Jump to content

Hur undviker man metabolt syndrom?


bullen344
 Share

Recommended Posts

Att inkludera baljväxter i sin diet är sannolikt ett av de bästa sätten att förhindra metabolt syndrom och bibehålla en sund vikt. Förutom dess gynnsamma effekter på blodsockret, är det också ett smart val för plånboken och miljön.

 

Här en en video med några utdrag från en intressant klinisk studie som jämför kalorirestriktion mot inkluderande av baljväxter. Baljväxtgruppen fick bättre resultat.

 

Här är ytterligare en video som tar upp själva effekten som ligger bakom, som vissa inom LCHF-rörelsen har börjat snappa upp och tillämpa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är en aning skeptisk till det som sägs i filmerna. Har inget emot bönor i kosten, de har troligen en positiv effekt som substitut för snabbare kolhydrater. Den så kallade "second meal effect" som nämns var ju inte direkt imponerande och troligen mycket varierande på individnivå. Som med så mycket annat får var och en pröva sig fram, helst med en blodsockermätaré. Som typ-1:a har jag erfarenhet av en fördröjd blodsockerhöjande effekt vid den typ av kostblandning som föreslås här, medan andra kanske mår mycket bra av den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord kan bønner hjelpe mot skadevirkningene junkfood som doughnuts, ris, brød osv. gir. 

Det er jo forsåvidt interessant, men spiser man riktig mat får man ingen av disse problemene/riskfaktorene.

 

Har man utført en studie der man sammenligner LCHF med og uten bønner? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sponsrade av företaget Zeta!

 

Studier är väl studier även om dom som hänvisar till dom är sponsrade? Även om dom inte varit sponsrade så är det ju en förening som arbetar för att öka konsumtionen av baljväxter så dom länkar knappast till studier som är negativa till baljväxter ändå om det nu finns några sådana.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på studien som visas i början av första videon. Den finns här http://www.aimjournal.ir/pdffiles/29_005.pdf. Man har frågat 80 personer med metabolt syndrom samt 160 utan vad de åt och sedan kopplat detta statistiskt till förekomst av metabolt syndrom. Rättare sagt de ha kopplat intag av legymer till metabolt syndrom. Det skulle vara intressant att dyka ner i deras data och se vilka kopplingar det finns till andra komponenter i kosten och metabolt syndrom. Till exempel spannmål eller frukt. Man kan tänka sig att de som åt mer legymer åt mindre av andra källor till kolhydrater (såsom raffinerat spannmål, alltså bröd som det finns rikligt av i Iran), vilket kan förklara den mindre förekomsten av metabolt syndrom. Hade man kopplat metabolt syndrom till vilka som åt minst legymer+frukt+spannmål skulle man nog finna ett ännu tydligare samband. Men man kanske "ville" bevisa just legymernas förträfflighet?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker studien lämnar fler frågor än svar. För det första är det en observationsstudie som inte kan bvisa något. För det andra får vi ingen bild över vad de som äter mer legymer äter eller dricker i övrigt. De kanske dricker mindre cocacola.

 

Själv tror jag att det är resistent stärkelse i legymerna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på studien som visas i början av första videon. Den finns här http://www.aimjournal.ir/pdffiles/29_005.pdf. Man har frågat 80 personer med metabolt syndrom samt 160 utan vad de åt och sedan kopplat detta statistiskt till förekomst av metabolt syndrom. Rättare sagt de ha kopplat intag av legymer till metabolt syndrom. Det skulle vara intressant att dyka ner i deras data och se vilka kopplingar det finns till andra komponenter i kosten och metabolt syndrom. Till exempel spannmål eller frukt. Man kan tänka sig att de som åt mer legymer åt mindre av andra källor till kolhydrater (såsom raffinerat spannmål, alltså bröd som det finns rikligt av i Iran), vilket kan förklara den mindre förekomsten av metabolt syndrom. Hade man kopplat metabolt syndrom till vilka som åt minst legymer+frukt+spannmål skulle man nog finna ett ännu tydligare samband. Men man kanske "ville" bevisa just legymernas förträfflighet?

 

När det gäller baljväxter så finns det ju en otrolig mängd studier så söker du på parametrar du är intresserad av så hittar du nog att ösa ur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Människan är inte anpassad till att äta baljväxter (pga lektiner) men det är klart att det är mindre dåligt än andra kolhydratkällor som har högre GI.

 

Hur ser du på det faktum att en stor del av jordens befolkning har baljväxter som basföda? Menar du att människor är olika anpassade beroende på var dom bor på jorden eller menar du att dom som äter stora mängder baljväxter har sämre hälsa än andra människor?

 

Att enskilda människor tål olika livsmedel olika bra är ju en annan sak. Jag tål mjölkprodukter dåligt men baljväxter får min kropp att spinna av belåtenhet.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser du på det faktum att en stor del av jordens befolkning har baljväxter som basföda? Menar du att människor är olika anpassade beroende på var dom bor på jorden eller menar du att dom som äter stora mängder baljväxter har sämre hälsa än andra människor?

 

Att enskilda människor tål olika livsmedel olika bra är ju en annan sak. Jag tål mjölkprodukter dåligt men baljväxter får min kropp att spinna av belåtenhet.

Det är ungefär det samma som att miljarder människor äter vetebaserad mat flera gånger om dagen, trots att människor inte är biologiskt anpassade till det. Eller toxiska mängder fruktos, vilket ju också blivit miljarders vardag.

Biologisk anpassning till en ekologisk nisch (som skedde i Afrika under äldre stenåldern) tar miljoner år. Däremot kan arter eller individer händelsevis överleva och reproducera även på kost som inte funnits i nämnvärd utsträckning under deras evolution, men det betyder inte att det finns någon anpassning i evolutionsbiologisk mening, det är rena slumpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde jag tålde baljväxter (och mjökprodukter bl a) bra men när jag ställt om till LCHF/paleo fick jag ganska snabbt känna hur en verkligt bra mage fungerar. Det är nåt HELT annat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde jag tålde baljväxter (och mjökprodukter bl a) bra men när jag ställt om till LCHF/paleo fick jag ganska snabbt känna hur en verkligt bra mage fungerar. Det är nåt HELT annat.

Jag trodde också i fem decennier att min mage fungerade som den skulle, men efter omställning till LCHF/paleo fick jag uppleva en helt annan nivå. Läget är nu stabilt sådant sedan 30 månader.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det är ungefär det samma som att miljarder människor äter vetebaserad mat flera gånger om dagen, trots att människor inte är biologiskt anpassade till det. Eller toxiska mängder fruktos, vilket ju också blivit miljarders vardag.

Biologisk anpassning till en ekologisk nisch (som skedde i Afrika under äldre stenåldern) tar miljoner år. Däremot kan arter eller individer händelsevis överleva och reproducera även på kost som inte funnits i nämnvärd utsträckning under deras evolution, men det betyder inte att det finns någon anpassning i evolutionsbiologisk mening, det är rena slumpen.

 

Om människor är friska och mår bra i dom länder där dom har baljväxter som stapelföda men blir sjuka när dom övergår till så kallad västerländsk kost så framstår i alla fall deras traditionella kost med baljväxter som det bästa dom har möjlighet att äta. Det rör sig ofta om människor som inte har råd att äta kött eller fisk så ofta.

 

Om du fick tillfälle att informera dessa människor om att dom inte borde äta baljväxter eftersom människor inte är anpassade till det, vad skulle du då föreslå att dom skulle äta istället? Skulle dom kunna uppnå något positivt över huvud taget genom att överge sin traditionella mat med högt inslag av baljväxter?

Link to comment
Share on other sites

Om människor är friska och mår bra i dom länder där dom har baljväxter som stapelföda men blir sjuka när dom övergår till så kallad västerländsk kost så framstår i alla fall deras traditionella kost med baljväxter som det bästa dom har möjlighet att äta. Det rör sig ofta om människor som inte har råd att äta kött eller fisk så ofta.

 

Om du fick tillfälle att informera dessa människor om att dom inte borde äta baljväxter eftersom människor inte är anpassade till det, vad skulle du då föreslå att dom skulle äta istället? Skulle dom kunna uppnå något positivt över huvud taget genom att överge sin traditionella mat med högt inslag av baljväxter?

Enig. I praktiken hamnar man i situationer beroende på hur den lokala ekologin ser ut, för att fortsatt föra ett evolutionsbiologiskt resonemang. Den traditionella baljväxtkosten är säkert bättre än den västerländska, men jag var i mitt resonemang tidigare mer inriktad på just biologisk anpassning.

Utifrån ett biologiskt perspektiv kan man egentligen inget annat än rekommendera människor äta s.k. artegen föda, dvs sådant som vetenskapen menar har funnits som normalt inslag i kosten under vår evolution.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är säkert väldigt individuellt, men personligen så reagerar jag lika illa på baljväxter som på gluten, med mag och ledvärk, eksem och frekventa toalettbesök.

Jag tål faktiskt vanligt socker bättre än dessa produkter :o

Jag vänder mig lite mot den här typen av resonemang. Bara för att en viss person mår dåligt av ett födoämne behöver det inte vara dåligt, speciellt när man diskuterar folkhälsa över ett brett spektrum.

Det är ungefär som om en nötallergiker skulle gå runt och mässa om hur nötter är djävulens påfund, när i stort sett all forskning talar diametralt motsatt detta påstående.

 

Inget illa menat till någon personligen, men många här på forumet verkar ha mycket problem med diverse allergier och överkänsligheter (lite "klenmagade" med andra ord). Vad detta beror på kan man ju spekulera kring, och varierar säkerligen från person till person. Många skyller på gluten och baljväxter, och att detta skulle ha förstört deras hälsa och lett till "leaky gut" etc etc.

 

Personligen tror jag huvudorsaken snarare handlar om andra grejor, t ex obalanser i tarmflora som uppstått pga antibiotikakurer, läkemedel, alkohol, konserveringsmedel och andra kemikalier som vi får i oss i vårt moderna samhälle, samt en över lag fattig kost över flera decennier.

 

Ifall exempelvis baljväxter nu ledde till "leaky gut" (som förövrigt är ett ganska omstritt och luddigt begrepp) och diverse autoimmuna reaktioner, så borde man ju se högre frekvens av detta i länder där man äter mycket baljväxter. Men tvärtom så visar epidemiologin att befolkningar som konsumerar mycket baljväxter har en bråkdel av dessa folksjukdomar, jämfört med västvärlden.

 

Det går inte att blunda för att i stort sett alla stora studier på kostmönster och hälsa, samt de ledande folkhälsoinstituten världen över, rekommenderar ett ökat intag av baljväxter och fullkornsspannmål.

 

 

Men med detta sagt är det ingen som tvingar någon att äta baljväxter (eller något annat för den delen). Dock bör informationen få komma ut till dom som kan och vill gynnas av den.

Link to comment
Share on other sites

Jag vänder mig lite mot den här typen av resonemang. Bara för att en viss person mår dåligt av ett födoämne behöver det inte vara dåligt, speciellt när man diskuterar folkhälsa över ett brett spektrum.

Det är ungefär som om en nötallergiker skulle gå runt och mässa om hur nötter är djävulens påfund, när i stort sett all forskning talar diametralt motsatt detta påstående.

 

Inget illa menat till någon personligen, men många här på forumet verkar ha mycket problem med diverse allergier och överkänsligheter (lite "klenmagade" med andra ord). Vad detta beror på kan man ju spekulera kring, och varierar säkerligen från person till person. Många skyller på gluten och baljväxter, och att detta skulle ha förstört deras hälsa och lett till "leaky gut" etc etc.

 

Personligen tror jag huvudorsaken snarare handlar om andra grejor, t ex obalanser i tarmflora som uppstått pga antibiotikakurer, läkemedel, alkohol, konserveringsmedel och andra kemikalier som vi får i oss i vårt moderna samhälle, samt en över lag fattig kost över flera decennier.

 

Ifall exempelvis baljväxter nu ledde till "leaky gut" (som förövrigt är ett ganska omstritt och luddigt begrepp) och diverse autoimmuna reaktioner, så borde man ju se högre frekvens av detta i länder där man äter mycket baljväxter. Men tvärtom så visar epidemiologin att befolkningar som konsumerar mycket baljväxter har en bråkdel av dessa folksjukdomar, jämfört med västvärlden.

 

Det går inte att blunda för att i stort sett alla stora studier på kostmönster och hälsa, samt de ledande folkhälsoinstituten världen över, rekommenderar ett ökat intag av baljväxter och fullkornsspannmål.

 

 

Men med detta sagt är det ingen som tvingar någon att äta baljväxter (eller något annat för den delen). Dock bör informationen få komma ut till dom som kan och vill gynnas av den.

Då kanske du har valt fel forum, no offence, men många här skyr ju gluten och baljväxter och har stor anledning att göra det även om du inte verkar tro det. Just saying, i all välmening alltså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då kanske du har valt fel forum, no offence, men många här skyr ju gluten och baljväxter och har stor anledning att göra det även om du inte verkar tro det. Just saying, i all välmening alltså.

Jag är också läsare av detta forum och är tacksam för info från flera perspektiv. Jag har inga allergier eller andra sjukdomar utan äter LCHF för att jag mår bra av det och tycker det är gott.

Link to comment
Share on other sites

Fast baljväxter är väl knappast LCHF, inte ens om man äter det som kallas för liberalt LCHF. Om man vill ha information om baljväxter måste det väl finnas andra och bättre forum att söka kunskap från.

Vad som är "riktig" LCHF är nog en evig diskussion. I min tolkning är grundidén i LCHF att man ska undvika de stora kolhydratskällorna: socker, mjölmat, ris och potatis.

Uppenbart tål vissa personer mer kolhydrater än andra. Jag utgår från att det ur kolhydratsynpunkt går lika bra att äta lite baljväxter då och då som att äta annat som är ok i en liberal LCHF-kost: t ex mjölk, ost, rotfrukter, bär. Jag menar inte att detta ska vara grunden i kosten, utan lite variation för dem som mår bra av det. Jag är absolut ingen storätare av baljväxter men har vid läsning här på forumet ibland fått intrycket att dessa innehåller något ämne som inte är bra för någon. Så jag tycker det är bra om det kommer fram annan info, för det vore ju synd, tycker jag, om man skulle undvika vissa livsmedel i onödan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Ifall exempelvis baljväxter nu ledde till "leaky gut" (som förövrigt är ett ganska omstritt och luddigt begrepp) och diverse autoimmuna reaktioner, så borde man ju se högre frekvens av detta i länder där man äter mycket baljväxter. Men tvärtom så visar epidemiologin att befolkningar som konsumerar mycket baljväxter har en bråkdel av dessa folksjukdomar, jämfört med västvärlden.

 

Det går inte att blunda för att i stort sett alla stora studier på kostmönster och hälsa, samt de ledande folkhälsoinstituten världen över, rekommenderar ett ökat intag av baljväxter och fullkornsspannmål.

I Indien har man gjort epidemiologiska undersökningar som visar att vegetariska populationer har större sjuklighet (CVD, cancer) än omnivorer. Just i Indien finns det ju väl identifierbara stora populationer av vegetarianer, då detta för sekler sedan var ett sätt att ta ställning mot den muslimska överheten. Att man fick betala ett långsiktigt pris pga exempelvis brist på B12 kände de inte till.

 

Att "ledande folkhälsoinstitut världen över" utfärdar en rekommendation betyder inte automatiskt att den är korrekt. Tvärtom ser vi tydligt att många sådana utfärdat farliga rekommendationer; exempelvis har min fru som haft diabetes typ 1 i 40 år diverse skador som uppenbarligen kunnat förhindras eller mildras om hon blivit rekommenderad ketogen kost, vilket skulle varit och är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

 

Vidare stödjer de sig på undersökningar där man jämför baljväxter och/eller fullkorn med något som är ännu värre.

 

Inga argument i världen, hur ofta de än upprepas, kan ändra det faktum att biologiska organismer på denna planeten anpassas till förhållanden som råder i den ekologi där de evolverat. Vi är nu i en mycket annorlunda ekologi; som du påpekar inte bara med avseende på kosten, men stora mängder baljväxter eller spannmål är något helt nytt för vår art.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja om dom vore skadliga för kroppen som en del påstår så borde jag ju inte må så bra av dom.

Driver du med forumet nu? För även om du och jag har vår historik så vill inte ens jag tro att du menar allvar med en sådan naiv och dessutom inte efterfrågad personlig reflektion.

 

Uttryckt annorlunda, kortsiktigt kan väldigt många göra väldigt mycket tokigt och komma undan med det och ofta till och med må bra. Därav min allvarliga undran över din kommentar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dock bör informationen få komma ut till dom som kan och vill gynnas av den.

Propaganda har dessvärre inte det existensberättigandet. Med brasklappen att jag varken sett klippet eller granskat studierna som nämnts här. Dock har du mig veterligen tidigare haft en förkärlek för ex. Michael Greger's propagandaprodukter med din egen uttalade lite blinda veganism i grunden.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Här kommer nästa video i följetången för den som är intresserad:

 

 

Alla studier han tar upp är peer reviewed studier som publicerats i seriösa kanaler. Det finns vad jag vet ingen motsvarande sajt som presenterar den senaste forskningen inom näringslära på ett såpass lättbegripligt sätt, samt visar själva citatet/utdraget från studien på skärmen.

 

Sen ifall man tycker något låter befängt eller inkorrekt så är det ju bara att klicka på länken till studien (under "Sources cited") och läsa med sina egna ögon. Det är också ganska unikt att en sån här sajt drivs helt ickekommersiellt och utan påverkan från annonsörer, eller att han försöker kränga några piller, superfoods eller dylikt. Detta är inte riktigt vad jag kallar propaganda...snarare folkbildning! :)

 

http://nutritionfacts.org/video/diabetics-should-take-their-pulses/

Link to comment
Share on other sites

suck

Stön.

 

Efter att jag fattat att mättat fett är bra (eller åtminstone inte farligt) och gör mig mätt så har jag dissat baljorna och bönorna och mår bättre än någonsin. 

 

Men jag är bara en anekdot och inget att bry sig om. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Driver du med forumet nu? För även om du och jag har vår historik så vill inte ens jag tro att du menar allvar med en sådan naiv och dessutom inte efterfrågad personlig reflektion.

 

Uttryckt annorlunda, kortsiktigt kan väldigt många göra väldigt mycket tokigt och komma undan med det och ofta till och med må bra. Därav min allvarliga undran över din kommentar.

 

Att baljväxter inte ingår i LCHF eller att en del människor inte tål baljväxter är en sak men när man hävdar att baljväxter är skadliga för alla så har man stuckit ut hakan. Miljontals människor har baljväxter som basföda så att det skulle vara något personligt för mig att jag inte mår dåligt av dom är ju inte riktigt sant.

 

Staffan Lindeberg hävdar att både baljväxter och mjölkprodukter är sådant som inte bör ingå i en hälsosam kost. Många här väljer många att äta mjölkprodukter. Jag får lätt hälsokrångel av ost men jag hävdar inte att ost är skadligt för alla i alla sammanhang.

 

När det gäller kost är det viktigt att se till helheten. Att titta på ett livsmedel i taget och hävda att det som inte funkar i det koncept man själv har valt är fel och skadligt tycker inte jag tillför något meningsfullt alls.

 

Jag tycker det är intressant att diskutera men att ställa det ena mot det andra som två idrottslag eller något annat man håller på är för mig totalt ointressant och helt meningslöst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...