Syster

Amatörmeterologuttalande

Recommended Posts

Sådana här dagar kan man inte kalla, kalla, de borde heta, heta :P

26 grader varmt hos oss (södra norrlandskusten), hur varmt hos er?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

27 grader i västra Östergötland.

På tal om amatörmeterologi, så gör jag en grov temperaturprognos på morgonen när jag tar fram kokosfettet till frukostkaffet. Kan man hälla en skvätt i koppen i stället för att ösa med sked, så kan man vara tämligen säker på att det blir en riktigt varm dag.  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tempen i skuggan här i västra Västergötland har jag ingen aning om men på verandan var det 49*C... Småsvettig fika... :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

17 grader, nere i källaren. Det enda ställe man kan vistas på dagtid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går några varv runt kyldiskarna på ICA för att svalka av mig (inte för många varv bara, för då tror de att man är galen  :P )

Tur att man jobbar nere i det svala arkivet hela dagen lång  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går några varv runt kyldiskarna på ICA för att svalka av mig (inte för många varv bara, för då tror de att man är galen  :P )

Tur att man jobbar nere i det svala arkivet hela dagen lång  :)

När jag jobbade i kök, brukade jag ta med mig kaffekoppen in i grönsakskylen på rasten sådana här varma dagar. 8-10 grader, perfekt för en kvarts avsvalkning.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag jobbade i kök, brukade jag ta med mig kaffekoppen in i grönsakskylen på rasten sådana här varma dagar. 8-10 grader, perfekt för en kvarts avsvalkning.  :)

Hmmm... mamma skaffade sej årliga lunginflammationer pga att hon sprang ut och in i kylrummet på sommaren. Vill nog till att man har starkt immunförsvar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... mamma skaffade sej årliga lunginflammationer pga att hon sprang ut och in i kylrummet på sommaren. Vill nog till att man har starkt immunförsvar

Mitt immunförsvar var uselt på den tiden, före LCHF och D-vitaminer. Men under sommaren brukade jag hålla mig frisk. Hade väl turen att inte ha några virusbärare i närheten, för det krävs ju lite smittämnen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbringar dessa varma soliga dagar på flygfältet för intensivträning i segelflyg... Dock blåser det ofta en del, vilket svalkar. Det har legat mellan 25-30 den senaste veckan. Dricker minst två liter om dagen...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har för tillfället en Klass-1-varning för mycket höga temperaturer :o

Kyldisken på ICA låter som ett bra tips att gå runt några varv :P

Annars är väl rådet vatten och SALT :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har tillfälle kan man ju stoppa fötterna i en hink med kallt vatten. Det kyler hela kroppen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

32C i umeå idag. Inte roligt.

Annars är väl rådet vatten och SALT  :)

Bra råd! En avocado skadar inte heller, så man får i sig lite andra elektrolyter än bara natrium.

Om man har tillfälle kan man ju stoppa fötterna i en hink med kallt vatten. Det kyler hela kroppen

Gör det verkligen det? Vanligtvis när man kyler extremiteterna så brukar ju blodkärlen dra åt sig för att undvika just att kroppen kyls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

31º i skuggan ute, 37º inne (har bara ventilation, ingen luftkonditionering). Lite mindre kvavt idag än tidigare i veckan, så jag ångar inte fullt så mycket idag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknar termometer, men det är absolut för varmt! Svetten pärlar i ansiktet, skugga eller inomhus räcker inte långt. Vi tvingade i oss tacos till middag, men det var egentligen för mycket. Det är sådana här dagar, jag skulle vilja äta rabarberkräm och mjölk...

Får hoppas att det blir lite svalare där resten av veckan då, för alla fotbollsspelande barn och ungdomars skull!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det verkligen det? Vanligtvis när man kyler extremiteterna så brukar ju blodkärlen dra åt sig för att undvika just att kroppen kyls.

Där det går ytliga blodkärl är det bra att kyla. Handleder, tinningar, under armarna, halsgropen... Men det är svårt att sitta och njuta med handleden under kallvattenkranen eller en isklamp i armhålan. Fötterna i en hink med kallvatten känns skönt och funkar hyfsat. Man får väl ösa i lite isbitar av och till. KÄNSLAN är helt OK i alla fall

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en väldigt lång och synnerligen kall dusch är man ju nästan som en människa igen.

Och det är "bara" 26C ute. Finns hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som kommer att drömma sig tillbaka till de här dagarna i vinter när de huttrande halkar fram på isiga vägar med snön vinande kring öronen i nordanvinden, räcker upp en hand.  ;)  

*räcker upp en hand*

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar värmen, men också kylan. Har nämligen passat på att både köpa vinterkläder och -skor nu när det är rea  B)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar värmen, men också kylan. Har nämligen passat på att både köpa vinterkläder och -skor nu när det är rea  B)

Och jag har skickat efter ullgarn som ska stickas till något varmt att krypa in i på kallare dagar.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

07:35: ute 21º, inne 26º, balkongdörren på vid gavel (i skuggan) för att försöka vädra ut värmen. Det brukar vara svårt att få ut all värmen från eftermiddagen innan, även om jag försöker skapa korsdrag.

Det jobbigaste är nog att värmen är fuktig, jag har alltid haft svårt för det. Annat var det när jag var i Jordanien med Rosa bussarna för ett antal år sedan.. 40º i skuggan, men det var snustorr (öken)värme, så det gjorde mig ingenting, speciellt eftersom vi åkt landvägen från Sverige i bussar utan luftkonditionering, så vi hade haft tid att acklimatisera oss. Man hann knappt svettas innan svetten förångades, så man kände sig inte ens fuktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är underbart med värmen. Jag är så himla trött på den här isande kalla vinden man känner i Stockholm jämt annars.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om vi kunde spara lite, och ta fram i november ;)

Som tonåring fantiserade jag om att komma på en metod att magasinera värmen i asfalten om somrarna, för att smälta snön och isen på vägarna med på vintern. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tonåring fantiserade jag om att komma på en metod att magasinera värmen i asfalten om somrarna, för att smälta snön och isen på vägarna med på vintern. 

I Badgastein i Österrike finns det heta källor. Min mamma och jag har varit där sommartid på alpvandringar, och när vi undrade om det inte blev väldigt halt på gatorna vintertid (höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkt i byn är 500 meter, det sluttar rejält) fick vi veta att man leder det heta källvattnet i ytliga rör precis under vägarna, så de är alltid snö- och isfria vintertid.

Har nu förklarat krig mot värmen och köpt parasoller från Clas Ohlson som man fäster på balkongräcket (min balkong har eftermiddagssol och sidoväggar, så den blir rena bastun) samt en USB-fläkt från Kjell & Company. Den fläktar rätt OK, men är nog inte riktigt så ljudlös som man får intryck av när man läser på förpackningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att stå ut i solen och värmen, så är ett förslag att ringa polisen och låta dem skugga oss :P  ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips igen. Vi har 33 grader i skuggan nu, och jag har varit tvungen att vistas i solen lite... Vi håller på att bygga en bäck av rabarberblad i betong och de läcker de jäklarna, så jag måste felsöka.

I vilket fall tog jag ut varsin kylklamp från frysen till maken och mej som vi kunde flytta runt för att svalka oss, så vi inte kokade medan vi letade var vattnet tog vägen som det inte skulle. Det var helt underbart att luta huvudet mot i solstolen :-)

Nu har det tinat lite så nu har vi det på bröstet under tishan när vi sitteri skugan på verandan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

32 grader i skuggan i Landvetter!  :wacko:

Har kört värmepumpen på kyla nu två dagar i rad.. vi går ut och in.. mest in!

Brr.. det är bara 25 grader inomhus! :blink:

Anledningen till att jag inte kör lägre temp är att det blir en chock när man går ut!

På natten sätter jag den till 20 grader!  :)  :wub:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är såna här dagar man är lycklig över att bo i en stor stenvilla med källarvåning.

Men jag och maken konstaterar att det är underbart att bo i ett land där vädret växlar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag plockat fram en fläkt med brödmotor - nej, förlåt, menar så klart fettmotor. ;)  Med andra ord en solfjäder jag köpte i Spanien för en massa år sedan. Den är förvånansvärt effektiv. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska vi snart till stallet och packa halm på loftet... så får man upp värmen ordentligt av hårt arbete också  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

29 grader i Malmö. Sjukt jobbigt. Men snart är det sent november och då klagar vi på det otäcka vädret med regn, kyla och snålblåst. Men det är onekligen lättare att ta på ett plagg till än att ta av sig något man inte bär. Det går inte att vara mer naken än naken  :) (inomhus förstås utan risk att åka fast för förargelseväckande utseende).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig nånsin att jag klagar över värmen i Sverige! De få dagar som det är tropiskt kan jag stå ut med fläkt, kallvatten och is. Det är många fler dagar med kyla och snålblåst.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vädret är intressant :) vare sig det är varmt, kallt, regnigt, blåsigt eller snöstorm...så är det upphov till diskussion...kanske det beror på att vi lever i ett sådant extremt varierande klimat som vi gör.

Som vi säger...dit det bär dit bäre :P (från nästan minusgrader på midsommarafton till medelhavsvärme)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vädret är intressant :) vare sig det är varmt, kallt, regnigt, blåsigt eller snöstorm...så är det upphov till diskussion...kanske det beror på att vi lever i ett sådant extremt varierande klimat som vi gör.

Javisst, vad vore livet utan vädret. Tänk alla mer eller mindre jobbiga situationer där man bara MÅSTE prata om något. Vädret är räddningen  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20:00 26º ute, 29º inne, upp med balkongdörren på vid gavel.

Parasollerna fungerade riktigt bra. Tidigare somrar när det varit riktigt varmt har jag haft upp till 37º inomhus, trots persienner. När solstrålarna väl träffar fönsterrutan så gör persiennerna faktiskt inte särskilt mycket nytta, värmen sipprar igenom glaset.

Med parasoller på balkongräcket var det mycket mndre del av fönstret som nåddes av solstrålarna = mindre värme som tog sig in  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vi säger...dit det bär dit bäre :P (från nästan minusgrader på midsommarafton till medelhavsvärme)

Jag hade för mej du var värmlänning? Exakt samma talesätt har vi i Jämtland

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va sjutton vad det som hände, det var 33 grader ute så jag gick in igen.. efter en timme var det 23 grader och mulet?  :o

Kanske SMHI hör bön iallafall?  :unsure:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*kollar väderutsikterna för i morgon*

Nja, här hos mig blir det 'bara' max 29º och växlande molnighet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och möjligtvis upp emot 1,1 mm regn på söndag - en liten stund i alla fall.

Attans, nu blev jag sugen på att ta en promenad i lätt sommarregn, har inte haft så mycket av det i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barnen tycker värmen är kul... Nu får de sova på luftmadrass i källaren, helcoolt! :)  Väntar dock på åskan nu, ser på molnen som börjar klumpa ihop sig att den nog är på väg...  :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska bli skönt med en urladdning. Behöver bli dåligt väder för då ska jag sanera mitt hem! Har inte ids vara inne och städa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter just nu med fötterna i skurhinken med kallt vatten :P Det funkar suveränt, kan ju tänka en hel mening och även skriva ner den, så en avkylande effekt infinner sig, som utlovat :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min lilla USB-fläkt jag köpte nyligen är förvånansvärt kraftfull, har den stående på 2 meters avstånd för att den ska fläkta över en större yta (av mig). Funkar bara när jag sitter framför datorn, förstås...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter just nu med fötterna i skurhinken med kallt vatten :P Det funkar suveränt, kan ju tänka en hel mening och även skriva ner den, så en avkylande effekt infinner sig, som utlovat :)

Jo visst är det bra. Gjorde det första sommaren här när jag skulle ställa in mej hos maken så jag fick vara kvar ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu sitter ute med en fliese filt i lindome för ett par timmar sedan var det skönt med en kall dusch

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg