Jump to content

Diabetes typ 2? (Typ 0?)

Hanne
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har ätit LCHF i drygt 6 år och mår bra av detta. Jag började då jag kände igen mig i de prediabetiska tecknen som snabb viktuppgång trots nyttig mat och viss träning på gym. Det kändes som om jag gick upp ett kilo av att bara titta på en kanelbulle trots att alla talade om att det inte går. (jag kunde uppenbarligen!). Nu närmar jag mig 50 års åldern och känner igen att jag trots LCHF lätt kan lägga på mig en 5-8 kg om jag inte är mycket strikt. Jag har ibland fastedagar då jag mår bra av dessa och har sedan ett bra tag tillbaka minskat även på proteinintaget. Kaffe med smör och kokosolja som frukost då jag inte fastar. Den tidigare gymträningen har inte blivit av pga tidsbrist senaste året... När ketoner kom på tapeten för något år sedan skaffade jag mig en keson/blodsockermätare och konstaterade att jag nästan alltid ligger i måttlig ketos. Lärde mig en del om vad jag inte tålde, men variationerna i ketonkurvan var väl inte direkt spännande, så det har jag inte heller hållit på med nu på ett tag. 

För en månad sedan köpte jag blodsockerstickor. Jag har stuckit mig efter fastedagar och vanliga LCHF dagar, på morgonen och på kvällar. Mitt blodsocker ligger mellan 5,4 och 8. Jag har aldrig varit under 5,4 trots fastedagar med under 300 kCal i matintag (och då inte så många kolhydrater heller). Då bad jag min VC om ett test och de kollade mitt fasteblodsocker. Det låg på 5,8 och långtidssockret var 37 om jag inte minns fel så diabetessköterskan tyckte det var helt ok. 

Nu testar jag vidare och ska inleda ett projekt med morgonpromenad för att se om det kan påverka sockret. (idag steg blodsockerhalten från 5,4 till 6,8 efter en 3 km promenad i värmen. Igår fastade jag). Jag kan tycka att jag borde kunna ligga lägre i blodsocker, eller tänker jag fel? Jag har vägt 70 kg under det mesta av min LCHF tid, är 174 lång, har under våren gått upp till 75-76. 

Frågan till alla kloka här är: Kan jag ha diabetes typ 2 i alla fall? En diagnos skulle kunna förse mig med blodstickor som är så vansinnigt dyrt, är det värt att göra en glukosbelastning? (Vet, måste äta "normalkost" i 3 dagar... Skulle kanske vara intressant bara det?) Vad har ni för erfarenheter av att göra egna glukosbelastningar hemma (instruktioner finns ju på hemsidan)? 

"Frågan till alla kloka här är: Kan jag ha diabetes typ 2 i alla fall? En diagnos skulle kunna förse mig med blodstickor som är så vansinnigt dyrt, är det värt att göra en glukosbelastning? (Vet, måste äta "normalkost" i 3 dagar... Skulle kanske vara intressant bara det?) Vad har ni för erfarenheter av att göra egna glukosbelastningar hemma (instruktioner finns ju på hemsidan)?"

Man får väl inte fria blodstickor med typ 2, det är bara typ 1 som får det, dina värden är ju ganska normala, men om du har 8 i värde efter måltid så kanske du inte ätit tillräckligt strikt.

Det är normalt att bs stiger efter aktivitet.

... dina värden är ju ganska normala, men om du har 8 i värde efter måltid så kanske du inte ätit tillräckligt strikt.

Det är normalt att bs stiger efter aktivitet.

Jag har ätit MYCKET strikt senaste månaden, det är därför jag undrar varför bs inte går under 5,4. KH under 5g/dag. Striktare finns inte, då är jag på 20-tals behandlingen av diabetes; ister och gurka varannan dag och varannan dag gurka och ister... ;-)

Vad är det för behandling eller skojar du

Det är från någon bok om diabetes innan insulin fanns. Kommer inte ihåg vilken bok. Men det var väl ett mått på att om man har diabetes får man hämta kalorierna från sådant som inte påverkar blodsockret, typ ister och gurka... 

Det är från någon bok om diabetes innan insulin fanns. Kommer inte ihåg vilken bok. Men det var väl ett mått på att om man har diabetes får man hämta kalorierna från sådant som inte påverkar blodsockret, typ ister och gurka... 

Det är ju strikt LCHF mycket godare.

• Like 1