Syster

Amatörmeterologuttalande

Recommended Posts

Vi har haft en fantastisk eftermiddag vid vår nybyggda "bäck" som äääntligen blivit i stort sett klar och avslutat den på vår veranda med de sista solstrålarna och en liiiten vind av och till. Nu känns det som "utlandet" när vi sitter med ost och rioja på verandan i halvmörkret

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser att det åskar lite här och var. Det vore väldigt trevligt om ni kunde skicka något eller några åskmoln till Malmö. Det känns som om det skulle behövas en urladdning. Så ge er ut på jakt och fånga ett moln och skicka hit det  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser att det åskar lite här och var. Det vore väldigt trevligt om ni kunde skicka något eller några åskmoln till Malmö. Det känns som om det skulle behövas en urladdning. Så ge er ut på jakt och fånga ett moln och skicka hit det  :)

Håll i hatten, det kommer nog till er också...om man ska tro SMHI:s radarbilder och varningar :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Woohoo! Bara 25! Går nästan att göra saker igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ösregn, åska och strömlöst tåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regn över Lindome bra nu kan gubben klippa färdigt häcken där det finns ett jätte getingbo. Fick stick i pannan behöver ingen botox.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett rejält åskregn som gav 8 mm, har övergått i ett lätt solregn och temperaturen har sjunkit till 19 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen åska och svalka här. Ännu en natt med blöta sängkläder  :(

(iofs kan blöta sängkläder vara trevligt ibland, men det beror liksom på sammanhanget  ;). Men 30+ grader i luften är inte trevligt när man ligger i sängen.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagen bjöd på det mest magnifika åskväder jag varit med om, över Stockholm city. Floder av regn (ja, det blev flera översvämningar i Stockholmsområdet), kraftiga blixtar och dunder och brak så att det nästan slog lock för öronen. Ett av dundren var så högt att jag slog händerna för öronen för att det gjorde ont i dem.

Själv stod jag och tryckte under ett tak utanför Kulturhuset i säkert 20 minuter innan det forsande vattnet från längre upp i backen avtog så pass att man inte längre fick vatten ända upp till fotknölarna när man försökte korsa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen åska och svalka här. Ännu en natt med blöta sängkläder  :(

(iofs kan blöta sängkläder vara trevligt ibland, men det beror liksom på sammanhanget  ;). Men 30+ grader i luften är inte trevligt när man ligger i sängen.)

Jag kan tipsa om att använda en badhandduk av bambu som täcke, jag tycker faktiskt att det känns svalt, och inte blir det särskilt fuktigt heller. Sajten nedan hittade jag i en bloggkommentar en gång, där bloggaren efterlyste en riktigt mjuk handduk. 

http://www.greentex.se/handdukar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

27 grader i västra Östergötland.

På tal om amatörmeterologi, så gör jag en grov temperaturprognos på morgonen när jag tar fram kokosfettet till frukostkaffet. Kan man hälla en skvätt i koppen i stället för att ösa med sked, så kan man vara tämligen säker på att det blir en riktigt varm dag.  ;)

Ja nu är sommarn över, kokosoljan måste "bändas" ur burken med sked :o

Istället för "rattmuff på = vid rimfrost, rattmuff av = vid källossning"  så får vi säga....

" kokosfett hårt = rimfrost ute, kokosfett flytande/mjukt = efter källossningen någon gång  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en fin kokosolja på en Thaiaffär. Den var förpackad i glasflaska. Haha, Thailändarna kan väl inte förstå att det kan bli så kallt så att kokosoljan stelnar. Jag fick värma den och hälla den på burk så att den gick att använda i vårt klimat.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... mamma skaffade sej årliga lunginflammationer pga att hon sprang ut och in i kylrummet på sommaren. Vill nog till att man har starkt immunförsvar

Och jag skaffade mig en halsfluss på Hawaii som tog en månad att läka ut (virus — fick ingen medicin). Syndabocken var luftkonditionering i butiker och restauranger. Kroppen klarade inte växlingarna mellan den tropiska värmen utomhus och det kalla inomhusklimatet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går kväll, den 28:e augusti, med en temperatur på plus 12 grader, så kunde vi se NORRSKEN! vid södra norrlandskusten.

Det tror jag aldrig att jag tidigare har varit med om  :o

Det fenomenet brukar uppstå i december - februari, vid en temperatur på minus 20 och därunder  :huh:

Edit: Det verkar vara fler i vårt avlånga land som har sett fenomenet   :P

http://www.dn.se/nyheter/sverige/norrsken-pa-sydlig-breddgrad/

Redigerad av Syster
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt!

Jag såg en gång på 90-talet norrsken över Roslagen, men det var en iskall vinter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi var ut och såg på det, vi också. Jag, sambon och båda tjejerna. Fyraåringen var helt lyrisk, låt mig säga att det är tur att hon inte ska upp tidigt idag. :)

Det var imponerande! Även jämfört med många vintriga norrsken, var det stort. Men i augusti! Jag kan inte minnas att jag någon gång tidigare sett norrsken på sommaren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amatörmeterolgobservation från Västkusten.. jag skymtade solen några timmar på eftermiddagen! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag sol i Malmö och Vomb, såpass att det bjöd till stort gruppbad i Vombsjön och god lammkorv stekt på Trangia. Kidsen letade fram 26°C på androiden, och sjövattnet kändes som 22! :) Jag tackar livet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I natt var det Blodmåne! Vi ställde väckaren på 04.15 för att få se fenomenet som inte kommer att dyka upp på ytterligare 33 år.

Vi såg den perfekt, men tyvärr fick vi inte till någon bra bild, så det här är en bild från Jämtland, men den såg likadan ut här . . .  :)

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/blodmanen-syntes-bra-over-jamtland

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis :)

Här i Stockholm var det mulet (fast jag vet inte om jag skulle gått upp och kollat på månen om det varit klart ;)

Men 2019 ska det visst bli i princip samma måne, någon promille mindre bara... då kanske jag är på :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det hade varit Guds mening att vi skall se blodmånen.. så hade han lagt dess framträdande på en mer human tid än klockan mitt i natten!

Vi får se 2019.. om den infaller när jag har semester eller liknande.. gärna en kväll då jag dricker vin och sen sitter och ylar till månen, badar näck eller något åt det hållet.. dvs runt midsommartid!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men runt midsommartid syns nog inte så mycket av en eventuell blodmåne, då är ju solen uppe dygnet runt... Ja, här där jag bor åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis :)

Här i Stockholm var det mulet (fast jag vet inte om jag skulle gått upp och kollat på månen om det varit klart ;)

Men 2019 ska det visst bli i princip samma måne, någon promille mindre bara... då kanske jag är på :)

Jag hade satt väckarklockan men det syntes inte nån måne från huset och jag iddes inte klä på mej ordentigt. I morse insåg jag att Uppsala nog täcktes av Stockholmsmolnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8 grader varmt idag, ska det vara så den 10:e augusti? Nästan 20 grader svalare än förra veckan. 

Kokosoljan har stelnat  :o Frostkänningarna i fötterna har infunnit sig och bergvärmepumpen har gått igång.

Het och stark Thailändsk soppa med kokosmjölk/grädde borde man äta idag  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8 grader varmt idag, ska det vara så den 10:e augusti? Nästan 20 grader svalare än förra veckan. 

Samma här. Svinkallt! :angry: I poolen som vi äntligen fick byggt klart för två veckor sen är det fortfarande 25*C. Får väl sitta med fleecejacka och dingla med fötterna där och låtsas att jag är på Kanarieholmarna...  :P

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg