Jump to content

koka steka eller raw

Angelico
 Share

Recommended Posts

Jag funderar lite på det där med näringsämnen i maten efter tillagning. Har en vän som äter mycket ambitiös rawfood och han menar att man tappar en massa näring genom att steka eller koka och även ånga maten.

Jag tror jag sett någon tråd om detta ämne här tidigare och att flera menar att viktiga ämnen frigörs vid tillagning så att mer näring kommer fram. Hur tänker ni, Johanna 07 mfl om näring i tillagad vs råkost. Jag tänker på grönsaker och rotfrukter då. Är det tex bättre att äta rå rödbeta än kokt?

Jag äter råa grönsaker/rotfrukter och tycker det är naturligt och självklart. Råa grönsaker har lägre GI än kokta.

Råa morötter har GI 30, kokta morötter har GI 85...Coca Cola har GI 70, Fanta har GI 68...Kokta morötter påverkar alltså blodsockret snabbare än läsk!

http://gi-metoden.info/gi-tabeller.asp

Däremot vet jag inte hur det påverkar upptag av olika näringsämnen.

Jag äter både råa och kokta grönsaker. Idag skall jag ha rå kålrot till lunchen. Det finns ju fördelar både med råa och kokta så både och är nog bra. Steker eller grillar gör vi dock väldigt sällan och vi friterar aldrig. Det är mycket kokt kött här.

Att finfördela råa gröna grönsaker i en höghastighetsmixer tror jag mycket på men har ännu inte bestämt mig för vilken jag skall köpa.

• Like 1

Jag äter både råa och ångade och stekta. Är lite nyfiken på vad det finns för fördelar mer konkret med rå/tillagad.

Fördelar med kokta

- Näringen är mer lättupptaglig (framförallt mineraler)

- Karotener tas nästan inte upp alls i råa grönsaker. Finns allra mest i morötter och studier visar att det sker en ökning av upptaget i upp till en timmes koktid. I gamla recept har man ofta en morot med i köttgrytor som skall långkokas. Tomater innehåller lykopen och det krävs kokning för ett bra upptag. Tomatpuré sägs skydda mot prostatacancer.

Nackdelar kokta

- Kokta rotsaker har högt GI och man kan få en kraftig insulinhöjning. Direkt efter träning är det dock helt ok. I övriga fall får man vara försiktig med dosen.

- Vitaminer kan minska av värme.

Råa rotsaker kan vara ett sätt att sänka GI. Ibland äter vi några först råa och sedan någon kokt rotsak. Gröna grönsaker bromsar också, speciellt råa.

Själv saknar jag riktiga kokmorötter på marknaden. Bastanta smakrika vintermorötter finns nästan inte att få tag i. Det är lättuggade fiberfattiga morötter som nog anpassats för att äta råa. När man kokat morötter är det en himmelsvid skillnad i smak på dom olika sorterna och magen mår bra av fibrerna.

• Like 2

Kanske vi kan dela in det i råa, tillagade och fermenterade?

Det jag vet är att fermentera grönsaker kan öka näringen (b och c vitamin) plus att det är bra för tarmfloran

Råa grönsaker har mer näring och lägre GI, plus att de är bra för tarmfloran. Har läst att rawfood (+tillagat animaliskt) kan ha väldigt positiv effekt på diabetes, och jag antar att det är för att råa grönsaker ger mycket näring och fibrer som kan fermenteras i magen och öka insulinkänsligheten utan att höja blodsockret för mycket.

Tillagade grönsaker kan vara lättare för vissa med magproblem (om man inte steker) som inte klararåa grönsaker ännu. Annars håller jag med det KMJ skriver.

Jag tror också man får gå på intuition. Jag äter inte rå spenat och grönkål, det känns inte bra. Jag äter massor med morötter men bara råa. Rödbetor äter jag både råa och rostade i ugn. 

r tarmfloran så tror jag det är bra att blanda alla tre tillagningssätten och att äta många olika grönsaker, speciellt de mer matiga.

• Like 2

Kanske vi kan dela in det i råa, tillagade och fermenterade?

Det jag vet är att fermentera grönsaker kan öka näringen (b och c vitamin) plus att det är bra för tarmfloran

Råa grönsaker har mer näring och lägre GI, plus att de är bra för tarmfloran. Har läst att rawfood (+tillagat animaliskt) kan ha väldigt positiv effekt på diabetes, och jag antar att det är för att råa grönsaker ger mycket näring och fibrer som kan fermenteras i magen och öka insulinkänsligheten utan att höja blodsockret för mycket.

Tillagade grönsaker kan vara lättare för vissa med magproblem (om man inte steker) som inte klararåa grönsaker ännu. Annars håller jag med det KMJ skriver.

Jag tror också man får gå på intuition. Jag äter inte rå spenat och grönkål, det känns inte bra. Jag äter massor med morötter men bara råa. Rödbetor äter jag både råa och rostade i ugn. 

r tarmfloran så tror jag det är bra att blanda alla tre tillagningssätten och att äta många olika grönsaker, speciellt de mer matiga.

Brukar du äta tex broccoli och blomkål rå eller tillagad?

Brukar du äta tex broccoli och blomkål rå eller tillagad?

Både och faktiskt. Ibland längtar jag efter fibrer och då skär jag broccolin och blomkålen i små buketter och "masserar" dem med olja och balsamvinäger. Detta är extra bra när jag är lite inflammativ, mycket mer effektivt än morötter. Jag tyckeriven röbeta fungerar på samma sätt, dvs lugnar/grundar kroppen från inflammationer. Jag steker ofta lätt kokt broccoli i vitlök (ska vara al dente!). Jag kan också göra blomkåls eller broccolimos och soppa. Tycket inte om överkokt broccoli eller blomkål.

• Like 2

Både och faktiskt. Ibland längtar jag efter fibrer och då skär jag broccolin och blomkålen i små buketter och "masserar" dem med olja och balsamvinäger. Detta är extra bra när jag är lite inflammativ, mycket mer effektivt än morötter. Jag tyckeriven röbeta fungerar på samma sätt, dvs lugnar/grundar kroppen från inflammationer. Jag steker ofta lätt kokt broccoli i vitlök (ska vara al dente!). Jag kan också göra blomkåls eller broccolimos och soppa. Tycket inte om överkokt broccoli eller blomkål.

Bra tips med att massera dem! Jag gillar också al dente :)

Intressant det där  du skriver om hur råkosten fungerar lugnande. Jag har ofta annars hört att de råa är svårsmälta och skapar magproblem.

Bra tips med att massera dem! Jag gillar också al dente :)

Intressant det där  du skriver om hur råkosten fungerar lugnande. Jag har ofta annars hört att de råa är svårsmälta och skapar magproblem.

Jo om det är magen som är problem. Hos mig är det inte det utan mer att kroppen lätt blir inflammativ. Jag skulle inte rekommendera en sån här råkostsallad till en person med magproblem. Men man kan också öka sin tolerans genom att börja med kokta grönsaker och lägga till mer och mer råa grönsaker. Att bara äta råa grönsaker är jag också tveksam till efter mitt år på rawfood. Det blir lätt för tufft för magen.

Som jag har förstått det, utifrån den litteratur jag läst, skulle det optimala för människan vara att äta vegetabilisk föda tillagad eller fermenterad och animalisk föda rå, för bästa näringsupptag.

Som jag har förstått det, utifrån den litteratur jag läst, skulle det optimala för människan vara att äta vegetabilisk föda tillagad eller fermenterad och animalisk föda rå, för bästa näringsupptag.

Om du försöker äta rått kött så tänk på att det kan innehålla ehec, campylobacter och salmonella. Griskött är visserligen kontrollerat men dom har ju haft ett fall av trikinos i Sverige nyligen och dom är vanliga hos vildsvin.

Jag äter råa grönsaker/rotfrukter och tycker det är naturligt och självklart. Råa grönsaker har lägre GI än kokta.

Råa morötter har GI 30, kokta morötter har GI 85...Coca Cola har GI 70, Fanta har GI 68...Kokta morötter påverkar alltså blodsockret snabbare än läsk!

http://gi-metoden.info/gi-tabeller.asp

Däremot vet jag inte hur det påverkar upptag av olika näringsämnen. 

Jag hade tänkt använda denna Findus thai wok i en fläskfilegryta.

http://www.findus.se/produkter/gronsaker/wok/wok-thai-big-pack/

Kolhydratinnehållet är ju bara 4 gram / 100 gram och egentligen ganska OK.

Frågan är om näringsvärdedeklarationen ljuger efter kokningen? :huh:

Nån som kan reda ut detta?

Staffan Lindeberg skriver i sin bok "Maten och folksjukdomarna" att rotfrukter bör kokas pga lektinerna. Har du några andra rön angående rotfrukter Johanna 07?

Jag tror inte man vet så mycket om hur mycket lektiner som finns i olika livsmedel, men mest finns i spannmål och baljväxter tror jag? Jag tycker inte det är något problem att äta rödbetor och morötteråa, men man får nog känna efter själv.

• Like 1

Jag tror inte man vet så mycket om hur mycket lektiner som finns i olika livsmedel, men mest finns i spannmål och baljväxter tror jag? Jag tycker inte det är något problem att äta rödbetor och morötteråa, men man får nog känna efter själv.

Ja det beror kanske mer på hur man reagerar själv. Jag har testat ett par veckor nu att lägga till rivna rotfrukter i min kost. Det är supergott och billigt och nyttigt. Men, jag blir som en ballong direkt. Precis som innan jag började med lågkolhydratkost och åt mkt grovt bröd och frukt. Så nu har jag testat ett dygn utan rotfrukterna och då är magen lugn och mjuk igen. Kanske ska försöka med små mängder då och vänja mig långsamt.

• Like 1