Jump to content

Försurad kropp? Jag vill veta...

novalie88

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har precis valt att köra på LCHF dieten och jag är nöjd och övertygad om att detta är ett bra val..

Det finns bara en endaste liten detalj som jag inte fått svar på när jag googlat runt på kostdoktorns sida och ja fler sidor också och det är att Paulun bland annat menar att kroppen blir försurad om kroppen gör om fett till glukos så hjärnan får sitt bränsle...

Samma information stod i mina läroböcker (jag pluggar till sjuksköterska) och mina lärare säger att LCHF är vansinne. Något jag inte tror på :) .

Vad säger ni om detta? Hade vart roligt o få svar här från Andreas..

Känns inte som att detta med försurning stämmer.. För i så fall skulle väl de flesta som går på LCHF vara sjuka mer eller mindre eftersom försurning leder till inflammationer lr hur det nu var.

Snälla hjälp mig att få klarhet i detta.

Hej på er!

Jag har precis valt att köra på LCHF dieten och jag är nöjd och övertygad om att detta är ett bra val..

Det finns bara en endaste liten detalj som jag inte fått svar på när jag googlat runt på kostdoktorns sida och ja fler sidor också och det är att Paulun bland annat menar att kroppen blir försurad om kroppen gör om fett till glukos så hjärnan får sitt bränsle...

Samma information stod i mina läroböcker (jag pluggar till sjuksköterska) och mina lärare säger att LCHF är vansinne. Något jag inte tror på :) .

Känns inte som att detta med försurning stämmer.. För i så fall skulle väl de flesta som går på LCHF vara sjuka mer eller mindre eftersom försurning leder till inflammationer lr hur det nu var.

Kroppen gör inte om fett till glukos. Uttrycket om försurning kommer från att man, när man äter lågkolhydratkost, kommer in i ett tillstånd som kallas ketos. När kroppen inte har tillgång till nog med glukos att förbränna börjar den använda fett istället. När den gör det bildas ketoner. Det är dessa ketoner som förser hjärnan med majoriteten av den energi den behöver. Ketonerna kan sänka kroppens PH-värde en liten aning. Om man har nedsatt insulinproduktion, som t ex diabetiker typ 1, kan ketonproduktionen spåra ur och det leder till ett tillstånd som kallas ketoacidos (även alkoholister riskerar att hamna i det tillståndet). Ketoacidos är en försurning. Människor med egen insulinproduktion hamnar inte i det tillståndet.

Det finns flera trådar här på forumet som handlar just om ketos.

Ja okej, Jag har läst om detta lite grann men på Paulun och mina lärare så verkar det som att denna sänkning av PH är farlig för alla?.

Men det finns alltså bara risk för att det kan bli farligt om man har diabetes typ 1?

Oroa dig inte...läs vad vår guru skriver  ;)

http://www.kostdoktorn.se/paulun-sprider-myter-om-lchf-i-kvallsposten/

Guest Katarina101
Kroppen gör inte om fett till glukos. Uttrycket om försurning kommer från att man, när man äter lågkolhydratkost, kommer in i ett tillstånd som kallas ketos. När kroppen inte har tillgång till nog med glukos att förbränna börjar den använda fett istället. När den gör det bildas ketoner. Det är dessa ketoner som förser hjärnan med majoriteten av den energi den behöver. Ketonerna kan sänka kroppens PH-värde en liten aning. Om man har nedsatt insulinproduktion, som t ex diabetiker typ 1, kan ketonproduktionen spåra ur och det leder till ett tillstånd som kallas ketoacidos (även alkoholister riskerar att hamna i det tillståndet). Ketoacidos är en försurning. Människor med egen insulinproduktion hamnar inte i det tillståndet.

Det finns flera trådar här på forumet som handlar just om ketos.

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men visst kan väl kroppen omvandla fett till glukos. Genom glukoneogenes som sker i levern, där glycerol kan omvandlas till glukos. Det var det första jag lärde mig av Annika Dahlqvists böcker och jag hoppas att det stämmer.

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men visst kan väl kroppen omvandla fett till glukos. Genom glukoneogenes som sker i levern, där glycerol kan omvandlas till glukos. Det var det första jag lärde mig av Annika Dahlqvists böcker och jag hoppas att det stämmer.

Ja, du har kanske rätt. Jag har lärt mig att det är protein som omvandlas till glukos genom glukoneogenes.

Hej på er!

Nja, Novalie 88. Bara det att din/dina lärare säger att LCHF är vansinne visar ett "Sektbeteende"... en felaktig tro.... Dvs. Dom är inte insatta i vad LCHF-kosten innebär. Bl a en mer näringsrik mat.  är det något som nu försurar våra kroppar å är väl det "dom vita podukterna". mjöl och socker som i sin tur göder felprocesser/inflammationer mm. i våra kroppar på sikt!

Det är förvånande hur dina lärare uttrycker sig angående ketos

Antingen är dom okunniga om skillnaden mot acidoketos eller så försöker dom verkligen skrämma dig från kosten??

I vilket fall känns båda alternativen riktigt olustiga

Försurning öht är något som knappast inträffar hos friska människor oavsett vilken kost man äter

Dom enda som hävdar det är nog dom som lever på att sälja ph-produkter

Vetenskapen har en annan uppfattning i frågan ;)

Kroppen reglerar PH inom väldigt snäva ramar och det gör den främst via andningen genom att utsöndra koldioxid

Funktionen är så effektiv att man tom riskerar att bli för basisk om man tex hyperventilerar (alkalos)

ingen som har info om exakt hur Paulun&CO menar att den här försurningen skulle gå till?.. änsålänge ägnar tråden bara svar åt att avfärda ett påstående; Paulun måste ha blandat ihop ketos och ketoacidos, kroppens ph sänks men det är irrelevant, Paulun har bara fel, etc.

det hade varit intressantare att få se resonemanget bakom påståendet så att man sedan kan göra en bedömning.

Det jag har fått lära mig (av näringsterapeuter) är att inflammation gör att man blir sur i kroppen. Vad orsakar inflammation? Ständigt högt blodsocker. Kroppen försöker då att bli mer basisk genom att bl.a. ta kalcium från skelettet. Kanske därför vi har mycket osteoporos i Sverige? Duktiga kvinnor som följer råden och äter fettsnålt och kolhydratrikt.

I vilket fall som helst borde inte försurning beröra LCHF:are eftersom fett inte ska påverka försurning, och dessutom äter vi mycket grönsaker och bär som är basiska.

Kroppen balanserar ju upp eventuell försurning genom att ta av vissa mineral, bl.a. kalcium. Har man någon form av sjukdom där balanseringen inte fungerar så dör man om inget annat görs. Surt blod är livsfarligt! Kroppen är i ständigt behov av homesostat och är väldigt bra på att försätta sig i detta.

Vad gäller användning av fett i glukoneogenesen så är forskningen inte säker. Deremot finns det kemiska teorier om att detta är möjligt.