Jump to content

LCHF för inflammation/reumatism - behöver hjälp!

Rasmus

Recommended Posts

Hej! Jag hoppas jag skriver i rätt sektion!

I vilket fall som helst så är jag en 21-åring som har ganska grov reumatism i höger handled, höger höft, höger käke och höger armbåge (såpass att jag ibland inte kan röra på mig, och att använda höger arm till något för ansträngande är helt uteslutet). För ungefär 2 månader sedan så kom jag i kontakt med LCHF igenom min flickväns mor, som spenderar enorma mängder tid med att läsa på om allt som har med kost att göra. Hon hänvisade mig då till LCHF och jag började läsa på mer och mer, tillslut så kände jag mig som ett totalt pucko som aldrig förstått vad jag har gjort med min kropp.

Min diet som tonåring har bestått av ovarierad kost... mycket potatis, bröd och pasta. Socker, socker och socker. Min reumatism kom väldigt successivt (nu när jag fått tänka efter vad det egentligen är istället för att blint stoppa i mig cellgifter och tomma, vaga plattityder ifrån doktorer) och för bara något år sedan så blev min blindtarm brutalt inflammerad; personalen hade sagt efter att det var precis så att den inte sprack.

Så, varför berättar jag det här? Jo, för att jag tror att det absolut hänger ihop.

Och... vad behöver jag då hjälp med? Jo, jag behöver hjälp av någon likasinnande som tar kosten lika seriöst som jag nu gör, och som inte hänvisar till döda studier ifrån 80-talet;nämnligen, vad ska jag äta?

Just nu ser min kost ut så här: Fet fisk, eko kött (väldigt tufft eftersom jag varit vegetarian sedan jag gick i 6:an), Qournprodukter, ägg (massor), grönsaker (massa tomater, gurka, paprika, morötter, spenat, sallad, broccoli, etc), bär, oljor (raps och kokos varmt och avokado kallt), kokos. Jag äter 2 matskedar gurkmeja i ett glas vatten och en frukt om dagen. Samt äter jag omega-3 tillskott.

Vad jag då har slutat med är, ja, allt vad LCHF säger att man inte ska äta + nötter och mejeriprodukter. Varav jag har bara varit fri ifrån mejeriprodukter i 3 veckor, och det är inte lätt. Jag brukade göra blomkålsmos med smör och blev redigt mätt men nu testade jag kokosfett och det smakar bara motbjudande. Vad jag försöker säga är lite att jag har slut på idéer och jag vill bli mätt. Ju mer jag läser desto mer snurrar det i huvudet... det känns som om alla har fakta att backa upp att all mat egentligen är dålig. Och, ja, jag vet att allt detta är högst individuellt och man ska egentligen testa sig fram, men jag tål inte tanken att skada min kropp mer. Min reumatism förstör så mycket av mitt liv och tanken att jag skapar min sjukdom är överväldigande.

Om några veckor ska jag börja plugga i Stockholm, då jag har tänkt söka in till biologiska läkemedel... men just nu måste jag i alla fall ha någon slags bas till kost så jag blir mätt och som INTE driver på mer inflammation.  

Så, vad tycker ni att jag ska landa på för kost?

PS: jag vill också tillägga att jag är väldigt, väldigt tunn och vill verkligen gå upp i vikt. Därav vill jag egentligen hålla i mejeriprodukter för det gör det så enkelt att göra allting fett!

• Like 1

Kolla in Wahls protokoll, bästa kosten tycker jag http://www.amazon.com/The-Wahls-Protocol-Progressive-Principles/dp/1583335218

Jag tycker din kost verkar mycket bra, men jag skulle skippa quorn och vara försiktig med upphettad rapsolja. Det finns smaklös kokosolja, annars brukar smör funka för många även om man utesluter mjölkprodukter. Om du inte blir bättre på den kost du följer nu så kan du prova att utesluta ägg (tråkigt jag vet), men det kan vara en matvara som kan förvärra autoimmuna symptom. 

• Like 6

Kolla in Wahls protokoll, bästa kosten tycker jag http://www.amazon.com/The-Wahls-Protocol-Progressive-Principles/dp/1583335218

Jag tycker din kost verkar mycket bra, men jag skulle skippa quorn och vara försiktig med upphettad rapsolja. Det finns smaklös kokosolja, annars brukar smör funka för många även om man utesluter mjölkprodukter. Om du inte blir bättre på den kost du följer nu så kan du prova att utesluta ägg (tråkigt jag vet), men det kan vara en matvara som kan förvärra autoimmuna symptom. 

Quorn är något som bara sitter i för att min mage inte riktigt hanterar kött som den bör än... samt att jag är student och naturkött kostar alldeles för mycket. Det samma gäller kokosoljan... tror det var mer än 100 per burk. Jag använde den och kakaosmör för att göra kokostoppar med sojagrädde.

Har du några tips på vad jag kan äta? Jag har faktiskt läst många av dina inlägg på detta forum och jag förstod att du åt smör... för det är väl så att kaseinet är så lågt i smör att det egentligen bara blir en perfekt LCHF-klump? Just nu behöver jag något mättande. Det hjälper inte heller när man läser om att de mesta köttet förutom naturkött är fullt av antibiotika och andra E-ämnen. Blir lätt osäker på vad jag kan äta.

O! Glömde nästan... det är väl så att vid 175 grader så blir rapsolja transfetter? Når verkligen en medelstekning 175 grader?

I väntan på svar från mer pålästa kan jag bara bidra med detta: Tomater och Paprika ingår i solanumgruppen och innehåller inflammatoriska lektiner. Du bör kanske vara försiktig med dem.

Jag har läst om detta... är det inte så att lektinerna i tomat och paprika då skulle tillhöra potatisväxter? Det blir bara väldigt tomt på morgonen om jag inte har det... brukar göra en frittata med paprika, broccoli och tomater vid sidan om. Frågan är hur skadligt det egentligen är...

Jag skulle ta det hela i steg, så att det inte blir för svårt. Börja med spannmålsfri och mejerifri kost. Experimentera med smör för att se om du är känslig. Tycker du inte att du blir tillräckligt bra så kan du testa att ta bort ägg eller potatisväxter. 

Kanske köttfärs är enkel mat om man varit vegetarian? Fisk och skaldjur är andra förslag. Jag tycker blomkålsmos låter jättebra. Jag brukar ibland göra blomkålsris stekt i mycket smör och med svamp, väldigt mättande. Avokado!

• Like 4

Jag skulle ta det hela i steg, så att det inte blir för svårt. Börja med spannmålsfri och mejerifri kost. Experimentera med smör för att se om du är känslig. Tycker du inte att du blir tillräckligt bra så kan du testa att ta bort ägg eller potatisväxter. 

Kanske köttfärs är enkel mat om man varit vegetarian? Fisk och skaldjur är andra förslag. Jag tycker blomkålsmos låter jättebra. Jag brukar ibland göra blomkålsris stekt i mycket smör och med svamp, väldigt mättande. Avokado!

Ja, jag är rätt otålig när det kommer till saker jag kan göra/fixa själv. När jag slutade med socker helt så fick jag väldigt starka symptom som förstoppning, buksmärtor och kallsvettning. Det pågick i 3 dagar... Min flickväns mor påminde mig att det är bara "kroppen som byter motor". Jag hoppas bara jag kan hitta saker att hålla mig mätt... för jag har gått ner mycket i vikt och det är absolut inte bra. Och jag kan inte leva på bara ägg.

Jag vet ej, jag läste någonstans om hur alla dessa "köttbladningar" är stora no-no. Och då kommer vi lite tillbaka till det som Mats sa om tomater och paprika... och då till mitt inlägg om hur alla har fakta om nästan allting är onyttigt. Och då är jag förvirrad igen. När jag fick använda mig av grädde, smör och ost så blev jag väldigt mätt. Brukade rulla ost runt smör klickar och äta.

Ja, jag är rätt otålig när det kommer till saker jag kan göra/fixa själv. När jag slutade med socker helt så fick jag väldigt starka symptom som förstoppning, buksmärtor och kallsvettning. Det pågick i 3 dagar... Min flickväns mor påminde mig att det är bara "kroppen som byter motor". Jag hoppas bara jag kan hitta saker att hålla mig mätt... för jag har gått ner mycket i vikt och det är absolut inte bra. Och jag kan inte leva på bara ägg.

Jag vet ej, jag läste någonstans om hur alla dessa "köttbladningar" är stora no-no. Och då kommer vi lite tillbaka till det som Mats sa om tomater och paprika... och då till mitt inlägg om hur alla har fakta om nästan allting är onyttigt. Och då är jag förvirrad igen. När jag fick använda mig av grädde, smör och ost så blev jag väldigt mätt. Brukade rulla ost runt smör klickar och äta.

Vilken klok svärmor du har! :-)

Jag tycker Johanna07:s råd låter jättebra. Börja spannmålsfritt (viktigt) och så mejerifritt du kan i början. INGET Quorn. Potatis, tomat och aubergine tillhör nattskatteväxter och man kan vara känslig mot dem. Jag mår t ex jättedåligt om jag äter för mkt potatis men mina ledproblem är lindriga och nästa borta nu med LCHF/Paleo.

Jag vet, det låter förvirrande alltihopa i början men ju mer du läser på och lär dig så klarnar det. Grejen är att kroppens biokemi är väldigt fascinerande så det är roligt också. :-) Det finns mkt kunskap här och på andra ställen på nätet om autoimmuna sjukdomar.

• Like 1

Jag är också reumatiker, som har ätit mig medicinfri med kosten.

Jag tror att det kan upplevas förvirrat med alla råd, då vi alla är olika och reagerar olika på olika födoämnen.

Personligen så tål jag hårdost bra, men får vara försiktig med andra ostar och mjölkprodukter.

Grädde funkar också bra

Det jag reagerar sämst på är spannmål, baljväxter, nötter/frön och vegetabiliska omega 6-rika oljor.

Kokosolja äter jag som den är, någon/några matskedar per dag, då den ska vara antiinflammatorisk i sig.

Du har fått många bra råd här ovan, och jag tror man får testa sig fram lite, för att se vad just JAG/DU tål och inte tål.

Men ett MÅSTE är helt spannmålsfritt :)

• Like 4

Quorn innehåller väl vete - big no-no!

Det beror på vilka produkter. De som jag har ätit det senaste har ingen gluten i sig... bara ägg.

Vilken klok svärmor du har! :-)

Jag tycker Johanna07:s råd låter jättebra. Börja spannmålsfritt (viktigt) och så mejerifritt du kan i början. INGET Quorn. Potatis, tomat och aubergine tillhör nattskatteväxter och man kan vara känslig mot dem. Jag mår t ex jättedåligt om jag äter för mkt potatis men mina ledproblem är lindriga och nästa borta nu med LCHF/Paleo.

Jag vet, det låter förvirrande alltihopa i början men ju mer du läser på och lär dig så klarnar det. Grejen är att kroppens biokemi är väldigt fascinerande så det är roligt också. :-) Det finns mkt kunskap här och på andra ställen på nätet om autoimmuna sjukdomar.

Hur mejerifritt kör du?

Jag är också reumatiker, som har ätit mig medicinfri med kosten.

Jag tror att det kan upplevas förvirrat med alla råd, då vi alla är olika och reagerar olika på olika födoämnen.

Personligen så tål jag hårdost bra, men får vara försiktig med andra ostar och mjölkprodukter.

Grädde funkar också bra

Det jag reagerar sämst på är spannmål, baljväxter, nötter/frön och vegetabiliska omega 6-rika oljor.

Kokosolja äter jag som den är, någon/några matskedar per dag, då den ska vara antiinflammatorisk i sig.

Du har fått många bra råd här ovan, och jag tror man får testa sig fram lite, för att se vad just JAG/DU tål och inte tål.

Men ett MÅSTE är helt spannmålsfritt :)

Absolut. Spannmål är helt borta. Baljväxter likaså. Nötter/frön är jag inte helt säker på än. Det känns som om man måste urskilja nöt ifrån nöt, eftersom det som driver inflammation i kroppen ifrån en nöt oftast sitter i skalet. Så, hur är det med t.ex cashew?

• Like 1

@Rasmus, jag tål till skillnad från Syster inte grädde och hårdost. Däremot smör och crème fraîche, men resten av mejerierna går bort. Get- och fårost går bra också. I Tyskland åt jag så himla god yoghurt gjort på fårmjölk men sånt finns inte här. :-(

• Like 2

Det beror på vilka produkter. De som jag har ätit det senaste har ingen gluten i sig... bara ägg.

Hur mejerifritt kör du?

Absolut. Spannmål är helt borta. Baljväxter likaså. Nötter/frön är jag inte helt säker på än. Det känns som om man måste urskilja nöt ifrån nöt, eftersom det som driver inflammation i kroppen ifrån en nöt oftast sitter i skalet. Så, hur är det med t.ex cashew?

Jag tål absolut inte cashew och jordnötter, och för säkerhets skull så äter jag bara, de få gånger jag vill ha nötter, Macadamianötter.

• Like 1

Jag har också ätit mig symtomfri från reumatism(psoriasisartrit) och är inne på mitt 5:e år. Har inte behövt medicinera alls på hela den tiden vilket är underbart efter att i flera år laborerat med en massa olika mediciner och injektioner som inte hjälpte alls mot smärtan  :-)

Äter helt spannmålsfritt, sparsamt med nötter och mejeriprodukter men en massa ägg utöver kött, fisk, kyckling och bra grönsaker. 

Kan verkligen rekommendera dig att testa kokosfett, Det är antiinflammatoriskt och jag ser till att få i mig ca 50 g per dag. Använder den med smak i vissa maträtter och den utan i kaffe tillsammans med smör. Märker verkligen skillnad på lederna av kokosfettet  :D

• Like 4

Min favvo-rätt kom jag på kan vara ett konkret mat-tips till Rasmus - vitkål, nu finns otroligt god färsk, stekt i massa kokosolja med cayennpeppar så det blir lite sting till det kycklingbitar stekt i smör och en kall creme fraichesås med gurkmeja. Så god kombo. mmmm

Har sett att det finns färsk palsternacka. Kan gratineras i ugn med massa olivolja. mmmm

:P

Ett tips för att få billigare kött, är att köpa mer i taget, gärna direkt av producent, och inte bara köpa en styckdetalj, utan köpa helt eller delar av ett djur. Vi betalar 50 kr / kg för lammkött, och 72 eller något för nötkött. Bådadera är gräsbetat och ekologiskt.

Det är lite extra jobb, men om jag tänker efter så har lagt cirka 15 timmar på att stycka under de senaste 12 månaderna, och då är det till en familj med två barn, och vi har köpt nästan allt vårt kött som antingen grovstyckat eller hel slaktkropp. Du behöver bara kniv, skärbräda, en enkel köttsåg (går att köpa hos clas ohlson, Jula, med flera för runt en hundring), och lite plastpåsar. Vill du göra färs så går det att köpa köttkvarn för 300 spänn som funkar tillräckligt bra.

Att köpa en kvarts ko (50-60 kg) kanske är lite mycket för en ensam student, men ett halvt eller helt lamm (slaktvikten ligger ofta på 12-20 kg) borde ju gå att få in även i en mindre frys. Om du kan dela med några kompisar så blir det ju ännu bättre.

Efter vad jag har sett, så blir det VÄLDIGT mycket billigare med kött om man köper helt eller grovstyckat. Bonden vi köpt nötkött av, säljer även mindre lådor, där allt är färdigt att stoppa i frysen, men då ligger priset runt det dubbla. Dessutom gillar jag att välja själv hur jag styckar - mycket färs är praktiskt om man har ont om tid, och köttfärs är det närmsta "färdigmat" vi kommer :-)

• Like 2

Jag har också ätit mig symtomfri från reumatism(psoriasisartrit) och är inne på mitt 5:e år. Har inte behövt medicinera alls på hela den tiden vilket är underbart efter att i flera år laborerat med en massa olika mediciner och injektioner som inte hjälpte alls mot smärtan  :-)

Äter helt spannmålsfritt, sparsamt med nötter och mejeriprodukter men en massa ägg utöver kött, fisk, kyckling och bra grönsaker. 

Kan verkligen rekommendera dig att testa kokosfett, Det är antiinflammatoriskt och jag ser till att få i mig ca 50 g per dag. Använder den med smak i vissa maträtter och den utan i kaffe tillsammans med smör. Märker verkligen skillnad på lederna av kokosfettet  :D

Det låter fantastiskt! Min kost har nu ramlat på kött, fisk, grönsaker (utöver potatisväxter), mycket smör och bakar eget bröd med mandelmjöl. Har varit så stressad med kosten och inte blivit mätt och nu blir jag riktigt mätt och ska fortsätta så här. Lyx blir kokosfett. Just nu äter jag en "glass-sak" med en hel avokado, sojagrädde (fetast) och några jordgubbar för smak. Tänkte också tillsätta kokosfett i dessa när jag lyxar till det, som sagt. :)

Ett tips för att få billigare kött, är att köpa mer i taget, gärna direkt av producent, och inte bara köpa en styckdetalj, utan köpa helt eller delar av ett djur. Vi betalar 50 kr / kg för lammkött, och 72 eller något för nötkött. Bådadera är gräsbetat och ekologiskt.

Det är lite extra jobb, men om jag tänker efter så har lagt cirka 15 timmar på att stycka under de senaste 12 månaderna, och då är det till en familj med två barn, och vi har köpt nästan allt vårt kött som antingen grovstyckat eller hel slaktkropp. Du behöver bara kniv, skärbräda, en enkel köttsåg (går att köpa hos clas ohlson, Jula, med flera för runt en hundring), och lite plastpåsar. Vill du göra färs så går det att köpa köttkvarn för 300 spänn som funkar tillräckligt bra.

Att köpa en kvarts ko (50-60 kg) kanske är lite mycket för en ensam student, men ett halvt eller helt lamm (slaktvikten ligger ofta på 12-20 kg) borde ju gå att få in även i en mindre frys. Om du kan dela med några kompisar så blir det ju ännu bättre.

Efter vad jag har sett, så blir det VÄLDIGT mycket billigare med kött om man köper helt eller grovstyckat. Bonden vi köpt nötkött av, säljer även mindre lådor, där allt är färdigt att stoppa i frysen, men då ligger priset runt det dubbla. Dessutom gillar jag att välja själv hur jag styckar - mycket färs är praktiskt om man har ont om tid, och köttfärs är det närmsta "färdigmat" vi kommer :-)

Tack för tipsen!

• Like 1

Hej, ser att du redan fått en massa bra svar. Men tänkte tipsa om autoimmune paleo (finns något som kallas för AIP - Autoimmune protocol), vilket är en kost för folk med autoimmuna sjukdomar. Är själv ledgångsreumatiker (25 år gammal och har haft diagnosen i 6 år nu), går på både methrodexate och det biologiska läkemedlet Simponi. Medicinerna har hjälpt jättemycket, hade stora rörelsesvårigheter när jag fick diagnosen och var svullen och hade ont överallt - armbågar, axlar, händer, handleder, fötter, knän, käkleder….var en 19-åring fast i en 90-årings kropp. Men jag tror liksom du inte att medicinerna är den riktiga lösningen, jag tror bara att de behandlar symptomen på en kropp som egentligen behöver läka. Har nu de senaste veckorna ändrat min livsstil radikalt och kör numera paleo (har tidigare kört LCHF och det har hjälpt till en viss del). Märker stor skillnad i att ta bort mejerier och spannmål. Men tyvärr tror jag inte att det räcker, måste skära bort mer ur kosten, däribland ett av mina älsklingsfödoämnen - ägg.

Tänkte tipsa om några sidor jag själv upptäckt bara den senaste veckan:
http://www.thepaleomom.com

Läkare som har skrivit en bok om hur man med hjälp av kost och livsstil kan läka autoimmuna sjukdomar. I grunden är det att man ska skära bort en massa saker i sin kost under en period (ofta 1-3 månader eller mer), ge kroppen en chans att läka, och sen återintroducera dom igen och se om kroppen tål dom. Om man inte tål dom så måste man undvika det födoämnet och ge kroppen längre tid att läka innan man testar igen. 

http://autoimmune-paleo.com/paleo-autoimmune-protocol-print-out-guides/
Guider i vad man får äta och inte får äta. Läs även Mickeys egen historia, hon har själv MS och har hjälpts mycket av kosten. 

http://www.phoenixhelix.com
En kvinna i USA som själv har ledgångsreumatism och har minskat sina skov med hjälp av kosten. Hon har en e-bok som jag köpte (tycker själv att den gav väldigt mycket), där hon vägleder en igenom hur man ska gå tillväga när man återintroducerar olika födoämnen, hur man ska läsa av kroppens signaler och även en massa pepp i hur man ska ta sig igenom jobbiga perioder. Hon ger även tips på andra sätt att förändra sin livsstil. Boken är ganska kort, men jag tyckte att den gav väldigt mycket. 

Jag är ledsen att du har ont, vet hur det känns. Vi kan läka våra kroppar, vi måste bara ge dom chansen. Jag är helt säker på det. 

Massa styrkekramar!!

• Like 5

Hej, ser att du redan fått en massa bra svar. Men tänkte tipsa om autoimmune paleo (finns något som kallas för AIP - Autoimmune protocol), vilket är en kost för folk med autoimmuna sjukdomar. Är själv ledgångsreumatiker (25 år gammal och har haft diagnosen i 6 år nu), går på både methrodexate och det biologiska läkemedlet Simponi. Medicinerna har hjälpt jättemycket, hade stora rörelsesvårigheter när jag fick diagnosen och var svullen och hade ont överallt - armbågar, axlar, händer, handleder, fötter, knän, käkleder….var en 19-åring fast i en 90-årings kropp. Men jag tror liksom du inte att medicinerna är den riktiga lösningen, jag tror bara att de behandlar symptomen på en kropp som egentligen behöver läka. Har nu de senaste veckorna ändrat min livsstil radikalt och kör numera paleo (har tidigare kört LCHF och det har hjälpt till en viss del). Märker stor skillnad i att ta bort mejerier och spannmål. Men tyvärr tror jag inte att det räcker, måste skära bort mer ur kosten, däribland ett av mina älsklingsfödoämnen - ägg.

Tänkte tipsa om några sidor jag själv upptäckt bara den senaste veckan:

http://www.thepaleomom.com

Läkare som har skrivit en bok om hur man med hjälp av kost och livsstil kan läka autoimmuna sjukdomar. I grunden är det att man ska skära bort en massa saker i sin kost under en period (ofta 1-3 månader eller mer), ge kroppen en chans att läka, och sen återintroducera dom igen och se om kroppen tål dom. Om man inte tål dom så måste man undvika det födoämnet och ge kroppen längre tid att läka innan man testar igen. 

http://autoimmune-paleo.com/paleo-autoimmune-protocol-print-out-guides/

Guider i vad man får äta och inte får äta. Läs även Mickeys egen historia, hon har själv MS och har hjälpts mycket av kosten. 

http://www.phoenixhelix.com

En kvinna i USA som själv har ledgångsreumatism och har minskat sina skov med hjälp av kosten. Hon har en e-bok som jag köpte (tycker själv att den gav väldigt mycket), där hon vägleder en igenom hur man ska gå tillväga när man återintroducerar olika födoämnen, hur man ska läsa av kroppens signaler och även en massa pepp i hur man ska ta sig igenom jobbiga perioder. Hon ger även tips på andra sätt att förändra sin livsstil. Boken är ganska kort, men jag tyckte att den gav väldigt mycket. 

Jag är ledsen att du har ont, vet hur det känns. Vi kan läka våra kroppar, vi måste bara ge dom chansen. Jag är helt säker på det. 

Massa styrkekramar!!

Jag är tacksam för alla svar, även om jag fått en del! Det är precis vad jag tänkt med min kost i framtiden om det inte går bra till... men just nu tänker jag köra som jag skrev innan. Det är viktigt att jag får i mig fettet, för jag är väldigt undernärd. Jag kommer alltid spara all information ifrån detta forum för personligt bruk i framtiden, och sedan skadar det ju inte andra kanske hittar hit igenom google eller dylikt!

Jag tänkte också på en sak... http://gyazo.com/dd7b08208c5aaecf1888780104b789c4 så står det ingenting om Cashew under "Nuts" - hur kommer det sig?

• 5 weeks later...

Jag är tacksam för alla svar, även om jag fått en del! Det är precis vad jag tänkt med min kost i framtiden om det inte går bra till... men just nu tänker jag köra som jag skrev innan. Det är viktigt att jag får i mig fettet, för jag är väldigt undernärd. Jag kommer alltid spara all information ifrån detta forum för personligt bruk i framtiden, och sedan skadar det ju inte andra kanske hittar hit igenom google eller dylikt!

Jag tänkte också på en sak... http://gyazo.com/dd7b08208c5aaecf1888780104b789c4 så står det ingenting om Cashew under "Nuts" - hur kommer det sig?

Såg först nu att du skrivit ett svar. Man kan äta väldigt mycket olika fetter med Autoimmune Paleo. En favorit (väldigt nyttig sådan) är just "lard" och "tallow", som man kan göra själv hemma i sitt kök genom att ta fett från gris eller kor och smälta det. Ska tydligen vara väldigt gott att använda i matlagning. (Är även mitt nästa projekt i köket). Sen finns ju flera olika oljor och även fett som man får i sig från avocados, fet fisk, etc….

Vet faktiskt inte varför dom inte har skrivit med det. Cashews är dock inte ok på strikt AIP, det räknas till nötter. Jag kan tipsa dig om att köpa boken The Paleo Approach av Sarah Ballantyne https://www.adlibris.com/se/bok/the-paleo-approach-9781936608393

Hon går väldigt grundligt igenom orsakerna till varför man utvecklar en autoimmun sjukdom samt hur man ska läka kroppen. Väldigt läsvärd, men väldigt tung. Där finns även en mycket mer utförlig lista om vad man får äta och inte. (samt väldigt grundliga svar till varför). Det viktigaste är dock att ta bort alla mejeriprodukter och all gluten. Samt helst även ägg, då väldigt många reumatiker triggas av dem (oftast är det äggvitan som man triggas av). En del mår även väldigt dåligt av s.k. nightshades (tomater, peppar, paprikor,etc), och för vissa är även denna födogrupp till och med mer problematisk än gluten.

Men det är tungt att göra det, det förstår jag. Har själv snart ätit AIP i en hel månad. Tanken från början var att bara köra i tre månader och sen börja återintroducera, men jag funderar faktiskt på att äta så här längre än så och skjuta upp återintroduceringarna. Ge kroppen en ordentlig chans och läka samt verkligen lära mig den här kosten ordentlig. Men vi får väl se hur jag känner i november. 

Lycka till och hoppas att det ger resultat! 

• 6 months later...

Hej!

Mycket intressant i den här tråden, läser och begrundar. Har problem med ledvärk som kommer i skov och vet att kosten påverkar smärtan.

En fundering: Kan Ghee vara en fettkälla som fungerar för dig? Har inte testat själv men tror att det är smör minus mjölkprotein.

Styrkepepp från Trulsa

@Rasmus, jag tål till skillnad från Syster inte grädde och hårdost. Däremot smör och crème fraîche, men resten av mejerierna går bort. Get- och fårost går bra också. I Tyskland åt jag så himla god yoghurt gjort på fårmjölk men sånt finns inte här. :-(

ICA Supermarket på Folkungagatan i Stockholm har en getmjölksyoghurt i bägare som är väldigt god - då borde den ju finnas på ICA:s centrallager. Kolla med den ICA-butik som ligger bra till för dig om de kan beställa hem den.