sjesther Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Hur i all världen lyckas ni? Jag är såååå missnöjd. Jag syndade idag. Lösgodis. Jag är så ofantligt ledsen för detta. Hur klarar ni att bryta sockerberoendet? Har så otroligt svårt för att hålla mig ifrån socker när jag känner mig ledsen ochbesviken på mig själv. Några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 För "vanliga" räcker det med att börja äta riktig mat utan socker och mjöl och med mycket fett i för att sockersuget ska försvinna — problemet löst. För oss med ett regelrätt beroende av substansen socker är det svårare. Hjärnan lägger krokben och fjärrstyr oss som robotar och rätt som det är, alla goda föresatser till trots, köper vi och äter godis. Den som har ett beroende och vill bryta det måste vara extremt noga med att inte ta minsta lilla av ämnet i fråga och vara vaksam på när hjärnan vill lura en att ändå göra det. Till exempel när man känner sig ledsen, eller vilka andra känslolägen och situationer som har brukat framkalla missbruksbeteendet förut. Det är svårt, men absolut genomförbart, och så värt det! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjesther Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 För "vanliga" räcker det med att börja äta riktig mat utan socker och mjöl och med mycket fett i för att sockersuget ska försvinna — problemet löst. För oss med ett regelrätt beroende av substansen socker är det svårare. Hjärnan lägger krokben och fjärrstyr oss som robotar och rätt som det är, alla goda föresatser till trots, köper vi och äter godis. Den som har ett beroende och vill bryta det måste vara extremt noga med att inte ta minsta lilla av ämnet i fråga och vara vaksam på när hjärnan vill lura en att ändå göra det. Till exempel när man känner sig ledsen, eller vilka andra känslolägen och situationer som har brukat framkalla missbruksbeteendet förut. Det är svårt, men absolut genomförbart, och så värt det! Tack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Ett sätt kan vara att fokusera och berömma dig för de dagar du klarar att avstå istället för att må illa över de gånger det inte gick. Skuld och skamkänslor är inte bra utan fokusera på det positiva 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Läs Mys blogg lchfingenjören. Hon har massor med vertyg hur man piskar ett sockertroll till underkastelse och hur man reser sej igen när man blivit golvad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Ett sätt kan vara att fokusera och berömma dig för de dagar du klarar att avstå istället för att må illa över de gånger det inte gick. Skuld och skamkänslor är inte bra utan fokusera på det positiva Håller helt med. Skuld och skamkänslor är helt meningslöst. Tänk långsiktigt och det är ju så himla bra för LCHF funkar ju vad man än har får mål, ökat välmående, att bli frisk eller viktnedgång. När du märker effekten så trillar du dit mer sällan, jag lovar. Har du ätit godis och börjar ångra dig ta en stor bit ost eller nåt annat fett så kommer inte suget tillbaka för tillfället, sen så straffa inte dig själv utan upp på banan igen så fort som möjligt. Tänk alltid långsiktigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Mnja.. med en sådan synd kan det bara återgäldas/sonas med någon form av botgörning.. såå.. ägg o bacon till frukost i 7 dar! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jag hade ett liknande inlägg om detta; demoner och fusk, känsloätare. Fick många fina svar och tips där, läs om du vill 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Hur i all världen lyckas ni? Jag är såååå missnöjd. Jag syndade idag. Lösgodis. Jag är så ofantligt ledsen för detta. Hur klarar ni att bryta sockerberoendet? Har så otroligt svårt för att hålla mig ifrån socker när jag känner mig ledsen ochbesviken på mig själv. Några tips? Man lyckas när man slutar vara ledsen och tycka synd om sig själv för att ha ätit något man förbannat. Det fixar man t.ex genom att äta annat istället.... något som är hälsosamt och man älskar Jag bytte sega råttorna mot paprikabitar och ölkorv. Dem tillåter jag mig äta hur mycket som helst och när som helst utan restriktioner. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piamia Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Det är nog ofrånkomligt att "trilla dit" någon gång, jag känner igen mig själv. Så visst kan man falla, men man kan också alltid resa sig igen. Blicka framåt! Det blir allt lättare och fallen allt ovanligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Nybörjarångest är en rå grej. Efter fyra år bryr jag mig inte. Missförstå mig rätt. Jag får inte ångest över en eller två nävar chips, för jag vet att nästa dag och antagligen nästa månad eller till och med nästa två månaderna kommer jag inte göra likadant. Det är ju efter alla dessa år man inser att man är omprogrammerad, dock inte indoktrinerad. Om jag känner mig nere blir det kaffe eller mejerier. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts