Jump to content

mejerier inte en del av en hälsosam livsstil

Eric
 Share

Recommended Posts

Dom hänvisar bl a till att mejeriprodukter innehåller så mycket mättat fett. Dom tror alltså fortfarande att mättat fett är skadligt. Om vi tittar på vilken slags mat vi har ätit sedan urminnes tider, så har säkerligen ingått märg, hjärna och andra feta inälvor. mat som vi idag inte så gärna äter. Jag äter därför mejeriprodukter som ersättning för dessa feta inälvsprodukter. Fettet är väl antagligen ganska likvärdigt.

• Like 6

Dom hänvisar bl a till att mejeriprodukter innehåller så mycket mättat fett. Dom tror alltså fortfarande att mättat fett är skadligt. Om vi tittar på vilken slags mat vi har ätit sedan urminnes tider, så har säkerligen ingått märg, hjärna och andra feta inälvor. mat som vi idag inte så gärna äter. Jag äter därför mejeriprodukter som ersättning för dessa feta inälvsprodukter. Fettet är väl antagligen ganska likvärdigt.

Det tycker jag är en spännande tanke du har! Något som vet mer på biologisk/kemisk nivå om detta stämmer?

Komjölk är den perfekta födan...förutsatt att du är en kalv som under sitt första år ska lägga på sig runt 0,8 kg/dag. Att en vuxen människa ska dricka komjölk är egentligen en ganska bisarr idé i vårt moderna samhälle. I ett historiskt perspektiv där svältdöden låg bakom hörnet har mjölkdrickandet säkerligen bidragit till överlevnad under hårda tider, vilket sannolikt gjort att mejeriprodukter har fått en central del i vår diet och kulturarv.

Om man dock gör ett tankeexperiment och ponerar att vi aldrig hade blivit uppfostrade att dricka mjölk, tvivlar jag på att någon vid sina sinnes fulla bruk hade kommit på tanken att dricka modersmjölk från en annan art?

De flesta anser det nog rätt äckligt att dricka modersmjölk från en ammande kvinna, men ingen höjer ett ögonbryn ifall någon sörplar i sig 1L komjölk per dag?

Även om du har tur i oturen att råka födas med gener som gör att du kan spjälka laktos efter spädbarnsåldern (dvs du får inga direkta besvär av mejerier), så finns det en rad andra hälsoproblem förknippade med just mejeriprodukter.

Det mättade fettet tänker jag inte ens ge mig in på eftersom den diskussionen är dödfödd här på LCHF-forumet. ;)

Man har bland annat kunnat observera att mjölkproteinet kasein tenderar att bidra till ökad cancerrisk (vilket också nämns i artikeln). Utöver epidemiologiska studier finns även några musstudier där man mer eller mindre har kunnat slå på och stänga av cancertillväxt genom att upp- eller nedreglera mängden kasein i dieten.

Här är en intressant video som tar upp hur mejerikonsumtion kan vara kopplat till acne, via stimulering av TOR. Bland annat citeras en studie av Staffan Lindeberg, Loren Cordain, m fl.

De flesta håller säkerligen med om att våra offentliga hälsoinstitut är ganska tungrodda institutioner. Pendeln börjar äntligen svänga från "mjölk ger starka ben" eller "mjölk är den perfekta födan", till att faktiskt se vilket håll forskningen pekar åt.

I dagläget rekommenderas väl mejeriprodukter med låg fetthalt? I framtiden kommer förhoppningsvis mandelmjölk, havremjölk eller någon annan bland de 10-tals substituten att rekommenderas. :)

• Like 1

Hmmm, och jag som mår som en prinsessa av mejerierna och håller vikten - äntligen  :wub: efter många års kamp med galen blandkost och försök till veganism  :blink: Bra värden har jag också, tur att man inte är rädd för riktig mat inkl mejeriprodukter.  

Och om jag inte är helt ute och cyklar är det många här som har vittnat om hur lågkolhydrat har balanserat upp deras hud  :D

• Like 4

Hmmm, och jag som mår som en prinsessa av mejerierna och håller vikten - äntligen  :wub: efter många års kamp med galen blandkost och försök till veganism  :blink: Bra värden har jag också, tur att man inte är rädd för riktig mat inkl mejeriprodukter.  

Och om jag inte är helt ute och cyklar är det många här som har vittnat om hur lågkolhydrat har balanserat upp deras hud  :D

Det finns ju mycket som kan påverka. Går du t ex fortfarande neråt i vikt?

Vad är det för "värden" du menar? Var dom sämre med vegankost?

Det finns ju mycket som kan påverka. Går du t ex fortfarande neråt i vikt?

Vad är det för "värden" du menar? Var dom sämre med vegankost?

Har beskrivit allt detta tidigare. Mår mycket, mycket bra på min lågkolhydratkost inkluderandes mejerier. Är viktstabil och har sund kropsskonstitution. Tänker inte dra min historia med vegankosten igen, du får tro mig på mitt ord!

Har beskrivit allt detta tidigare. Mår mycket, mycket bra på min lågkolhydratkost inkluderandes mejerier. Är viktstabil och har sund kropsskonstitution. Tänker inte dra min historia med vegankosten igen, du får tro mig på mitt ord!

Självklart så tror jag dig! Jag försöker bara hitta ett mönster. För egen del så får jag hälsokrångel av framförallt ost men även andra mjölkprodukter är lite kinkigt. Jag skulle gärna vilja kunna äta ost eftersom jag tycker det är gott men jag vill inte gå så långt som till att äta LCHF eftersom jag vill kunna äta rotfrukter, bär och frukt i större utsträckning än vad som kan ingå i LCHF.

MikealEdebro namedroppar ett par "paleogurus" för att påvisa mejeriernas farlighet. Jag kan också namedroppa t ex Mark Sisson och Mat Lalonde som båda har en balanserad syn på mejerier. Mark Sisson äter mejerier och Mat Lalonde avstår för sin del men båda är lågkolhydratare.

Men vad båda två säger är att man får prova sig fram och känna efter hur man mår av just den maten. Man testar helt enkelt och mår man inte bra av mejerierna är det klokt att avstå och mår man bra kan man lugnt äta efter personlig smak. För mig framstår det som vettig matstrategi.

• Like 3

MikealEdebro namedroppar ett par "paleogurus" för att påvisa mejeriernas farlighet. Jag kan också namedroppa t ex Mark Sisson och Mat Lalonde som båda har en balanserad syn på mejerier. Mark Sisson äter mejerier och Mat Lalonde avstår för sin del men båda är lågkolhydratare.

Men vad båda två säger är att man får prova sig fram och känna efter hur man mår av just den maten. Man testar helt enkelt och mår man inte bra av mejerierna är det klokt att avstå och mår man bra kan man lugnt äta efter personlig smak. För mig framstår det som vettig matstrategi.

Ja hur man mår är en viktig indikator men det kanske beror på vad man äter för övrigt. Om jag nu vill kunna äta ost så kanske jag kan det om jag bara kommer på hur jag skall sätta samman kosten för att det skall fungera.

När det gäller mejerier så finns en oändlig massa studier som pekar åt olika håll men det kanske helt enkelt beror på vad man äter mer och en del andra parametrar hur man mår av mjölkprodukter.

Ja hur man mår är en viktig indikator men det kanske beror på vad man äter för övrigt. Om jag nu vill kunna äta ost så kanske jag kan det om jag bara kommer på hur jag skall sätta samman kosten för att det skall fungera.

När det gäller mejerier så finns en oändlig massa studier som pekar åt olika håll men det kanske helt enkelt beror på vad man äter mer och en del andra parametrar hur man mår av mjölkprodukter.

Jag är övertygad om att kroppen ger svaret när det gäller mat, får man en positiv reaktion är allt bra och reagerar den negativt är det något man skall undersöka närmare och kanske behöver avstå.  

Tror att man i viss mån kan bygga och stärka sin kropp, t ex tarmflora som ökar toleransen för olika födoämnen. Det är ett intressant ämne som det finns många medlemmar här inne är duktiga på. Går nog att hitta bra trådar från bland annat Johanna07...

Jag är övertygad om att kroppen ger svaret när det gäller mat, får man en positiv reaktion är allt bra och reagerar den negativt är det något man skall undersöka närmare och kanske behöver avstå.  

Tror att man i viss mån kan bygga och stärka sin kropp, t ex tarmflora som ökar toleransen för olika födoämnen. Det är ett intressant ämne som det finns många medlemmar här inne är duktiga på. Går nog att hitta bra trådar från bland annat Johanna07...

Vad jag har förstått så har hon valt att avstå från mejerier.

• Like 1

Skandinaver har som bekant en väldigt god förmåga att spjälka laktos. Men bara för att man inte är laktosintolerant och reagerar med magproblem, eksem etc så behöver det inte betyda att en kost med stora inslag av mejerier är hälsosamt på lång sikt.

Det mest bekymrande skälet utifrån ett folkhälsoperspektiv är just kopplingen till ökad cancerrisk.

Om du ger dig ut på Google Scholar och söker så finns det en uppsjö studier som antyder att det kan finnas vissa långtgående konsekvenser av mejeriprodukter. Starkast kopplingar verkar det finnas för prostata- och bröstcancer (dvs två av de mest förekommande cancerformerna).

Utifrån min egen erfarenhet så drack jag i min ungdom (likt många andra i min närhet) upp till en liter mjölk om dagen, i tillägg till alla andra mejeriprodukter jag konsumerade. Jag minns att jag hade återkommande sinusinfektioner, en lång period av återkommande vaglar i ögat, samt de vanliga problemen med tonårsfinnar. Då hade jag ingen tanke på att kosten faktiskt kan påverka sådana saker.

Nu tack vare internet är man mer påläst, och har (utöver många forskningsstudier) stött på ett otal anekdoter där folk förbättrar allt från eksem, akne och sinusproblem genom att exkludera eller kraftigt dra ner på mejeriprodukter.

Det är ju upp till var och en vad man väljer att stoppa i sig. Om du mår bra av att äta mycket mejeriprodukter så är det bara att köra på. Dock håller jag med artikeln om att man bör vara återhållsam i rekommendationerna för mejeriprodukter. Speciellt när det kommer till att dricka mjölk, där det idag finns fullvärdiga substitut som inte är associerade med dessa risker (t ex mandelmjölk, havremjölk, rismjölk etc).

En annan negativ aspekt på mjölkdrickande är att man har sammanlänkat konsumtion av komjölk med uppkomsten av typ 1 diabetes hos små barn.

Environmental factors in the etiology of type 1 diabetes

Type 1 diabetes is considered to be an autoimmune disease in which T lymphocytes infiltrate the islets of pancreas and destroy the insulin producing beta cell population. Besides antigen specificity, the quality of immune reactivity against islet cell antigen(s) is an important determinant of the beta cell destruction. Much evidence indicates that the function of the gut immune system is central in the pathogenesis, as the regulation of the gut immune system may be aberrant in type 1 diabetes. [...]

Of the dietary putative etiological factors, cow's milk proteins have received the main attention. Many studies indicate an association between early exposure to dietary cow's milk proteins and an increased risk of type 1 diabetes. The question will be answered by a large scale, prospective, randomized, international intervention trial. Another dietary factor in need of more studies is the deficiency of vitamin D.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajmg.10340/abstract;jsessionid=0116E4431227F053E37EEE7E55A77488.f03t01?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Jeg leste endel om melkeprotein for en stund siden, og hvis jeg husker riktig, og at informasjonen var riktig, er det melkeprotein av typen betakasein-A i melken vi har her i norden, og den er ikke helt bra.

Betakasein-B er derimot er den vi vil ha, og det vil ta en generasjon, eller ca. ti år å få kuenen til å produsere melk med dette proteinet.

Melk fra sau og ku inneholder allerede dette proteinet og er et bedre valg enn kumelk pr i dag.

Jeg leste endel om melkeprotein for en stund siden, og hvis jeg husker riktig, og at informasjonen var riktig, er det melkeprotein av typen betakasein-A i melken vi har her i norden, og den er ikke helt bra.

Betakasein-B er derimot er den vi vil ha, og det vil ta en generasjon, eller ca. ti år å få kuenen til å produsere melk med dette proteinet.

Melk fra sau og ku inneholder allerede dette proteinet og er et bedre valg enn kumelk pr i dag.

vad är sau och ku?

Beklager, siste setningen ble feil, det skal være "Melk fra sau og geit inneholder allerede dette proteinet og er et bedre valg enn kumelk pr i dag."

Jeg må nesten skrive på norsk da svensken min er så dårlig, men ku=ko, sau=får og geit=get   :)

• Like 3

Beklager, siste setningen ble feil, det skal være "Melk fra sau og geit inneholder allerede dette proteinet og er et bedre valg enn kumelk pr i dag."

Jeg må nesten skrive på norsk da svensken min er så dårlig, men sau=får og geit=get   :)

Tack! Då hänger jag med :).

• 4 weeks later...

Alltsá háller med dej. Man ska inte över huvudtaget dricka komjölk. Jag tál inte det och förstár inte att man inte tar upp det i diskussioner om LCHF dieten?? det finns ju massor av laktosintoleranta (de flesta tror jag).

Detta gör ju att ännu en hel del av det man kan äta försvinner eller hur. Vad blir det kvar? Kött och fett, smör kommer ju ocksá av komjölk. Jag skulle vilja att man pratade mer om dessa saker innan jag vagar starta denna diet.

De flesta i skandinavien är inte laktosintoleranta, eftersom vi har kvar enzymet laktas i vuxen ålder.  Kött och fett innehåller inte laktos (mjölksocker). Smör innehåller lite mjölkprotein, men inte laktos. Fermenterade mjölkprodukter innehåller mindre laktos, sen finns det ju laktosfria alternativ. Grönsaker, frukt och nötter innehåller inte laktos.

• Like 4

Komjölk är den perfekta födan...förutsatt att du är en kalv som under sitt första år ska lägga på sig runt 0,8 kg/dag. Att en vuxen människa ska dricka komjölk är egentligen en ganska bisarr idé i vårt moderna samhälle. I ett historiskt perspektiv där svältdöden låg bakom hörnet har mjölkdrickandet säkerligen bidragit till överlevnad under hårda tider, vilket sannolikt gjort att mejeriprodukter har fått en central del i vår diet och kulturarv.

Om man dock gör ett tankeexperiment och ponerar att vi aldrig hade blivit uppfostrade att dricka mjölk, tvivlar jag på att någon vid sina sinnes fulla bruk hade kommit på tanken att dricka modersmjölk från en annan art?

De flesta anser det nog rätt äckligt att dricka modersmjölk från en ammande kvinna, men ingen höjer ett ögonbryn ifall någon sörplar i sig 1L komjölk per dag?

Även om du har tur i oturen att råka födas med gener som gör att du kan spjälka laktos efter spädbarnsåldern (dvs du får inga direkta besvär av mejerier), så finns det en rad andra hälsoproblem förknippade med just mejeriprodukter.

Det mättade fettet tänker jag inte ens ge mig in på eftersom den diskussionen är dödfödd här på LCHF-forumet. ;)

Man har bland annat kunnat observera att mjölkproteinet kasein tenderar att bidra till ökad cancerrisk (vilket också nämns i artikeln). Utöver epidemiologiska studier finns även några musstudier där man mer eller mindre har kunnat slå på och stänga av cancertillväxt genom att upp- eller nedreglera mängden kasein i dieten.

Här är en intressant video som tar upp hur mejerikonsumtion kan vara kopplat till acne, via stimulering av TOR. Bland annat citeras en studie av Staffan Lindeberg, Loren Cordain, m fl.

De flesta håller säkerligen med om att våra offentliga hälsoinstitut är ganska tungrodda institutioner. Pendeln börjar äntligen svänga från "mjölk ger starka ben" eller "mjölk är den perfekta födan", till att faktiskt se vilket håll forskningen pekar åt.

I dagläget rekommenderas väl mejeriprodukter med låg fetthalt? I framtiden kommer förhoppningsvis mandelmjölk, havremjölk eller någon annan bland de 10-tals substituten att rekommenderas. :)

Du har helt rätt. Det är bisarrt, äckligt och oetiskt att stjäla en liten kalvs mjölk. Kolla in filmsnuttar om hur de små kalvarnas tas från de förtvivlade och förvirrande ko-mammorna, som enbart finns till för att vara sprängfyllda med mjölk så att människor kan klunks mjölk i långa banor! Numera BEHÖVER vi inte göra det och i Asien tycker man det är bisarrt och sjukt och man tycker dessutom att västerlänningar luktar urin och ammoniak eftersom våra kroppar avger detta pga alla mjölkprodukter! Och precis som du äger så hade ju ingen fått för sig att dricka grismjölk eller hundmjölk eller älgmjölk! Jag tror också på de flesta av idéerna bakom LCHF och undviker vit mat som socker, mjölmat, pasta, MEN blir trött och äcklad på det ständiga argumentet om hur NATURLIGT LCHF är när LCHF:are smäller si sig bacon t.ex! Snacka om processad skitmat och som kommer från ett djur som man menar är lika smarta som 3-åriga barn och som PLÅGAS otroligt mycket under sina korta liv- hur KAN ni?! Eller köper ni alla bacon från lyckliga grisar? TROR inte det, va! ,Bacon och mjölkprodukter kommer från olyckliga djur och att äta det hela tiden är inte alls som ursprungsmänniskan åt!

Jaha. Och hur lever korna vars mjölk du stjäl och som förbrukas under några FÅ år med ständigt sprängfyllda smärtande ljuver, ljuverinflammationer och antibiotikareaktioner? Eller konsumerar du ENBART mjölkprodukter från lyckliga djur som lever NATURLIGT! Om så är fallet, hatten av för dig, men ÄR så fallet? Skulle inte LCHF vara så NATURLIGT och "som människan åt förr"? Kor stod knappast i tusental med maskinell mjölkning och mördade kalvar på stenåldern!

Jaha. Och hur lever korna vars mjölk du stjäl och som förbrukas under några FÅ år med ständigt sprängfyllda smärtande ljuver, ljuverinflammationer och antibiotikareaktioner? Eller konsumerar du ENBART mjölkprodukter från lyckliga djur som lever NATURLIGT! Om så är fallet, hatten av för dig, men ÄR så fallet? Skulle inte LCHF vara så NATURLIGT och "som människan åt förr"? Kor stod knappast i tusental med maskinell mjölkning och mördade kalvar på stenåldern!

Det låter som du för din personliga del skall satsa på paleo  :)

• Like 1

Är det bättre att äta fisk? Man mördar fisken och äter upp den. Är det mer etiskt? Kon överlever mjökningen. Att hålla sig med mjölkdjur gjorde man på stenåldern redan innan man började med jordbruk. På stenåldern mördade man kalvar från såväl vild som tam nötboskap och åt upp.

• Like 2

Ang mjölkens "farlighet" och att det bara är vi i Norden som dricker mjölk har jag hittat följande.

• Andra djur än ko vars mjölk människan använder: ren, jak, get, kamel och får. Finns det fler, någon som i så fall kan fylla på listan  ;) ?
  • Mängden mjölk per dag som ökar risken för prostatacancer 1,25 liter/dag. Vem sätter i sig dessa mängder förutom växande tonårskillar?

Uppgiften om mjölken och cancerrisken har jag hittat på Forskning och Framsteg http://fof.se/tidning/2012/2/kossan-ut-ur-skamvran, se faktarutan längst ner. 

• Like 2

Varför tvivlar du på det...

...med tanke på att vi lever i en värld där vissa människor de facto fortfarande svälter...

...men ändå finns det människor i våra delar av världen som väljer att äta föda av sämre kvalitet och näringsinnehåll än animalier, à la veganmat. Det tycker jag är ett större mysterium. Äckelfaktorn finns ju även där mot bakgrund av hur välsmakande de flesta animalier är vid jämförelse med dess motparter inom veganvärlden. Jag säger alltså inte att det inte går att tillaga även god veganmat (Hermans på Söder gör sig påmint) utan jag påpekar bara att äckelargumentet är besynnerligt.

I övrigt är ditt resonemang lite väl filosofiskt. Man kan ju resonera enligt det argumentet om i princip all mat. Jag menar hur icke "äckligt" är det att gräva i jorden efter potatis? Men det blir rätt gott om man tvättar och skalar dem och äter med sill, ägg och måhända en nubbe. Förslagsvis.

Igen, protein är en vävnadsuppbyggande makronutrient och varför känns det här som en upphakad skiva? Vi har ju redan diskuterat vegangurun i Forks Over Knives praktstudie där han valde att lägga samma fokus som du nu gör på de gnagare som utvecklade tumörer vid högre proteininttag men ignorerade det faktum att vegangnagarna DOG i högre utsträckning. Tumör eller död? Tja, det torde vara en s.k. "confounding matter" även om man idkar din livsåskådning (för näringslära har det ju inte så mycket att göra med även om de propagandanutritionister du länkar till är tänkta att ge sken av något annat).

Mjölkens varande eller icke kan förvisso diskuteras men det finns ju andra mejeriprodukter som är helt ok och långt bättre än...

...de vegana alternativen ur ett nutritionsperspektiv. Rekommendationen under senare år går mig veterligen åt hållet att kritiken av fetthalt och mättat fett inte varit relevant utan tvärtom fel.
  • Like 7

Ang mjölkens "farlighet" och att det bara är vi i Norden som dricker mjölk har jag hittat följande.

• Andra djur än ko vars mjölk människan använder: ren, jak, get, kamel och får. Finns det fler, någon som i så fall kan fylla på listan  ;) ?
  • Mängden mjölk per dag som ökar risken för prostatacancer 1,25 liter/dag. Vem sätter i sig dessa mängder förutom växande tonårskillar?

Uppgiften om mjölken och cancerrisken har jag hittat på Forskning och Framsteg http://fof.se/tidning/2012/2/kossan-ut-ur-skamvran, se faktarutan längst ner. 

Vattenbuffel. Det är av den mjölken som man gör 'riktig' mozzarella' - och jag tycker att det är lika stor skillnad i smak mellan komjölksmozzarella och buffelmjölksmozzarella som på sk salladsost på komjölk och riktig fetaost på får- och getmjölk.

• Like 1

• 1 month later...

Häst. :)

• Like 1

Frågan är om yoghurt och fil räknas in. I så fall kan nog många komma upp i ganska stor mängd.