evab Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Har köpt chiafrön för första gången och gjort pudding med grädde och med cocpsmjälk + lite smaksättning men blir inte klok på kh- innehåll. Finns en del olika uppgifter. Hur använder ni dessa frön och varför egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillen Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Har köpt chiafrön för första gången och gjort pudding med grädde och med cocpsmjälk + lite smaksättning men blir inte klok på kh- innehåll. Finns en del olika uppgifter. Hur använder ni dessa frön och varför egentligen? Varför? För att de har ett snyggt namn och är så dyra att de automatiskt känns magiska. Smakar ju som torra linfrön ungefär. Inte äckligt, inte gott. Vad gör man med torra linfrön? Matar hästar med, eller ger till gamlingar för att undvika förstoppning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Vi köpte dem för att sambon hittade ett recept på LCHF-bröd som faktiskt såg ut som bröd, som det skulle vara chiafrön i. Detta bröd är ännu obakat, men jag har gjort pudding/gröt flera gånger och tycker det är riktigt gott. Men jag var inte imponerad av chiapudding på mandelmjölk. Godast blev det faktiskt med lika delar vanlig mjölk och vanlig grädde, men det blir ju inte jättelite kolhydrater på det viset. Jag har sett många olika uppgifter på hur mycket kolhydrater chiafrön innehåller, i olika recept och tabeller på nätet, alltifrån 1-8g/100g. På min förpackning står det 4,9g, vilket möjligen kan misstänkas för att vara liite tillrättalagt för att komma under 5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Funkar bra att ha i frökex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Tror det beror på om man räknar med fibrerna eller ej. Omkring 5% rena kolhydrater och cirka 40% om man inkluderar fibrerna. Kan tyckas som lite fusk att inte skriva ut alla tillsammans vilket, som jag har fattat det, är vanligast i Sverige. Men antagligen påverkar inte fibrerna blodsockret. Oftast behövs inte så mycket chiafrön i ett recept och de är ju ganska lätta så totalt behöver de ju inte generera så mycket kolhydrater per portion. Själv använder jag 1/2 dl chiafrön tillsammans med andra frön till en plåt fröbröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts