L8! Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Min dotter har ätit LCHF sedan Mars i år. Strikt sedan början av sommaren. Hon har diabetes typ 1 och har gått från pump till att endast ta basinsulin morgon och kväll. Nu har det hänt några gånger att hon har mycket lågt blodsocker utan att alls påverkas av det. 1,9 och 2,0 bekommer henne inte. Jag undrar hur detta kommer sig och om detta är potentiellt skadligt? Hennes lever får ingen signal att höja blodsockret pga hennes diabetes och jag oroar mig för att hon inte ska märka att hon ligger farligt lågt i blodsocker. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Det verkar väldigt lågt utan hon känner något. Hon behöver nog träna på att känna av svaga signaler och att reagera på dem. Av egen erfarenhet vet jag att man lätt ignorerar de signaler som kroppen ger om man är upptagen av annat. Så får man istället en kraftig insulinkänning och mår dåligt längre än nödvändigt med kraftiga blodsockerrekyler. Försök öva in nya vanor att mäta blodsockret vid minsta obehag så får hon en bättre bild av sin kropps signalsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Tack för svar. Hon mäter regelbundet och får lära sig att det inte känns så kraftigt längre, men hon tycker att det känns surt att ta socker när hon inte mår dåligt. Hon förstår ju att hon behöver höja sockret men ifrågasätter var gränsen går för att det ska bli skadligt lågt. I o m att vi fått revidera "allt vi vet" om kroppens behov vid diabetes så är det lätt att även ifrågasätta vilka gränsvärden som gäller. En person skrev i ett blogginlägg något om att kroppen klarade mycket lägre blodsockervärden vid ketondrift. Någon som sett någon forskning i ämnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Jag tror att artiklarna nedan kan ge viss vägledning. http://ettsotareblod.se/forklaring-till-diabetikers-svangiga-blodsocker/ http://www.wallenberg.com/kaw/forskning/forklaring-till-diabetikers-svangiga-blodsocker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Min dotter har ätit LCHF sedan Mars i år. Strikt sedan början av sommaren. Hon har diabetes typ 1 och har gått från pump till att endast ta basinsulin morgon och kväll. Nu har det hänt några gånger att hon har mycket lågt blodsocker utan att alls påverkas av det. 1,9 och 2,0 bekommer henne inte. Jag undrar hur detta kommer sig och om detta är potentiellt skadligt? Hennes lever får ingen signal att höja blodsockret pga hennes diabetes och jag oroar mig för att hon inte ska märka att hon ligger farligt lågt i blodsocker. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Låter som att hon behöver göra en försiktig sänkning av insulinintaget, åtföljt av regelbundna blodsockerkontroller. Har själv behövt halvera mitt insulinintag under mina två år på strikt lchf. Tar nu endast basaldosen och i stort sett inget till måltiderna. Har ett Hba1c på 40-43 utan att ligga för lågt i blodsockret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Enligt http://www.phlaunt.com/diabetes/16422495.php ligger gränsen kring 2 mmol/l. Jag tror det kan ha med hur snabbt det sjunker också. Med en mjuk kurva hinner kroppen antagligen anpassa sig bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 En annan effekt av strikt LCHF är att man lätt hamnar i ketos, ett metabolt tillstånd där levern tillverkar ketonkroppar av fett, vilka är utmärkt bränsle för hjärnan. Jag har hört detta från flera med diabetes typ 1, så jag misstänker att det är den bättre tillgången på ketoner som gör att man ofta tolererar ett lägre blodsocker än tidigare. Ytterligare en sak när det gäller att det är "surt" att ta druvsockertabletter - 1-2 tabletter räcker ofta och innehåller så försvinnande lite glukos att det inte påverkar vikten, utan de få grammen glukos gör att blodsockernivån åter kan bli normal. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Utan att ha några egentliga kunskaper eller erfarenheter i ämnet i fråga, så finns det dels några frågor, dels några teoretiska aspekter! Fråga, hur gammal är hon, är hon överviktig/underviktig, mäter hon ketoner, blod/urin? Teorin om hur typ1 fungerar och aspekter av detta, som regel är inte typ1 inte insulinresistenta, inte heller kolhydratresistenta.. allt då om man tar adekvata mängder insulin. Grejen är snarare att för typ1 så handlar ett högt kolhydratintag om stora felmarginaler, medans ett lägre handlar om mindre felmarginaler! Sen så finns alltid risken för ketoacidos.. men det lär hon märka hur som helst.. för då lär man må skit helt enkelt. Oså.. det som karaktäriserar det du beskriver tyder hur som helst inte på ketoacidos! För det handlar som regel om att glukagon och andra hormoner löper amok helt okontrolerat.. och det är insulin som kontrollerar de hormonerna i första läget. Såå.. lågt blodsocker.. utan någon känning torde då inte handla om för lite insulin.. utan om att hon är rätt väl omställd till att försörja livsviktiga funktioner via ketonkroppar! Men jag håller med dig.. lite bättre marginaler vore ju hemskt tryggt att veta att hon har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Händer detta ofta och i så fall när på dygnet? Jag skulle pröva att sänka basdosen (snackar vi Insulatard/Lantus?) med en enhet endera tidpunkten och testa vad som händer med blodsockret. Tänk på att det tar ett par dagar för kroppen att anpassa sig till nya dosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Hon är "ung vuxen", bor ej hemma längre och sköter sin diabetes mycket bra. Hon reglerar insulinet utifrån de nya förutsättningar hon har, men hon var inte förberedd på att inte känna av låga blodsockernivåer. Det har inte hänt ofta att hon ligger riktigt så lågt, vad jag vet. Hon ligger däremot ofta under 4 och har inte kraftiga svängningar pga det låga kolhydratintaget. I o m att "vården" säger att över 4 är nödvändigt så kände jag behov av fakta och information "utanför lådan". Det var intressanta artiklar att läsa, tack! Hon är inte överviktig men vill gå ner några kilo i vikt, det verkar dock inte släppa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Som sagt vad jag kan inget.. men funderar på om hon inte ligger lite högt på insulinet? Man skulle lika gärna kunna tänka att hon är väl snål på kolhydraterna oxå? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Hej, Jag håller med de flesta tips ovan. Framför allt är nog viktigt att nu börja mäta ofta och lära sig signalerna för lågt blodsocker. Kanske är de annorlunda än tidigare? Sedan, är det lantus hon tar? Reagerade på att du skrev att hon delat upp det på morgon och kväll. Om jag får gissa så blir hon låg då den ena av doserna peakar en aning samtidigt som den andra ligger kvar på normal nivå. Kan alltså vara läge att labba lite med både dosmängd och tidpunkt för inskjutning. Med frekventa mätningar förstås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Producenten av Lantus rekommenderar en injektion per dygn: http://www.lantus.se/Startsida_Lantus/Lantus/En-injektion-per-dygn/ Dr. Bernstein (http://www.bokus.com/bok/9780316182690/dr-bernsteins-diabetes-solution/ och http://www.diabetes-book.com/) rekommenderar att man delar upp insulindoser över 6 enheter på två injektioner; samtidigt men på olika platser, exempelvis dela upp Lantuset på höger och vänster sida. Detta minskar variationen i hur väl insulinet absorberas till blodbanan. Variation i upptag kan ju annars förklara varför en viss dos ibland ger känning och ibland inte; alltså om man tänker sig att man jämförde under i övrigt lika omständigheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Innan hon började m LCHF hade hon pump. Nu tar hon Levemir morgon och kväll. Hon provade att ta endast en gång/dygn men fick högt eller lågt blodsocker vid olika tidpunkter. Att dela upp det har gjort det lättare att finjustera. Att hon är snål med kolhydraterna stämmer, men svängningarna blir mindre och blodsockret mer förutsägbart med färre kolhydrater. Och poängen med att äta LCHF är bla. att inte behöva ta så mkt insulin. Hellre minska insulinet än att äta mer kolhydrater. Hon justerar insulinet så hon har inte återkommande problem med känningar eller högt blodsocker. Däremot blev vi fundersamma nu när hon gick med så lågt socker utan att känna det. Därav kom funderingen över "hur lågt är för lågt". Om det är ok för henne att ligga på 3,5 - 4 trots att det enl. vården skulle vara lågt. Hon har en moster (frisk) som ätit LCHF en längre tid och som alltid har ett blodsocker på 3,5 - 4 även efter att hon ätit. Att ligga runt 2 är för lågt helt klart, men är det skadligt att ligga stadigt på strax under 4 istället för att ligga mellan 4 och 7? Intressant att dela upp dosen i två doser vid samma tidpunkt. Det har hon nog inte testat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Vårdens råd om lägsta rekommenderade blodsockernivå baseras på decennier av högkolhydrat/höginsulin-regim, där man behöver större säkerhetsmarginaler. Det är också svårare att följa råden, då höga tal ger stora fel vid samma procentuella "miss" i dosering eller upptag. De flesta riktigt allvarliga hypoglykemier torde bero på att kvällsdosen långtidsinsulin förväxlats så man tagit snabbinsulin i stället; då kan man snabbt komma in i ett dåligt läge som man kanske inte själv kan häva. Men med bara långtidsverkande finns inte just denna risken för din dotter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Även jag tar sedan några år Lantus uppdelat på två doser för bättre blodsockerkontroll. Det är känt inom diabetesvården att det funkar bättre för många, tillverkarens tjusiga kurvor för upptag stämmer inte i verkligheten. Uppdelningen av injektionsställen kan ha viss effekt. En annan sak som verkligen har effekt för mig är sommarvärmen, som frisläpper en del insulinfickor ur kroppsfettet och kan ställa till med fler känningar än vanligt. För egen del skulle jag satsa på (och vara ohyggligt nöjd med) värden mellan 4 och 8 beroende på tidpunkt efter måltid. Själv mår jag dåligt under 4 och får kompensera med sötsaker som ger rekyler, men i din dotters fall är väl 3-8 ett bra mål? Själva nivån är i sig ett mindre problem än snabba variationer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L8! Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Tack för alla bra svar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Och jag hävdar med emfas.. fasten jag inget kan.. att lägsta möjliga kolhydratmängd inte är det bästa målet för typ 1.. utan stabilt blodsocker utan svängningar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Själv mår jag dåligt under 4 och får kompensera med sötsaker som ger rekyler Har du provat att bara ta 1 - 2 druvsockertabletter och ha "is i magen" och vänta en stund? Min fru som har diabetes typ 1 får efter övergången till LCHF för 2,5 år sedan knappast rekyler längre, samtidigt som hon inte längre "vräker" i sig mjölk, mackor, bananer etc. Så jag misstänker att det vi trodde var rekyler tidigare i själva verket var en "överdos" kolhydrater. Bara en tanke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Och jag hävdar med emfas.. fasten jag inget kan.. att lägsta möjliga kolhydratmängd inte är det bästa målet för typ 1.. utan stabilt blodsocker utan svängningar! Fast nu börjar du låta lite som vården de senaste decennierna... Jag skulle se kolhydratrestriktion i sig som en metod för att få ett stabilt och normalt blodsocker. Sedan kanske det är meningslöst ur det perspektivet att begränsa in absurdum; kanske allt under 50 eller till och med 100 g per dag kh är likvärdigt i praktiken. Bara det inte är raffinerade kh så klart för då slår de till snabbt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Fast nu börjar du låta lite som vården de senaste decennierna... Jag skulle se kolhydratrestriktion i sig som en metod för att få ett stabilt och normalt blodsocker. Sedan kanske det är meningslöst ur det perspektivet att begränsa in absurdum; kanske allt under 50 eller till och med 100 g per dag kh är likvärdigt i praktiken. Bara det inte är raffinerade kh så klart för då slår de till snabbt. Skillnaden mellan mig och vården är att jag menar att kolhydratrestriktion är bra, medans de menar att man skall äta 50-60 E% kolisar och ta insulin motsvarande det! Jag menar att få har någon som helst nytta utav mer än max 20 E%. Vad jag far efter är att det är skillnad mellan typ 2 och typ 1.. främsta skillnaden är att typ 2 är insulinresistenta som en av de främsta symptomen.. medans typ1 sällan är det. Dvs typ 1 har lättare att använda glukos som energi utan onödigt mycket insulin. Och ett av huvudproblemet för typ1 är att insulin via spruta/pump, på inget vis påminner om kroppens egen pulsativa utsöndring.. och att allt insulin är en uppskattning av behovet. På det kommer att insulin har lite andra funktioner så man behöver lagoma mängder hur som helst.. oså har man ett behov av att hålla en marginal neråt mot hypoglykemi och acidos! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Det är jag helt med på Zepp. (Min fru har att döma av kvoten TG/HDL helt fenomenal insulinkänslighet; mycket låga TG och högt HDL.) Sedan tror jag att risken för ketoacidos om man tar långtidsverkande och begränsar kh är nära noll. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Det är jag helt med på Zepp. (Min fru har att döma av kvoten TG/HDL helt fenomenal insulinkänslighet; mycket låga TG och högt HDL.) Sedan tror jag att risken för ketoacidos om man tar långtidsverkande och begränsar kh är nära noll. Detta var något nytt för mig. Vill gärna höra mer om detta. Säger alltså kvoten TG/HDL hur insulinkänslig man är? Vilka siffror ska man ha för att vara normalt insulinkänslig? Jag håller på att försöka förbättra min insulinkänslighet med potatismjöl så det vore bra om jag kunde avläsa resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Mina erfarenheter ligger närmast Zepp:s beskrivning. Vid strikt LCHF blir jag mycket kolhydratkänslig och får svårt att hantera detta med injektioner. Inget problem kanske, om man alltid kan hålla sig strikt, men där kommer verkligheten emellan för min del. En liberalare kolhydratreduktion funkar bättre för mig vad gäller blodsockerkontrollen, och den är viktigast för mig. Jag gillar rent allmänt inte överdriven "kolhydratfobi" som budskap till allmänheten. Var och en får pröva sig fram, samla intryck från olika håll och alltid hålla sig kritisk till det de läser. Det gäller självklart även mina egna inlägg, de är endast personliga åsikter och erfarenheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Detta var något nytt för mig. Vill gärna höra mer om detta. Säger alltså kvoten TG/HDL hur insulinkänslig man är? Vilka siffror ska man ha för att vara normalt insulinkänslig? Jag håller på att försöka förbättra min insulinkänslighet med potatismjöl så det vore bra om jag kunde avläsa resultatet. Här http://www.docsopinion.com/2014/07/17/triglyceride-hdl-ratio/ kan du läsa om det. Här en studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 Här en bok där det också beskrivs (bland mycket annat) http://www.amazon.co.uk/Art-Science-Low-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jag kollade på skoj min kvot och hamnade på 0.7 vilket enligt dina länkar skulle vara utmärkt. Det figurerar en del andra värden och kvoter i kolesteroldebatten och alla dessa "fixar" jag också, men det enda min diabetesläkare är intresserad av är mitt "för höga" LDL. Blir så trött på diabetesvården... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Angående låga blodsockernivåer utan hypo-känningar, se Peters inlägg här:http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2014/07/in-comments-following-previous-post.html?m=0 Där beskrivs ett fall med BS på 0,5 utan känningar. Dock inget att sträva efter... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Fråga.. från mig som egentligen inget vet.. till de som har Typ1! Hur högt kolhydratintag kan man ha på bara långtidsverkande insulin? Är det eftersträvansvärt att bara höja det långtidverkande och strunta i måltidsinsulin? Och om så vore fallet.. hur tänker ni vad gäller proteinet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Fråga.. från mig som egentligen inget vet.. till de som har Typ1! Hur högt kolhydratintag kan man ha på bara långtidsverkande insulin? Är det eftersträvansvärt att bara höja det långtidverkande och strunta i måltidsinsulin? Och om så vore fallet.. hur tänker ni vad gäller proteinet? Svårt att svara på, eftersom kroppen är en så komplex maskin... Jag har inte själv diabetes typ 1, men min fru har haft i 40 år, och de senaste 2,5 åren på LCHF har gett en del nya erfarenheter. Den modell som vi kommit fram till är att långtidsinsulinet täcker basbehovet, men hon testar blodsockret ofta och "duttar" med snabbverkande beroende på hur det ligger. Vissa dagar mer, andra mindre. Vi ser inget säkert samband mellan tidpunkt för eller mängd av intag av kh och blodsockerstegringar, utan de kan komma när som helst, även efter 12-16 timmars fasta. Även om man minimerar kh kan ju kroppen tillverka glukos av protein och glyceroldelen i triglyceriderna, så där finns alltid glykogen i levern att pytsas ut när t.ex. stresshormoner begär det. Utan egen insulinproduktion får även mycket små mängder utsöndrat glukos stor effekt, verkar det som. Men behovet av insulin är i alla fall drastiskt reducerat efter övergången till LCHF, liksom HbA1c numera gränsar till "normala" värden. Det är bara f-n att vården inte kunde gett dessa råd under de första 37,5 åren min fru hade diabetes! Ketogen kost var ju före 1920-talet det som rekommenderades typ 1:or. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Det där också min verklighet; ett ständigt testande och kompenserande med injektioner och socker. De som menar att allt detta fösvinner med kolhydratreducering/LCHF har haft tu r, det gäller definitivt inte alla. Inga frågor om vad jag äter, tack! De som tror att allt fixar sig bara man är tillräckligt "rättrogen" har jag inget till övers för, verkligheten är så mer komplicerad än så. Dock hjälper det mycket att reducera kolhydratintaget, så jag är helt överens med dig Kjell. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts