Jump to content

Demoner och fusk...

Recommended Posts

Hej alla!
I lördags så gick jag av min platå och gick ned 6 hekto, jättelycklig och stolt! Totalt gått ned 5,2 kilo nu på 48 dagar.
I söndags blev jag av oförklarlig anledning godissugen på eftermiddagen. Låg länge och tänkte på det och min ängel och djävul på axlarna dividerade länge på hur vi skulle lösa problemet. Kom fram till att jag tar någon godisbit som jag har haft i kylen i veckor, mannens godis. Dock gjorde detta att min ätdemoner kom fram och det slutade inte med någon godisbit. Det blev mer och av annat. Jag är just nu ensam i en månad pga att mannen är på Färöarna och jobbar och jag försökte dämpa mina känslor med maten.

Jag mådde jättedåligt hela kvällen, både psykiskt och fysiskt och fortsätter även idag med att piska mig själv för vad jag gjort. Hur kommer jag över min skam? Känns som jag förstört allt. Är jätteduktig i vanliga fall, tackar nej till allt trots att alla runtomkring mig äter förbjudna saker.

Ska aldrig mer ge upp för mina demoner :(

• Like 2

Det är bara nu  att bita ihop och komma igen.  Jag som har kämpat mot nikotinmonstret nästan hela mitt vuxna liv har äntllgen lärt mig hur hjärnan på olika sätt försöker lura mig. t ex genom att säga. " N u har du ju redan pajjat allt ( genom att ta en bit) då kan du lika bra fortsätta..."  så är det naturligtvis inte Men hjärnan är duktig på att lura oss...  Så kämpa på och du det är mänskligt att fela...

• Like 4

Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men ett tips jag har hört är att kunna ha någon att ringa. Gärna i samma situation (vill gå ned i vikt och får då och då sötsugsattacker). Någon som man kan prata öppet med. När det värsta suget sätter till.

De allra flesta snedsteg sker när man är själv...

Själv dämpar jag mitt sötsug med en kopp kaffe med ca 1tsk kokosfett efter maten. Fast det är väldigt individuellt om det fungerar...

Tappa inte motivationen nu bara! Jag hejar på dig :) lycka till och se framåt

• Like 2

Tack gulliga ni! Jag har iaf inte tappat motivationen, bara väldigt besviken på mig själv.

Ska prova att ringa någon, för ja, det är när man är själv och inte har nåt särskilt att göra som hjärnan börjar smida planer... :ph34r:

Titta på Mys blogg lchfingenjören. Hon har massor med verktyg och bra tips när man blir golvad av sockertrollet.  Det dummaste du gör är att straffa dej själv för att sockertrollet lagt krokben för dej. Det finns en väg mellan dikena och ju längre du kör desto lättare blir det att undvika dikesrenarna

• Like 1

Vilket/vilka mål och tidsperspektiv har du?

Oj jag har inget sådär jättespecifikt tidsperspektiv men till sommaren 2015 skulle jag vilja gått ned ytterligare 10 kilo och då har jag 10 kilo kvar men eftersom kroppen är lurig kanske jag är nöjd efter en annan vikt eller tom vill gå ned mer.

Oj jag har inget sådär jättespecifikt tidsperspektiv men till sommaren 2015 skulle jag vilja gått ned ytterligare 10 kilo och då har jag 10 kilo kvar men eftersom kroppen är lurig kanske jag är nöjd efter en annan vikt eller tom vill gå ned mer.

Bra tanke att inte binda sig vid en slutvikt, då LCHF gör att kroppen uppför sig annorlunda än vid kaloribantning. Själv är jag tyngre än med kaloribantning men har fått väldigt bra klädstorlek  :)

Tycker att det verkar förnuftigt med ett års perspektiv, så vad spelar då en veckas "fall"  (som egentligen är ett lärande  ^_^ ), för roll? Är det verklig vettigt att lägga ledsen energi på det? Tänk om det är detta som gör att du blir framgångsrik i fortsättningen? Du vet vad som triggar tankarna och demonen och du vet hur man reser sig igen. Du hämtar stöd, bland människor som vill väl. 

• Like 5

Bra tanke att inte binda sig vid en slutvikt, då LCHF gör att kroppen uppför sig annorlunda än vid kaloribantning. Själv är jag tyngre än med kaloribantning men har fått väldigt bra klädstorlek  :)

Tycker att det verkar förnuftigt med ett års perspektiv, så vad spelar då en veckas "fall"  (som egentligen är ett lärande  ^_^ ), för roll? Är det verklig vettigt att lägga ledsen energi på det? Tänk om det är detta som gör att du blir framgångsrik i fortsättningen? Du vet vad som triggar tankarna och demonen och du vet hur man reser sig igen. Du hämtar stöd, bland människor som vill väl. 

Du har så rätt så! :) Tack för bra tankesätt och perspektiv :)

• Like 1

Vet inte om jag nämnt det förut i tråden men.. avsteg och ibland misslyckanden är en del av ditt framtida liv!

Grejen är som nämnts att lära sig hur det fungerar.. mentalt och fysiskt!

Det handlar inte om perfektion, utan om ständiga förbättringar!

Satsar man på perfektion är det upplagt för besvikelser.. är man däremot medveten om att det kommer avsteg lite då och då.. så handlar det mer om att lära sig att hantera dessa så de inte blir stadigvarande!

• Like 6

Bara jag nu inte fördärvat vikten för denna veckan, då blir jag ledsen :o

Den typen av tänkande är en del av den problematik du beskriver.

Du äter ju för livet (utgår jag ifrån?) så vad spelar det för roll om en vecka av hela livet, eller om året, eller då det nu händer...inte blir som du tänkt dig?

Rätt svar: Det spelar absolut ingen roll så länge du tar dig upp på banan och ser helheten och inser att det är inte guppet i vägbanan som gör att du inte når fram till slutdestinatiionen utan det är dikeskörningen. Det senare ska du undvika och en del av dikeskörningen är ju att man lägger av och kör på i gamla banor.

Kort och gott, se tiden an med tillförsikt och betrakta det här som en del av din nya livsstil och ingen tillfällig period. Tänk även på att vartefter så kommer ditt ätande och din insikt om detta att sannolikt förändras/förbättras och optimeras, dvs saker och ting blir lättare med tiden och förhoppningsvis blir möjligheterna flera vartefter du kommer in i det här på riktigt.

Lycka till!

Lycka till!

• Like 3