Johanna07

Intervju med Terry Wahls. Om fettet i cellmembranerna och mikronutrienter.

Recommended Posts

Hoppas det är någon annan som har orkat se. Var speciellt intresserad om triage teorin de pratade om, vad som händer om kroppen får för lite näring (inte energi!) för att sköta det den ska. Vad jag förstår nedreglerar kroppen vissa funktioner som är viktiga för långvarig hälsa, för att sköta de akuta åtgärder som behövs, tex att hjärta slår.

 

Vad jag förstod så händer mycket av reaktionerna i cellen i cellmembranet och det är viktigt att cellväggarna inte blir stela. De verkade anse att stela cellväggar kan vara en orsak till åldrande. De rekommenderade mättat fett, omega 3, omega 6 (omega9?) för att hålla väggarna "smidiga".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg. Kroppens celler är fascinerande, särskilt mitokondrien. Det har jag alltid tyckt. Och vad var det de drack? Säkert nån jättegod Kombucha. *Nä jag är inte avundssjuk*

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Terrys kommentar om sina "cravings" (12 cups of greens!). Jag har också sådana (nu mindre) men ibland är det som om kroppen desperat behöver näring och man äter otroliga mängder mat. Förra året mådde jag pyton om jag glömde äta eller ta mina tillskott, men nu glömmer jag hela tiden och märker det inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är så spännande. Jag har upplevt samma sak med cravings för fetter. I början kändes det som om jag hade kunnat leva på fläsksvålar, feta ostar och smör. Det var så gott att änglar dansade på tungan. Alla fettkanter smakade som himmelriket.

 

Nu? Jojo. Men inte på det där viset att hela koppen går i lyckospinn. Jag skär t.o.m. bort en del fett numera för det blir liksom för mycket ibland. *chockerande*

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft cravings på fett. Just nu är det bär som gäller.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite sug efter grädde just nu men passar mig jäkligt noga för sånt. Magen bara sväller upp och jag mår dåligt. Jag började faktist ta multivitamintabletter, helt vanliga såna man köper på apoteket, får nån månad sen och jag har mått ännu lite bättre efter det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite sug efter grädde just nu men passar mig jäkligt noga för sånt. Magen bara sväller upp och jag mår dåligt. Jag började faktist ta multivitamintabletter, helt vanliga såna man köper på apoteket, får nån månad sen och jag har mått ännu lite bättre efter det. 

 

Kan det vara kalcium? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara kalcium? 

 ja, det kan det vara. Vad ska jag äta istället? Har du tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 ja, det kan det vara. Vad ska jag äta istället? Har du tips?

 

Spenat är min huvudkälla till kalcium. Det ska finnas vissa alger som innehåller mycket kalcium. Nässlor, maskrosor, broccoli, grön/svartkål. Sesamfrön?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra tips tack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är någon annan som har orkat se. Var speciellt intresserad om triage teorin de pratade om, vad som händer om kroppen får för lite näring (inte energi!) för att sköta det den ska. Vad jag förstår nedreglerar kroppen vissa funktioner som är viktiga för långvarig hälsa, för att sköta de akuta åtgärder som behövs, tex att hjärta slår.

 

 

Riktigt. Detta ligger egentligen i kärnan av evolutionsbiologi. Det som "prioriteras" av evolutionen är fitness, dvs överlevnad och reproduktion. Triage-teorin stipulerar att vid näringsbrist prioriteras sådana kroppsliga funktioner som är viktiga för överlevnad på kort sikt. Därför blir många i dagens utbud av mat mycket "förvirrade" och menar att de mår bra. De gör de också, men man vet inte vilka funktioner som alltså inte tas om hand och kommer att yttra sig i form av sjukdom om år eller decennier. Så som du beskriver din kosthållning tror jag du minimerar risken för sådana problem!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spenat är min huvudkälla till kalcium. Det ska finnas vissa alger som innehåller mycket kalcium. Nässlor, maskrosor, broccoli, grön/svartkål. Sesamfrön?

 

Spenat innehåller ju oxalsyra. Det binder kalcium så frågan är hur mycket kroppen kan ta upp. När det gäller broccoli och nässlor så är det viktigt att ta vara på kokvattnet om det är kalcium man är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spenat innehåller ju oxalsyra. Det binder kalcium så frågan är hur mycket kroppen kan ta upp. När det gäller broccoli och nässlor så är det viktigt att ta vara på kokvattnet om det är kalcium man är ute efter.

 

Jag gör soppa på spenat, broccoli, avokado, benbuljong och kokosgrädde. Sen äter jag grönkålschips nästan varje dag. Jag skulle gissa att mitt kalcium mest kommer från spenat, broccoli, grönkål, alger (smyger in torkade alger i soppor, smoothie och buljong) och buljong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt. Detta ligger egentligen i kärnan av evolutionsbiologi. Det som "prioriteras" av evolutionen är fitness, dvs överlevnad och reproduktion. Triage-teorin stipulerar att vid näringsbrist prioriteras sådana kroppsliga funktioner som är viktiga för överlevnad på kort sikt. Därför blir många i dagens utbud av mat mycket "förvirrade" och menar att de mår bra. De gör de också, men man vet inte vilka funktioner som alltså inte tas om hand och kommer att yttra sig i form av sjukdom om år eller decennier. Så som du beskriver din kosthållning tror jag du minimerar risken för sådana problem!

 

Det är inte mig jag är orolig för...  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer funderingar. Det verkar som bristsjukdomar pga dålig vegetariskt kost tar ca 10-15 år att utveckla. Detta är baserat helt egen iakttagelseutifrån paleoforum där många har autoimmuna sjukdomar och har varit vegetarianer, så ta det men en nypa salt. Bristerna i den sortens kost borde bero på brist i b-vitaminer och fettlösliga vitaminer, också kanske för mycket omega 6 och lite mättat fett. Dålig lchf kost med för lite grönsakeverkar mer ge brister i mineraler, dels magnesium men även vissa mindre vanliga mineraler (zink, koppar, kalium), vitamin E och K. Om kosten äriktigt ensidig kan man även få brist på vissa b-vitaminer. Enligt videon ovan är ju magnesium viktigt för processer i cellerna där dna/rna skapas? Någon som förstod det? Mina fundering är om olika brister ger olika sjukdomar på lång sikt. Kan mineralbrist ge sötsug?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör soppa på spenat, broccoli, avokado, benbuljong och kokosgrädde. Sen äter jag grönkålschips nästan varje dag. Jag skulle gissa att mitt kalcium mest kommer från spenat, broccoli, grönkål, alger (smyger in torkade alger i soppor, smoothie och buljong) och buljong.

 

Hur funderar du själv kring oxalsyra och mineralupptag? Tidigare trodde jag att oxalsyran enbart hämmade kalciumupptaget men det gäller visst magnesium också. Om man blandar spenat med andra grönsaker så kanske oxalsyran hämmar upptaget i dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funderar du själv kring oxalsyra och mineralupptag? Tidigare trodde jag att oxalsyran enbart hämmade kalciumupptaget men det gäller visst magnesium också. Om man blandar spenat med andra grönsaker så kanske oxalsyran hämmar upptaget i dom också.

 

Jag tror att om man förväller spenaten så blir det bättre (jag använder fryst förvälld ekologisk spenat). Babyspenat har inte lika mycket kalcium som vuxen spenat, men mindre oxalsyra. Men man äter sällan vuxen spenat färsk, samma med grönkål. Sen kan de ju vara som så som med inkomst och skatt, att javisst man får skatta på det man tjänar, men det betyder inte att man inte ska jobba, för då får man ju inga pengar alls. Som med alla anti-nutrienter så gäller det att tillaga rätt och man får väl gå lite på intuition. Jag känner inget negativt av att äta spenat, men jag måste vara lite försiktig med nötter. Nötter är ju också väldigt näringsrika men innehåller fytinsyra som motverkar mineralupptag. Man kan minska fytinsyran genom att blötlägga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer funderingar. Det verkar som bristsjukdomar pga dålig vegetariskt kost tar ca 10-15 år att utveckla. Detta är baserat helt egen iakttagelseutifrån paleoforum där många har autoimmuna sjukdomar och har varit vegetarianer, så ta det men en nypa salt. Bristerna i den sortens kost borde bero på brist i b-vitaminer och fettlösliga vitaminer, också kanske för mycket omega 6 och lite mättat fett. Dålig lchf kost med för lite grönsakeverkar mer ge brister i mineraler, dels magnesium men även vissa mindre vanliga mineraler (zink, koppar, kalium), vitamin E och K. Om kosten äriktigt ensidig kan man även få brist på vissa b-vitaminer. Enligt video ovan är ju magnesium viktigt för processer i cellerna där dna/rna skapas? Någon som förstod det? Mina fundering är om olika brister ger olika sjukdomar på lång sikt. Kan mineralbrist ge sötsug?

Apropå hur lång tid det tar att utveckla autoimmuna sjukdomar så såg jag denna podcast imorse. Handlar inte bara om sköldkörteln utan också om autoimmuna sjukdomar generellt. Jätteintressant!

https://www.bulletproofexec.com/hashimotos-the-root-cause-with-dr-izabella-wentz-podcast-137/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att öka upptaget hos frön är att grodda i ett par dagar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om man förväller spenaten så blir det bättre (jag använder fryst förvälld ekologisk spenat). Babyspenat har inte lika mycket kalcium som vuxen spenat, men mindre oxalsyra. Men man äter sällan vuxen spenat färsk, samma med grönkål. Sen kan de ju vara som så som med inkomst och skatt, att javisst man får skatta på det man tjänar, men det betyder inte att man inte ska jobba, för då får man ju inga pengar alls. Som med alla anti-nutrienter så gäller det att tillaga rätt och man får väl gå lite på intuition. Jag känner inget negativt av att äta spenat, men jag måste vara lite försiktig med nötter. Nötter är ju också väldigt näringsrika men innehåller fytinsyra som motverkar mineralupptag. Man kan minska fytinsyran genom att blötlägga.

 

Grönkål innehåller ingen oxalsyra men det kanske inte var det du menade?

 

Jag hittade en tabell en gång där det stod hur många procent kalcium man tog upp i olika grönsaker men jag hittar den inte just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grönkål innehåller ingen oxalsyra men det kanske inte var det du menade?

 

Jag hittade en tabell en gång där det stod hur många procent kalcium man tog upp i olika grönsaker men jag hittar den inte just nu.

 

Nej, men jag tror grönkål innehåller andra ämnen som gör att det är bäst att förvälla innan man äter. Ofta så tror jag att man känner automagiskt näråvaror behöver tillagas, det var det jag menade med att det inte känns bra (för mig ialla fall) att äta spenat och grönkål råa. Det blir för hårt på magen, det irriterar, det känns inte som de ger näring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå hur lång tid det tar att utveckla autoimmuna sjukdomar så såg jag denna podcast imorse. Handlar inte bara om sköldkörteln utan också om autoimmuna sjukdomar generellt. Jätteintressant!

https://www.bulletproofexec.com/hashimotos-the-root-cause-with-dr-izabella-wentz-podcast-137/

 

Intressant. Speciellt det där med att regenerera sköldkörtelsvävnad. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag tror grönkål innehåller andra ämnen som gör att det är bäst att förvälla innan man äter. Ofta så tror jag att man känner automagiskt näråvaror behöver tillagas, det var det jag menade med att det inte känns bra (för mig ialla fall) att äta spenat och grönkål råa. Det blir för hårt på magen, det irriterar.

 

Jag har blivit bjuden på färsk grönskålssallad men den gången mådde jag inte bra av det men han som bjöd på det åt ofta det. Senare har jag kört stora färska grönkålsblad i råsaftcentrifugen och tagit vara på både saften och böset och då har det gått bra. Det var min läkesoppa när jag åt mig frisk från cellförändringar. Jag hällde vatten i centrifugen emellanåt för att det inte skulle bli stopp och det blev en knallgrön råsoppa som vi kallar grönis. När vi åt den hällde vi en gnutta vinäger, lite linfröolja och koncentrerad ekologisk äpplejos efter smak. Det senare kanske man inte kan göra om man äter LCHF men vi gjorde den inte söt, bara lite smakligare och det bröt bra mot vinägern.

 

Om man gör gröna smoothies så kan man nog äta dom flesta blad råa. Det blir lättare för magen när dom är finfördelade. Spenat och mangold som innehåller oxalsyra förväller jag alltid och häller bort vattnet ordentligt så dom ingår inte i några råsoppor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att köpa en sån där Vitamix, men den är så dyr. Har också hört att gröna smoothies gjort på det sätt du beskriver ska funka och ge bra upptag. Terry Wahls använder smoothies i Vitamix för att lättare kunna få i sig mer näring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här är betydligt billigare än vitamix. Ska vara bra vad jag förstår.

http://wilfa.se/katalog/product.php?productid=16385&imageid=0

Själv skulle vilja köpa en Blendtec men de är svindyra, ungefär som vitamixerna. 

 

Varför en blendtec istället för vitamix, är de bättre? Står inget pris på den du länkade till?

 

Ser nu 700 kr på siba. Kan vara en ide att börja med en sådan för att se hur mycket man använder den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en blendtec istället för vitamix, är de bättre? Står inget pris på den du länkade till?

 

Ser nu 700 kr på siba. Kan vara en ide att börja med en sådan för att se hur mycket man använder den.

Blendtec för att jag har sett såna på juicebarer och jag vet att även restauranger använder såna. Blendtec har dock plastkanna medan Vitamix har av glas, vilket ju är bättre. Jag hade lätt köpt en Wilfa om jag inte redan hade en värdelös OBH Nordica som bara rymmer 0,8 liter. Av miljöskäl vill jag inte köpa en ny så jag får väl försöka köra slut den gamla. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blendtec för att jag har sett såna på juicebarer och jag vet att även restauranger använder såna. Blendtec har dock plastkanna medan Vitamix har av glas, vilket ju är bättre. Jag hade lätt köpt en Wilfa om jag inte redan hade en värdelös OBH Nordica som bara rymmer 0,8 liter. Av miljöskäl vill jag inte köpa en ny så jag får väl försöka köra slut den gamla. :-)

 

Jag tror faktiskt jag ska slå till. Man vill ju inte köpa något för 6000 kr om man inte vet om man kommer att använda den mycket. Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en ny matberedare, eftersom den gamla gav upp efter lång och trogen tjänst, och det ingick en blender i köpet. Nu försöker jag fundera ut vad jag ska ha den till. Till den gamla matberedaren medföljde ett tjockt tjusigt recepthäfte, men det har tydligen rationaliserats bort.

 

För övrigt tittade jag på intervjun med Terry Wahls, mycket intressant. Så nu försöker jag äta lite mer gröna blad (har alltid ogillat sallad, kaninmat!), men tycker nu att det är riktigt gott.

 

Har tydligen problem med näringsupptaget, för jag tar extra b12 för att inte få ont i benen.

 

Så var kan jag läsa om blender för en total novis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en ny matberedare, eftersom den gamla gav upp efter lång och trogen tjänst, och det ingick en blender i köpet. Nu försöker jag fundera ut vad jag ska ha den till. Till den gamla matberedaren medföljde ett tjockt tjusigt recepthäfte, men det har tydligen rationaliserats bort.

 

För övrigt tittade jag på intervjun med Terry Wahls, mycket intressant. Så nu försöker jag äta lite mer gröna blad (har alltid ogillat sallad, kaninmat!), men tycker nu att det är riktigt gott.

 

Har tydligen problem med näringsupptaget, för jag tar extra b12 för att inte få ont i benen.

 

Så var kan jag läsa om blender för en total novis.

 

Jag är lika novis jag! Men prova att göra en smoothie på 100 gr grönkål (finns fryst), 50 gr bär, 1-2 dl kokosmjölk/mandelmjölk och kardemumma. Man kan nog ta 1 dl kokosmjölk och 1 dl vatten om det blir för mycket med 2 dl. Blanda i is om du vill ha en kall dryck.

 

Jag har också gjort smoothie på rå rödbeta. Typ kokosmjölk, krydda och rå rödbeta (100-150 gr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel om brister man kan få om man äter strikt vegetarisk/vegan kost. Bla vissa aminosyror, men inte essentiella utan sådana som kroppen kan bilda själv, men ganska ineffektivt om de inte kommer från kosten. B12, DHA, d-vitamin.

http://therealfoodguide.com/5-brain-nutrients-animal-foods/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder blendern till fettkaffet på morgonen så jag är också novis på gröna smoothisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en ny matberedare, eftersom den gamla gav upp efter lång och trogen tjänst, och det ingick en blender i köpet. Nu försöker jag fundera ut vad jag ska ha den till. Till den gamla matberedaren medföljde ett tjockt tjusigt recepthäfte, men det har tydligen rationaliserats bort.

 

För övrigt tittade jag på intervjun med Terry Wahls, mycket intressant. Så nu försöker jag äta lite mer gröna blad (har alltid ogillat sallad, kaninmat!), men tycker nu att det är riktigt gott.

 

Har tydligen problem med näringsupptaget, för jag tar extra b12 för att inte få ont i benen.

 

Så var kan jag läsa om blender för en total novis.

 

Blender kallar dom visst både sådana som bara skall köras några sekunder för att inte paja och sådana som tål betydligt mer. Dom måste väl skriva något om vilken belastning den tål? Fast i ditt fall är det väl samma motor som till matberedaren och då borde den ju kunna köras ordentligt.

 

Jag har länge letat efter något som klarar att finfördela gröna blad så att det verkligen blir mycket finfördelat så om det funkar bra så skulle det vara intressant att få veta det.

 

Recept finns massor på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! Jag fick en wilfa i födelsedagspresent. Skitkul!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat min blender.

 

Eftersom jag inte har en susning om vad som är bäst att göra, så la jag i en näve gröna blad (svinmålla, kirskål och syra), en bit skalad gurka i skivor, en skiva lime, lite salt och 1½ dl vatten. Sen mixade jag. Det blev grönt, som jag förmodat. Vet ju inte hur länge man bör köra, men visst blev det kvar små små bitar.

 

Smaken blev väl sisådär, fullt drickbart, men borde nog ha kryddats bättre.

 

Kommer nog inte att användas så mycket. Den får sälla sig till juicemaskinen, som jag inte heller använder (den är så tråkig att diska).

 

Men hack-och strimlingsfunktionerna fungerar bra, så jag är nöjd med köpet av matberedaren ändå.

 

post-534-0-40009900-1405876166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  (svinmålla, kirskål och syra)

 

 

Prova godare blad nästa gång så blir drycken kanske smakligare. Inte ens okräsna mördarsniglar äter ju de bladen.  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! Jag fick en wilfa i födelsedagspresent. Skitkul!

Jamen då får jag ju be att få gratulera i efterskott - både till wilfan och födelsedagen  :P

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.