Piamia Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag tycker verkligen om LCHF-kosten, mår bättre och har gått ner i vikt. Men jag blir bekymrad om alla "köttlarm", om den negativa miljöpåverkan som en hög andel kött i kosten har. Kött leder till att koldioxiden i atmosfären ökar och växthuseffekten förstärks. Det känns svårt att undvika kött i en LCHF-kost (?), de flesta råd och recept har ju mycket kött. Jag äter en hel del. Ser inte mycket om detta i LCHF-diskussionen. Ibland rekommenderas naturbeteskött när det gäller nötkött, som är bättre än "vanligt", om än svenskt. Men det är svårt att få tag på och tyvärr betydligt dyrare. Och räcker det? Och ekologisk kyckling är en sällsynthet. Ska man ha dåligt samvete eller hur ska man tänka? I alla fall behöver vi förhålla oss till miljöfrågan kontra LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag tycker verkligen om LCHF-kosten, mår bättre och har gått ner i vikt. Men jag blir bekymrad om alla "köttlarm", om den negativa miljöpåverkan som en hög andel kött i kosten har. Kött leder till att koldioxiden i atmosfären ökar och växthuseffekten förstärks. Det känns svårt att undvika kött i en LCHF-kost (?), de flesta råd och recept har ju mycket kött. Jag äter en hel del. Ser inte mycket om detta i LCHF-diskussionen. Ibland rekommenderas naturbeteskött när det gäller nötkött, som är bättre än "vanligt", om än svenskt. Men det är svårt att få tag på och tyvärr betydligt dyrare. Och räcker det? Och ekologisk kyckling är en sällsynthet. Ska man ha dåligt samvete eller hur ska man tänka? I alla fall behöver vi förhålla oss till miljöfrågan kontra LCHF. Att LCHF är någon slags köttdiet är en stor stor myt. Jag vet inte var den kommer från. Det är ju fett som är det viktiga i kosten, även om det är viktigt med proteiner men de behöver inte komma från kött. Naturbetat kött är verkligen att föredra pga av halten Omega 3 men jag äter mindre kött nu så prismässigt blir det samma ungefär. En del tycker inte kyckling är fett nog men jag äter det. Helst ekologiska Bosarp. Jag vill äta bra och etiska grejor och betalar gärna mer för det. Här är två bra artiklar om varför man ska se upp lite med proteinintaget. http://4health.se/minska-pa-proteinet http://4health.se/minska-protein-del-2-om-amnesomsattningsprocesser-och-cancer Edit: Många som äter LCHF/Paleo har stor miljömedvetenhet. De äter närproducerat och ekologiskt, av hälsoskäl och miljöskäl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piamia Posted July 27, 2014 Author Share Posted July 27, 2014 Tack, bra länkar. Och hur mycket och vilket kött man äter eller inte gäller ju för alla och inte bara de som äter LCHF. Det finns konsekvenser med allt och det är svårt att välja rätt, kräver medvetenhet, ork, koll, vilja och resurser. Gäller ju såväl rött kött som fläsk, fågel, fisk och skaldjur. Det finns en mängd böcker som "Matens pris", "Äta djur" etc som gör en alldeles förfärad och frustrerad över rovdrift och bristande djuretik. Trots allt får jag en känsla av att LCHF-världen kanske kunde vara ännu mer tydlig med synen på kött/protein och hur man ska tänka för att både må bra personligen och bidra till en bättre miljö och djurhållning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Tack, bra länkar. Och hur mycket och vilket kött man äter eller inte gäller ju för alla och inte bara de som äter LCHF. Det finns konsekvenser med allt och det är svårt att välja rätt, kräver medvetenhet, ork, koll, vilja och resurser. Gäller ju såväl rött kött som fläsk, fågel, fisk och skaldjur. Det finns en mängd böcker som "Matens pris", "Äta djur" etc som gör en alldeles förfärad och frustrerad över rovdrift och bristande djuretik. Trots allt får jag en känsla av att LCHF-världen kanske kunde vara ännu mer tydlig med synen på kött/protein och hur man ska tänka för att både må bra personligen och bidra till en bättre miljö och djurhållning. Jag håller helt med om att allt får konsekvenser (och att man bör tänka på det) men däremot håller jag inte med om att det inte finns en medvetenhet. Såg till exempel en intervju i går här på medlemssidan med Mark Sisson, som är ledande person inom Paleorörelsen, där jag just fick lite nya insikter om konsekvenserna med att hålla insulinnivåerna/hungern nere och behovet/efterfrågan på mat i världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post KataM Posted July 27, 2014 Popular Post Share Posted July 27, 2014 Det är viktigt att tänka på miljön, så klart. Och på djurens väl och ve, vilket inte alltid är riktigt samma sak. Det krångliga med miljöaspekten tycker jag är att det är så komplext att det blir totalt oöverblickbart. Tror inte att jag äter mer kött nu är före LCHF, snarare tvärt om. Men om vi leker med tanken att jag har ökat min konsumtion av kött och att det är negativt för miljön, men att min nya kosthållning bidrar till att jag håller mig frisk och slipper stoppa i mig en massa mediciner som är miljöskadliga... Ja, ni fattar - hur i hela världen ska jag kunna avgöra vad som i slutändan är bäst för miljön? Man får väl inse att ingen kan göra allt, men att alla kan göra något och försöka göra förändringar på de sätt man kan utifrån sina förutsättningar. Om alla bara gjorde det, skulle vi komma långt, tänker jag. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag tycker verkligen om LCHF-kosten, mår bättre och har gått ner i vikt. Men jag blir bekymrad om alla "köttlarm", om den negativa miljöpåverkan som en hög andel kött i kosten har. Kött leder till att koldioxiden i atmosfären ökar och växthuseffekten förstärks. Det känns svårt att undvika kött i en LCHF-kost (?), de flesta råd och recept har ju mycket kött. Jag äter en hel del. Ser inte mycket om detta i LCHF-diskussionen. Ibland rekommenderas naturbeteskött när det gäller nötkött, som är bättre än "vanligt", om än svenskt. Men det är svårt att få tag på och tyvärr betydligt dyrare. Och räcker det? Och ekologisk kyckling är en sällsynthet. Ska man ha dåligt samvete eller hur ska man tänka? I alla fall behöver vi förhålla oss till miljöfrågan kontra LCHF. Känner inte igen mig riktigt i din beskrivning om att miljödiskussionen saknas i LCHF, det finns många trådar här på forumet där detta diskuterats livligt. Utan några belägg tror jag att närproducerat gräsbeteskött har en lägre miljöpåverkan än tex motsvarig soyaproduktion när allt är inräknat. Jag tycker dock man kan skära ner på sin konventionella köttkonsumtion och i stället köpa en mindre del av KRAV eller annat bra kött. Fryst viltkött brukar vara ganska lätt att få tag på i affären. Bojkotta de affärer med snålt eko-utbud alt beställ eko-köttboxar hem. Sen finns de ju de som endast ser LCHF som en viktminskningsmetod och inte alls vill blanda in miljö i de hela. Och den ståndpunkten får man ju respektera också även om man inte håller med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Eh.. matpriserna har halverats på 30 år.. var det någon som trodde att det inte skulle få konsekvenser? Ekologiskt.. uppfödning av djuren, på jorden där maten odlas, på näringsinnehåll! Mitt råd är att alla skall bojkotta den billiga skitmaten.. och köpa riktig mat.. som kostar minst det dubbla mot vad junkfooden kostar! Innan man gjort det, det vill säga dragit sitt strå till stacken så är det främst läppfladder! Man styr inte matproduktionen via läpparna.. man styr den via plånboken! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piamia Posted July 27, 2014 Author Share Posted July 27, 2014 Oj, jag slog visst in öppna dörrar, det var inte min mening. Förstår att det finns en stor miljömedvetenhet här på Forumet. Har mest sökt i mina LCHF-kokböcker, men ska leta igenom Forumet efter tidigare diskussioner och kolla på medlemssidorna. Jag håller med KataM att frågan om miljö kontra mat hursomhelst är komplex! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Oj, jag slog visst in öppna dörrar, det var inte min mening. Förstår att det finns en stor miljömedvetenhet här på Forumet. Har mest sökt i mina LCHF-kokböcker, men ska leta igenom Forumet efter tidigare diskussioner och kolla på medlemssidorna. Jag håller med KataM att frågan om miljö kontra mat hursomhelst är komplex! Det är ingen fara. Folk här gillar att diskutera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Oj, jag slog visst in öppna dörrar, det var inte min mening. Förstår att det finns en stor miljömedvetenhet här på Forumet. Har mest sökt i mina LCHF-kokböcker, men ska leta igenom Forumet efter tidigare diskussioner och kolla på medlemssidorna. Jag håller med KataM att frågan om miljö kontra mat hursomhelst är komplex! Frågan är på inget sätt kontroversiell.. utan mest troligt hänger modern matproduktion ihop med de moderna vällevnadssjukdommarna! Men det är konsumenten som styr.. dvs det är vi som väljer vad vi köper! Det faktum att folk vill äta skitmat har så klart konsekvenser. Man skulle kunna anklaga de stora matkedjorna för problemet.. men de följer i stort sett bara konsumenternas val. Den handlare som inte är lyhörd för detta lär inte överleva särskildt länge. Ibland när man väl står där i affären så har man inte så mycket val.. men man kan alltid göra de bästa val man kan och ta den ekonomiska konsekvensen av detta. Grejen är att kvalitet kostar pengar. Ett annat problem som jag har är att jag är tvungen att ta bilen och åka en massa mil för att få tag i anständig mat.. gräsuppfött, ekologiskt näringsrik mat! Verkar vara betydligt lättare i större städer, där det finns hippsterföreningar som handlar in och distribuerar riktig mat.. gäller tyvär nog bara Sthlm, Gbg, Malmö! På västkusten har vi som väl iallafall Gröna gårdar och Kaprifolkött.. samt i skåne Bosarp.. oså har vi tillgång till färsk fisk från atlanten. Inget av dessa är billiga.. men det är så riktig mat kostar.. det andra är matkulisser, smakar nästan som mat, ser nästan ut som mat, men näringen får du köpa i hälskosthyllan! Det är bara att välja! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted July 27, 2014 Popular Post Share Posted July 27, 2014 För min del kanske köttkonsumtionen har ökat något, därför att jag har skippat bönorna. - Och insett vad dessa har gjort med min mage, men det är en annan historia. Även konsumtionen av det animaliska fettet har ju ökat, frågan är vad som hände med det innan jag åt det, så att säga. Hamnade på smörberget? Men å andra sidan kan jag bara konstatera att det finns hur många hyllmeter med varor i affärerna som jag bara går förbi. Det gjorde jag även innan, men nu känns det som det är ännu fler hyllmeter...förbi all färdigmat och halvprodukter, lightprodukter och fettsnåla alternativ samt brödet...för att inte tala om allt snask, läsk, gudvetvad! Så för min del kunde alla affärer krympa sin yta med 60-75%. Vad innebär det för miljön att en massa varor aldrig behöver produceras? Att en massa varor inte behöver frys- och kyldiskar? Inte behöver transporteras? Vad är miljöpåverkan av produktionen av alla dessa ämnen som stoppas i maten så den smakar mer, har "rätt" färg, konsistens osv? Frågan om svinnet är kanske svårlöst, även om folk köper rena råvaror lär det bli svinn ändå, jag tror det sker rätt stor svinn även i livsmedels(färdigmat)industrin... Jag har dock även innan handlat ekologiskt och helst närproducerad, alltid svenskt kött, dock inte tänkt på gräsbeteskött, vilket jag gör i högre grad nu. Även det där med att många utnyttjar en större andel av djuret när de äter fettet och gör långkok av kött som "allmänheten" ofta ratas är ju värt nånting jämfört med de som bara köper "fina bitar". Det är så lätt att jämföra äpplen med päron och sila mygg och svälja elefanter i miljödebatten. Eftersom jag själv har jobbat med livscykelanalyser vet jag också vad de kan vara värda när man jämför olika varor...det gäller att ha koll på avgränsningar och hur kan man ha det som vanlig konsument? Min uppfattning är väl den att LCHF inte är sämre ut miljöperspektiv än nån annan mathållning. Många har fått upp en medvetenhet om det där med att göra klokare val, men det är svårt att veta hur stor andel det är. Folk som hänger på olika forum brukar ofta vara mer medveten, kanske? Och som det står i en kommentar ovan, om de som äter LCHF i genomsnitt kan minska användningen av mediciner är ju även detta en stor miljövinst! Så, personligen känner mig ganska lugn inför miljöaspekten av maten jag äter. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maya Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Jag är ny här på forumet och gick med just för att kunna läsa och komentera kring miljö och klimat, något som jag tycker är viktigt och jag var rädd att den aspekten saknades här. Jag menar, när man läser om LCHF i media och på bloggar så finns det ju aldrig nån som problematiserar köttnormen, och även Kostdoktorn själv lägger ju upp sina middagar som verkar bestå av mycket kött. Undrar hur Anderas tänker? En gång la jag in en lite kritisk kommentar kring köttsvullandet på en känd LCHF-blogg, men inlägget modererades bort! Men när jag nu hittade den här tråden så känner jag mig bättre till mods, det verkar ju finnas en medvetenhet hos vissa i alla fall. Jag tänker såhär också, ungefär som Maslows behovstrappa; om man äter LCHF för att man har problem med kroppen (sjukdomar, övervikt) så har man kanske nog med det problemet just då. Man är inte mottaglig med att försöka rädda planeten också samtidigt. Dvs; behov kommer i olika trappsteg och de mest grundläggande behoven måste tillfredsställas först. När en person har gått ner sina 50 kg och blivit av med sin diabetes typ 2, DÅ kanske det är läge att börja bry sig om miljön. I den bästa av världar... Fast man skulle kunna vända på det också. Jag tror att om fler skulle engagera sig i "stora frågor", tex kring vårt jordklots framtid, våra barnbarns miljö och orättvisorna i världen, där många svälter och andra äter ihjäl sig, så kanske många i Sverige skulle kunna sätta sina egna problem i lite perspektiv, och kanske inte tröstäta lösviktsgodis, och heller inte ha tid att bli en soffpotatis, för man har så mycket annat, viktigare, att stå i! Jag tror precis som någon annan skrev här ovanför att LCHF inte behöver innebära mer kött. Man äter ju mer fett och blir mättare - det innebär ju mindre mängd mat, och skulle i princip alltså kunna innebära även mindre kött! MEN; jag tror att många vanliga svenssons som inte problematiserar saker så ofta gärna använder LCHF som ett argument för att få äta mycket kött. Byter ut spagettin mot dubbelt så mycket köttfärssås liksom. Eller har jag fel? Bara lite tankar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 För mig är kött en av de mest lättsmälta och icke irriterande matvaror vi kan äta. Viktigt också för att kroppen ska få i sig proteiner och vitamineraler. Bra köttproduktion är också viktig för miljön för att jorden ska få bra gödsling och ej utarmas. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 Jag äter en hel del kött men det är väldigt ekologiskt då jag skjuter det själv i skogen. Älg, rådjur, hjort, vildsvin, änder, ripor, skogsfågel och i värsta fall kanadagås och hare ligger närmare till hands än snabbväxande broilers eller importerade tamdjur! Är det brist på vilt så är det närodlat med så få mellanhänder som möjligt som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 1, 2015 Share Posted February 1, 2015 (edited) Jag skulle ofta vilja problematisera den vanliga uppfattningen att köttätande är ett stort klimatproblem Jag är nämligen inte övertygad om att djurhållning nödvändigtvis behöver betyda större utsläpp av växthusgaser. Framför allt Allan Savory men även Joel Salatin har kunnat visa på en stor produktion med ekologiska metoder och en samtidig uppbyggnad av matjord och bindande av kol i marken. Det är alltså kanske inte köttproduktionen i sig själv som är ett klimatproblem utan metoderna som idag vanligen används. Dvs foder framställt med konstgödsel på vanliga konventionellt odlade spannmålsåkrar där matjordslagret sakta men säkert bryts ned istället för upp. Samtidigt släpps växthusgaser ut och marken förmår inte ta upp något kol. På LCHF-bloggar och -hemsidor brukar gräsbeteskött hyllas. Framförallt av hälsoskäl men också bl a för att djuren (nötdjur) då får äta sin naturliga föda. I denna djurhållning används inget spannmål och inget kraftfoder alls. På den mark som åtgår byggs istället matjord upp och många växter, insekter och djur gynnas på ett sätt som aldrig kan bli verklighet på spannmålsåkrar. Betesvallarna blir i motsats en kolsänka. Är det på de förlorade vallarna och ängarna som det mesta av mångfalden gott förlorad det senaste seklet? För övrigt kan jag tycka att det för klimatet vore mycket lämpligare att fokusera på andra utsläpp av växthusgaser i samhället. Utsläpp som dessutom ofta innehåller gifter av olika slag. Ps. Som flera redan påpekat innebär LCHF-principen som sådan inte ett ökat köttätande. Snarare framhålls nog ett något mindre proteinintag än normalt. DS. Edited February 1, 2015 by Kahavia 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts