Cristoffer Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Hej!Jag funderar över en sak...Mer än ofta ägnar jag mina kvällar åt att träna, plugga och att läsa bloggar och studier som rör kost, hälsa och träning.Men jag hittar sällan forskning som riktar in sig på "fullt friska människor", forskning som vill ta reda på vad som är bäst för att förbättra (optimera) hälsan hos den som redan är relativt frisk.Det forskas mycket på diabetiker och ungdomar, och jag är medveten om att LCHF kan leda till massvis med positiva hälsofaktorer, om man är ung eller om man har någon sjukdom.Men hur ligger det egentligen till för oss "friska", förbättras även våra hälsovärden av att äta LCHF, eller är det bara så att de som är sjuka blir "normaliserade" av att lägga om sin kost till LCHF?Denna texten är riktad till dig som var "frisk" redan innan du övergick till att äta enligt LCHF. Vad hände, kände du någon skillnad? Blev det bättre eller sämre? Tränar du, hur presterar du i så fall?Sen hade det vart väldigt intressant om jag kunde få svar på om det finns forskning som är gjord på fullt friska personer som äter lågkolhydratskost...MVHCristoffer Edvinsson 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Det diskuteras i vetenskapens värld av SVT i 3 filmer som finns på youtube om att det eventuellt kan komma att ske en studie kring lågkolhydratkost. se filmerna och hoppas att det faktiskt sker utan pengar från bröd eller socker industrin... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag var väl "frisk" innan LCHF, några förkylningar om året och lätt pollenallergi. Jag trodde det var normalt att prutta flera gånger om dagen, men sedan jag började äta rätt är jag helt gasfri. Nu förstår jag att jag tidigare alltid var som en ballong i magen (men eftersom jag inte visste annat hade jag ingen aning om hur uppsvälld jag faktiskt var). Inga förkylningar de senaste två åren och pollenallergin verkar helt borta (jag nös kanske 4-5 gånger på sin höjd i somras). Känner mig mer harmonisk, säkerligen eftersom jag nu har ett jämnt blodsocker, och orkar mer. Blir 26 om två veckor och har aldrig mått bättre! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag har omedvetet ätit åt LCHF-hållet ända sedan jag bev gammal nog att flytta hemifrån och fick bestämma själv. Dock inte så utpräglat, men jag har alltid föredragit kött och sås före potatis och pasta. Jag har heller aldrig köpt hem margarin eller lightprodukter, då jag alltid varit övertygad om att naturligt måste vara bäst och godast. Trots detta så har jag alltid haft perfekta värden på hälsoundersökningarna, och en gång på 90-talet fick jag vid en undersökning till och med kommentaren att "du vet att du kan äta lite fett ibland, det är inte farligt". Jag mumlade något till svar men bestämde mig för att inte nämna alla mina gräddsåser som alltid varit ett måste i min matlagning. Vi befann oss ju på 90-talet... Under senare år har jag följt LCHF-debatten med intresse, eftersom den har bekräftat det som jag själv har varit övertygad om i många år innan begreppet LCHF uppfanns. Och när jag under senaste året börjat lägga på mig ett par "tantkilon" (har alltid haft ett BMI på under 19), så bestämde jag mig att dra ned lite ytterligare på mitt KH-intag. Det resulterade i att jag gick upp ytterligare två kilo, antagligen på grund av att jag kompenserade för mycket med fettet (jag åt ju redan fet mat). Nu är dock ordningen återställd, och med något mindre kolhydrater, men säkerligen inte i ketos, är jag nu snart tillbaka på den vikt som jag alltid har haft. Andra saker jag märker är att jag tidigare haft dagar med uppsvälld mage, men dessa är borta. Likaså kunde jag förr ibland ha en "skakedag", då fingrarna skakade så att jag knappt kunde skriva eller dra raka streck för hand. Enda gången detta händer är numera när jag för sällskaps skull fikat lite kaffe och bulle med min gamla far. Ett par timmar senare, när blodsockret faller, börjar händerna att skaka. Vad gäller träning så har jag inte märkt någon större skillnad, men så har jag ju kostmässigt egentligen inte heller gjort någon extrem omställning. Däremot har jag varit väldigt frisk, tror inte jag har dragit på mig en enda förkylning. Ibland kan jag ha känningar av en förkylning är på väg, men den bryter inte ut och efter någon dag är känningen borta. Äter D-vitaminer. Edit: Korrigering av formateringen, den blev så kompakt när jag postade från iPaden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Klart man blir friskare!! ... om LCHF har gjort svårt sjuka människor friska vilket egentligen är rätt mirakulöst, så bör det nog allt kunna leda till en bättre hälsa för oss redan friska, däremot är det kanske inte sån stor förändring som vi upplever, men det syns nog allt inne i kroppen.. högre HDL kolesterol, bättre sömn, inga blodsockersvängningar, mer energi osv... Listan kan göras lång på hälsoförbättringar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Mina hälsovinster efter 2,5 år på liberal LCHF med få avsteg. Var 33 när jag började. -Sover hela nätter utan att vara uppe och kissa -Behöver en timme mindre sömn -Gått ner ca 12-15kg -Ingen akne (den var ganska obefintlig före men jag har anlag för kraftig akne. Hade akne av hormonspiral) -Halvatopisk hud blev babyhud -Slut på aftor på tungan -Inga jästinfektioner mera -Håret nöts inte -Inflammerade axlar ett minne blott -Lycklig över att inte längre vara tjock -Möjligen mindre förkylningar. Har sällan sådana numera. I något skede i livet var jag oftare förkyld än frisk. -Klarar en graviditet utan sjukskrivning (bara lättare illamående i början nu) Huden är det mest markanta och att tänderna är så rena. Under graviditeten fick jag otäck beläggning på tungan och bismak i munnen av spannmål. Led mycket av detta tidigare graviditeter men nu slapp jag detta. Reaktionen kom inom några minuter om jag blev tvungen att äta spannmål. Och om jag åt för mycket kolhydrater (gravida måste äta ofta och ibland fanns inget annat) fick jag oftast gå och spy efteråt när blodsockret växlade. På LCHF hålls blodsockret jämnt och jag slapp spy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Det har du rätt i, Jeanette H-H. Även för mig har acne, afte och även munherpes blivit mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Magen glömde jag. Den är lite dubbel. Enda nackdelen med LCHF (möjligen beror det på för mycket mjölkprodukter eller eventuellt har det med gravidhormoner att göra) är hård mage. Blir små hårda kulor. Men jag har slutat fisa och har ingen svullen mage. Jag fes inte ens de okända gravidfisarna Ja och så var babyn inte alls rultig som sina systrar när hon föddes. Det kan väl också räknas som en hälsovinst. Hellre 3 minuter krystskede än 30 minuter som med mellanflickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 ökända skulle det stå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Det här blir en roman. Men jag glömde skriva att jag kollat mina blodfetter och dvitaminnivåer. Triglyceriderna var visst 1,3 HDL-kvoten inom ok värden enligt kostdoktorns sidor och totalkolesterol strax under 5. Dvs rätt så normalt. Dvitamin var 90 (minns inte enheten nu. Nanomol per liter var det kanske). Jag tar hundra mikrogram dvitamin per dag. Intressant att jag inte är ensam om detta med aftor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Hej!Jag funderar över en sak... Mer än ofta ägnar jag mina kvällar åt att träna, plugga och att läsa bloggar och studier som rör kost, hälsa och träning. Men jag hittar sällan forskning som riktar in sig på "fullt friska människor", forskning som vill ta reda på vad som är bäst för att förbättra (optimera) hälsan hos den som redan är relativt frisk. Det forskas mycket på diabetiker och ungdomar, och jag är medveten om att LCHF kan leda till massvis med positiva hälsofaktorer, om man är ung eller om man har någon sjukdom. Men hur ligger det egentligen till för oss "friska", förbättras även våra hälsovärden av att äta LCHF, eller är det bara så att de som är sjuka blir "normaliserade" av att lägga om sin kost till LCHF? Denna texten är riktad till dig som var "frisk" redan innan du övergick till att äta enligt LCHF. Vad hände, kände du någon skillnad? Blev det bättre eller sämre? Tränar du, hur presterar du i så fall? Sen hade det vart väldigt intressant om jag kunde få svar på om det finns forskning som är gjord på fullt friska personer som äter lågkolhydratskost... MVH Cristoffer Edvinsson Det finns inga pengar att tjäna på "friska" människor som blir ännu friskare. Forskningen leder ju inte fram till att få sälja mediciner eller annat. Tyvärr. Nåväl, jag blev frisk från min uppsvällda mage, min jojo-bantning, mitt konstiga förhållande till mat, mina eksem, mitt magont och säkert lite fler saker. Jag har lagt på mig mer muskler utan att ha ändrat min träning, jag sover bättre och är allmänt piggare och jag har mer tålamod. Jag har minskat mina förkylningar. Jag fiser och rapar inte så mycket längre, jag kan äta vitlök och paprika igen utan problem och jag behöver inte dricka samarin varje kväll. Asch då, då får ju läkemedelsbolagen mindre pengar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Hej!Jag funderar över en sak... Mer än ofta ägnar jag mina kvällar åt att träna, plugga och att läsa bloggar och studier som rör kost, hälsa och träning. Men jag hittar sällan forskning som riktar in sig på "fullt friska människor", forskning som vill ta reda på vad som är bäst för att förbättra (optimera) hälsan hos den som redan är relativt frisk. Det forskas mycket på diabetiker och ungdomar, och jag är medveten om att LCHF kan leda till massvis med positiva hälsofaktorer, om man är ung eller om man har någon sjukdom. Men hur ligger det egentligen till för oss "friska", förbättras även våra hälsovärden av att äta LCHF, eller är det bara så att de som är sjuka blir "normaliserade" av att lägga om sin kost till LCHF? Denna texten är riktad till dig som var "frisk" redan innan du övergick till att äta enligt LCHF. Vad hände, kände du någon skillnad? Blev det bättre eller sämre? Tränar du, hur presterar du i så fall? Sen hade det vart väldigt intressant om jag kunde få svar på om det finns forskning som är gjord på fullt friska personer som äter lågkolhydratskost... MVH Cristoffer Edvinsson Cristoffer! Det handlar om att behålla din redan friska hälsa med bra LCHF-kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Jag vill verkligen tacka alla för att ni delar med er och ger mig ännu mer förståelse för hälsovinsterna som man kan få av LCHF!Vad jag hoppas på och ser fram emot är att det på politisk nivå tas upp att det finns en metod där ute (LCHF), som botar människor från oerhört många olika sjukdomar. Det är deras politiska ansvar att rycka in när det kan gynna samhället i stort, eftersom läkemedelsindustrin inte vill forska kring detta då det inte finns några pengar att tjäna på helt vanlig kost...Någon som vet hur det ligger till rent politiskt, finns det något parti som ens diskuterar vad Sverige kan tjäna på att äta "rätt", för att slippa sjukhuskostnader, läkemedelskostnader etc till följd av diverse olika sjukdomar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 LCHF är känsligt det är tydligt. Det finns ju många frågetecken hur mat produktionen kan komma att se ut om några år om fler hittar LCHF som en kosthållning. Ett stort problem för mänskligheten är att kunna leva i samklang med naturen. Jag hörde talas om en studie på hur mkt kött vi borde hålla oss till i veckan för att världen skall bli mer klimatsmart. Det nämndes 200g kött per vecka vilket är ganska lite tycker jag. Å andra sidan vill man ju dra sitt strå till stacken för att bli mer miljöanpassad. Min ide är att alla tilldelas en kvot ekologiskt avtryck som en riktlinje för att det skall bli någon skillnad på sikt. Skapa några ramar att hålla sig till. Låter säkert jätte trist men viktigt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 LCHF är känsligt det är tydligt. Det finns ju många frågetecken hur mat produktionen kan komma att se ut om några år om fler hittar LCHF som en kosthållning. Ett stort problem för mänskligheten är att kunna leva i samklang med naturen. Jag hörde talas om en studie på hur mkt kött vi borde hålla oss till i veckan för att världen skall bli mer klimatsmart. Det nämndes 200g kött per vecka vilket är ganska lite tycker jag. Å andra sidan vill man ju dra sitt strå till stacken för att bli mer miljöanpassad. Min ide är att alla tilldelas en kvot ekologiskt avtryck som en riktlinje för att det skall bli någon skillnad på sikt. Skapa några ramar att hålla sig till. Låter säkert jätte trist men viktigt... Du menar om exempelvis vegetarianer skulle bli LCHFare? För vi äter inte mer kött än en person som äter "vanlig traditionell" kost. Jag har också sett siffror på metangas, koldioxid etc etc, hur det är kopplat till köttproduktionen. Jag tror absolut att det är sant, men vad som däreomot inte är sant och som INGEN har siffror på, det är att LCHF skulle förvärra miljön. Hela den teorin bygger på okunskap, okunskap om att vi äter mera kött än andra... Siffrorna som finns är ju siffror från folk som äter "vanlig" mat, inte LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Och OM det nu skulle vara så att en som äter LCHF exempelvis skulle äta 200-300g mer kött per månad än en som äter traditionell kost, så tror jag att det kompenseras upp gaaanska rejält med alla andra miljöbovar som vi automatiskt väljer bort genom att inte äta kolhydrater... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Millie Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag tillhör dem som var normalviktiga innan LCHF och relativt frisk trodde jag, men som fått stora hälsomässiga fördelar av den här kosten. En problemmage blev lugn och immunförsvaret stärktes rejält. Gaia. Personligen väljer jag numera främst närproducerat kött från gräsbetande djur. Det känns bäst både för djur och miljö (och näring). Däremot funderar jag lite på vilka skador som all transport av fruktogrönt över jordklotet gör. Och hur mycket näring man missar när de skördas innan mognad för att inte ruttna på vägen. Och alla bekämpningsmedel som används. Sedan jag börjat med LCHF väljer jag mycket oftare ekologiskt och närodlat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Personligen väljer jag numera främst närproducerat kött från gräsbetande djur. Det känns bäst både för djur och miljö (och näring). Vart hittar du det köttet och vad kostar det per kilo? Eftersom jag inte hittar något kött från gräsbetande djur så brukar jag hålla mig till lax och ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Vart hittar du det köttet och vad kostar det per kilo?Eftersom jag inte hittar något kött från gräsbetande djur så brukar jag hålla mig till lax och ägg. Köper du vildfångad lax och ekologiska ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Köper du vildfångad lax och ekologiska ägg. Alltid ekologiska ägg, däremot har jag inte råd med den ekologiska laxen... Så det blir många ägg, mindre lax, mer omega-3 tillskott =) Och jag föredrar faktiskt ägg, om jag hade vart tvungen att välja =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag var, så vitt jag vet, fullt frisk innan jag började med LCHF, förutom matallergi och -intolerans. Tack vare LCHF förbättrades min uppblåsta mage och jag hade en mindre mängd gaser. Dessutom fick jag äta gott och gick och lade mig tidigt, vilket gjorde att jag kunde sova längre innan klockan ringde. Förutom det har jag inte mycket positivt att säga om min tid med LCHF. Mina negativa erfarenheter av LCHF är betydligt fler än de positiva, därav äter jag inte längre enligt LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Jag var, så vitt jag vet, fullt frisk innan jag började med LCHF, förutom matallergi och -intolerans. Tack vare LCHF förbättrades min uppblåsta mage och jag hade en mindre mängd gaser. Dessutom fick jag äta gott och gick och lade mig tidigt, vilket gjorde att jag kunde sova längre innan klockan ringde. Förutom det har jag inte mycket positivt att säga om min tid med LCHF. Mina negativa erfarenheter av LCHF är betydligt fler än de positiva, därav äter jag inte längre enligt LCHF. Det var tråkigt att höra. Vad var dina negativa upplevelser av LCHF? MVH Cristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Det var tråkigt att höra. Vad var dina negativa upplevelser av LCHF? MVH Cristoffer Edvinsson Bland annat minskad muskelstyrka, allmän trötthet, försämrat minne, ökad irritation, förstoppning, försämrad kondition, nedsatt reaktionsförmåga, svårt att fokusera och en ogrundad "kolhydratsfobi" m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Bland annat minskad muskelstyrka, allmän trötthet, försämrat minne, ökad irritation, förstoppning, försämrad kondition, nedsatt reaktionsförmåga, svårt att fokusera och en ogrundad "kolhydratsfobi" m.m. Var detta i omställningsperioden tro? Jag känner nämligen igen de flesta av symtomen, men de gick över efter ca 1-2 veckor.. Under de veckorna undrade vad fan jag höll på med. Varför byta till en diet där jag mår så dåligt? Tänkte jag... Men jag höll ut och nu mår jag bättre än innan MVH Cristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Var detta i omställningsperioden tro? Jag känner nämligen igen de flesta av symtomen, men de gick över efter ca 1-2 veckor.. Under de veckorna undrade vad fan jag höll på med. Varför byta till en diet där jag mår så dåligt? Tänkte jag... Men jag höll ut och nu mår jag bättre än innan MVH Cristoffer Edvinsson Efter ett halvår så gav jag upp tron om omställningsbesvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Efter ett halvår så gav jag upp tron om omställningsbesvär. Det finns ju alltid en anledning till att man mår som man gör. Kanske mår du bättre som du gör nu. Fortsätt med det du mår bra av! MVH Cristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fettlett Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Hej!Jag funderar över en sak... Mer än ofta ägnar jag mina kvällar åt att träna, plugga och att läsa bloggar och studier som rör kost, hälsa och träning. Men jag hittar sällan forskning som riktar in sig på "fullt friska människor", forskning som vill ta reda på vad som är bäst för att förbättra (optimera) hälsan hos den som redan är relativt frisk. Det forskas mycket på diabetiker och ungdomar, och jag är medveten om att LCHF kan leda till massvis med positiva hälsofaktorer, om man är ung eller om man har någon sjukdom. Men hur ligger det egentligen till för oss "friska", förbättras även våra hälsovärden av att äta LCHF, eller är det bara så att de som är sjuka blir "normaliserade" av att lägga om sin kost till LCHF? Denna texten är riktad till dig som var "frisk" redan innan du övergick till att äta enligt LCHF. Vad hände, kände du någon skillnad? Blev det bättre eller sämre? Tränar du, hur presterar du i så fall? Sen hade det vart väldigt intressant om jag kunde få svar på om det finns forskning som är gjord på fullt friska personer som äter lågkolhydratskost... MVH Cristoffer Edvinsson Hej.Kanske lite sent att hoppa in i denna diskussion men har själv också undrat samma sak. Menar spontant att det måste ju finnas en kosthållning som i grunden är rätt för alla människor, tjock eller smal, kort eller lång osv. Jag, som är plus 50 och som fortfarande är ny inom lchf, normalviktig och frisk, ändå kan säga att jag märker en hel del positiva förändringar: magen är bättre (haft ibs sen många år, sömnen är bättre och jag känner mig pigg efter måltiderna, inte trött och däst som tidigare, samt att huvudet känns klarare. Jag tränar 4 gånger i veckan, styrketräning. I början tog orken tog slut efter en halvtimme men tycker nu att det har vänt, känns nästan som jag istället skulle orka längre pass än tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Hej.Kanske lite sent att hoppa in i denna diskussion men har själv också undrat samma sak. Menar spontant att det måste ju finnas en kosthållning som i grunden är rätt för alla människor, tjock eller smal, kort eller lång osv. Jag, som är plus 50 och som fortfarande är ny inom lchf, normalviktig och frisk, ändå kan säga att jag märker en hel del positiva förändringar: magen är bättre (haft ibs sen många år, sömnen är bättre och jag känner mig pigg efter måltiderna, inte trött och däst som tidigare, samt att huvudet känns klarare. Jag tränar 4 gånger i veckan, styrketräning. I början tog orken tog slut efter en halvtimme men tycker nu att det har vänt, känns nästan som jag istället skulle orka längre pass än tidigare. Absolut inte för sent att hoppa in i debatten! Du, jag har själv upplevt att min ork tar slut snabbt när jag styrketränar (på lågkolhydratskost). Jag fick tips om att dricka ljummet vatten med salt och citron i. Citronen blandas i för att dölja den äckliga smaken av saltet, och att vattnet är ljummet är för att saltet ska lösas upp. Vad jag har hört så är vi lchfare i större behov av salt än "andra". Jag dricker detta varje gång cirka 30-60 minuter innan jag tränar, och nu tar jag i princip ALDRIG slut på gymmet. Är som en duracell kanin! Testa! MVH Cristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 ... Ett stort problem för mänskligheten är att kunna leva i samklang med naturen. Jag hörde talas om en studie på hur mkt kött vi borde hålla oss till i veckan för att världen skall bli mer klimatsmart. Det nämndes 200g kött per vecka vilket är ganska lite tycker jag. Å andra sidan vill man ju dra sitt strå till stacken för att bli mer miljöanpassad... Gaia, läs "Vegomyten" av Lierre Keith, det är odlingen som är miljöbov inte gräsätande boskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Gaia, läs "Vegomyten" av Lierre Keith, det är odlingen som är miljöbov inte gräsätande boskap! Precis som du säger så har även jag förstått det. Kossorna är det inget fel på, däremot blir det fel när man inte låter dessa gräsbeta och leva som de borde göra. Är det inte så att deras foder har stor betydelse för vilken mängd metangas (har jag för mig att det heter) de släpper ut? Alltså de som får beta gräs (som de ju ska göra) ger mindre utsläpp... MVH Cristoffer Edvinsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Precis som du säger så har även jag förstått det. Kossorna är det inget fel på, däremot blir det fel när man inte låter dessa gräsbeta och leva som de borde göra. Är det inte så att deras foder har stor betydelse för vilken mängd metangas (har jag för mig att det heter) de släpper ut? Alltså de som får beta gräs (som de ju ska göra) ger mindre utsläpp... MVH Cristoffer Edvinsson Gräsbeteskor släpper ut mer metangas än spanmålsuppfödda eftersom gräs är svårare att smälta än spannmål. Det verkar råda lite delade meningar huruvida gräsbeteskor är bättre eller sämre för miljön. Det man dock kan konstatera är att nötkött, oavsett hur det produceras, är en miljöbov. Den här artikeln tar upp lite intressanta aspekter: http://ecotrope.opb.org/2012/10/which-is-greener-grass-fed-or-grain-fed-beef/ This Washington Post blogger reviewed several studies and decided it’s hard to say whether grass-fed or grain-fed beef is better for the Earth – in part because they’re both pretty bad.“No matter how you slice it,” he wrote, “eating beef will never be the greenest thing you do in a day.” He cites an estimate by the National Institute of Livestock and Grassland Science in Japan that producing 2.2 pounds of beef emits more greenhouse gases than driving 155 miles. For a firsthand perspective, I called Joe Pestana, who raises about 100 head of grass-fed cattle in Langlois.It usually takes him a little more than two years to raise the calves to market weight. Then, he drives the cattle to the slaughterhouse and delivers the meat directly to his customers. “It is more expensive to produce,” he said. “It takes a lot of land – good land. It takes irrigation rights. It takes a lot of grass. If you really wanted to feed the whole country a good protein source, I don’t know if we have the pasture and irrigation to make that much.” Nedan ett utdrag från: http://waterfootprint.org/?page=files/productgallery The water footprint of meat from beef cattle (15400 litre/kg as a global average) is much larger than the footprints of meat from sheep (10400 litre/kg), pig (6000 litre/kg), goat (5500 litre/kg) or chicken (4300 litre/kg). Per kilogram of product, animal products generally have a larger water footprint than crop products. The same is true when we look at the water footprint per calorie or protein. The average water footprint per calorie for beef is twenty times larger than for cereals and starchy roots. The average water footprint per gram of protein in the case of beef is six times larger than for pulses. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karrebarre1 Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Ojojoj, jag var också fullt frisk innan jag börja LCHF. Kan säga att massa dåliga grejer gått bort. Gas i magen, halsbrännan som varade nästan hela dagar, sned gångstil som rättats till. Träningsmässigt har det också gått bra, dock inget märkvärdigt. Endast saker som att t.ex. kunna göra chins som man tidigare inte kunnat, och massa andra grejer. Dock så märkte jag att vid typ bänkpress så orkar jag mindre än förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Gräsbeteskor släpper ut mer metangas än spanmålsuppfödda eftersom gräs är svårare att smälta än spannmål. Det verkar råda lite delade meningar huruvida gräsbeteskor är bättre eller sämre för miljön. Det man dock kan konstatera är att nötkött, oavsett hur det produceras, är en miljöbov. Den här artikeln tar upp lite intressanta aspekter: http://ecotrope.opb.org/2012/10/which-is-greener-grass-fed-or-grain-fed-beef/ Nedan ett utdrag från: http://waterfootprint.org/?page=files/productgallery Vad tycker du man ska äta istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Vi kan ju välja. antingen får korna fisa ut metangas och vi äter köttet eller så äter vi kolhydrater och fiser ut metangas själva. När det gäller miljöargumenten får man tänka lite längre än näsan. Den stora miljöboven är fossila bränslen vilket det går åt rätt mycket av vid odling av spannmål. Korna ingår i kretsloppet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Vi kan ju välja. antingen får korna fisa ut metangas och vi äter köttet eller så äter vi kolhydrater och fiser ut metangas själva. När det gäller miljöargumenten får man tänka lite längre än näsan. Den stora miljöboven är fossila bränslen vilket det går åt rätt mycket av vid odling av spannmål. Korna ingår i kretsloppet. Fasen! Precis när man tror man börjat förstå, så kommer det ny information... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Vad tycker du man ska äta istället? Ät vad du vill, så länge du inte kommer och påstår att nötkött är ett resurseffektivt sätt att producera mat på! Det är ju inte precis som det råder brist på alternativ här i Sverige. Om du ska äta animaliska produkter är väl ägg, kyckling eller vilt bättre alternativ ur resurssynpunkt?! Kanske "småfisk" som sill/strömming? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Mmmm, surströmming blev jag sugen på nu! Ge hit lite sommar nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Ät vad du vill, så länge du inte kommer och påstår att nötkött är ett resurseffektivt sätt att producera mat på! Det är ju inte precis som det råder brist på alternativ här i Sverige. Om du ska äta animaliska produkter är väl ägg, kyckling eller vilt bättre alternativ ur resurssynpunkt?! Kanske "småfisk" som sill/strömming? Det har jag aldrig påstått, så det är taget helt ur luften. Vad jag däremot diskuterar för att lära mig mer om, är vad som är bra för miljön. Varför jag frågade dig vad jag bör äta istället är för att du bara berättade för mig vad som var ett dåligt alternativ, inte vad man ska äta istället. Men nu har du ju svarat på vad du tycker om den saken MVH Cristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suzie Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej!Jag funderar över en sak... Mer än ofta ägnar jag mina kvällar åt att träna, plugga och att läsa bloggar och studier som rör kost, hälsa och träning. Men jag hittar sällan forskning som riktar in sig på "fullt friska människor", forskning som vill ta reda på vad som är bäst för att förbättra (optimera) hälsan hos den som redan är relativt frisk. Det forskas mycket på diabetiker och ungdomar, och jag är medveten om att LCHF kan leda till massvis med positiva hälsofaktorer, om man är ung eller om man har någon sjukdom. Men hur ligger det egentligen till för oss "friska", förbättras även våra hälsovärden av att äta LCHF, eller är det bara så att de som är sjuka blir "normaliserade" av att lägga om sin kost till LCHF? Denna texten är riktad till dig som var "frisk" redan innan du övergick till att äta enligt LCHF. Vad hände, kände du någon skillnad? Blev det bättre eller sämre? Tränar du, hur presterar du i så fall? Sen hade det vart väldigt intressant om jag kunde få svar på om det finns forskning som är gjord på fullt friska personer som äter lågkolhydratskost... MVH Cristoffer Edvinsson Hej! Förutom min övervikt som jag hade när jag började med LCHF,så är jag fullt frisk.Min anledning är ju så klart att jag vill fortsätta att vara frisk resten av livet.Jag vill inte få ont i lederna,vill inte få canser el demens. Så i rent förebyggande syfte håller jag en kost som gör mig frisk,och jag tar ansvar över min egen hälsa och belastar inte samhället för framtida sjukhusbesök.Där kön är superlång,nej uch,där vill jag inte hamna. Mvh Suzie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Har ingen av er läst Vegomytan? Gör det MikaelEdebro! Så kanske du inte blir så säker på att betande djur är ett dåligt alternativ! Kanske storjordbruk är det sämsta alternativet och bara förstör matjorden!?.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts