Athenasmatte Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Hej i sommarhettan! Några bekanta till min syster har en son med viktproblem, då han- enligt dem- ända sedan födseln kan äta hur mycket som helst. Trots detta är han ALLTID hungrig och känner sig aldrig mätt. Jag började direkt tänka att han har brist på leptin! Men kan man födas med leptinbrist? Kan man med ett test (t.ex. blodprov eller urinprov) se om man har brist på leptin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Hej i sommarhettan! Några bekanta till min syster har en son med viktproblem, då han- enligt dem- ända sedan födseln kan äta hur mycket som helst. Trots detta är han ALLTID hungrig och känner sig aldrig mätt. Jag började direkt tänka att han har brist på leptin! Men kan man födas med leptinbrist? Kan man med ett test (t.ex. blodprov eller urinprov) se om man har brist på leptin? Ja men vad jag förstår så är det mkt ovanligt men det kan finnas andra orsaker till att leptintillgången blir störd, t ex hjärnskada efter olycka. Robert Lustig, barnläkare och författare till boken Fat Chance, finns även i svensk översättning, är leptinexpert. Han har en hemsida vad jag förstår, googla. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Man kan också bli resistent mot leptin, precis som mot insulin. Jag håller med om rekommendationen att läsa Robert Lustig för närmare information. Finns också denna som avhandlar endast just leptin: http://www.bokus.com/bok/9781933927251/mastering-leptin-your-guide-to-permanent-weight-loss-and-optimum-health/ Här en studie som nämner leptinresistens hos barn, gjord endast fem år efter att man upptäckte leptin: http://ajcn.nutrition.org/content/69/3/388.long (googlade leptin resistance children) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Jag har boken. Man bör veta att Byron J Richards inte är en vän av LCHF eller Atkins. Hans idéer går nog däremot att kombinera med lågkolhydrat vad han än säger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Lustigs Fat Chance heter Socker, din värsta fiende. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Tack för alla svar! =). Hoppas detta kan hjälpa dem! Kan man ta ett test för att se om man har brist på leptin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Man behöver inte ha Leptinbrist.. eller rättare sagt det har man sällan.. utan feta har oftast förhöjda halter.. som motsvarar deras välfyllda fettdepåer.. grejen är att de är immuna mot dess signaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Man behöver inte ha Leptinbrist.. eller rättare sagt det har man sällan.. utan feta har oftast förhöjda halter.. som motsvarar deras välfyllda fettdepåer.. grejen är att de är immuna mot dess signaler. Men när det gäller ett litet barn som inte kan sluta äta måste det väl ändå handla om leptinbrist, alltså om det över huvudtaget har nåt med det hormonet att göra. Vad jag förstår så menar även Lustig att höga insulinnivåer blockerar leptinet. Har försökt googla på om det finns nåt test men har inte hittat nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Men när det gäller ett litet barn som inte kan sluta äta måste det väl ändå handla om leptinbrist. Vad jag förstår så menar även Lustig att höga insulinnivåer blockerad leptinet. Har försökt googla på om det finns nåt test men har inte hittat nåt. De feta var väl oxå barn en gång i tiden.. och hungriga antar jag? Det kan vara som du säger.. men det troligaste och vanligaste verkar vara resistens mot Leptins signaler.. och det kan ju vara som så att de var det från början? Sen kan en dålig kost på det med massa socker och hyperinsulinemi antagligen förvärra det hela? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Leptin har en mer långsiktig verkan.. och gör att man förblir ohungrig i princip. CCK har en snabbare verkan och får som regel som konsekvens att man inte vill äta mer.. dvs det handlar mer om mättnad! "CCK utsöndras vid höga fettnivåer i födan. Detta medför: Minskar magsaftsbildandet Utsöndrar galla Hämmar tömningen av magsäcken Stimulerar pankreas att utsöndra enzymer som bryter ner makronutrienter (lipaser, amylaser och proteaser) Stimulerar insulinsinsöndringen i egenskap av inkretin" http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolecystokinin Mer på engelska Wiki! http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Barnet borde äta mer fett och helt lägga ner socker och mjölprodukter precis som alla vi andra. Mjöl och socker orsakar att vi snabbt blir hungriga igen och de är beroendeframkallande. Barn som vaknar mycket tidigt på morgonen är ett typiskt exempel. Barn som mycket ofta är hungriga ett annat. Har du studerat och tänkt på hur hen äter/vad/när? Jag vågar sätta en slant på att det är mycket socker och mjölmat som äts/dricks. Jag tror också att det har betydelse vad mamman åt under graviditeten, jag är övertyga om att barn kan födas med sockerberoende. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Leptin överförs i väldigt stor mängd från mamman till barnet via modersmjöken den s.k. "råmjölken" vid första amningen. Mig veterligen finns det ingen enkel metod att mäta leptin från ett vanligt blodprov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Jag har för mig att jag någonstans har läst att människor med Downs syndrom ofta har fel på leptinnivåerna, men om det är brist på hormonet i sig, resistens eller brist på receptorer eller något annat vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts