen tills jag hade uteslutit så mycket att det var lättare att förklara sig själv som vegetarian än extremt kräsen...

En stor anledning vill att jag vill börja äta kött är att det känns som min mat blir ganska kolhydratsdominerad vilket min . mage protesterar emot. Vill och försöker äta så naturligt som möjligt och då är qourn som vi äter mycket av (som en kompromiss eftersom sambon helst vill ha kött) ingen optimal produkt.

Dessutom; det ser gott ut! Framförallt fläskfile, kycklingprodukter och olika typer av stek lockar väldigt :-) (tills de ligger på tallriken i alla fall...)

Bra skäl! Det är alltså inte köttet i sig som är problemet utan din inställning till många saker? Låter som du skulle vara hjälpt av nån professionell. P1 har ett program som heter Radiopsykologen, det tycker jag är ett mycket bra program. Gå in och lyssna där, han har många bra råd. Kanske en början? Lycka till med livet, universum och allting! Jag håller tummarna för dig. Och vill du sen veta hur man får en stek riktigt saftig och fin så tipsar jag gärna...