Jump to content

Kan man födas med leptinbrist?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej i sommarhettan!

Några bekanta till min syster har en son med viktproblem, då han- enligt dem- ända sedan födseln kan äta hur mycket som helst. Trots detta är han ALLTID hungrig och känner sig aldrig mätt. Jag började direkt tänka att han har brist på leptin! Men kan man födas med leptinbrist?  Kan man med ett test (t.ex. blodprov eller urinprov) se om man har brist på leptin?

Hej i sommarhettan!

Några bekanta till min syster har en son med viktproblem, då han- enligt dem- ända sedan födseln kan äta hur mycket som helst. Trots detta är han ALLTID hungrig och känner sig aldrig mätt. Jag började direkt tänka att han har brist på leptin! Men kan man födas med leptinbrist?  Kan man med ett test (t.ex. blodprov eller urinprov) se om man har brist på leptin?

Ja men vad jag förstår så är det mkt ovanligt men det kan finnas andra orsaker till att leptintillgången blir störd, t ex hjärnskada efter olycka. Robert Lustig, barnläkare och författare till boken Fat Chance, finns även i svensk översättning, är leptinexpert. Han har en hemsida vad jag förstår, googla.

• Like 2

Man kan också bli resistent mot leptin, precis som mot insulin. Jag håller med om rekommendationen att läsa Robert Lustig för närmare information. Finns också denna som avhandlar endast just leptin: http://www.bokus.com/bok/9781933927251/mastering-leptin-your-guide-to-permanent-weight-loss-and-optimum-health/

Här en studie som nämner leptinresistens hos barn, gjord endast fem år efter att man upptäckte leptin: http://ajcn.nutrition.org/content/69/3/388.long

(googlade leptin resistance children)

• Like 1

Man behöver inte ha Leptinbrist.. eller rättare sagt det har man sällan.. utan feta har oftast förhöjda halter.. som motsvarar deras välfyllda fettdepåer.. grejen är att de är immuna mot dess signaler.

Man behöver inte ha Leptinbrist.. eller rättare sagt det har man sällan.. utan feta har oftast förhöjda halter.. som motsvarar deras välfyllda fettdepåer.. grejen är att de är immuna mot dess signaler.

Men när det gäller ett litet barn som inte kan sluta äta måste det väl ändå handla om leptinbrist, alltså om det över huvudtaget har nåt med det hormonet att göra. Vad jag förstår så menar även Lustig att höga insulinnivåer blockerar leptinet. Har försökt googla på om det finns nåt test men har inte hittat nåt.

Men när det gäller ett litet barn som inte kan sluta äta måste det väl ändå handla om leptinbrist. Vad jag förstår så menar även Lustig att höga insulinnivåer blockerad leptinet. Har försökt googla på om det finns nåt test men har inte hittat nåt.

De feta var väl oxå barn en gång i tiden.. och hungriga antar jag?

Det kan vara som du säger.. men det troligaste och vanligaste verkar vara resistens mot Leptins signaler.. och det kan ju vara som så att de var det från början?

Sen kan en dålig kost på det med massa socker och hyperinsulinemi antagligen förvärra det hela?

• Like 1

Leptin har en mer långsiktig verkan.. och gör att man förblir ohungrig i princip.

CCK har en snabbare verkan och får som regel som konsekvens att man inte vill äta mer.. dvs det handlar mer om mättnad!

"CCK utsöndras vid höga fettnivåer i födan. Detta medför:

• Minskar magsaftsbildandet
  • Utsöndrar galla
  • Hämmar tömningen av magsäcken
  • Stimulerar pankreas att utsöndra enzymer som bryter ner makronutrienter (lipaser, amylaser och proteaser)
  • Stimulerar insulinsinsöndringen i egenskap av inkretin"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolecystokinin

Mer på engelska Wiki!

http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinin

Barnet borde äta mer fett och helt lägga ner socker och mjölprodukter precis som alla vi andra. 

Mjöl och socker orsakar att vi snabbt  blir hungriga igen och de är beroendeframkallande. Barn som vaknar mycket tidigt på morgonen är ett typiskt exempel. Barn som mycket ofta är hungriga ett annat.

Har du studerat och tänkt på hur hen äter/vad/när? Jag vågar sätta en slant på att det är mycket socker och mjölmat som äts/dricks.

Jag tror också att det har betydelse vad mamman åt under graviditeten, jag är övertyga om att barn kan födas med sockerberoende. 

• Like 2

• 3 weeks later...