Jump to content

Räcker detta!?


Nike73
 Share

Recommended Posts

Hoppas på några vänliga själar som kan uttala sig, för jag börjar känna mig rätt så osäker! Trivs mycket bra med LCHF-kosten och är framför allt nöjd med att slippa blodsockerdipparna och därmed okynnesätandet. Är starkt sockerberoende. . .

 

Med LCHF har jag dock fått svårt att känna hunger och veta när jag bör äta. Ibland tror jag att jag äter för mycket, ibland för lite. Har svårt med tabeller och siffror och därför svårt att räkna ut vad som är lämpligt för mig. Vad tror ni :-)

 

Är kvinna - 40 år, 172cm och väger ca 60kg.

 

Frukost: Kan inte äta på morgonen - dricker kaffe.

Lunch: Äter mellan 12-13: MB-tea (1msk smör + 3tsk kokosolja) + 3 halvstora frökex med smör + 2 ägg 

Mellis: handfull nötter + kanske chokladbit (80%)

Middag: Äter mellan 18-20: ofta fisk + grönsaker beredda med variation (grädde, kokosolja, creme fraiche, kokomjölk - i stekpanna eller i ugn).

 

Tacksam för reflektioner! Undrar t.ex. om jag kan dricka en MB-tea till under dagen för att öka förbränningen- vill gärna ha muskler istället för bilringarna som smugit sig på :-)

Nike

Link to comment
Share on other sites

?

 

Jag äter ju riktig mat! 2-3 gånger om dagen. . .

 

Problemet är att jag har svårt att känna hunger och skulle jag vänta skulle jag få i mig väldigt lite. . . Det var därför jag undrade lite om själva näringsmängden. . . i förhållande till mina förutsättningar.

 

Hm. 

Nike

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på några vänliga själar som kan uttala sig, för jag börjar känna mig rätt så osäker! Trivs mycket bra med LCHF-kosten och är framför allt nöjd med att slippa blodsockerdipparna och därmed okynnesätandet. Är starkt sockerberoende. . .

 

Med LCHF har jag dock fått svårt att känna hunger och veta när jag bör äta. Ibland tror jag att jag äter för mycket, ibland för lite. Har svårt med tabeller och siffror och därför svårt att räkna ut vad som är lämpligt för mig. Vad tror ni :-)

 

Är kvinna - 40 år, 172cm och väger ca 60kg.

 

Frukost: Kan inte äta på morgonen - dricker kaffe.

Lunch: Äter mellan 12-13: MB-tea (1msk smör + 3tsk kokosolja) + 3 halvstora frökex med smör + 2 ägg 

Mellis: handfull nötter + kanske chokladbit (80%)

Middag: Äter mellan 18-20: ofta fisk + grönsaker beredda med variation (grädde, kokosolja, creme fraiche, kokomjölk - i stekpanna eller i ugn).

 

Tacksam för reflektioner! Undrar t.ex. om jag kan dricka en MB-tea till under dagen för att öka förbränningen- vill gärna ha muskler istället för bilringarna som smugit sig på :-)

Nike

Nike, jag tänker så här, när man är 172 cm och väger 60 kg är BMI 19,8 ligger man på den undre skalan av BMI. Kommer man under 19 räknas det som undervikt. Så vikten är i sig, helt ok. Då kan det rimligen inte vara mer förbränning du behöver utan mer muskler. Tänk på att du har börjat uppnå den ålder då kroppen börjar tappa lite muskelmassa varje år om man inte underhåller den. 

 

Kroppen kan bara bygga muskler med riktigt näring och som du beskriver din kosthållning är den "junkfood-LCHF" då du håller dig mätt med en massa fett. Tränar du något? Träning i sig gör att kroppen behöver mer mat och du kommer troligen att känna hunger igen.

 

Titta på bilden som Zepp postat och jämför med din egen beskrivning, nog är det stor skillnad? Dessutom verkar du ha en god förbränning så varför inte lägga till de rotsaker du klarar i förhållande till ditt sockerberoende?

 

För min personliga del hade jag slopat mellis för att bygga upp hunger till lunch och middag, man behöver se ätandet över några dagar. Är man på fettdrift kan hungern variera en hel del från dag till dag. Så är det i alla fall för mig  :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En handflata med fingrar protein och 0.5-1dl fett till det beroende om du äter smör eller gräddsås. Fyll på med grönsaker och vettiga rotfrukter. Ät detta 2 ggr om dagen. MBC kan du ta i stället för frukost. Nötter och choklad är godis som du inte ska bygga din kost på (även om mandlar är en bra magnesium källa)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla ni - funderar mycket!

 

Undrar ändå. . . är det nödvändigt att känna hunger? På det sättet jag äter nu undviker jag ofta - för mig - denna otroligt krävande och utmanande känsla! Som jag äter nu håller jag mätt, och jag kan lugnt planera för nästa måltid, utan att panikäta dåliga saker.

 

MB-tea håller mig mätt och jag får i mig bra fetter. . . Eller?

Jag äter fisk och/eller ägg varje dag. . . Är det lagom med protein för mig?

Försöker träna regelbundet, men blir inte märkbart mycket hungrigare. . .

Tycker fortfarande jag äter enligt bilden - många olika sorters grönsaker (förutom nötterna och fröna då. . .).

 

Är det något ni tycker att jag får i mig för lite av? :-)

 

Nike

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla ni - funderar mycket!

 

Undrar ändå. . . är det nödvändigt att känna hunger? På det sättet jag äter nu undviker jag ofta - för mig - denna otroligt krävande och utmanande känsla! Som jag äter nu håller jag mätt, och jag kan lugnt planera för nästa måltid, utan att panikäta dåliga saker.

 

MB-tea håller mig mätt och jag får i mig bra fetter. . . Eller?

Jag äter fisk och/eller ägg varje dag. . . Är det lagom med protein för mig?

Försöker träna regelbundet, men blir inte märkbart mycket hungrigare. . .

Tycker fortfarande jag äter enligt bilden - många olika sorters grönsaker (förutom nötterna och fröna då. . .).

 

Är det något ni tycker att jag får i mig för lite av? :-)

 

Nike

Spontant verkar du äta för lite protein. Du äter enligt bilden till middag, vad tror du om införa en sådan måltid även på lunchen? Vad tror du Stochas idé att ta ditt MB-tea till frukost så att du ändå lägger en mättnadsgrund och sockertrollet inte kan dra iväg?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Din aptit kommer att bli annorlunda efter ett tag på LCHF!

 

I början kan det vara lite svårt att lära sig skilnad mellan hunger och sug.. och ibland glömmer man äta.. och så vräker man senare i sig allt möjligt, när väl hungern sätter in!

 

Du verkar redan köra på två måltiders rutin.. det funkar rätt bra på den här kosten.. om man bara äter rejälare måltider de tillfällena!

 

Bra måltidsrutiner och planering är grunden för alla fungerande matrutiner!

 

Altså har du bestämt dig för att köra 2 måltider om dagen så får du planera och köpa så att den maten finns där i kylskåpet när det väl är dags att laga mat!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nike: Jag tror det är det här som kommentarerna handlar om:

"Frukost: Kan inte äta på morgonen - dricker kaffe.

Lunch: Äter mellan 12-13: MB-tea (1msk smör + 3tsk kokosolja) + 3 halvstora frökex med smör + 2 ägg 

Mellis: handfull nötter + kanske chokladbit (80%)" Här finns inga alls grönsaker eller rotfrukter. Bara i din middag. Jag håller med om att du som tränande och normalviktig behöver mer näringsrik kost med grönsaker och protein hällre än en massa fett som fyller ut.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tror du tänker för mycket på hur mycket du kan och får äta. Du kan försöka ge dig en chans att känna efter själv. Jag tror inte det finns en "optimal" mängd och måltidsintervall som passar alla, man måste hitta sin egen väg som passar själv.

 

Mitt största råd som jag brukar ge folk i min närhet som har problem är att sluta dricka allt utom vatten. Inga sötningsmedel, smakämnen eller tillsatser, möjligen kolsyrat, men inte smaksatt.

 

Det enda avsteget jag gör från det är något glas vin vid vissa sociala sammanhang.

 

Jag tycker det känns naturligt att tugga maten och dricka vatten. Flytande kalorier tycker jag känns onaturligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick känslan (efter att ha snabbläst, så jag ha missförstått) att du är rädd för hungerkänslan. Men det är skillnad på att känna hunger, och att gå hungrig.

Jag är också rädd för panikhunger, när jag inte har någon botten alls - men den kommer numera inte förrän jag gått hungrig ett antal timmar. På kolhydrattiden kom den ganska snart efter mat; då behövde jag äta var 3-4 timme. Numera äter jag lunch och middag (riktig mat, ordentliga portioner) och inget mer. Jag hinner bli hungrig, men det är ingen panik.

Ta det bara lugnt när du trappar ner, och känn efter. Det här är en långsiktig lösning, så det är ingen brådska att hitta rätt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...