Athenasmatte Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Hej! Jag bakar inte så ofta med mandelmjöl/kokosmjöl etc., men ibland händer det. Jag brukar klara lite mandelmjöl utan att få problem med magen, så så länge jag inte äter några större mängder så är det OK. Men nu i veckan åt jag en pirog gjort på bland annat mandelmjöl och blev jättedålig i magen =(. Såg till min förvåning sedan att kolhydrathalten i mandelmjölet som jag använder (Risenta) har höjts från att ha varit 5 gram/100 gram till hela 13(!!!!) gram/100 gram! Kan det vara orsaken till min magsmärta? Det gäller alltså att alltid kolla innehållet, för det ändras tydligen ibland! Undrar varför det har höjts så mycket? En ny sorts mandel? Annan skörd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Hej! Jag bakar inte så ofta med mandelmjöl/kokosmjöl etc., men ibland händer det. Jag brukar klara lite mandelmjöl utan att få problem med magen, så så länge jag inte äter några större mängder så är det OK. Men nu i veckan åt jag en pirog gjort på bland annat mandelmjöl och blev jättedålig i magen =(. Såg till min förvåning sedan att kolhydrathalten i mandelmjölet som jag använder (Risenta) har höjts från att ha varit 5 gram/100 gram till hela 13(!!!!) gram/100 gram! Kan det vara orsaken till min magsmärta? Det gäller alltså att alltid kolla innehållet, för det ändras tydligen ibland! Undrar varför det har höjts så mycket? En ny sorts mandel? Annan skörd? Jag blir ibland dålig i magen av mandelmjöl och vet flera som blir det. Min gissning har varit att mandelmjöl lätt blir dåligt/härsket. Jag tror det var risentas jag också reagerade på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lollo Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 De få gånger jag använder mandelmjöl mal jag det alltid själv i en mandelkvarn. Jag köper aldrig färdigmalet eftersom jag vill kontrollera nötternas kvalitet. Malda nötter är en färskvara som härsknar väldigt snabbt och bör förvaras i kylskåp en kort tid innan de används. Det kan också finnas mögel i de färdigmalda nötterna som slunkit med i processen. Mögliga nötter är inte att leka med eftersom de innehåller aflatoxin, som är ett av världens farligaste mögelgifter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Lektiner kan också vara ett problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 De få gånger jag använder mandelmjöl mal jag det alltid själv i en mandelkvarn. Jag köper aldrig färdigmalet eftersom jag vill kontrollera nötternas kvalitet. Malda nötter är en färskvara som härsknar väldigt snabbt och bör förvaras i kylskåp en kort tid innan de används. Det kan också finnas mögel i de färdigmalda nötterna som slunkit med i processen. Mögliga nötter är inte att leka med eftersom de innehåller aflatoxin, som är ett av världens farligaste mögelgifter. Samma här! Jag köper ekologiska nötter och mal i blendern när jag vill ha mjöl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Aha! Jag har alltid trott att det var fibrerna som gjorde mig dålig! Tack för bra råd och tips! Ska mala själv i fortsättningen! Men som sagt använder jag mandelmjöl ytterst sällan! Bättre med riktig mat =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Aha! Jag har alltid trott att det var fibrerna som gjorde mig dålig! Tack för bra råd och tips! Ska mala själv i fortsättningen! Men som sagt använder jag mandelmjöl ytterst sällan! Bättre med riktig mat =) Kokosmjöl är mycket "stabilare" och jag brukar försöka använda det om jag kan. Men det suger upp mycket mer vätska än andra mjöl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 21, 2014 Author Share Posted July 21, 2014 Kokosmjöl är mycket "stabilare" och jag brukar försöka använda det om jag kan. Men det suger upp mycket mer vätska än andra mjöl. Jag känner exakt samma sak! Föredrar kokosmjöl framför mandelmjöl, eftersom min mage inte reagerar på kokosmjöl! Så brukar försöka hålla mig till det om jag någon gång ska baka något "brödigt" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts