Mats Lindberg Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 En tidigare tråd om lågt blodsocker och typ1-diabetes har fått mig att fundera på detta. Hur hanterar ni lågt blodsocker? Jag tänker mig två situationer: 1. Insulinkänningar. Själv äter oftast alltför mycket sötsaker. Druvsocker har för mig en lite för kortvarig verkan, så jag får nya känningar. Responsen är oftast också för långsam. Jag behöver något mer "magfyllande" och det blir gärna för mycket. Några tips? 2. Om jag vid sänggående har ett utmärkt blodsocker (runt 5 mmol/l) blir jag ofta orolig att det är på väg ned och då kompensationsäter jag exempelvis ett par chokladrutor. Ibland funkar detta utmärkt och jag vaknar med bra blodsocker, men lika ofta vaknar jag med 12-14 mmol/l. Har ni några bra strategier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag har inte själv diabetes typ 1, men min fru har haft i 40 år så vi diskuterar hela tiden hur hon ska hantera blodsocker och insulindoser. Vi äter båda LCHF sedan 2,5 år; de senaste månaderna striktare än tidigare, så det jag skriver passar främst en låginsulin/låg-kh-regim. På senare tid har vi kommit fram till att 2 druvsockertabletter är tillräckligt för att häva en känning. Hon köper sorten Intact, som innehåller 2,1 g glukos per tablett, vilket betyder att två tabletter på ett par minuter har försett blodbanan med den mängd glukos där "ska" vara (4 g för en person som väger 70 kg). Tidigare, och ännu värre före LCHF, åt hon mer, vilket vi tror förklarar det vi trodde var rekyler pga hormonellt orsakad frisättning av leverglykogen. Det jag nu skrivit är inte svar på din fråga, men jag nämner det ändå, för frågan är ju varför du upplever att druvsocker har för kortvarig verkan. Det borde väl rimligtvis då bero på att du har mer cirkulerande insulin som plockar bort även druvsockret från blodbanan, till muskel- eller fettceller beroende på var det finns plats. Händer det efter att du tagit måltidsinsulin? Man kan tänka sig att om du inte ätit LCHF så länge kan din insulinkänslighet ha ökat, så du behöver tänka om. Min fru tar ibland 1-2 enheter snabbinsulin, vilket ger en tydlig effekt. Före LCHF var det högre tal på allting. Din andra fråga är också för min fru ett mysterium. Har hon 5 mmol/l före sänggåendet äter hon också något, kanske fröknäcke med ost eller liknande. Och hon vaknar ofta med bra värden, men ibland med sådana höga som du nämner. Eftersom hon är 50+ skyller vi det på hormoner, men vi vet inte. Ja, det var några tankar i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 En annan sak jag kom att tänka på nu: när man får lågt blodsocker sätter "reptilhjärnan" i oss igång och skapar mycket stark drift att äta/dricka något som ger energi. Det har ju många icke-diabetiker också besvär av när blodsockret pendlar vilt pga snabba kolhydrater och insulinspikar. Så eventuellt är det du upplever vid känning delvis ett resultat av det, i kombination med att hjärnan dessutom fungerar sämre än vanligt. Det kan alltså vara svårt att hålla huvudet "kallt" och vänta på effekten av ett par druvsockertabletter. Likaså att du upplever effekten av druvsocker som långsam - det sitter nog, med all respekt, i ditt huvud - glukos är ju blodsocker och tas upp inom två minuter från att man sväljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted July 27, 2014 Author Share Posted July 27, 2014 Tack för era erfarenheter. Det där med reptilhjärnan tror även jag på, kombinerat med hormonpåslag. Jag blir aldrig virrig och har aldrig svimmat under över 40 års å sjukdom, så jag är ändå lyckligt lottad, men jag får trots detta en skräck för att det ska hända och överkompenserar. Det beror också på den upplevda fördröjningen av återhämtning jag beskrev och som gör det svårt att tänka logiskt. Jag fick faktiskt en insulinkänning i går natt och tog då fyra Dextrosol och tvingade mig att vänta på reaktionen. Och visst steg blodsockret, men obehagen pågick över en halvtimme, med domnande lår och fingrar och lätt yrsel. Jag kan tänka mig att det tar längre tid att rensa ut en del hormoner än det gör att sänka själva blodsockret. Jag har aldrig varit starkt sockerberoende, men inbillar mig att det känns på liknande sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts