MKJ Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Känner ni till om vanlig Johnson tandtråd är fluorfri? Min sambo ratade en sort på Ica för att den innehöll fluor och köpte icas egen men som första ingrediens står polytetrafluorethylene. Är det fluor som kan bli fri eller är det huvudbeståndsdelen i tandtråden? Den står ju först i innehållsförteckningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Det är PTFE eller mer känt som Teflon. Alltså plasten i tråden och rimligen består väl hela produkten mest av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2014 Author Share Posted July 17, 2014 Det är PTFE eller mer känt som Teflon. Alltså plasten i tråden och rimligen består väl hela produkten mest av den. Tack för den upplysningen! Undrar om all tandtråd är tillverkad av teflon? Konstigt i så fall att den behöver vaxas. Det finns i alla fall tandtråd med tillsatt fluor också så vill man undvika det så får man se upp. Till och med en del mellanrumsborstar hade tillsatt fluor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raptor Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Tjena MKJ Varför vill man ha tandtråd utan fluor? Jag är ute efter Johnson Johnsons tandtråd med fluor som verkar vara omöjlig att hitta nu. Den nya är ju utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 18, 2014 Author Share Posted August 18, 2014 Tjena MKJ Varför vill man ha tandtråd utan fluor? Jag är ute efter Johnson Johnsons tandtråd med fluor som verkar vara omöjlig att hitta nu. Den nya är ju utan. Jag är själv lite osäker när det fluor men jag läste om en person vars tandkött slutat blöda när personen slutade med fluortandkräm. Här i forumet har fluor varit uppe i flera trådar och många anser att det är mycket skadligt. Samtidigt så var det mycket debatt kring fluor i början av 80-talet så det har ju diskuterats länge. Jag vet inte vad jag skall tro men jag ville i alla fall prova utan fluor eftersom jag fick inflammation i tandköttet i somras. Tandtråden kommer ju ner långt mellan tänderna och den är ofta vaxad så innehåller den fluor så kanske det också blir liggande kvar på ett annat sätt än fluor i tandkräm som man sköljer bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raptor Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Jag är själv lite osäker när det fluor men jag läste om en person vars tandkött slutat blöda när personen slutade med fluortandkräm. Här i forumet har fluor varit uppe i flera trådar och många anser att det är mycket skadligt. Samtidigt så var det mycket debatt kring fluor i början av 80-talet så det har ju diskuterats länge. Jag vet inte vad jag skall tro men jag ville i alla fall prova utan fluor eftersom jag fick inflammation i tandköttet i somras. Tandtråden kommer ju ner långt mellan tänderna och den är ofta vaxad så innehåller den fluor så kanske det också blir liggande kvar på ett annat sätt än fluor i tandkräm som man sköljer bort. Tack för svaret. Jag kommer ihåg att mina tandläkare brukar fråga mig om min tandtråd innehåller fluor och tycker att de borde göra det. Sedan undrar man varför johnson johnson gör om sin tandtråd utan fluor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ökenråttan Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Jag är själv lite osäker när det fluor men jag läste om en person vars tandkött slutat blöda när personen slutade med fluortandkräm. Här i forumet har fluor varit uppe i flera trådar och många anser att det är mycket skadligt. Samtidigt så var det mycket debatt kring fluor i början av 80-talet så det har ju diskuterats länge. Jag vet inte vad jag skall tro men jag ville i alla fall prova utan fluor eftersom jag fick inflammation i tandköttet i somras. Tandtråden kommer ju ner långt mellan tänderna och den är ofta vaxad så innehåller den fluor så kanske det också blir liggande kvar på ett annat sätt än fluor i tandkräm som man sköljer bort. Man får inte tandköttsinflammation av Fluor utan av bakterier. När man rengör mellan tänderna uppstår en blödning som försvinner efter ca tre dagar då inflammationen läkt ut. Fluor är inte skadligt utan det bästa och enklaste att använda dagligen i sin tandkräm för att bibehålla en god tandhälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Man får inte tandköttsinflammation av Fluor utan av bakterier. När man rengör mellan tänderna uppstår en blödning som försvinner efter ca tre dagar då inflammationen läkt ut. Fluor är inte skadligt utan det bästa och enklaste att använda dagligen i sin tandkräm för att bibehålla en god tandhälsa. Ja meningarna är som sagt olika och jag vet inte vad jag skall tro. När det gäller mitt tandkött så blöder det sällan men det gör ont. När man tar tandtråd mellan en del tänder så gör det ordentligt ont men inget blod. I somras när det blev akut så dunkade det och värkte ända ner i käken när jag tog tandtråd men det kom inget blod alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Fluor ska ha starka enzymhämmande egenskaper, kan bl.a. hämma syntesen av sköldkörtelhormon. Därför skulle jag vara orolig för att flerfalt dagligen i decennium efter decennium tillföra fluor på annat sätt än de små, naturliga mängderna man får genom maten. Fluorfri tandkräm och flossning för min del sedan jag upptäckte detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinormaria Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Prova att skölja med kokosolja, oljan är bakteriedödande. Oilpulling kan du söka på och läsa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts