Jump to content

ny på lchf..trubbel

Jannahoj

Recommended Posts

Hej alla...

Jag har smygläst härinne ett tag nu. Jag började äta LCHF för ca två månader sen då jag har haft stora problem med blodsockerfall och en enorm övervikt pga felätande. Jag ser LCHF som ett nytt liv och tror verkligen på detta.

Jag använder mig av en app för att se vad jag äter och tycker det går bra utom att jag har tendens att äta för mycket protein i förhållande till fettet. Jobbar på det ;) men så fort jag höjer fettet till 60% så får jag rusa på toa inom en halvtimme efter maten (sorry lite osmakligt).. Nu blir jag rädd att viktnedgången kommer utebli när jag inte äter så mycket fett som jag borde. Har inte sett någon viktminskning än men har iaf inte gått upp och ser massa andra hälsovinster. Är mätt och belåten och aldrig arg!

Ännu ett problem är enorma myrkryp i benen på kvällen som gör att jag inte kan sova, men hoppas fixa det med magnesium. Så vad tror ni? Kan jag äta LCHF trots magen. Funkar ju nu, men kan inte springa på toa efter lunchen på jobbet.. ×)

Nu när jag tänker efter så får jag sådana anfall ibland.

Jag har en ovana att äta för fort, att sleva in maten i munnen och svälja utan att tugga. Nästan i alla fall. Särskilt blir det så på arbetsdagar och lunchen när man hellre vill jobba än att äta. Då märker jag ibland att magen börjar morra en stund efteråt och sedan är det dags för ett långt toalettbesök. Som tur är har man ju sin telefon med sig och kan surfa nästan lika bra med den som med jobbdatorn  :)

Haha ja vad skulle man göra utan mobilen! Det skulle kunna ligga något i det för maten var himla god! Fattar bara inte hur man ska kunna äta 75% fett utan att få springa på toa :/

Du menarr 75 energiprocent fett hoppas jag  :)

• Like 2

Ah ja det tror jag att jag menar :) 75% av det jag äter under en dag ska vara fett?

Nej. 75 energiprocent innebär att 75% av energin du äter under en dag ska komma från fett. Men eftersom fett innehåller mest energi i förhållande till sin vikt, blir det inte så mycket som 75% av allt du äter. Jag har det inte i huvudet hur mycket det blir, men det lär finnas andra här som snabbt kan svara på det. Eller kolla i någon näringstabell, det brukar jag göra om jag vill veta.

75E% skall det vara!

Ägg, lax, blandfärs tex innehåller  60E% fett!  :o

En liten klick majo så rasar det strax upp till 80E%!

Smör som innehåller 80% fett, har tex 99E% fett.. 1 E% protein!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=500〈=sv

Hoppas, hoppas du inte äter 75% fett i gram eller volym.. för då lär du bli väldans lös i magen.. ofta blir man illamående oxå!

Åh okej tack det där måste jag tydligen läsa på mer om! Fattar inte heller Hur man gör för att inte äta för mycket protein på en dag. Enligt min app har jag ätit 110g idag och bör inte ligga på mer än 65g eftersom det är det jag bör väga. Svårt innan man lär sig, tycker inte jag överätit, bara så jag är mätt och belåten.

Står det i appen att du inte skall äta mer än 65 gram?

Det kan du göra när du väl väger 50-65 kilo!

Om du hade varit kolisätare så ligger minimum på 0,8 gram per nuvarande vikt, på ketogen diet görs en del glukos av protein.. så man brukar säga MINST 1 gram per nuvarande vikt.. MINST!

Men som med det mesta.. minimum av något essentiellt är väldigt sällan det samma som optimalt.. så 1,5 gram per nuvarande vikt är troligen ett bättre alternativ.. då ryms även någon promenad med hunden.. om man har sådan!

Och på det så krävs det en del sunt förnuft.. för de 0,8-1 gram MINIMUM.. är på ett genomsnitt av befolkningen.. så då varierar så klart även genomsnittlig vikt.. därmed oxå hur stor del av vikten som består av fettväv.. vilket inte kräver lika mycket protein per kilo!

Är man kraftig överviktig.. typ över  100 kilo och mer, så tror att man kan nöja sig med 0,8-1 gram per vikt.. alternativt 1,5-2 gram per normalvikt!

Nej jag har aldrig räknat. Möjligt att jag äter lite fel utifrån viktminskning men så har ju hälsan hela tiden varit mitt största fokus. Sen jag körde mejerifritt en månad på prov har det varit lättare att hitta mat utan grädde

• Like 1

Jag har räknat på någon maträtt ibland, mest av nyfikenhet. Men jag räknar absolut inte på vad jag äter i vanliga fall. Jag är ärligt talat inte jättenoga med att undvika alla kolhydrater heller alla gånger. Nymogna hallon på buskarna... :wub: Nej, då räknar jag definitivt inte!

Fördelen av räknandet är att man lär sig hur mycket man kan äta av det "söta". Dvs.man skaffar sig kunskaper om mängder och hur hantera olika situationer. Man behöver inte längre gissa eller leva i okunskap och inser plötsligt att "halva hallonbusken" är en hanterbar verklighet. I det perspektivet är kunskap makt... makt över ohälsan.

Jag har räknat... ordentligt, och skaffat mig kunskap. Numera behöver jag inte räkna, ty allt sitter kvar i bakhuvet för evigt :)

• Like 3