Jäderås

UR Samisk matkultur - Samiska veckan 2014 - Föreläsning

Recommended Posts

En intressant föreläsning om samisk matkultur. Besvarar frågan vad, hur och varför man åt den maten man gjorde. Allt från örter till hjärna, blod och klövar....

Mer fet mat än vad man kan tro. Föreläsaren nämner "det goda fettet" massor med gånger :)

http://www.ur.se/Produkter/182418-UR-Samtiden-Samiska-veckan-2014-Ravaror-i-samisk-matlagning 

På svenska, 36 min, filmad föreläsning

Tack för ett kanonbra tips, här snackar vi Paleo  :) .

Får jag ställa en fråga till dig för jag har förstått att du jobbar med mat? Jag tillhör de äckelmagade typerna har har sedan barnsben haft svårt för mat som blodpudding och lever. Har du tips på någon nybörjarmat inom inälvssektorn  ;) , jag får nästan kväljningar när jag skriver detta men fattar ju grejen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag ställa en fråga till dig för jag har förstått att du jobbar med mat? Jag tillhör de äckelmagade typerna har har sedan barnsben haft svårt för mat som blodpudding och lever. Har du tips på någon nybörjarmat inom inälvssektorn  ;) , jag får nästan kväljningar när jag skriver detta men fattar ju grejen.

Ja, nu var det ju inte mig du frågade, men gör din egen leverpastej är väl ett bra ställe att börja på. Denna gör jag http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/, men jag tar kokosfett i stället för smör och så rikligt med olika örtkryddor och lite lingon. Mums...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu var det ju inte mig du frågade, men gör din egen leverpastej är väl ett bra ställe att börja på. Denna gör jag http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/, men jag tar kokosfett i stället för smör och så rikligt med olika örtkryddor och lite lingon. Mums...

Har inget emot om fler svarar  :D. Skall man stå och mala levern själv  :P eller hur finfördelar man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inget emot om fler svarar  :D. Skall man stå och mala levern själv  :P eller hur finfördelar man?

Du hackar ner levern och löken, steker dessa i smör; sedan kör man alltsammans i en matberedare/blender. Sedan ska det bara stå kallt över natten, så är det färdigt. Lätt o gott. Kan du få tag på nötlever från gräsbetade djur är det mycket bra!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett kanonbra tips, här snackar vi Paleo :) .

Får jag ställa en fråga till dig för jag har förstått att du jobbar med mat? Jag tillhör de äckelmagade typerna har har sedan barnsben haft svårt för mat som blodpudding och lever. Har du tips på någon nybörjarmat inom inälvssektorn ;) , jag får nästan kväljningar när jag skriver detta men fattar ju grejen.

Vet inte om det passar som nybörjarmat, men detta är min favvo i a f: köp skivad nötlever, stek på båda sidor på medelvärme i rejält m smör tills de fått färg, lägg i skivad lök o stek den mjuk, häll över grädde och låt det hela puttra i pannan några minuter (så levern blir genomstekt). Krydda m salt o peppar. Servera m kokt blomkål och tomatsallad. Mums!
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips: Köp ett påse kycklinglever. Frys in den i miniportioner, tex på en bricka. När du gör köttfärsås eller andra grytor tar du fram en miniportion, tina den tills du kan hacka ner den fint och kör ner den i grytan. Du kommer inte känna smaken. Går att göra liknande med blod i i istärningslåda. När du köper kyckling köp alltid en hel och stycka ut de detaljer du skall använda och koka därefter buljong på skrovet, massa godheter i en sådan buljong....

Jag har själv svårt för leversmaken men kan äta en liten mängd levergryta kokt med grädde med massa fläsk till. Det finns en del roliga korvar att få tag i med en hel del inälvor. Hackekorv och leverkorv, kanske kan vara något att testa? Säkert en del kolisar i men....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt försök.. mitt förra inlägg missade tråden och hamnade i en annan tråd!  :blink:

Hur som helst.. för nybörjaren är kyklinglever enklast.. det är för övrigt billig mat!

Stek kyckling lever prexis så som den är i smör, med mycket lök.. gourmeten har oxå hackad bacon!

Sen så kan man välja om man vill ha en stuvning eller ej.. vill man så drar man bara på grädde!

Trixet är vid stuvning/gräddsås.. ta ur levern när den är färdig/nästan färdig.. och puttra ner grädden i pannan tills den är lagom tjock på medelvärme.. lägg i levern på slutet så den får gojsa till sig lite!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni visste vad paniken stiger i magen medan jag läser  :wacko: , men tipsen om pastej och blanda i köttfärssås låter som hanterbart. Då slår mig tanken att man kanske skulle kunna satsa på patéer med allehanda goda såser  :D . Tack för alla tips!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också funderat på det där med att blanda i lite lever i annan mat. Har bara sett frusen kycklinglever här och den var i stort sett ohanterlig när den tinat. Är färsk lättare att finhacka? Annars kanske man kan mala och frysa in?

Jag fick 2st älgkalvlever av en kollega efter förra älgjakten, det slutade med att jag gjorde leverpastej på allt, ca 4,5kg lever blev ca 10kg leverpastej. Vansinnigt gott jämfört med köpt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra levern i matberedaren så blir den finhackad. Sen blandar tag i köttfärs och gör köttfärssås eller pannbiffar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det här med lever ...?

När jag växte upp sa man att man inte ska äta lever för ofta, eftersom den tar hand om alla gifter i kroppen.

Hur är det med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det här med lever ...?

När jag växte upp sa man att man inte ska äta lever för ofta, eftersom den tar hand om alla gifter i kroppen.

Hur är det med det?

Levern tar inte hand om alla gifter i kroppen.. om det är något organ som filtrerar ut gift och slaggprodukter så är det njuren.. och den behåller inget!

Däremot kan tungmetaller ansamlas i njuren.. så ät inte njure där djuret fått tungmetaller i fodret, i praktiken så äter man bara njure från ungdjur!

Levern däremot är kroppens kemifabrik och lager för flertalet vitaminer!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundersam: Jag har provat att göra egen blodpudding. Använde Birgitta Höglunds recept, men tog lika delar nötblod och renblod. Jag har aldrig ätit så god blodpudding! Ungarna gillade den också. Det blev en ganska stor sats. Sista biten blev liggande kvarglömd i frysen i några månader, den åt vi upp häromdagen. Smakade fortfarande utmärkt!

Edit: Hmm... Inser först nu, att jag svarat i en över ett år gammal tråd... Men någon kanske har glädje av tipset i alla fall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg