Jump to content

Nybörjare - Mjölk och olivolja

AndersD

Recommended Posts

Hej Alla

Har precis påbörjat mitt LCHF-liv och har spenderat senaste dagarna med att försöka läsa på i förhoppning att undvika de värsta fallgroparna.

Min fru är jättelycklig över mitt beslut och började genast kolla in recept och upptäckte att det inte skiljer speciellt mycket jmf med den maten vi brukar laga, bortsett från potatis, ris, pasta o bröd naturligtvis. Från början var tanken att enbart skippa dessa kolhydratbomber och sedan  äta "som vanligt" men jag har bestämt mig för att vara mer noggrann än så och försöka nå ner till de 10E% kolhydrater som rekommenderas. Anledningen till att jag vill köra LCHF är i första fasen viktminskning (179 cm och 94kg)

Har ett par konkreta frågor då jag hittar lite varierande uppfattningar på nätet.

Olivolja, hur är det med detta egentligen, BU eller BÄ?

Mjölk. Har läst någonstans att faran med mjölk är att den är homogeniserad. Brukar alltid köpa Åsens lantmjölk och denna är inte homogeniserad, kan det vara OK att dricka denna? (enligt innehållsdekl. 4.9g/100g kolhydrater (laktos)

MVH

Anders

• Like 2

Lyckliga du som har en klok fru.. det är nästan bättre än att vara klok själv.. var rädd om henne!

Och hon har fattat det hela rätt.. LCHF är bara vanlig mat med mindre kolhydrater och något mer fett!

Olivolja är bra, speciellt om man väljer lite dyrar märken.. det förekommer mycket fusk.

Grejen med mjölk och mejerier över huvudtaget samt varningen som förekommer för dessa handlar mer om att vissa förut i lågfettträsket undvikigt fullfeta mejerier.. och så börjar de livnära sig till stora delar på mejerier!

Det är inte riktigt så det är tänkt.. mjölk har ett speciellt syfte.. nämligen att däggdjursungar skall växa och lägga på sig!

Smör betraktas som rent fett, ost är rätt stor andel protein osv.. men de är nyttiga hur som helst, då de innehåller näring och energi för att växa och lägga på sig!

• Like 6

Olivolja är BÄ. 

När det gäller mjölken så tänk på att det är 4.9 gram kolisar per deciliter. Hur många deciliter dricker du per dag? Rätt många skulle jag tro om du gillar mjölk, och då blir det väldigt många kolisar totalt. Så mjölk är BU. Mjölk är ok för spädbarn och för kalvar och du är väl ingen av dessa   ;)

• Like 5

Tack för era svar!

OK, då blir det restriktioner på mjölken också, inte hela världen tycker jag! Vatten funkar bra för min del.

Olivoljan är ju perfekt till diverse sallader så det var ju skönt att den var "BÄ".

Zepp: Ja, fusket med olivoljan är inget vidare, det är dock längesedan vi använde de där billiga oljorna, stor smakskillnad om man tillåter sig betala lite mer.....tycker jag!

• Like 1

Det enda som jag tyckte var jättesvårt med LCHF i början var raggmunk. Raggmunk med bacon var nåt som både maken och jag älskade. På 56kilo finns ett recept på kesoplättar som smakar likadant. Om man då tar hela lingon till i stället för sylt så är det heeelt OK.

Sen.. Vissa favoriter får man avstå till högtidliga tillfällen. Makens absoluta favoriträtt Spaghetti Carbonara godtar han inte med substitut... Vi har provat allt. Så därför blir det bara 2 gånger per år (hans födelsedag och Valentin) i stället för varje vecka. Jag äter sushi bara 2 gånger om år med dottern (eftersom varken hennes eller min man äter den läckerheten) i stället för 1-2 gånger per vecka till lunch.

Pizza har vi haft problem med... Det finns massor med recept på blomkålsbottnar och ostbottnar. De smakar OK men har inte rätt konsistens. Meatzza är ett annat alternativ som jag föredrar men maken vill inte ha. OK, då kör vi det 2 gånger per år i stället och gör det hemma så vi får precis rätt smak på.

Men jag rekommenderar att ni börjar väldigt strikt i 3 månader så ni får in tänket, lär kroppen (och framför allt hjärnan) att det funkar jättebra utan kolisar och gör ev övergångsproblem så kortvariga som möjligt. Mjölk är för lite fett i förhållande till kolisar. Youghurt är gränsfall, använd helst rysk.

Sen har ni världens kunskapsbank både på hårda fakta och egna erfarenheter här. Välkomna:-)

• Like 2