Zepp Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Ytterligare en föreläsning om kost och hälsa, den här gången Prof Tim Noakes Sydafrika! https://www.youtube.com/watch?v=D0GSSSE4l8U&app=desktop 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Darenius Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Giraffen äter tydligen en kost som är fattig på vitaminer. Men det gör inget. Bakterierna i tarmen skapar dessa i stället. Bakterierna lever i symbios med giraffen. Ungefär 1 timme och 17 minuter in i föreläsningen. Mycket, mycket intressant tycker jag. Tror att vi människor även lever i symbios med vår tarmflora. Men vad jag förstår så är detta inte klarlagt. Resistent stärkelse kanske är en pusselbit här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Ytterligare en föreläsning om kost och hälsa, den här gången Prof Tim Noakes Sydafrika! https://www.youtube.com/watch?v=D0GSSSE4l8U&app=desktop Vad tycker du är speciellt intressant i det han säger? (Det finns ju mängder av föreläsningar på Youtube så det är intressant att få veta vad som gör just den här föreläsningen värd att lyssna på.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2014 Author Share Posted July 28, 2014 Vad tycker du är speciellt intressant i det han säger? (Det finns ju mängder av föreläsningar på Youtube så det är intressant att få veta vad som gör just den här föreläsningen värd att lyssna på.) Ja det finns ju olika aspekter på det.. men för oss som är intresserade av vetenskapen bakom LCHF och hur kunskapen om detta sprider sig över världen, så är det kul att se hur den främste förespråkaren i Sydafrika lägger fram det. Sen så är han ju en världsberömd idrottsforskare.. som förut på dåliga grunder förespråkat kolhydratladdning ända tills han själv drabbades av diabetes! Såå.. han satt i TV och tog fram sin berömda bok.. "Lore of runing" tror jag den heter?.. och slog upp vissa sidor och rev ut dem.. detta skrev jag och det ber jag om ursäkt för.. trots att jag är professor så visste jag inte bättre! Sen så är han både underhållande och ödmjuk på samma gång! Egentligen tror jag du redan sett/läst stora delar.. det handlar bland annat om hur hela lågfetthysterin uppkom på väldigt dåliga grunder.. och hur ekonomi och politik lett fram till urusla kostråd. Dessutom för de som är intresserad av idrott och prestation på LCHF så redovisar han flera exempel.. likaväl sådana som inte presterar lika bra.. men med en rätt blygsam höjning av långsamma kolhydrater gör fantastiska resultat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2014 Author Share Posted July 28, 2014 Giraffen äter tydligen en kost som är fattig på vitaminer. Men det gör inget. Bakterierna i tarmen skapar dessa i stället. Bakterierna lever i symbios med giraffen. Ungefär 1 timme och 17 minuter in i föreläsningen. Mycket, mycket intressant tycker jag. Tror att vi människor även lever i symbios med vår tarmflora. Men vad jag förstår så är detta inte klarlagt. Resistent stärkelse kanske är en pusselbit här. Finns tillomed de som menar att vi.. och andra djur i själva verket är verk av olika bakteriestammar och skapade för deras överlevnad! Det är väl lite väl filosofiskt, men hur som helst så har vi fler bakterier i tarmen än celler i kroppen! Giraffer är vad jag begriper Idisslare.. vi är omniovorer och har helt andra bakterier och microorganismer i vår tarm. Hur de funkar och vad de bidrar med är delvis höljt i dunkel.. men vad man begriper så mår man dåligt vid en störd tarmflora hur som helst! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Finns tillomed de som menar att vi.. och andra djur i själva verket är verk av olika bakteriestammar och skapade för deras överlevnad! Det är väl lite väl filosofiskt, men hur som helst så har vi fler bakterier i tarmen än celler i kroppen! Giraffer är vad jag begriper Idisslare.. vi är omniovorer och har helt andra bakterier och microorganismer i vår tarm. Hur de funkar och vad de bidrar med är delvis höljt i dunkel.. men vad man begriper så mår man dåligt vid en störd tarmflora hur som helst! ... och de som menar att vi är värddjur för mitokondrierna i våra celler. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 ... och de som menar att vi är värddjur för mitokondrierna i våra celler. ...och ska man löpa linan ut så hamnar man i Richard Dawkins' slutsats, nämligen att alla organismer finns till för att generna ska kopieras... det är så att säga den fundamentala processen som ligger bakom allt liv på jorden... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2014 Author Share Posted July 28, 2014 Stek kycklinglever i smör med lök.. gärna hackad bacon oxå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2014 Author Share Posted July 28, 2014 Jösses.. hur hamnade den kommentaren här? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 29, 2014 Share Posted July 29, 2014 Jösses.. hur hamnade den kommentaren här? Skulle nog varit här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5263-ur-samisk-matkultur-samiska-veckan-2014-f%C3%B6rel%C3%A4sning/#entry72334 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts