Bitteusa Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Jag vill inte låta gnällig, men jag har inte upplevt några förbättringar sedan jag började med LCHF för två år sedan. Jag är frisk, men skulle vilja gå ner 6-7 kilo, men i stället har jag gått upp 2 kilo och fått en putande mage som jag inte hade tidigare. Jag äter aldrig bröd, potatis, pasta eller mjöl och är restriktiv med mejeriprodukter och socker. Räknar inte ut vad jag äter utan äter på känn. Kan för mitt liv inte förstå varför det skall vara så himla svårt att gå ner dessa kilon när jag läser om hur kilona bara rasar på andra! Till råga på allt har jag också börjat snarka! Jag tror på LCHF, eller har i varje fall gjort. Vet inte vad jag skall ändra på för att gå ner dessa kilon och bli av med "brödmagen" som alltså inte skapats av bröd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Vad äter du under en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Jag skulle råda dig att använda ett kostverktyg för att få koll på ditt intag. Jag använder ett som är bra för man kan använda enheter som t ex en näve osv - http://www.kostbevakningen.se Tänk på att proteiner kan öka insulinpåslag. Ät 1 gr/kilo önskad vikt. Här en bra artikel om det. http://4health.se/minska-pa-proteinet Det kan även vara bra att ha koll lite på det totala kaloriintaget. Det är inte bra att äta för lite och inte för mkt. Edit - plus skippa mjölkprodukter och socker helt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Vad äter du under en dag? Jag börjar dagen med fettkaffe med smör och kokosolja, till lunch t ex två ägg och skinka, tonfisksallad på en halv avokado eller rökt lax med ägg. Till middag blir det biff, kyckling eller fisk med t ex broccoli, blomkål eller svamp. Under dagen dricker jag vatten, men till middagen blir det ofta ett glas vin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Jag skulle råda dig att använda ett kostverktyg för att få koll på ditt intag. Jag använder ett som är bra för man kan använda enheter som t ex en näve osv - http://www.kostbevakningen.se Tänk på att proteiner kan öka insulinpåslag. Ät 1 gr/kilo önskad vikt. Här en bra artikel om det. http://4health.se/minska-pa-proteinet Det kan även vara bra att ha koll lite på det totala kaloriintaget. Det är inte bra att äta för lite och inte för mkt. Edit - plus skippa mjölkprodukter och socker helt! Har tittat på Kostbevakningen, men tycker att det verkar vara rätt jobbigt att väga allt man äter, men jag kanske måste tänka om här! De enda mjölkprodukter jag äter är smör och emellanåt lite vispgrädde. Socker skyr jag som pesten, dock inte lätt då i stort sett "allt" innehåller socker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Kanske lite för lite mat och fett? Det var när jag började äta mer, större portioner med riktig mat och rejält med smör till som det mesta hände med vikten och jag började må mycket bättre 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Har tittat på Kostbevakningen, men tycker att det verkar vara rätt jobbigt att väga allt man äter, men jag kanske måste tänka om här! De enda mjölkprodukter jag äter är smör och emellanåt lite vispgrädde. Socker skyr jag som pesten, dock inte lätt då i stort sett "allt" innehåller socker! Man behöver inte väga det man äter på kostbevakningen. Jag höftar ganska mycket, men inte proteinerna och de är ju lätt att se på förpackningen hur mkt de väger. Som sagt man kan använda enheter som t ex en näve, 1 dl, 1 st på kostbevakningen’. Och socker, jag vet, det är svårt att undvika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pids Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Prova också att skippa vinet ett tag, det brukar kunna sätta käppar i hjulet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Prova också att skippa vinet ett tag, det brukar kunna sätta käppar i hjulet. Jepp, när jag började med LCHF hade jag helt alkoholstopp i en månad, alltså inte en enda droppe. Det var effektivt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Kanske lite för lite mat och fett? Det var när jag började äta mer, större portioner med riktig mat och rejält med smör till som det mesta hände med vikten och jag började må mycket bättre Det är ju flera som berättat det du skriver men funkar det om man bara har 6-7 kilos övervikt som man vill bli av med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Har tittat på Kostbevakningen, men tycker att det verkar vara rätt jobbigt att väga allt man äter, men jag kanske måste tänka om här! De enda mjölkprodukter jag äter är smör och emellanåt lite vispgrädde. Socker skyr jag som pesten, dock inte lätt då i stort sett "allt" innehåller socker! Nu har jag skrivit in på Kostbevakningen vad jag åt igår och det fördelar sig så här: protein 54 g 18%, fett 68 g 51%, karbs 8 g 3%. Totalt 1189 kcal. Min målvikt är 60 kg så detta var kanske lite för lite protein. Vad betyder de små staplarna längst till vänster under ingredienser? Jag åt en halv deciliter yoghurt, hur för man in vilken fetthalt det var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Kroppen, oavsett om du har en stor eller liten övervikt, ställer in sig på svält om man äter för lite mat och släpper inte ifrån sig det lagrade fettet. Äter man däremot rejält med mat och fett under en längre tid så kan kroppen känna sig lugn, den håller inte på att svälta ihjäl. Du slipper också sötsug och sug efter mat mellan målen. LCHF är ju inte en diet som går ut på att späka sig, räkna kalorier eller points, utan en njutmetod där man får äta riktigt god mat, bara man håller sig på en låg kolhydratnivå och en hög fetthalt. Socker som finns i en hel del färdigmat är lätt att undvika om man bara lagar eller köper mat på rena råvaror och inte köper det som livsmedelsindustrin kokat ihop. Just att låta bli vin är också en viktig sak om man vill gå ner, levern tar hand om alkoholen i första hand, istället för att bränna fett... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Nu har jag skrivit in på Kostbevakningen vad jag åt igår och det fördelar sig så här: protein 54 g 18%, fett 68 g 51%, karbs 8 g 3%. Totalt 1189 kcal. Min målvikt är 60 kg så detta var kanske lite för lite protein. Vad betyder de små staplarna längst till vänster under ingredienser? Jag åt en halv deciliter yoghurt, hur för man in vilken fetthalt det var? Proteinintaget var nog ok men det totala kaloriintaget verkar mkt för lite. Jag försöker äta runt 1700 kcal varje dag. Jag har samma målvikt som du, 60 kg. Jag vill inte bli smalare men fortsätter ned i vikt. Öka på med olivolja eller nåt annat fett. Jag brukar äta mandelsmör med sked om det blir för lite kalorier. Staplarna är fördelningen proteiner, fett mm Blått är fett. du behöver inte fylla i för yoghurten. Den räknar ut sånt automatiskt. Skriv grekisk yoghurt om du äter fet sådan. EDIT - och pröva en paus med vinet en månad eller nåt så att levern får börja bränna kroppsfett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Det är nåt skumt med siffrorna. Lägger man ihop de E% du anger (18% + 51% + 3%) så blir det 72% men det borde vara 100%. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Proteinintaget var nog ok men det totala kaloriintaget verkar mkt för lite. Jag försöker äta runt 1700 kcal varje dag. Jag har samma målvikt som du, 60 kg. Jag vill inte bli smalare men fortsätter ned i vikt. Öka på med olivolja eller nåt annat fett. Jag brukar äta mandelsmör med sked om det blir för lite kalorier. Staplarna är fördelningen proteiner, fett mm Blått är fett. du behöver inte fylla i för yoghurten. Den räknar ut sånt automatiskt. Skriv grekisk yoghurt om du äter fet sådan.EDIT - och pröva en paus med vinet en månad eller nåt så att levern får börja bränna kroppsfett. Så du menar att jag skall öka på fettet, trodde 51% var tillräckligt! Vet inte hur jag skall kunna komma upp till 1700 kalorier, låter mycket tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Det är nåt skumt med siffrorna. Lägger man ihop de E% du anger (18% + 51% + 3%) så blir det 72% men det borde vara 100%. Ja, snarare är nog fördelningen 46+51+3, då blir det 100%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Det är nåt skumt med siffrorna. Lägger man ihop de E% du anger (18% + 51% + 3%) så blir det 72% men det borde vara 100%. Mycket observant och det stämmer, jag adderade aldrig ihop talen. Detta är vad Kostbevakningen kom fram till och jag vet inte vad det kan vara som är fel. Trodde man kunde lita på den. Det är första gången jag använder den så jag vet inte om jag gjort något galet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Proteinintaget var nog ok men det totala kaloriintaget verkar mkt för lite. Jag försöker äta runt 1700 kcal varje dag. Jag har samma målvikt som du, 60 kg. Jag vill inte bli smalare men fortsätter ned i vikt. Öka på med olivolja eller nåt annat fett. Jag brukar äta mandelsmör med sked om det blir för lite kalorier. Staplarna är fördelningen proteiner, fett mm Blått är fett. du behöver inte fylla i för yoghurten. Den räknar ut sånt automatiskt. Skriv grekisk yoghurt om du äter fet sådan.EDIT - och pröva en paus med vinet en månad eller nåt så att levern får börja bränna kroppsfett. Så du menar att jag skall öka på fettet, trodde 51% var tillräckligt! Vet inte hur jag skall kunna komma upp till 1700 kalorier, låter mycket tycker jag! Ja, du måste nog försöka få i dig mer fett. Jag brukar ligga på 75% ungefär. Vet inte vad som anses vara lämpligt för LCHF, 80% eller nåt tror jag men du får i dig för lite iaf OCH för lite kalorier totalt. Proteinintaget är inte för stort iaf vilket brukar vara ett vanligt "fel". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Ja, snarare är nog fördelningen 46+51+3, då blir det 100%. Varför tror du att bara proteinet är fel? Jag har ju först in så exakta siffror jag kunde och så blir det galet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Varför tror du att bara proteinet är fel? Jag har ju först in så exakta siffror jag kunde och så blir det galet! Du skrev "protein 54 g 18%, fett 68 g 51%, karbs 8 g 3%" så ja la ihop 51 och 3 och så blev det 46 över och det verkar ju rimligt om man jämför gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Du skrev "protein 54 g 18%, fett 68 g 51%, karbs 8 g 3%" så ja la ihop 51 och 3 och så blev det 46 över och det verkar ju rimligt om man jämför gram. OK! Jag skrev in vad jag ätit hittills idag och då stämmer %-siffrorna. Jag har inte ätit middag än (bor i USA och är 7 timmar efter er) så jag hoppas allt stämmer vid dagens slut. Vet fortfarande inte varför det blev fel, vad man än skriver in så skall ju % bli 100! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 I vilket fall är det alldeles för lite kalorier för att en kropp ska kunna gå runt och må bra. Tacka 17 för att den håller stenhårt i vartenda gram och lägger på när den kan. Den tror ju att det är oår och litar inte på att du ger den maten den behöver 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Mycket observant och det stämmer, jag adderade aldrig ihop talen. Detta är vad Kostbevakningen kom fram till och jag vet inte vad det kan vara som är fel. Trodde man kunde lita på den. Det är första gången jag använder den så jag vet inte om jag gjort något galet. P: 54 g, 216 kcal, 25.1 E% F: 68 g, 612 kcal, 71.2 E% K: 8 g, 32 kcal, 3.7 E% Total: 860 kcal Jag har aldrig använt det verktyget. För tips om andra verktyg, kolla in följande tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jag får det oxå till 860 Kcal.. en bra frukost eller lunch! Du får mickla lite till med kostverktyget.. för att utröna huruvida det verkligen är såå lågt! Annars så.. skippa MBC.. dvs slopa frukosten och ät bara två måltider om dagen.. a 860 Kcal.. till att börja med! Sen när du gjort det och har koll på macronutrienter och micronutrienter så är det att följa sin aptitreglering. Sen det där med 1 gram protein per önskad vikt finns ingen som helst vetenskap bakom.. det till hör bantningsdelen av LCHF! Den mesta vetenskapen tyder på att ett högre proteinintag ger bättre mättnad/lägre kaloriintag under dygnet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 I vilket fall är det alldeles för lite kalorier för att en kropp ska kunna gå runt och må bra. Tacka 17 för att den håller stenhårt i vartenda gram och lägger på när den kan. Den tror ju att det är oår och litar inte på att du ger den maten den behöver Jag har hört detta tidigare men jag håller inte helt med. Jag gick igenom en svår personlig kris för några år sedan, innan jag hade hört talas om LCHF. Hela mitt inre var i uppror och jag hade mycket svårt att äta och åt därför mycket lite. På 6 veckor gick jag ner 6 kilo! Om "svältteorin" stämmer så borde det alltså inte ha hänt. Krisen gick över och sedan dess har jag hämtat igen ca 1 kg per år och de är de kilona som jag nu vill bli av med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Jag får det oxå till 860 Kcal.. en bra frukost eller lunch! Du får mickla lite till med kostverktyget.. för att utröna huruvida det verkligen är såå lågt! Annars så.. skippa MBC.. dvs slopa frukosten och ät bara två måltider om dagen.. a 860 Kcal.. till att börja med! Sen när du gjort det och har koll på macronutrienter och micronutrienter så är det att följa sin aptitreglering. Sen det där med 1 gram protein per önskad vikt finns ingen som helst vetenskap bakom.. det till hör bantningsdelen av LCHF! Den mesta vetenskapen tyder på att ett högre proteinintag ger bättre mättnad/lägre kaloriintag under dygnet! Jag behöver inte mycket till frukost, men att skippa mitt MBC skulle vara svårt! Förstår jag dig rätt när du menar att jag bör börja med 860 kcal per dag? Andra anser att jag måste äta betydligt mer, ungefär dubbelt så mycket för att gå ner i vikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jag har hört detta tidigare men jag håller inte helt med. Jag gick igenom en svår personlig kris för några år sedan, innan jag hade hört talas om LCHF. Hela mitt inre var i uppror och jag hade mycket svårt att äta och åt därför mycket lite. På 6 veckor gick jag ner 6 kilo! Om "svältteorin" stämmer så borde det alltså inte ha hänt. Krisen gick över och sedan dess har jag hämtat igen ca 1 kg per år och de är de kilona som jag nu vill bli av med! Svältteorin hör nog mer hemma i högkolisvärlden där man skall äta var tredje timma för att inte svimma av hunger/lågt blodsocker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jo men alla kan gå ner tillfälligt på svältkost. Det vet vi ju allihop som kört flygvärdinnedieten, rigshospitalets kur, grönsaksjuicefastor, pulverdieter och allt vad vi har provat . Sen går man upp allt man tappat (och lite till) när man börjar äta igen. LCHF som fullvärdig kost som innehåller det kroppen behöver är en viktnormaliserande kost. Men så länge kroppen inte kan lita på att den får vad den behöver kommer den alltid att samla på sej när den kan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jag behöver inte mycket till frukost, men att skippa mitt MBC skulle vara svårt! Förstår jag dig rätt när du menar att jag bör börja med 860 kcal per dag? Andra anser att jag måste äta betydligt mer, ungefär dubbelt så mycket för att gå ner i vikt! Mnjae.. menar 860 Kcal två gånger om dagen.. det är mer i överenstämmelse med vad en vuxen kvinna behöver i genomsnitt! Grejen är att jag oxå åt frukost i början av LCHF.. då var det väldigt viktigt.. för att inte bli vrålhungrig före lunch! Sen så testade jag MBC.. då blev jag inte hungrig alls vid lunch.. så det fick jag sluta med fortare än kvickt! Efter ett tag.. på en semester där jag bevistade olika hotell/BoB.. kom jag på att två måltider om dagen var det jag mådde bäst på. Sen frukost/lunch och sen middag.. perfekt för min kropp! Testa slät kopp kaffe till frukost! Väldigt mycket handlar om betingade reflexer.. man blir hungrig/sugen vid samma tider man är van att äta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Man behöver inte väga det man äter på kostbevakningen. Jag höftar ganska mycket, men inte proteinerna och de är ju lätt att se på förpackningen hur mkt de väger. Som sagt man kan använda enheter som t ex en näve, 1 dl, 1 st på kostbevakningen’. Och socker, jag vet, det är svårt att undvika. Har tittat på Kostbevakningen, men tycker att det verkar vara rätt jobbigt att väga allt man äter, men jag kanske måste tänka om här! De enda mjölkprodukter jag äter är smör och emellanåt lite vispgrädde. Socker skyr jag som pesten, dock inte lätt då i stort sett "allt" innehåller socker! Vad är det för matvaror du menar när du skriver "i stort sett allt innehåller socker"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Man behöver inte väga det man äter på kostbevakningen. Jag höftar ganska mycket, men inte proteinerna och de är ju lätt att se på förpackningen hur mkt de väger. Som sagt man kan använda enheter som t ex en näve, 1 dl, 1 st på kostbevakningen’. Och socker, jag vet, det är svårt att undvika. Har tittat på Kostbevakningen, men tycker att det verkar vara rätt jobbigt att väga allt man äter, men jag kanske måste tänka om här! De enda mjölkprodukter jag äter är smör och emellanåt lite vispgrädde. Socker skyr jag som pesten, dock inte lätt då i stort sett "allt" innehåller socker! Vad är det för matvaror du menar när du skriver "i stort sett allt innehåller socker"? Här i USA säger man att 80% av det som finns i livsmedelsaffärer innehåller socker och jag tror det är lika illa i Sverige. Jag var där för några veckor sedan och försökte hitta skinka utan tillsatt socker och det fanns inte. Här har jag lyckats hittat en sort utan socker. Så det mesta som är förpackat innehåller socker i en eller annan form. Försöker köpa så "ren" och oprocessad mat som möjligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Precis! Det är mycket lättare om man skippar den färdiggjorda maten och lagar själv från grunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Precis! Det är mycket lättare om man skippar den färdiggjorda maten och lagar själv från grunden. Absolut! Men om man nu vill ha skinka eller bacon så är sockret där! Det är säkert ingen större fara om man håller sig till ren mat för övrigt. Men det är irriterande att det är på det sättet. Ta majonnäs t ex som är en icke söt vara, men jag har inte hittat någon utan socker så majonnäs gör jag alltid själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Märket Brödernas (välrökt skinka/långrökt skinka) innehåller inget socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jokkmokks korv och rökeri har också skinka helt utan socker. Lavkokt, lavrökt, samt samisk rökt skinka. Den kokta har jag inte smakat, men de båda rökta är jättegoda! Olika lufttorkade skinkor (Parma, Serrano etc.) är också ofta utan socker, dock inte alltid. Men jag tycker också att det "finns socker i allt". Och att göra själv från grunden, det beror ju på vad man vill ha också. Och på vad som går att få tag på. Någon som sett färskt sidfläsk i butik nyligen? Alltså inte rimmat eller behandlat på annat sätt... Inte är det stapelvara, på samma sätt som bacon. Slutligen är det definitivt en prisfråga också. De sorterna med minst tillsatser är inte "veckans shop express- erbjudande" direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Färskt sidfläsk ser jag bara periodvis i mitt lokala Hemköp (Sabis), från Nibble Gårdsgris, så det gäller att passa på när man ser det i hyllan. Jag tänker att de kanske inte har så stor produktion att det räcker till att leverera kontinuerligt, Själv tycker jag att det är enklast att steka sidfläsket i ugnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Det är klart man går ned i vikt utav svält, se på aneroktiker, men det är ju skillnad på att gå ned och gå ned. Vid svält väljer kroppen att först och främst förbränna muskler istället för fett och det leder ju till en kropp med mindre muskler och då även en sänkt förbränning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
einarssonannika Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Vilken blodgrupp har du? Gå in på Ulrika Davidssons hemsida och läs. Jag har blodgrupp A och enligt blodgruppsdieten så passar inte lchf denna gruppen. Jag börjar tro att det stämmer till viss del iallafall. Alla är vi olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Jag är lite tveksam till det där att äta efter blodgrupp. Jag har blodgrupp A, men LCHF är det första som fungerat på längre sikt. Och jag har prövat en hel del dieter. Så att vi alla är olika tror jag mer på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Ärligt talat så blir jag bedrövad av detta...jag trodde Ulrika var en bra representant för sund kost...men det här luktar lurendrejeri lång väg. Hon gör ett antal rent sensationella påståenden om olika blodgrupper om vilken kost de bör äta och vilka sjukdomar de kan drabbas av. Hon bygger sina påståenden på en bok som bara går att låna på biblioteket! Ett exempel på ett påstående som kan vara helt fel och leda till allvarliga konsekvenser, död! (t ex om någon med blodgrupp B ser detta som ett frikort för att slippa hjärtsjukdom och då väljer att slarva med kosten) Utdrag från Davidssons sida om Blodgrupp B (1): "blodgrupp som står emot dagens svåra sjukdomar t ex hjärtsjukdomar och cancer." Den här texten kan man läsa på PublMed (2): Group non-O is associated with increased mortality in patients with ischemic heart disease. Naturligtvis kan det vara så att vissa saker stämmer med det hon säger men det kan lika gärna vara helt fel, antagligen är det slumpen som avgör. Ett tungt ansvar vilar på Ulrika! Edit:Dessutom hittade jag boken på Bokus så den verkar trots allt att gå att köpa! (3) Utdrag från Davidssons sida om blodgrupp 0: (4) ”Ät rätt efter din blodgrupp” skriven av Peter D´Adamo och James D´Adamo (finns inte att köpa utan måste lånas på biblioteket) (1) http://ulrikadavidsson.se/blodgrupp-b (2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20371059 (3) http://www.bokus.com/bok/9780399142550/eat-right-4-your-type/ (4) http://ulrikadavidsson.se/blodgrupp-0 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Utan att ha läst låter det lite som astrologi, jag är ytterst skeptisk. Vet inte vem Ulrika Davidsson är heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Inlägg från kostdoktorn själv http://forum.kostdoktorn.se/topic/2407-kostdoktorn-blodgruppskost/ Det finns inget vettigt vetenskapligt stöd för blodgruppsdieten. Det är ungefär som astrologi och horoskop, blir det bra råd beror det knappast på just din blodgrupp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 "Jack of all trades, master of none" är intrycket jag får av Ulrika Davidsson. Vill man ta reda på vilken diet som är på modet för stunden kan man gå in på bokavdelningen i närmaste ICA Maxi och se vilken kokbok UD gett ut nu. Följ pengarna. Själv är jag ett motbevis till "blodgruppsdieten" som varande en A som mår bäst av nötkött. Enligt denna pseudovetenskap ska jag alltså vara vegetarian. Fast jag kanske är en pseudovegetarian, äter bara vegetarianer. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Ulrika Davidsson har väl hoppat från den ena dieten till den andra dom senaste åren. GI, Raw Food, LCHF, 5:2 mm. Jag tycker att trovärdigheten försvinner lite då. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Jag skulle inte överleva om jag skulle försöka äta efter den dieten, då det mesta jag ska äta enligt boken (AB+) är sånt jag inte tål... I och för sig - alternativ bantningsmetod kanske! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Lisabet Posted January 3, 2015 Popular Post Share Posted January 3, 2015 Blodgruppsdieten tror jag inte på. Det skulle ju innebära att man skulle äta olika mat i samma familj. T ex min familj när jag var barn: mina föräldrar hade blodgrupp A resp. B. Av oss barn har två A, en har 0 och jag har AB. Det skulle innebära fyra olika sätt att äta – inte sannolikt att det är vettigt ur ett evolutionsperspektiv. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Blodgruppsdieten tror jag inte på. Det skulle ju innebära att man skulle äta olika mat i samma familj. T ex min familj när jag var barn: mina föräldrar hade blodgrupp A resp. B. Av oss barn har två A, en har 0 och jag har AB. Det skulle innebära fyra olika sätt att äta – inte sannolikt att det är vettigt ur ett evolutionsperspektiv. Nä, vi satt nog inte i grottan och funderade på vem som skulle äta vad efter vilken blodgrupp man hade. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Har någon postulerat en hypotes som försöker förklara hur blodgrupperna passar samman med olika "dieter"? Tror inte det. En sådan hypotes måste, som jag ser det, inkludera en förklaringsmodell för hur våra förfäder under miljontals år utan undantag lyckades pricka rätt bland de olika alternativen - för varenda en av oss som nu lever har en obruten kedja av framgångsrikt reproducerande förfäder bakom oss. Finns det blodgrupper motsvarande människans bland övriga primater och däggdjur vore det fint om hypotesen tog hänsyn till dessa också 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Inte för att jag riktigt tror på detta med blodgruppsteorin, men vad jag har förstått, så menar författaren till boken Ät rätt för din blodgrupp? att vi i begynnelsen bara var nollor, och en nolla är jag än idag Han menar att de andra blodgrupperna liksom har tillkommit efter grottstadiet så att säga ... hmm ...så då behövde man inte välja, alla var ämnade till att äta rött kött och fisk, punkt slut 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Har någon postulerat en hypotes som försöker förklara hur blodgrupperna passar samman med olika "dieter"? Tror inte det. En sådan hypotes måste, som jag ser det, inkludera en förklaringsmodell för hur våra förfäder under miljontals år utan undantag lyckades pricka rätt bland de olika alternativen - för varenda en av oss som nu lever har en obruten kedja av framgångsrikt reproducerande förfäder bakom oss. Finns det blodgrupper motsvarande människans bland övriga primater och däggdjur vore det fint om hypotesen tog hänsyn till dessa också Författaren Dr Peter J. A`damo & Catherine Whitney har någon form av förklaring till hur olika blodgrupper passar samman med olika dieter i boken "Ät rätt för din blodgrupp" http://www.bokus.com/bok/9789163117022/at-ratt-for-din-blodgrupp-3u/?gclid=CNSy-tPD-MICFYH2cgodnzQARw En bok som jag läste 2007 och faktiskt fann lite intressant, de pratar mycket om lektiner i olika födoämnen och hur de reagerar med våra blodgrupper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts