sillen Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Vad gör jag för fel? Jag har ätit ost, bacon, äggröra, lax, kyckling, kalkon, kalv. Som tillbehör har jag ätit blomkål, squash, färsk spenat, broccoli, gurka, tomat, sallad. Hollandaise, kryddsmör, olivolja. Inte ätit några enorma mängder av något, oftast 2 mål/dag, inte småätit. Bara druckit vatten, torrt vin och kaffe med grädde. Vad som kanske kan vara lite speciellt för mig är att jag är f.d. ätstörd, och att mina ätstörningar började med att jag har mycket låg förbränning (ligger strax utanför normalvärdena på tyroidea men läkaren vill ej diagnosticera mig med hypotyreos). Har tidigare alltså både svält, spytt, hetstränat, ätit laxerande osv för att hålla vikten. Sist jag var smal var 2011, vägde runt 55 kg då, till följd av att ha levt på tonfisk och funlight i 3 månader. Sedan dess har jag långsamt gått upp i vikt, trots ett i övrigt hälsosamt leverne (med vissa återfall i svält osv, då jag gått ner i vikt tillfälligt). Tänkte att LCHF kunde innebära att både slippa vara fet och att konstant banta/ha ångest. Men mitt midjemått var 74 cm för en vecka sedan, när jag började, och idag är det 81. Och vad jag fattar så har jag ätit enligt konstens alla regler..? Ska jag ändra något? Min ryggmärgsreaktion på att märka att jag gått upp i vikt är att spy, promenera några mil och sedan sluta äta. Så det är lite svårt för mig att fortsätta äta nu, men jag vill prova ett tag till. Jag kanske är svullen av hormoner eller värmen eller nåt. Men blir jätteglad om ni kan hjälpa mig att felsöka? Så att jag kan känner att jag försöker fullt ut. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Hur lång är du? LCHF är en viktnormaliserande kost som gör att din kropp mår sitt bästa. Det är inte säkert att ditt huvud och Moder Natur är överens om din idealvikt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Birgitta Höglund Posted July 26, 2014 Popular Post Share Posted July 26, 2014 Den senaste veckans värme gör att vi är många som samlar på oss vätska, magen ökar i omfång av det. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Jag håller med ovanstående. En förändring av midjemåttet på sju centimeter på en vecka, måste bero på vätska. Jag har svårt att tro, att fett kan vare sig öka eller minska riktigt så snabbt. Kämpa på och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Hur lång är du? LCHF är en viktnormaliserande kost som gör att din kropp mår sitt bästa. Det är inte säkert att ditt huvud och Moder Natur är överens om din idealvikt Är kort, 1,65, så det är inte det. Har absolut en hel del överskottsfett på kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Den senaste veckans värme gör att vi är många som samlar på oss vätska, magen ökar i omfång av det. Ja, det kan du kanske ha rätt i? Imorse var midjemåttet 78, nu är det 81 utan att jag ätit sedan dess... Så det varierar uppenbarligen en hel del Kämpar på och hoppas på svalare väder! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Om man säger som så.. man brukar säga att 1 cm i midjan brukar motsvara cirka ett kilo i vikt! Såå.. mellan tummen o pekfingret.. så skulle du då altså ha ätit 1000 Kcal extra varje dag.. utöver ditt energibehov! Sånt borde du ha märkt.. om inte annat så blir man äckligt mätt. Och allt det under en av de hetaste perioderna i landet.. där då jag knappast orkar/vill äta något alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Sanne Lannizter Posted July 28, 2014 Popular Post Share Posted July 28, 2014 Det kan bero på så mycket egentligen. Värmen och man sväller (har jag själv gjort), att din kropp och mage försöker anpassa sig till en ny kost, den kan alltid bli lite orolig och bubblig, svullen när man byter kost. Brukar stabiliseras efter en vecka till 10 dagar. Det kan vara mens om man är kvinna. Sen skulle jag inte börjat experimentera med kosten förrän du har försökt i iallafall tre månader. Så att du går och spyr och slutar äta gör att kroppen blir väldigt stressad och rädd och inte riktigt reagerar som du vill. Så försök, även om jag kan förstå att det är fruktansvärt svårt, att äta som du gjort utan att bli orolig och stressad över ditt midjemått. Försök att inte sluta äta om du verkligen är hungrig och gärna inte spy. Din kropp behöver läkas inifrån och ut och det tar lite tid.Min kropp är också lite misshandlad så den är också lite motsträvig ibland men det är bara att fortsätta med lchf och en dag kommer den att lita på dig igen. Det är lite som en slagen hund, det krävs tid och kärlek för att få tillbaka förtroendet 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 1, 2014 Author Share Posted August 1, 2014 Det kan bero på så mycket egentligen. Värmen och man sväller (har jag själv gjort), att din kropp och mage försöker anpassa sig till en ny kost, den kan alltid bli lite orolig och bubblig, svullen när man byter kost. Brukar stabiliseras efter en vecka till 10 dagar. Det kan vara mens om man är kvinna. Sen skulle jag inte börjat experimentera med kosten förrän du har försökt i iallafall tre månader. Så att du går och spyr och slutar äta gör att kroppen blir väldigt stressad och rädd och inte riktigt reagerar som du vill. Så försök, även om jag kan förstå att det är fruktansvärt svårt, att äta som du gjort utan att bli orolig och stressad över ditt midjemått. Försök att inte sluta äta om du verkligen är hungrig och gärna inte spy. Din kropp behöver läkas inifrån och ut och det tar lite tid. Min kropp är också lite misshandlad så den är också lite motsträvig ibland men det är bara att fortsätta med lchf och en dag kommer den att lita på dig igen. Det är lite som en slagen hund, det krävs tid och kärlek för att få tillbaka förtroendet Tack! Fint skrivet och jag tror du har rätt. Uppdatering: nu (när det är mer normal temperatur) har mitt midjemått gått tillbaka till 74. Det har dock inte minskat mer än så. Känner mig dock smalare över höfter och lår, och det är där jag har mina fettdepåer, så det är nog bara naturligt. Hållt på i två veckor nu och mår bra i kroppen. Sover bra (och mycket), känner mig lugn, sällan hungrig, rätt låg ångestnivå. Vaknar med platt mage på morgonen och har ändå energi att jobba, promenera, träna lite lågintensivt. Känner mig frisk. Inget sug att bryta dieten. Drömde till och med en mardröm inatt om att jag råkat äta bröd haha. Det enda jobbiga jag märkt hittills är att jag blir extremt lättpåverkad av vin och även rätt bakfull på bara två glas. Och att det känns i princip omöjligt att äta något "i farten" från 7Eleven eller liknande. Man måste laga och planera rätt mycket. Men det är rätt kul, hittills. Kommer nog fortsätta 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted August 1, 2014 Share Posted August 1, 2014 ... Och att det känns i princip omöjligt att äta något "i farten" från 7Eleven eller liknande. Man måste laga och planera rätt mycket. Tips på "mat i farten": * färdigskivad ost * mandlar eller nötter * vissa ställen säljer färdigkokta ägg * sallader (åtminstone på en del ställen finns sallader UTAN pasta/quinoa o liknande) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Nu har jag hållt på snart en månad, senaste tiden mkt strikt (5-10 gram kolhydrater per dag och äter rätt lite, oftast bara ett riktigt mål mat (middag) och kanske några ostkuber under eftermiddagen). Tränar inte intensivt men gör lite styrkeövningar, promenerar, rider, och är ute mycket och jobbar fysiskt en del. Och jag har nog gått ner litegrann, men det är fortfarande EXTREMT långsamt! Jag har sagt att jag ska hålla på i tre månader, men i den här takten kommer jag inte tappa mer än nåt kilo till. Och då är det ändå ett kvartal av strikt diet... Mår visserligen bra under tiden, men det är frustrerande att det är så segt. Kommer nog testa att sätta mig på spinningcykeln en timme om dagen en period och se om det får fart på det hela. Men hade ärligt talat hoppats att jag skulle slippa. Känns inte som att någon annan som äter lchf behöver det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Nu har jag hållt på snart en månad, senaste tiden mkt strikt (5-10 gram kolhydrater per dag och äter rätt lite, oftast bara ett riktigt mål mat (middag) och kanske några ostkuber under eftermiddagen). Tränar inte intensivt men gör lite styrkeövningar, promenerar, rider, och är ute mycket och jobbar fysiskt en del. Och jag har nog gått ner litegrann, men det är fortfarande EXTREMT långsamt! Jag har sagt att jag ska hålla på i tre månader, men i den här takten kommer jag inte tappa mer än nåt kilo till. Och då är det ändå ett kvartal av strikt diet... Mår visserligen bra under tiden, men det är frustrerande att det är så segt. Kommer nog testa att sätta mig på spinningcykeln en timme om dagen en period och se om det får fart på det hela. Men hade ärligt talat hoppats att jag skulle slippa. Känns inte som att någon annan som äter lchf behöver det? Men är det inte så att du äter för lite då? Om kroppen inte får sitt grundbehov tillfredsställt håller den ju stenhårt i allting för den förväntar sej svält. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Nu har jag hållt på snart en månad, senaste tiden mkt strikt (5-10 gram kolhydrater per dag och äter rätt lite, oftast bara ett riktigt mål mat (middag) och kanske några ostkuber under eftermiddagen). Tränar inte intensivt men gör lite styrkeövningar, promenerar, rider, och är ute mycket och jobbar fysiskt en del. Och jag har nog gått ner litegrann, men det är fortfarande EXTREMT långsamt! Jag har sagt att jag ska hålla på i tre månader, men i den här takten kommer jag inte tappa mer än nåt kilo till. Och då är det ändå ett kvartal av strikt diet... Mår visserligen bra under tiden, men det är frustrerande att det är så segt. Kommer nog testa att sätta mig på spinningcykeln en timme om dagen en period och se om det får fart på det hela. Men hade ärligt talat hoppats att jag skulle slippa. Känns inte som att någon annan som äter lchf behöver det? Jag tror att du har lite fel inställning. Det är ganska meningslöst att ägna sig åt "diet"-bantning...man äter på ett visst sätt under en tid och återgår sedan till det "normala"...det kommer nästan oundvikligen att leda till att du går upp igen. Om man istället ser LCHF som en livsstil och du håller dig till det resten av livet och du går ner några kilo i kvartalet så kommer det ju på 1-2 års sikt leda till lysande resultat...du är ju objektivt sett ganska smal så det finns ju inte jättemycket att hämta om du på något sätt missnöjd med din kropp är det antagligen styrketräning som gäller...Zepp brukar klistra in en del bra bilder på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Men är det inte så att du äter för lite då? Om kroppen inte får sitt grundbehov tillfredsställt håller den ju stenhårt i allting för den förväntar sej svält. Det där stämmer ju bara till viss del, kroppen är ju inte alkemist liksom. Och jag äter ändå tills jag blir mätt osv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Jag tror att du har lite fel inställning. Det är ganska meningslöst att ägna sig åt "diet"-bantning...man äter på ett visst sätt under en tid och återgår sedan till det "normala"...det kommer nästan oundvikligen att leda till att du går upp igen. Om man istället ser LCHF som en livsstil och du håller dig till det resten av livet och du går ner några kilo i kvartalet så kommer det ju på 1-2 års sikt leda till lysande resultat...du är ju objektivt sett ganska smal så det finns ju inte jättemycket att hämta om du på något sätt missnöjd med din kropp är det antagligen styrketräning som gäller...Zepp brukar klistra in en del bra bilder på detta. Jag har inget emot lchf som livsstil, men huvudanledningen att jag håller på med det är ju att gå ner i vikt. Det är ju ändå en kostnad att i princip inte kunna äta på restaurang, ta en drink, bli bortbjuden på middag utan besvär, osv. Tycker dessutom att koncentrationen påverkats en del och sömnbehovet ökat. Har inget emot det om det ger resultat, men om det inte händer något så känns det ju rätt onödigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Jag har inget emot lchf som livsstil, men huvudanledningen att jag håller på med det är ju att gå ner i vikt. Det är ju ändå en kostnad att i princip inte kunna äta på restaurang, ta en drink, bli bortbjuden på middag utan besvär, osv. Tycker dessutom att koncentrationen påverkats en del och sömnbehovet ökat. Har inget emot det om det ger resultat, men om det inte händer något så känns det ju rätt onödigt. Några undantag per vecka i en övrigt sund LCHF livsstil tror jag inte är några problem alls...men det är klart vill man gå ner snabbt så är det ett bekymmer... För snabb viktnedgång om man är i princip normalviktig skulle jag rekommendera LCHF kombinerat med fasta och ett hårt träningspass under fastan...det har jag själv testat med god framgång...det är lite jobbigt att göra men en dag i veckan kan man utan vidare stå ut och du verkar ju vilja träna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Jag tänker lite att 1,65 är inte jättekort, du kan väga ända upp till kanske 68 kilo utan att ha ett ohälsosamt BMI. Nu skriver du inte vad du väger eller vad du vill väga. Men din kropp och hjärna kanske inte är inställda på samma vikt? LCHF är ju även en viktstabiliserande kosthållning, så om du äter när du är hungrig och tills du är mätt och om du håller dig till mat inom ramarna för LCHF så kommer du nog att väga "det kroppen" vill. Du skriver att du mår bra, kan inte det vara gott nog? Smal och må skit tänker jag, personligen är sämre än lite fettdepåer på vissa ställen och må bra? Då kanske det är ok att det går EXTREMT långsamt (som 1 kg per 2-3 månader) och att man mår bra under tiden? Många tränar för att hålla vikten på lchf, av olika anledningar. Jag tränar för att jag mår bra av det, men även för att kunna göra små utsvävningar (nötter, choklad, vin osv) och hålla vikten. Alla kanske inte skriver det och många har gått ner i vikt utan att motionera, men då pratar vi extrem övervikt (fetma), de flesta vill sedan rör på sig när de väger lite mindre. Hoppas att du fortsätter med LCHF för att du mår bra och att du kanske som bieffekt får en långsam viktnedgång på köpet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Det är den här bilden! Om man har kärlekshandtag fasten man är normalviktig så har man för lite muskler! Sitter det på maggen så har man som regel metabolt syndrom! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Jag tänker lite att 1,65 är inte jättekort, du kan väga ända upp till kanske 68 kilo utan att ha ett ohälsosamt BMI. Nu skriver du inte vad du väger eller vad du vill väga. Men din kropp och hjärna kanske inte är inställda på samma vikt? LCHF är ju även en viktstabiliserande kosthållning, så om du äter när du är hungrig och tills du är mätt och om du håller dig till mat inom ramarna för LCHF så kommer du nog att väga "det kroppen" vill. Du skriver att du mår bra, kan inte det vara gott nog? Smal och må skit tänker jag, personligen är sämre än lite fettdepåer på vissa ställen och må bra? Då kanske det är ok att det går EXTREMT långsamt (som 1 kg per 2-3 månader) och att man mår bra under tiden? Många tränar för att hålla vikten på lchf, av olika anledningar. Jag tränar för att jag mår bra av det, men även för att kunna göra små utsvävningar (nötter, choklad, vin osv) och hålla vikten. Alla kanske inte skriver det och många har gått ner i vikt utan att motionera, men då pratar vi extrem övervikt (fetma), de flesta vill sedan rör på sig när de väger lite mindre. Hoppas att du fortsätter med LCHF för att du mår bra och att du kanske som bieffekt får en långsam viktnedgång på köpet! Jag väger mig inte (har inte ens en våg) och har inte gjort det på flera år, eftersom jag vet att jag gärna hakar upp mig på just vikten och att det triggar ätstört beteende hos mig. Jag mäter midjemått (73 nu, men varierar ju en del som jag skrivit om), och har olika klädesplagg som måttstock. Och visst, det är möjligt att min kropp "vill" vara småfet, men ärligt talat så skiter jag i det. Jag gillar att vara snygg, och det gynnar mig både psykiskt/privat och i mitt yrkesliv, och jag vet (eftersom jag haft många olika kroppsvikter) att jag är snyggast när jag är smal. Inte mager, men smal. Jag vill inte gå ner i vikt pga min hälsa, jag är väldigt frisk och i god kondition, utan det här är en ytlig grej för mig. Ytlig men ändå viktig. Ska som sagt börja träna mer och se vad som händer! Och jag tänker nog ge det de här 3 månaderna jag hade tänkt i vilket fall. Men LCHF:s rykte som dieten som funkar för alla köper jag inte riktigt, haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Det är den här bilden! Om man har kärlekshandtag fasten man är normalviktig så har man för lite muskler! Sitter det på maggen så har man som regel metabolt syndrom! Jag väger mig inte (utan går mer på kroppsstorlek/mängd av fläbb) och är rätt muskulös Har bra kondis (vilopuls 48 och är tjej), gör 200 squats om dagen de flesta dagar, cyklar och promenerar överallt, simmar ibland, rider, har inte ett stillasittande jobb. ÄNDÅ är jag halvfet. Det är liksom det som är det jobbiga haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Bra att du inte hänger upp dig på vikten.. föresten så är det, det de flesta gör som misstag.. dvs förväxlar en viss siffra på vågen med en viss estetiskt tilltalande kroppsform som man hade för 20 år sedan! Är man frisk och lyckas bli av med fläbbet och gynnar muskelväxt och stimulans av dessa så har det en tendens att bukta ut på rätt ställen. Och det är där LCHF kommer in.. med sin högre fettförbräningsförmåga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Vad gör jag för fel? Jag har ätit ost, bacon, äggröra, lax, kyckling, kalkon, kalv. Som tillbehör har jag ätit blomkål, squash, färsk spenat, broccoli, gurka, tomat, sallad. Hollandaise, kryddsmör, olivolja. Inte ätit några enorma mängder av något, oftast 2 mål/dag, inte småätit. Bara druckit vatten, torrt vin och kaffe med grädde. Vad som kanske kan vara lite speciellt för mig är att jag är f.d. ätstörd, och att mina ätstörningar började med att jag har mycket låg förbränning (ligger strax utanför normalvärdena på tyroidea men läkaren vill ej diagnosticera mig med hypotyreos). Har tidigare alltså både svält, spytt, hetstränat, ätit laxerande osv för att hålla vikten. Sist jag var smal var 2011, vägde runt 55 kg då, till följd av att ha levt på tonfisk och funlight i 3 månader. Sedan dess har jag långsamt gått upp i vikt, trots ett i övrigt hälsosamt leverne (med vissa återfall i svält osv, då jag gått ner i vikt tillfälligt). Tänkte att LCHF kunde innebära att både slippa vara fet och att konstant banta/ha ångest. Men mitt midjemått var 74 cm för en vecka sedan, när jag började, och idag är det 81. Och vad jag fattar så har jag ätit enligt konstens alla regler..? Ska jag ändra något? Min ryggmärgsreaktion på att märka att jag gått upp i vikt är att spy, promenera några mil och sedan sluta äta. Så det är lite svårt för mig att fortsätta äta nu, men jag vill prova ett tag till. Jag kanske är svullen av hormoner eller värmen eller nåt. Men blir jätteglad om ni kan hjälpa mig att felsöka? Så att jag kan känner att jag försöker fullt ut. Tack på förhand Är du inte överviktig så går du inte ner i vikt på LCHF. LCHF är en viktnormaliserande kost, ej en bantningsmetod =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Vad gör jag för fel? Jag har ätit ost, bacon, äggröra, lax, kyckling, kalkon, kalv. Som tillbehör har jag ätit blomkål, squash, färsk spenat, broccoli, gurka, tomat, sallad. Hollandaise, kryddsmör, olivolja. Inte ätit några enorma mängder av något, oftast 2 mål/dag, inte småätit. Bara druckit vatten, torrt vin och kaffe med grädde. Vad som kanske kan vara lite speciellt för mig är att jag är f.d. ätstörd, och att mina ätstörningar började med att jag har mycket låg förbränning (ligger strax utanför normalvärdena på tyroidea men läkaren vill ej diagnosticera mig med hypotyreos). Har tidigare alltså både svält, spytt, hetstränat, ätit laxerande osv för att hålla vikten. Sist jag var smal var 2011, vägde runt 55 kg då, till följd av att ha levt på tonfisk och funlight i 3 månader. Sedan dess har jag långsamt gått upp i vikt, trots ett i övrigt hälsosamt leverne (med vissa återfall i svält osv, då jag gått ner i vikt tillfälligt). Tänkte att LCHF kunde innebära att både slippa vara fet och att konstant banta/ha ångest. Men mitt midjemått var 74 cm för en vecka sedan, när jag började, och idag är det 81. Och vad jag fattar så har jag ätit enligt konstens alla regler..? Ska jag ändra något? Min ryggmärgsreaktion på att märka att jag gått upp i vikt är att spy, promenera några mil och sedan sluta äta. Så det är lite svårt för mig att fortsätta äta nu, men jag vill prova ett tag till. Jag kanske är svullen av hormoner eller värmen eller nåt. Men blir jätteglad om ni kan hjälpa mig att felsöka? Så att jag kan känner att jag försöker fullt ut. Tack på förhand Du kan ju annars alltid testa att dra ner på mejerivarorna och proteinet. Öka på fettet. Skippa nötter och alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts